تنگه بسفر استانبول | همه چیز درباره تنگه بسفر استانبول

112
0
تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر استانبول را می‌توان به راه ابریشم تشبیه کرد. اما چرا؟

راه ابریشم در گذشته شبکه بزرگی از راه‌های به هم پیوسته بوده است. این راه اروپا و بخش از آفریقا را به آسیا مرتبط می‌ساخته است. این راه یکی از کانال‌های مهم و حیاتی برای بازرگانی و تجارت اقلام مختلف در سرتاسر این سه قاره بود. به همین دلیل اهمیت این راه به عنوان کانال ارتباطی، کشورهای مختلف برای سالیان طولانی چشم خود را به نقاط حیاتی این شبکه گسترده دوخته بودند. تنگه بسفر نیز به همین صورت است.

یکی از دلایل اهمیت شهر استانبول ترکیه قرارگیری در مجاورت همین تنگه بسفر است. تنگه بسفر باعث تنوع فرهنگ و پیشرفت تمدن در شهر استانبول و حتی کل کشور ترکیه شده است. این تنگه به عنوان دیوار بین آسیا و اروپا از اهمیت زیادی در شهر استانبول برخوردار است.در این مقاله قصد داریم به طور کلی اطلاعاتی را درباره تنگه بسفر به دست بیاوریم. اینگونه ما می‌توانیم به صورت مختصر تمام مزایای آن برای کشور ترکیه و شهر استانبول را برای شما شرح بدهیم.

معرفی تنگه بسفر استانبول

همانطور که از ابتدای متن متوجه شدید، تنگه بسفر در شهر استانبول و در کشور ترکیه واقع شده است. این تنگه آبراهه‌ای بین‌المللی در قسمت شمال غربی کشور ترکیه است که مزایای زیادی را برای این کشور به وجود آورده است.

تنگه بسفر استانبول
تنگه بسفر استانبول

تلفظ تنگه بسفر استانبول به چه صورت است؟

در ابتدا و پیش از آن که به معرفی کامل تنگه بسفر بپردازیم باید بدانیم که تلفظ نام این تنگه نزدیک به بوسفور است.تنگه بُسفُر  به زبان ترکی İstanbul Boğazı نامیده می‌شود. در زبان‌های دیگر این تنگه با نام Bosporus شناخته می‌شود و در فارسی هم با نام بسفر مشهور است. دو دریای سیاه و مرمره از مهم‌ترین دریاهای این کشور به شمار می‌روند که تنگه بسفر به عنوان کانالی این دو دریا را به یکدیگر متصل می‌کند. تنگه بسفر مرز میان بخش آسیایی و اروپایی استانبول به شمار می‌رود.

تنگه بسفر از نظر عمق تا اندازه‌ای عمیق است که قابلیت کشتی‌رانی در آن وجود دارد. یکی از تفریحات موجود در استانبول برای گردشگران و افراد ساکن در استانبول همین کشتی‌رانی و ماهیگیری در تنگه بسفر است. تقریبا تمام بخش‌های اطراف آبراهه بسفر تبدیل به مناطق لوکس مسکونی شده‌اند. این موضوع تا حدی است که منازل  مسکونی‌ای که با تنگه بسفر در ارتباط هستند و یا چشم‌انداز این تنگه را دارند با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد. این تنگه یکی از زیبایی‌های خیره‌کننده و از جاذبه‌های طبیعی شهر استانبول است.

تقریبا چیزی حدود بیش از نصف کل جمعیت استانبول مناطق اطراف تنگه بسفر را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

در مقاله حمل و نقل در استانبول به طور کلی راه‌های رسیدن به تنگه بسفر از بخش‌های مختلف استانبول به طور کلی نشان داده ‌شده‌ است. اتوبوس‌های شهری و تراموا می‌توانند شما را به این قسمت از استانبول وصل کنند.

همه چیز درباره تنگه بسفر

عمق تنگه بسفر استانبول چیزی حدود چیزی حدود ۱۱۰ متر است. کشتی‌های کروز هم می‌توانند به سادگی در این آبراهه تردد کنند و با مشکلی مواجه نشوند. گردشگران می‌توانند با خرید بلیط کشتی کروز در استانبول از اقامت یک شبه یا چند ساعته بر روی تنگه بسفر لذت ببرند. با این کار آن‌ها می‌توانند سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

محال است که به تنگه بسفر بروید و کشتی‌های کروز شخصی و یا عمومی را در این تنگه در حال حرکت نبینید. در واقع این کشتی‌ها یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل در تنگه بسفر است. با قرار گرفتن در این کشتی‌ها شما می‌توانید در مرز آسیا و اروپا از نوشیدن چای خود لذت ببرید.

در قسمت قبل اشاره کردیم که تنگه بسفر به دلیل منظره جذاب خو و آب و هوای معتدل یکی از قسمت‌های محبوب برای شهروندان استانبول است. اما این موضوع تنها به عصر امروز ارتباط ندارد زیرا از گذشته این قسمت از استانبول اهمیت خاصی برای امپراطوری و بازرگانان و مردم عادی داشته است. در واقع تنگه بسفر به عنوان راهی طلایی و نعمتی عظیم برای مردم عادی شناخته شده بود. به طوری که بسیاری از کاخ‌ها و بناهای عظیم استانبول هم با فاصله کمی از این تنگه ساخته شده است تا بتواند زمان عبور و مرور را را به حداقل برساند.

از طرفی منظره جذاب و دیدنی تنگه بسفر باعث جذابیت دوچندان این منطقه است. تا حدی که در گذشته هم حاکمان سعی داشتند که قلعه‌های زیادی را در تنگه بسفر استانبول احداث کنند تا از دیدن این نعمت زیبا بهره‌مند شوند. بسیاری از دیدنی‌های مهم استانبول نیز در اطراف تنگه بسفر واقع شده‌اند که در بخش زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

کاخ توکاپی

کاخ توپکاپی در بخش شمال شقی تنگه بسفر در شهر استانبول قرار دارد. این کاخ نگین بسفر استانبول است. سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید از این قلعه به بخش شمالی بسفر سفر می‌کنند. با قرار گرفتن در کاخ توپکاپی نه تنها از زیبایی معماری کاخ به وجد می‌ایید بلکه دیدن صحنه جذاب تنگه بسفر هم چشم‌های شما را نوازش می‌کند.

این کاخ به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ترکیه نیز به گردشگران معرفی می‌شوند. زیرا در آن وسایل‌های مختلفی مربوط به دوران حکومت عثمانی و یا حتی قبل‌تر وجود دارد.

فرقی ندارد که شما روز یا شب برای دیدن کاخ توپکاپی به این قسمت از استانبول بروید. زیرا در هر ساعتی از شبانه‌روز زیبایی تنگه بسفر در کنار کاخ توپکاپی سحنه بی‌نظیری را ایجاد خواهد کرد. شما تقریبا در هیچ کجای استانبول نمی‌توانید نظیر آن را مشاهده کنید.

آب انبار باسیلیکا

نمای مسجد سلیمانیه تنگه بسفر استانبول
نمای مسجد سلیمانیه تنگه بسفر استانبول

یکی از بناهای دیگر ترکیه که در مجاورت تنگه بسفر قرار دارد آب انبار باسیلیکا در استانبول است. اگر از دیدن ستون‌های مرمین آب ابنار باسیلیکای استانبول فارغ شدید می‌توانید منظره تنگه بسفر را از سمت این آب انبار تماشا کنید. ویژگی تنگه بسفر این است که فرقی ندارد از کدام بخش استانبول و یا حتی کدام بنای تاریخی در حال تماشای این جاذبه طبیعی خلقت هستید. زیرا این تنگه از هر زاویه‌ای بهترین تصویری خواهد بود که هر گردشگری در طول زندگی خود آن را دیده است. با وجود تصاویر زیادی که از تنگه بسفر در دست است باید اعتراف کنیم که دیدن تنگه بسفر از نزدیک بسیار متفاوت‌تر و جذاب‌تر است.

برج دختر در تنگه بسفر استانبول

افسانه‌های زیادی در مورد ساخته شدن این برج وجود دارد. این برج که در تنگه بسفر قرار دارد سالانه تعداد زیادی از گردشگران را در خود جای می‌دهد.

یکی از داستان‌های مشهور درباره این قلعه این است که حاکمی دختر زیبارویی داشت و در این منطقه زندگی می‌کرد. یک روز پشگویی به او گفت که شاهزاده‌ خانم زیبارو در سن ۱۸ سالگی به وسیله گزش مار از دنیا خواهد رفت. پدر برای زنده نگه داشتن دختر قلعه‌ای را در دل بسفر بنا کرد و دخترش را به آن‌جا برد تا از گزش هر ماری در امان باشد. در روز تولد ۱۸ سالگی شاهزاده خانم سبد میوه‌ای هدیه می‌گیرد که ماری افعی درون ان پنهان شده است. به این ترتیب شاهزاده خانوم همانطور که پیشگو گفته بود در اثر سم مار از دنیا می‌رود.

اما این موضوع تنها افسانه موجود درباره این برج نیست بلکه سالیان سال عوام داستان‌های زیادی را برای این برج ساخته‌اند. اما هیچ کدام از این داستان‌ها نمی‌تواند اسرارآمیز بودن این قلعه را به اندازه کافی توضیح بدهد.

موضوعی که کاملا بدیهی است صحنه زیبای برج دختر در قلب تنگه بسفر است.

قلعه روملی در تنگه بسفر استانبول

یکی از مکان‌های زیبای استانبول قلعه روملی حصار یا به اختصار روملی حصار است. این قلعه که در کنار تنگه بسفر قرار دارد یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول است. قرارگیری این قلعه در کنار تنگه بسفر نشان‌دهنده شکوه و عظمت امپراطوری عثمانی در ترکیه است. سالانه بیش از چند هزار گردشگر از سراسر دنیا برای دیدن کردن از قلعه روملی حصار استانبول در مجاورت تنگه بسفر به ترکیه سفر می‌‌کنند.

در گذشته قلعه روملی حصار دارای استفاده‌های نظامی و سیاسی بوده است. اما امروزه این قلعه تنها یک مکان گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ ترکیه و استانبول است.

برج گالاتا

اگر از گردشگران راجع به برج‌های استانبول بپرسیم احتمالا قبل از برج دختر به برج مشهور گالاتا در استانبول اشاره خواهند کرد. با این که گالاتا تقریبا در مرکز شهر قرار دارد اما به خرید بلیط و بالا رفتم  از این برج می‌توانید منظره‌ای دیدنی از تنگه بسفر را ببینید و به جرئت می‌توان گفت از هیچ نقطه از شهر استانبول نمی‌توانید تا این حد بسفر را زیبا ببینید. با دیدن کردن از این برج که در انتهای خیابان مشهور استقلال در استانبول قرار دارد می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و به تماشای بسفر دل‌انگیز بنشینید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه به عنوان قلب استانبول یکی از مهم‌ترین مسجدهای این شهر است. مسجد سلیمانیه در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد و منظره‌ای خیره‌کننده را در روز و شب برای بازدید کنندگان به ارمغان می‌آورد. پس از بازدید از مسجد سلیمانیه می‌توانید یک بلیط قایق گرفته و از قایق‌سواری بر روی تنگه بسفر لذت ببرید.

ایاصوفیه

شاید نام‌آشنا‌ترین دیدنی نزدیک به تنگه بسفر همین ایاصوفیه باشد. ایاصوفیه در ابتدا یک کلیسا بود که بعدها به مسجد و موزه تبدیل شد. امروزه ایاصوفیه به عنوان نماد استانبول مقصد اصلی گردشگران و مسافران استانبول است. ایاصوفیه با قرار گرفتن در نزدیکی تنگه بسفر قرینگی زیبایی را در بافت شهر استانبول به وجود آورده است.

نمای قلعه روملی تنگه بسفر استانبول
نمای قلعه روملی تنگه بسفر استانبول

آنادولو کاوایی و کانلیکا

علاوه بر برج‌ها و بناهای خیره‌کننده متعدد در اطراف تنگه بسفر استانبول، دهکده‌های زیادی هم در نزدیکی این تنگه قرار دارند. لازم به ذکر است که قیمت خانه‌ها در این مناطق بسیار بالا است. سرمایه‌گذاران هرساله تلاش خود را برای خرید خانه در این مناطق به کار می‌گیرند. آنادولو کاوایی یک دهکده کوچک در سواحل آسیایی تنگه بسفر است. قلعه بیزانس که یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های استانبول به شمار می‌رود هم در این منطقه قرار دارد. هر سال افراد زیادی برای بازدید از این قلعه می‌روند. با این که این قلعه به مخروبه تبدیل شده است اما باز هم گردشگران فرصت دیدن این جاذبه را از دست نمی‌دهند. آنادولو کاوایی یکی از مکان‌های توقف مهم برای گردشگرانی است که به گشت و گذار دریایی در تنگه بسفر مشغول هستند.

آنادولو کاوایی تنها دهکده موجود در کرانه تنگه بسفر نیست. دهکده چوبی استانبول که با نام کانلیکا شناخته می‌شود شهر کوچکی را در قلب استانبول مدرن به تصویر می‌کشد. با ورود به این دهکده می‌توانید توقف زمان را مشاهده کنید. زیرا یکی از تفریحات لذت‌بخش مردم این منطقه درست کردن محصولات لبنی و ماست‌های محلی است. اگر به دهکده چوبی بسفر یا همان کانلیکا سفر کردید حتما ماست‌های محلی ترکی در این دهکده را امتحان کنید. این موضوع به این دلیل است که بسیاری از گردشگران ماست‌های کانلیکا را با قهوه ترک در یک سطح می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند.

با وجود چوبی بودن بسیاری از خانه‌های کانلیکا، این بخش از استانبول هم به داشتن خانه‌های گران‌قیمت مشهور است. پس از محله‌های گران‌قیمت ببک و دهکده آنادولو کاوایی که با بسفر در ارتباط هستند، دهکده کانلیکا دارای گران‌ترین خانه‌های استانبول است. هر ساله متقاضیان زیادی برای اخذ شهروندی ترکیه و خرید خانه ویلایی در استانبول ترکیه به این دهکده مسافرت می‌کنند.

شاید فکر کنید که تنها منطقه ببک یکی از مناطق مشرف به بسفر و گران‌قیمت ترکیه است. اما این فرضیه صحیح نیست. منطقه ساریر یکی از مناطق اروپایی در مجاورت تنگه بسفر است. این منطقه دارای طولانی‌ترین خط ساحلی در بین مناطق مختلف در استانبول است.

اگر شما هم از سرمایه‌گذاری و اقامت در استانبول لذت می‌برید و بودجه محدودی ندارید می‌توانید منطقه ساریر را برای اقامت خود انتخاب کنید.

در تنگه بسفر علاوه بر مناطق دیدنی و جذاب توریستی رستوران‌های زیادی هم وجود دارد که غذاهای ترکی و بین‌المللی را سرو می‌کنند. شما می‌توانید همزمان هم از دیدن منظره بسفر لذت ببرید و هم از طعم مطبوع غذای مورد علاقه خود شادمان شوید.

رستوران های بسفر

تقریبا هر نوع رستورانی در تنگه بسفر وجود دارد برای مثال گران‌ترین رستوران تنگه بسفر استانبول رستوران موزدچانگا است. از سمت دیگر رستوران دریایی بابا آدم قیمت‌های معقول‌تری دارد. اما به طور کل اگر بخواهیم قیمت رستوران‌های تنگه بسفر را با بقیه رستوران‌های استانبول مقایسه کنیم معقول است که قیمت رستوران‌های بسفر به دلیل منظره بهتر و آب و هوای دلچسب‌تر بیشتر باشد. شما می‌توانید اطمینان پیدا کنید که پولی که بابت غذا می‌دهید کاملا به سرویس‌دهی این رستوران‌ها می‌ارزد. به عبارتی غذا و محیط در بالاترین کیفیت خود قرار دارند.

تنگه داردانل
تنگه داردانل

تنگه داردانل

احتمالا تا به حال اسم هلسپنتس یا چاناق قلعه را نشنیده‌اید. اما اگر بگوییم تنگه داردانل حتما تنگه معروف ترکیه و ارتباط‌دهنده دریای مرمره و اژه را به خاطر می‌آورید.

اگر بخواهیم این تنگه را با بسفر از نظر عمق مقایسه کنیم، عمق داردانل نسبت به تنگه بسفر بسیار کم‌تر است و چیزی حدود نصف عمق بسفر است. این تنگه نیز یکی از بخش‌های حیاتی ترکیه به شمار می‌رفته است. سالیان طولانی قدرت‌های بزرگ به دلیل تصاحب این مناطق با یکدیگر در جنگ بودند. زیرا ترکیه به واسطه داشتن دو تنگه داردانل و بسفر از اهمیت زیادی در تجارت برخوردار بود و هر قدرتی چشم به این ویژگی ترکیه داشت. همچنین تنگه داردانل مسیر بسیاری از سفرهای بین‌المللی است که این موضوع در طول سالیان طولانی باعث شکوفایی اقتصاد این کشور شده است.

یکی از مناطق مهم در طی جنگ جهانی همین تنگه داردانل بود. زیرا استفاده درست و به جا از این تنگه با استراتژی جنگی می‌توانست صدمات زیادی را به دشمن وارد کند و یا باعث پیروزی بشود.

تنگه داردانل نیز در شمال غربی کشور ترکیه قرار دارد و از نظر موقعیت مکانی از اهمیت بالایی برخوردار است. این تنگه شاید از تنگه بسفر از نظر عمق کوچک‌تر باشد. اما هنوز در دسته تنگه‌های نسبتا عمیق در محدود ۵۰ تا ۶۰ متر دسته‌بندی می‌شوند.

تنگه بسفر و داردانل کجاست؟

تنگه بسفر و تنگه  داردانل هر دو در بخش مال غربی کشور ترکیه واقع هستند و از دلایل مهم رونق اقتصادی و سیاسی این کشور به حساب می‌آیند. این دو تنگه هم در زمان جنگ و هم پس از آن از مناطق مهم و شایسته اهمیت در ترکیه به شمار می‌رفتند.

نقشه تنگه بسفر و نقشه تنگه داردانل

در شکل زیر نقشه تنگه بسفر و تنگه داردانل برای مشاهده و درک بهتر متن برای شما آورده شده است. این نقشه‌های به صورت دقیق موقعیت این تنگه‌ها و نسبت ان‌ها به کشور و شهر را مشخص می‌کنند.

نقشه تنگه بسفر و داردانل
نقشه تنگه بسفر و داردانل
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *