تپه جاملیجا استانبول مرتفع ترین بام در شهر استانبول

87
0
تپه چاملیجا - جاملیجا استانبول

تپه جامیلجا یا همان بام استانبول زیبا‌ترین منطقه از مناطق کرانه بسفر است. در مقاله دیگری در همین سایت با نام تنگه بسفر هر آن چه درباره این تنگه و دلیل اهمیت آن برای ترکیه وجود داشت را به صورت مختصر توضیح دادیم. اما یکی از زیبا‌ترین و باشکوه‌ترین مناطق در شهر استانبول ترکیخ تپه جاملیجا استانبول است.

این تپه با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود از جمله تپه عشاق استانبول، بام استانبول، قلب سبز استانبول… همه این نام‌ها برای تپه جاملیجا به کار می‌رود.

اما به راستی چه چیزی باعث به کار رفتن این حجم از القاب مختلف برای این منطقه خاص از بسفر شده است؟

در هر نقطه از تنگه بسفر که باشید قطعا بام استانبول نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد. این تپه با ارتفاع ۲۶۷ متری از سطح دریا همانند کوهی در میان دریا قرار دارد. با توجه به ارتفاع زیاد این تپه احتمالا با خود فکر می‌کنید که چگونه می‌توان به قسمت بالایی تپه جامیلجا استانبول رفت و منظره‌ای دیدنی از استانبول را تماشا کرد؟ جواب ساده است. شما نیازی به وسایل پرواز یا حتی کوه‌نوردی ندارید این تپه با شیب ملایم مسیر را برای پیاده‌روی علاقه‌مندان و گردشگران هموار کرده است.

پس از یک پیاده‌روی دلچسب تا بالای تپه چاملیجا می‌توانید استراحت کوتاهی را در فضای سبز این منطقه داشته باشید و به بخش‌های دیگر استانبول که از این زاویه زیبایی‌های خود را بهتر نشان می‌دهند، خیره شوید.

در بالای تپه جاملیکا کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارند که افراد پس از پیاده‌روی کوتاه مدت خود تا رسیدن به قله تپه سری به این قسمت‌ها می‌زنند.

مطمین باشید آرامشی که در ارتفاع ۲۶۷ متری از دریا و در بالاترین نقطه استانبول دارید تکرار نشدنی خواهد بود. تپه جاملیجا در استانبول دنج‌ترین و زیباترین نقطه در تمام شهر استانبول است.

همه چیز درباره بام استانبول

تپه چاملیجا استانبول
تپه چاملیجا استانبول

تپه جاملیجا استانبول در بخش آسیایی شهر استانبول واقع شده است. همانطور که می‌دانیم بخش آسیایی استانبول قدیمی‌ترین بخش استانبول است که هموطنان ایرانی زیادی این منطقه را برای سکونت خود انتخاب کرده‌اند. این منطقه در کرانه بسفر قرار دارد. بام استانبول با ارتفاع زیاد خود از سطح آب‌های تنگه بسفر منظره‌ای جذاب و دیدنی را برای هر بیننده‌ای به وجود می‌آورد.

جالب است بدانید که جاملیجا تنها تپه استانبول نیست که ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد. تنگه بسفر استانبول را به دو قسمت تقسیم می‌کند که هر دو قسمت دارای تپه‌های زیادی هستند اما فرق جاملیجا با بقیه تپه‌های استانبول ارتفاع فوق‌العاده آن است.

در قسمت مرتفع تپه جاملیجا دوربین‌های زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها بخش‌های دور استانبول را رصد کنند. قیمت استفاده از این دوربین‌ها زیاد نیست. اما ممکن است تعداد افرادی که در حال انتظار برای استفاده از آن‌ها باشند زیاد باشد. به همین دلیل شاید زمان زیادی را صرف در صف بودن برای مشاهده دوردست‌های استانبول بکنید.

اگر باز هم برای بالا رفتن از تپه بزرگ جاملیکا در استانبول مردد هستید می‌توانید نصف راه را با وسایل نقلیه عمومی بروید. اما پیشنهاد ما به شما این است که مقداری از مسیر را به صورت پیاده طی کنید. زیرا این منطقه یکی از زیباترین صحنه‌های ممکن را به سمت بسفر و اورتاکوی دارد. همچنین منظره قسمت اروپایی استانبول بسیار دیدنی و لذت‌بخش است. این بخش از استانبول دارای رستوران‌ها و کافه‌های زیادی است که قیمت مناسب و حتی بسیار کمی دارند.

ویژگی های تپه جاملیجا استانبول

این تپه یکی از مکان‌های اصلی گردشگری و پیکنیک برای شهروندان استانبول است. اگر در بخش‌های پایینی تنگه بسفر باشید می‌توانید میزان ارتفاع قابل توجه تپه جاملیجا را نسبت به باقی استانبول به صورت واضح و مشخص ببینید. تپه جاملیجا استانبول با نام تپه چاملیجا هم شناخته می‌شود. این تپه در بین همه گردشگران ایرانی و غیر ایرانی با نام  Camlica Hill شناخته می‌شود.

بام استانبول کجاست
بام استانبول کجاست

یکی از خاصیت‌های قسمت آسیایی استانبول این است که تقریبا قیمت اماکن دیدنی و رستوران‌ها و کافه‌ها پایین است و بسیاری از افراد گشت و گذار در قسمت آسیایی استانبول را به همین دلیل به قسمت اروپایی ترجیح می‌دهند. زیرا معمولا قیمت رستوران‌ها و کافه‌ها در بخش اروپایی استانبول زیاد است و همه افراد و گردشگران توانایی خرید و گشت و گذار در همه قسمت‌های اروپایی استانبول را ندارند.

اما دیدن کردن از تپه جاملیجا به هیچ عنوان این مشکلات را در پی نخواهد داشت. زیرا به عنوان یکی از بهترین اماکن تفریحی برای پیکنیک و گشت و گذار از قسمت بسیار پایینی برای چنین خدماتی برخوردار است. در ضمن شما برای رسیدن به این تپه می‌توانید از شارژ استانبول کارت خود استفاده کنید. با این کار سفر شما بسیار به صرفه خواهد بود. سعی کنید اگر قصد طی کردن مسیری از تپه را با وسایل نقلیه دارید حتما کیلومترشمار را چک کنید. اگر هم از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به مقصد استفاده کرده‌اید پس استفاده از استانبول کارت می‌تواند تا میزان زیادی از هزینه‌های شما را کاهش دهد. به این ترتیب استانبول کارت سفر کم‌هزینه‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نکاتی درباره امنیت تپه جاملیجا استانبول

با توجه به امنیت استانبول و محله آسیایی این شهر، گشت و گذار در شهر استانبول ترکیه برای گردشگران زن و مرد بسیار راحت و ایمن است. اما موضوعی که برخی از گردشگران و بک‌پکرها در سفرهای خود به استانبول و تپه جاملیجا از آن شکایت داشتند نبود نورپردازی مناسب در این مکان تفریحی و دیدنی است.

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی به طور مجزا تورهایی را در بخش آسیایی استانبول ترتیب می‌دهند که دیدن کردن از تپه چاملیجا استانبول نیز یکی از برنامه‌های این تور است. هزینه این تورها اغلب بین ۳۰ تا ۶۰ لیره ترکیه است.

بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌های اطراف تپه جملیجا دارای نورپردازی‌های قوی هستند اما مسیر رسیدن به بالای تپه گاها تاریک است. به همین دلیل برخی از گردشگران در شب هنگام کمی از قدم زدن در این منطقه احساس دلهره و نگرانی داشتند. یکی دیگر از دلایل نگرانی این افراد خلوت بودن بیش از اندازه این قسمت از استانبول در زمان بعد از غروب بوده است. به طور کلی افرادی که از دیدن طبیعت لذت می‌برند و به دنبال یک مکان دنج برای کتاب خواندن یا لذت‌بردن از مناظر بخش اروپایی استانبول هستند حتما باید از تپه جاملیجا استانبول دیدن کنند.

طبیعت تپه چاملیجا استانبول

طبیعت تپه چاملیجا یا بام استانبول
طبیعت تپه چاملیجا یا بام استانبول

طبیعت تپه جاملیجا استانبول هم در بخش آسیایی و هم در بخش اروپایی زبان‌زد است. در فصل بهار گل‌های لاله در رنگ‌های مختلف فضای تپه جاملیجا را پوشانده‌اند. بر روی تپه گل‌های میخک و انواع دیگری از گل‌ها هم در حاشیه سنگفرش‌های تپه وجود دارد. این تپه دارای درختان زیادی است که در فصل بهار منظره دلنشینی را برای ناظران به وجود می‌آورد.

تپه جاملیجا با طبیعت و ارتفاع مناسب خود زیباترین صحنه از استانبول را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر این تپه را در فهرست سفر خود قرار دهید قطعا یکی از زیباترین تصاویر ممکن را از شهر استانبول مشاهده خواهید کرد. پس به هیچ عنوان دیدن کردن از تپه جامیلجا استانبول یا همان مرتفع‌ترین تپه استانبول را از دست ندهید.

تپه عشاق استانبول

شهر استانبول دارای هفت تپه بزرگ است که یکی از آن‌ها تپه جاملیجا مشهور به بام استانبول بود. اما تپه‌های مشهور دیگری نیز در استانبول وجود دارد که بسیار مشهور و محبوب هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

تپه دیگر مشهور در استانبول تپه پیر لوتی Pierre Loti است. شاید فکر کنید تنها بخش آسیایی استانبول است که به داشتن تپه‌های زیبا معروف است! اما این موضوع درست نیست. زیرا در بخش اروپایی استانبول هم تپه معروفی به نام تپه عشاق وجود دارد. نام این تپه از نام نویسنده و جهانگرد فرانسوی جولیان ویاورد اقتباس شده است. جولیان برای این که بتواند رمان‌های خود را بنویسد و شخصیت‌های داستان را بهتر پردازش کند به تپه عشاق استانبول می‌آمد و شروع به تکمیل داستان‌های خود می‌کرد.

تپه پیر لوتی در قسمت بالایی خلیج گلدن هورن Golden Horn واقع شده است. معنای لغوی این خلیج به فارسی شاخ طلایی است. این منطقه هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است. منطقه شاخ طلایی از همین نظر برای شهر استانبول از اهمیت بالایی برخوردار است. البته این تنها دلیل اهمیت خلیج شاخ طلایی نیست و دلایل دیگری نیز به طور قطع وجود دارد. اما می‌توان گفت که گردشگری یکی از مهم‌ترین دلایل رونق اقتصادی این منطقه به شمار می‌رود. این خلیج به این موضوع معروف است که بخش آسیایی و اروپایی استانبول را از دیگر جدا می‌کند. تپه عشاق به اندازه تپه جاملیجا استانبول از ارتفاع زیادی برخوردار نیست.

ویژگی های تپه عشاق استانبول

نام محله‌ای که تپه پیر لوتی در آن قرار دارد محله ایوب Eyüp است. این محله به دلیل قرارگیری مسجد سلطان ایوب به این نام شناخته می‌شود. محله ایوب یکی از محله‌های قدیمی و اصیل استانبول است. از سمت دیگر در این محله مرکز خرید و رستوران‌های زیادی وجود دارند که نسبت به بقیه قسمت‌های اروپایی استانبول قیمت مناسبی دارند.

تپه پیر لوتی یکی از بهترین منظره‌های استانبول را از خلیج هورن به شما نشان می‌دهد. برخلاف تپه جاملیجا برای بالا رفتن از تپه پیر لوتی می‌توانید راه‌های متعددی را پیش بگیرید. برای مثال اگر مایل باشید می‌توانید برای بالا رفتن از تپه از تله‌کابین استفاده کنید. یا از مترو استفاده کنید. یا حتی با اتوبوس به بخش خرید بلیط تله کابین بروید و با تله کابین به سمت تپه پیر لوتی حرکت کنید. همه این راه‌ها می‌توانند بسیار سریع باشند.

اما پیشنهاد ما به شما این است که از هر کدام از این راه‌ها که می‌خواهید برای رسیدن به قله تپه استفاده کنید حتما استانبول کارت خود را برای پرداخت هزینه به همراه داشته باشید. معمولا مناطق توریستی استانبول گران‌قیمت هستند و خرید بلیط بدون استانبول کارت کار عاقلانه‌ای نیست. به همین دلیل اگر قصد دیدن کردن از تپه جاملیجا استانبول یا تپه پیر لوتی و هر تپه دیگری از استانبول را دارید برای پرداخت هزینه‌های بلیط رفت و آمد از استانبول کارت خود استفاده کنید. در یکی دیگر از مطالب همین سایت ما به صورت کامل به طرز تهیه و استفاده از استانبول کارت پرداخته‌ایم.

اماکن دیدنی تپه پیر لوتی یا تپه عشاق استانبول

تنها دیدنی محله ایوب در استانبول تپه پیر لوتی نیست. بلکه بسیاری از اماکن مهم و توریستی دیگر هم در این محله واقع شده است و گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

مسجد سلطان ایوب

استانبول را می‌توان شهر مسجدها نامید. بعید به نظر می‌رسد که شما در یک قسمت از استانبول باشید و گلدسته‌ها و مناره‌های مسجد را مشاهده نکنید. مساجد بخش‌های اروپایی و آسیایی استانبول هر کدام دارای معماری خاص و جذابی هستند که گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کنند.

دو قسمت بودن استانبول و تلفیق فرهنگ آسیایی و اروپایی در ترکیه باعث شکوفایی معماری در شهر استانبول شده است. یکی از این جذابیت‌های معماری مسجد سلطان ایوب است. در قسمت جنوبی تپه یکی از مقدس‌ترین مکان‌های استانبول با نام مسجد سلطان ایوب وجود دارد. این مسجد به عنوان یکی از مهم‌ترین و زیباترین مسجدهای بخش اروپایی استانبول به شمار می‌رود. پس حتما بازدید از این مسجد را در برنامه سفر خود قرار دهید.

پارک مینیاتورک

اگر وقت ندارید همه جاذبه‌های استانبول را یک جا ببینید. ولی از سمت دیگر می‌خواهید که کل استانبول را مشاهده کرده باشید پارک مینیاتورک مناسب شما است. در این پارک ماکتی از استانبول در ابتعادکوچک برای علاقه‌مندان تعبیه شده است. این پارک تمام اماکن تاریخی استانبول و جزئیات این شهر را در برمی‌گیرد.

دلفیناریوم استانبول

یکی از محبوب‌ترین اماکن برای افرادی که به حیوانات علاقه ‌دارند دلفیناریوم مشهور استانبول است. این دلفیناریوم تنها در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از تپه عشاق استانبول قرار دارد. شما به سادگی می‌توانید خود را به آن برسانید و از دیدن دلفین‌ها لذت ببرید.

سخن نهایی

یکی از مسائل مهم افراد برای مسافرت به استانبول و دیدن کردن از تپه عشاق و جاملیجا انتخاب زمان مناسب است. تپه‌ها معمولا فاصله زیادی از سطح آب دارند و آب و هوای سردی نسبت به بقیه مناطق شهر دارند. در زمستان که سطح شهر بسیار سرد است رفتن به بالای تپه می‌تواند سخت باشد. زیرا دما در آن بخش از استانبول بسیار پایین است. در ماه‌های دیگر نیز نسبتا به همین صورت است.

فصل تابستان یکی از مناسب‌ترین فصل‌ها برای رفتن به قله تپه‌ عشاق و تپه جاملیجا استانبول است. زیرا در تابستان که دمای کل استانبول معتدل است دما در این تپه‌ها نسبتا هنگ است و می‌توانید وزش نسیم دل‌انگیز و روح‌نواز تابستان را بر روی گونه‌های خود حس کنید. برای انتخاب بهترین روزها برای رفتن به این تپه دستورالعمل خاصی وجود ندارد. زیرا انتخاب زمان مناسب کاملا به سلیقه افراد ربط دارد.

این تپه‌ها معمولا در روزهای تعطیل جمعیت زیادی را در خود جای می‌دهند. بنابراین افرادی که از شلوغی اماکن لذت می‌برند می‌توانند در روزهای شنبه و یکشنبه یا تعطیلات عمومی به این تپه‌ها بروند. اما اگر طرفدار سکوت هستند و برای یافتن آرامش به بالای تپه می‌روید بهتر است در روزهای کاری و روزهایی غیر از روز تعطیل به این تپه‌ها سری بزنید. اینگونه می‌توانید انرژی از دست رفته خود را جبران کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *