تور ابیانه | بهترین زمان برای سفر به ابیانه و سرزمین سرخ

100
3
تور و سفر به ابیانه

تابحال قصد تور یکروزه ابیانه به سرتان زده است؟ بهترین زمان برای سفر به ابیانه چه فصلی است؟ تابحال فکر کرده اید که در عید به کجا سفر کنید؟ بازدید از این روستا برای هر فردی که از اهل سفر است، توصیه میشود. چراکه این روستا جاذبه های چشم نوازی دارد. از یکسو برای اطراق در این روستا هم نباید نگران باشید. چون دو هتل بزرگ در این روستا وجود دارد که اقامت شما را حتی برای یک روز آسانتر میکند.

روستای ابیانه یکی از خاص‌ترین روستاهای ایران با چشم‌انداز و آب و هوای خوب، موقعیت طبیعی مناسبی است که تمامی خانه‌ها در دامنه تپه‌ای در شمال رودخانه برزرود با معماری زیبا و دلنشین ساخته شده‌اند. شکل خانه‌های روستای آهکی، خشت، آجر و سنگ مربوط به دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفویه و قاجاریه است و در این روستا کوچه بن‌بستی وجود ندارد. خانه‌های قدیمی روستا با پوشش خاک سرخ که در برابر باران بسیار محافظت می‌شوند، در دامنه تپه ساخته شده‌اند. تور ابیانه یکی از پرطرفدارترین تورهای داخلی است.

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این روستا از جمله دیدنی‌های طبیعی، معماری خانه، اماکن تاریخی و مذهبی از جمله آتشکده، مسجد، امامزاده‌ها و قلعه‌ها نیز یک مورد جذاب برای گردشگران به شمار می‌روند. مراسم گلاب گیری (اخر اردیبهشت)، رسم این روستای گردشگری که برای مردم محلی اهمیت زیادی دارد و باعث جذب گردشگر به این منطقه می شود. مسجد جامع ابیانه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی با منبر چوبی و منبت کاری بسیار زیبا است.

بوی گل رز در هوا، رقص باد در میان بیدها، خانه های دنج و کوچک قرمز پلکانی، مردمی با لباس های طرح دار سنتی با لهجه جذاب خود همه این ها را در ابیانه می توانید پیدا کنید! ابیانه یکی از زیباترین روستاهای ایران است. در دنیایی که سنت ها در نبرد با جهانی شدن شکست می خورند، دیدن یک جامعه اصیل دست نخورده واقعاً لذت بخش است. بیایید نگاهی دقیق تر به این روستای قرمز داشته باشیم.

روستای ابیانه
روستای ابیانه

چرا باید به روستای ابیانه سفر کنیم؟

با استناد به شواهد روشن نمی‌توان قدمت روستای ابیانه را تخمین زد، اما گفته می‌شود کهن ترین زیستگاه انسان در حاشیه دشت کویر قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد. این قدمت طولانی به دلیل وجود آثار باستانی روستای ابیانه کاملاً قابل باور خواهد بود. در روستای ابیانه آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ مانند ساسانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجاریه را می‌توان یافت که عمر طولانی روستای ابیانه را به تصویر می‌کشد.

وقتی تورهای ایرانگردی را رزرو می‌کنید و به روستای ابیانه سفر می‌کنید، گشت و گذار و ماجراجویی را در یک روستای تاریخی خواهید داشت. بسیاری بر این باورند که مردم محلی روستای ابیانه، اگرچه تعداد کمی از آن‌ها هنوز در روستا زندگی می‌کنند اما فرهنگ اصیل آن‌ها باعث محبوبیت روستای ابیانه در ایرانگردی شده است و اگر انتظار چیز خارق العاده ای مانند معماری نفس گیر ایرانی یا بناهای تاریخی عظیم را دارید در اشتباه هستید. این موضوع به این دلیل است که سادگی و زیبایی مینیمال باعث جذب مردم به این روستا می‌شود. اگر شما هم عاشق سفر و گذراندن وقت در روستاهای تاریخی هستید، تور کندوان از تبریز را هم از دست ندهید. این روستای غار نشینی نیز از جاذبه های بی نظیر ایران به حساب می آید.

همانطور که اشاره کردیم روستای ابیانه به دلیل فرهنگ کهن ایرانی‌اش بین گردشگران شهرت دارد. مردم این روستا هنوز سنت های گذشته را حفظ کرده‌اند. واژه‌های پهلوی هنوز در گویش مردم به چشم می‌خورد و مردانی مانند قدیمی‌ها همچنان شلوارهای گشاد و بلند از پارچه مشکی و زنان پیراهن‌های گل‌دار و روسری‌های زیبای سفید با نقش‌های گل به سر دارند.

جاذبه های روستایی و تور ابیانه چیست؟

روستای ابیانه علاوه بر فرهنگ مردمی، ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارد. معماری محلی روستای ابیانه واقعا جالب است و آثار تاریخی آن بسیار متنوع است. از نظر مذهبی عناصر مختلفی را در این روستا مشاهده می‌کنید. بقایای آتشکده، مسجد و امامزاده با قداست و احترام خاص در این روستاست. همه این‌ها در کنار هم روستای ابیانه را در ایرانگردی بسیار خاص کرده است.

جاذبه های مذهبی روستای ابیانه

مشهورترین مکان روستای ابیانه، آتشکده‌ای است، نمونه‌ای از معابد زرتشتیان که در دل کوه وجود داشته است.

شاید باورتان نشود، اما روستای ابیانه دارای ۱۱ مسجد است که مهم‌ترین آن‌ها مسجد شهرستان است که دارای ازاره چوبی بسیار قدیمی است. مسجد دیگر مسجد برزله است که مربوط به دوره ایلخانان است.

روستای ابیانه دو امامزاده نیز دارد. یکی از آن‌ها متعلق به شاهزاده مسیح و شاهزاده یحیی در جنوب روستا است که طبق اسناد امام هفتم فرزندان شیعیان بوده و دیگری زیارتگاه هینزا است.

جاذبه های تاریخی روستای ابیانه

  • روستای ابیانه دارای ۳ قلعه به نام های تخت هامان با ۲۰۰ سال عمر، قلعه پایین (هارده) با ۲۰۰ سال قدمت و قلعه بالا در شمال غربی روستا می باشد.
  • دو خانه غلام نادرشاه و خانه نایب حسین کاشی نیز از دیگر اماکن تاریخی روستای ابیانه است.

اطلاعات بیشتر درباره ابیانه

روستای خیره کننده ابیانه در دامنه کوه کرکس، درست در مرکز ایران، در استان اصفهان ساخته شده است. هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که به ما نشان دهد این زیبایی چقدر قدمت دارد، اما باستان شناسان تخمین زده‌اند که قدمت آن باید بیش از ۱۵۰۰ سال باشد. آن‌ها همچنین چندین مکان تاریخی در نزدیکی روستا پیدا کردند که متعلق به امپراتوری سلجوقیان، ساسانیان، صفویان و قاجاریه است.

بنابراین نه تنها این روستا دارای جاذبه های فرهنگی است، بلکه تاریخ نیز دارد. اهالی ابیانه این روستا را ویونا به معنای محلی پر از درخت بید می‌نامند. این مکان حدود ۲۲۲۲ متر بالاتر از خط دریا واقع شده است، بنابراین می توانید تصور کنید که احاطه شدن توسط درختان بید چقدر خوشایند خواهد بود در حالی که نسیم دوست داشتنی پوست شما را لمس می کند. تور ابیانه بسیار باشکوه است.

معماری ابیانه

یکی از چیزهای شگفت انگیزی که در ابیانه حتماً برایتان جالب خواهد بود، معماری آن است که آن را در کنار ماسوله و کندوان جزء سه روستای برتر گردشگری ایران قرار داده است. ابیانه خانه های پلکانی دارد یعنی خانه ها به گونه ای ساخته شده اند که پشت بام پایین خانه هم حیاط خانه فوق است! جذاب نیست؟ ناگفته نماند استفاده از خاک رس در خانه ها که جلوه ای سرزنده و سرزنده به روستا می دهد. شاید این انحصارها فرهنگ منحصر به فرد ابیانه را نیز متحول کرد، نزدیکی و اشتراک همسایگان با شور و گرمی رنگ قرمز.

پوشش در ابیانه

فرهنگ و سبک زندگی در ابیانه

مردم ابیانه فرهنگ منحصر به فرد خود را دارند که کاملاً متفاوت از سایر نقاط اطراف است. آنها لهجه، لباس، خانه و سنت های خاص خود را دارند. علاوه بر تفاوت های معماری که ذکر شد، لباس یکی دیگر از عناصر فرهنگی است که بلافاصله متوجه آن خواهید شد. معمولاً تصور می‌شود آن‌ها افراد مسن تر هستند که سنت ها را حفظ می کنند، اما در مورد ابیانه نه! مردم ابیانه از هر رده سنی لباس سنتی روستا می پوشند. حتی بچه های کوچک هم از این قاعده پیروی می‌کنند.

پوشاک زنانه در ابیانه شامل لباس، شلیته (نوعی دامن)، روسری، سربند، جوراب، کفش یا گیوه (نوعی کفش نرم، راحت، بادوام و دستبافت است که در بسیاری از نقاط ایران رایج است) لباس گشاد و بلند است. شلیته دامن گشادی است که با بند و اینهمه چین بسته می شود. بر این اساس برای دامن از پارچه ۷ تا ۸ متری استفاده می شود. لباس هایی که در شلیته استفاده می کنند بیشتر از پارچه های رنگارنگ یا پنبه هستند. همچنین از نوارها و نوارهای مخصوص، رنگارنگ و براق که روی دامن می دوزند (به فارسی «نوار دوزی» و «روبان دوزی») استفاده می کنند. از روسری های مربعی (۱.۵*۱.۵ متر مربع) هم استفاده می کنند و روسری مثلثی شکل را تا کرده و روی آن می گذارند. مردان نیز لباس های خاصی دارند. آنها شلوار بلند مشکی گشاد می پوشند. در سفر به ابیانه میتوانید از لباس ها را امتحان کنید.

چه زمانی باید از ابیانه بازدید کرد؟

ابیانه آب و هوای معتدلی دارد، بنابراین به جرات می توان گفت در هر زمانی از سال می توانید به این روستا سفر کنید. اما به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای بازدید در فصل بهار و به ویژه اردیبهشت است، زیرا طبیعت خیره کننده است و جشنواره گلاب گیری (گلاب گیری) در حال برگزاری است. تور و سفر به ابیانه در فصل بهار بی نظیر است.

موقعیت ابیانه

جاذبه اصلی گردشگری ابیانه خود روستا و روستاییان است. قدم زدن در خانه های سفالی قرمز و تماشای عبور افراد پیر و جوان از کوچه پس کوچه ها، تجربه بی نظیری برای شما خواهد بود که به یاد بیاورید. همچنین بناهای تاریخی مانند آتشکده، دو زیارتگاه و مسجد نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید. گفتنی است ابیانه دارای مسیر گردشگری است و از روستا می گذرد که می توانید تمام ویژگی های این مکان جذاب را ببینید.

نحوه دسترسی به ابیانه

ابیانه در ۸۰ کیلومتری ضلع جنوب غربی کاشان قرار دارد. برای دسترسی به این روستای توریستی از مسیر کاشان – نطنز یا آزادراه کاشان – اصفهان می توانید استفاده کنید.

در سفر به ابیانه کجا غذا بخوریم

می توانید در طول اقامت در ابیانه در رستوران ویونج، آسیاب آبی دومیلون و رستوران دیدار از خود با یک غذای خوشمزه پذیرایی کنید و یا همچنین میتوانید از رستوران هتل ویونا استفاده کنید.

محل اقامت در سفر به ابیانه

ابیانه دارای دو هتل ۳ ستاره به نام‌های ویونا و هتل ابیانه است که می‌توانید شبی دوست‌داشتنی را در هتل های این روستای زیبای باستانی و جذاب تجربه کنید.

همچنین تور ابیانه شامل امور تفریحی زیادی میباشد که کمترین آن‌ها تور یک روزه ابیانه شامل گشت و گذار در روستای قرمز رنگ خاص ابیانه، بازدید از مسجد حاجتگاه و کوه، آتشکده هارپاک، امتحان لباس های سنتی مردانه و زنانه ابیانه، گشت و گذار در کوچه های ابیانه و باغ فین کاشان است.

از روستای ابیانه چه چیزی را بخریم؟

از روستای ابیانه می توانید میوه‌هایی مانند سیب، آلو، گلابی، گردو و بادام را از دست فروشان کوچه و خیابان خریداری کنید. این میوه ها از باغ‌های این روستا چیده شده اند. سوغاتی‌های دیگری مانند سبزیجات، قالیچه، لباس های گلدوزی شده، پارچه های چوب پنبه ای و نان محلی نیز وجود دارد. شما با دستی پر از سوغاتی به خانه باز خواهید گشت. لیست بهترین سوغاتی های اصفهان را در این مقاله نیز میتوانید بخوانید.

در تور ابیانه در کدام قسمت‌ها روستا ساکن می‌شود؟

هتل ها

روستای ابیانه دارای دو هتل است. هتل ویونا و هتل ابیانه. هتل ویولا یک هتل سه ستاره با امکانات مدرن است و در رستوران آن غذاهای سنتی و ایرانی سرو می شود. همچنین هتل ۳ ستاره ابیانه دارای غذاهای رستورانی فراوان و معماری روستایی است.

قیمت یک شب اقامت در هتل ابیانه و ویونا از حدود ۳۰۰۰۰۰۰ ریال شروع می شود.

هتل های روستای ابیانه
هتل های روستای ابیانه

مهمانسراهای محلی

هار پارک یک اقامتگاه محلی در روستای ابیانه است که می توانید از میان اقامت خود آن را انتخاب کنید. قیمت اتاق های این لژ از ۱۲۰۰۰۰۰ ریال شروع می شود

خانه های اجاره ای

همچنین تعدادی خانه اجاره ای متفاوت با یکدیگر وجود دارد که می‌توانید در روستای ابیانه انتخاب کنید. شما می توانید این خانه ها را بین ۲۰۰۰۰۰ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال برای یک شب اجاره کنید. در تورهای ابیانه معمولا از این مورد استفاده نمیشود.

قیمت این خانه‌ها بسته به روز و درجه تور شما متفاوت است و آژانس‌های مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

پوشش در ابیانه

امکانات موجود در تور روستای ابیانه

اگر قصد سفر با تور ابیانه را دارید و نگران امکانات روستا هستید دیگر نگران نباشید. روستای ابیانه مکان مناسبی برای امکانات رفاهی است و گردشگران می توانند از امکاناتی که دارند استفاده کنند. پس اگر قصد سفر به ابیانه را دارید و نگران غذا و سلامتی و امورات خود هستید قطعا در این روستا می‌توانید کارهای معمولی خود را انجام بدهید. این امکانات عبارتند از:

  • دستشویی
  • هتل و محل اقامت
  • جاده آسفالته
  • مسجد
  • فروشگاه تنقلات
  • نانوایی
  • بانک و خودپرداز
  • اجاره لباس سنتی
  • رستوران ها و کافه ها
  • مرکز سلامت

تور ابیانه به وسیله چه گروه‌ها و مراکزی ارائه می‌شود؟

تورهای مختلفی از طرف آژانس‌های متنوع ارائه می‌شوند برای مثال علاالدین تراول و دالاهو دو آژانسی هستند که تورهای ابیانه را در مدت زمان‌ها مختلف مدیریت می‌کنند. کوتاه‌ترین تور روستای ابیانه یک تور کوتاه یک روزه است. این روستا بسیار بسیار جالب است. به طوری که افراد پس از ورود به این مکان دیگر نمی‌خواهند آن را ترک کنند. تورهای یک هفته و چند هفته به ابیانه هم وجود دارد. اگر میخواهید در مدت زمان های طولانی تر در این روستا بمانید باید از اجاره هاستل‌ها یا یک خانه قدیمی کمک بگیرید.

اکثر تورها مدت زمان محدود و هزینه مناسبی دارند اما در همان زمان محدود اطلاعات خوبی را به شما منتقل خواهند کرد. تور ابیانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس برای داشتن یک تجربه لذت بهش از یک زندگی روستایی حتما تور ابیانه را امتحان کنید. با امتحان کردن این تور هرگز پشیمان نخواهید شد. بسیاری از گردشگران سفر به ابیانه را بهترین تجربه زندگی آن‌ها در روستا دانسته‌اند. با سفر به ابیانه شما در زمان سفر خواهید کرد.

3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه درباره “تور ابیانه | بهترین زمان برای سفر به ابیانه و سرزمین سرخ” وجود دارد

  1. ابیانه رو به همراه همسرم پارسال رفتیم و در هتل ابیانه مستقر شدیم که اتاق های اون به نسبت اینکه یک روستا است نسبتا خوب بود اما واقعیتش را بخواهید عالی نبود. قدم زدن توی روستا آرامش خوبی داره، هم بین خونه های روستایی میشه عکسهایی زیادی گرفت هم وقتی به سمت جاده حرکت میکنید.
    اگر قصد سفر کوتاه یک روزه دارید، دیدن این روستا رو توصیه میکنم

  2. با قصد دیدن روستا و جاذبه های طبیعی ان رفتم و اصلا با استقبال خوبی مواجه نشدم و بعنوان یک طبیعت گرد و دیدن روحیه های طبیعت گردی برخورد مناسبی مشاهده نصد و تمام روستا ملک خصوصی و عیور ممنوع است . اصلا توصیه نمیکنم . جای دیگری را برای سفر انتخاب کنید.