کدام هواپیمایی مربوط به کدام ترمینال است؟ | کدام ترمینال کدام هواپیمایی

108
1

ترمینالهای فرودگاه مهرآباد نه تنها برای غیر تهرانی ها بلکه برای تهرانی هایی که قصد سفر با هواپیما را دارند، و یا منتظر عزیزانشان در پروازهای ورودی هستند، یک سوال همیشگی است. به عبارتی اغلب افراد میپرسند که کدام هواپیمایی در کدام ترمینال قرار دارد ؟

میدانیم که فرودگاه‌ها محلی هستند که روزانه پروازهای زیادی در ان‌ها فرود می‌آیند یا از آن پرواز می‌کنند. تعداد پروازها و فرودها گاهی اوقات در فرودگاه‌های بین‌المللی در شهرهای بزرگ سرسام‌اور خواهد بود.

برای این که مدیریت چنین فضایی ساده‌تر بشود و پروازهای مختلف و مسافران ان بدون ازدحام بیش از حد بتوانند به مقصد خود برسند هر فرودگاه دارای چند پایانه یا ترمینال است. هر کدام از این ترمینال‌ها به صورت کلی می‌توانند برای مقاصد خاص یا شرکت‌های هواپیمایی خاص باشند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که کدام ترمینال برای کدام هواپیمایی است.

انواع مختلفی از پروازها و شرکت‌های هواپیمایی هستند که در ساعات مختلف و از مقاصد مختلف در فرودگاه مهرآباد یا امام خمینی فرود می‌آیند. ایرلاین‌های ایرانی که هنوز هم مشغول خدمات‌رسانی هستند عبارتنداز: ایران ایر، ماهان ایر، کیش ایر، آسمان، قشم ایرلاینز، وارش، زاگرس، تابان، معراج، کاسپین، کارون، سپهران، وارش و …

این‌ها از مشهورترین و بهترین ایرلاین‌هایی هستند که میتوانید برای سفرهای خود از آن‌ها استفاده کنید. اما سوال اصلی این است که آیا ترمینال‌ها بر حسب نوع پروازها متفاوت خواهد بود؟ و اگر بله؛ ترمینال مربوط به هر کدام از این پروازها در فرودگاه مهرآباد کجاست؟

علاوه بر نوع ایرلاین، ورودی یا خروجی بودن پرواز هم بر نوع ترمینال اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و جامع درباره ترمینال‌های پروازهای ورودی و خروجی ایرلاین‌های مختلف سخن بگویید. اگر همیشه پیش از پرواز اضطراب جا ماندن از پرواز را دارید و نگران این موضوع هستید که نتوانید به موضع مقصد خود را پیدا کنید این مقاله به خوبی به کمک شما خواهد شتافت.

فرودگاه مهرآباد دارای ۴ ترمینال است که بر حسب نوع ایرلاین و همچنین ورودی یا خروجی بودن پروازها با یکدیگر متفاوت خواهند بود. به طور کلی ۴  ترمینال مهرآباد با نام‌های ۱، ۲، ۴، ۶ میباشند و هیچ ایرلاینی در دو ترمینال به طور همزمان وجود ندارد مگر اینکه از لحاظ نوع پرواز خروجی و یا ورودی با هم فرق داشته باشند.

پس برای دسته بندی بهتر اینکه کدام هواپیمایی کدام ترمینال است، ابتدا به نوع ورودی و یا خروجی بودن پروازها دقت کنید. در ترمینال های ۱ و ۴ تنها هواپیماهای خروجی قرار دارند. در ترمینال شماره ۶، تنها پرواز خروجی خواهیم داشت. و در ترمینال شماره ۲ که از سایر ترمینال ها بزرگتر است، هم پروازهای ورودی و هم پروازهای خروجی گنجانده شده است.

کدام هواپیمایی کدام ترمینال است؟

حال که با دسته بندی ترمینال ها از لحاظ ورودی و خروجی آنها آگاه شدید، در ادامه در مورد اینکه هر کدام از هواپیمایی ها در کدام ترمینال وارد یا خارج میشوند، اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد. چرا که اساسا ما ۱۷ شرکت هواپیمایی فعال داریم که این ۱۷ شرکت قرار است در ۴ ترمینال به صورت اشتراکی پروازهای ورودی و خروجی خود را مدیریت کنند. برای اطلاع بیشتر به این سوال که کدام پرواز کدام ترمینال است؟ با ما همراه باشید.

هواپیمایی ساها کدام ترمینال است؟

برای پروازهای داخلی ایرلاین ساها، از ترمینال ۶ استفاده می‌شوند و برای خروجی پروازهای داخلی ساها از ترمینال شماره ۴ استفاده خواهد شد.

هواپیمایی ماهان کدام ترمینال است؟
کدام ترمینال کدام هواپیمایی

هواپیمایی ماهان کدام ترمینال است؟

یکی از مشهورترین شرکت‌های هواپیمایی در ایران شرکت ماهان است. ایرلاین ماهان که مرکز آن در تهران استقرار یافته است به مقاصد مختلفی سفر می‌کند. برای مثال با ماهان ایر هم می‌توانید به شرق آسیا سفر کنید و هم یه وسط اروپا! تفاوتی نمی‌کند کجا بخواهید بروید، ماهان بخش اعظمی از پروازها را به مقاصد مختلف پوشش می‌دهد.

فقط دقت کنید که پروازهای بین المللی ماهان از فرودگاه امام خمینی انجام میشود و نه مهرآباد!

پروازهای خروجی داخلی برای هواپیمایی ماهان در ترمینال ۴ فرودگاه مهر آباد هستند و برای پروازهای ورودی ترمینال شماره ۶ مهرآباد در نظر گرفته شده است.

هواپیمایی ماهان، با نام ماهان ایر یک شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی است که در تهران واقع شده است. این شرکت خدمات داخلی برنامه ریزی شده و پروازهای بین المللی را به خاور دور، خاورمیانه، آسیای مرکزی و اروپا انجام می دهد. مقر اصلی آن فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران و فرودگاه بین المللی مهرآباد است. آیا میخواهید بدانید چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

هواپیمایی آسمان کدام ترمینال است؟
هواپیمایی آسمان کدام ترمینال است؟

هواپیمایی آسمان کدام ترمینال است؟

مشابه شرکت هواپیمایی ماهان، برای پروازهای خروجی هواپیمایی آسمان در ترمینال ۴ در نظر گرفته شده است و برای پروازهای ورودی ترمینال شماره ۶ مهرآباد. در برخی شرایط خاص و با اعلام قبلی به مسافران ممکن است این ترمینال‌ها جا به جا شوند اما در حالت کلی این ترمینال‌ها ثابت هستند و تغییر پیدا نمی‌کنند. به این صورت که هر هواپیمایی پس از تماس با مرکز به صورت کلی می‌داند که باید در کدام نقطه فرود بیاید.

البته در نظر داشته باشید که تغییر هرکدام از این ترمینال‌ها می‌توانند موجب حادثه بشوند و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کاملی دارند. به همین دلیل در حالتی که نیاز است این ترمینال‌ها به هر دلیلی جا به جا شوند برای جلوگیری از هر حادثه‌ای از قبل به خلبان‌ها و سایر کادر پرواز این موضوع اطلاع داده می‌شود. در این صورت احتمال هر گونه خطای انسانی و اشکالات دیگر به حد صفر می‌رسد.

به همین دلیل کادر تکنسین پرواز باید با دقت بسیار به ترمینال‌های مربوط به هر هواپیمایی توجه کنند و به درستی آن‌ها را به خلبان‌های مروبطه گزارش دهند.  این ایرلاین در سال ۱۹۸۰ تأسیس و شروع به فعالیت کرد. پیوندهای تاریخی این ایرلاین به سال ۱۹۵۸ به شرکت هواپیمایی ایر تاکسی بازمی گردد که در دهه ۱۹۷۰ به نام پارس ایر تغییر نام داد و بعدها شرکت هواپیمایی ایران آسمان. در اسفند ۱۳۸۶ متعلق به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ایران بود و ۲۹۸ کارمند داشت. از آن زمان به بعد خصوصی شده است.

این شرکت هواپیمایی در حال حاضر به دلیل «عدم رعایت استانداردهای نظارتی [مربوط به ایمنی] اتحادیه اروپا از فعالیت در حریم هوایی اتحادیه اروپا منع شده است.

هواپیمایی زاگرس کدام ترمینال است؟
هواپیمایی زاگرس کدام ترمینال است؟

هواپیمایی زاگرس کدام ترمینال است؟

ترمینال ۲ ، ترمینال ورودی و ترمینال شماره ۱، ترمینال خروجی مشخص شده برای هواپیمایی زاگرس هستند. این دو ترمینال به صورت کلی ترمینال‌های تقریبا ثابت این شرکت هواپیمایی مشهور در ایران هستند. در ادامه می‌خواهیم به معرفی هواپیمایی زاگرس بپردازیم.

هواپیمایی زاگرس پروازهای بین المللی نیز انجام میدهد و بهتر است بدانید که تمامی « پروازهای داخلی شرکت هواپیمایی زاگرس » در ترمینال شماره یک فرودگاه بین المللی مهرآباد و « پروازهای بین المللی شرکت هواپیمایی زاگرس » در فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می شود.

پرواز آتا ترمینال چند است ؟

هم ورودی و هم خروجی پرواز اتا در ترمینال ۲ فرودگاه مهر آباد هستند. شرکت هواپیمایی آتا که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، یک شرکت خصوصی با مالکیت خصوصی است که دفتر مرکزی آن در تبریز، ایران است. ATA خدمات داخلی و بین المللی برنامه ریزی شده و چارتر را به مقصدهای سراسر خاورمیانه و اروپا از مرکز خود در فرودگاه بین المللی تبریز ارائه می دهد.

پرواز آتا ترمینال چند است ؟
کدام ترمینال کدام هواپیمایی

ترمینال هواپیمایی معراج در مهرآباد کدام است؟

مشابه شرکت آتا، ورودی و خروجی ترمینال هواپیمایی معراج نیز ترمینال شماره ۲ می‌باشد. در بخش زیر یک متن کوتاه را برای آشنایی شما و مخاطبان با شرکت هواپیمایی معراج اورده‌ایم.

پایگاه اصلی معراج ایر فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران و فرودگاه بین المللی کیش و فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد در مشهد است. معراج ایر همچنین دارای هاب پروازهای بین المللی در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران است.

پروازهای هاب به پروازهای چند مقصده گفته میشود که نیازمند وجود پایانه های مجهز به این فرایند میباشد.

در حال حاضر معراج ایر به شهرهای مهم ایران از جمله: تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کیش، کرمانشاه، چاهبهار، بندرعباس، تبریز پرواز دارد. همچنین از جمله مقاصد بین المللی خطوط هوایی معراج می توان به: ترکیه، مالزی، عراق، کویت و امارات اشاره کرد. معراج ایر در این کشورها نیز شعبه های فعالی دارد و هم اکنون با افتخار در حال ارائه خدمات به مسافران است.

ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد یکی از دو فرودگاه بین المللی تهران است. مهرآباد اولین فرودگاه تهران برای پروازهای داخلی و خارجی بود. اما در سال ۱۳۸۶ با ساخت فرودگاه جدید، پروازهای بین المللی که قبلا در این فرودگاه صورت میگرفت به فرودگاه بین المللی امام خمینی منتقل شد. بر این اساس، تمامی پروازهای داخلی توسط فرودگاه مهرآباد انجام می شود.

دولت ایران نیز از این فرودگاه استفاده می کند و یکی از پایگاه های نیروی هوایی ایران است. فرودگاه مهرآباد دارای ۴ ترمینال است. ۱ و ۲ و ۴ و ۶ از ترمینال‌های مهرآباد هستند.   البته این ترمینال‌ها تنها ترمینال‌های مهرآباد نیستند چرا که فرودگاه مهرآباد از ۶ ترمینال تشکیل شده است:

در ادامه از نگاهی دیگر به معرفی این ترینال ها میپردازیم.

ترمینال VIP

برای خطوط هوایی معراج برای پروازهای دولتی استفاده می شود. این که کدام ترمینال کدام هواپیمایی است به طور کامل در ادامه توضیح داده خواهد شد.

ترمینال CIP

در صورت درخواست مسافر می توان از آن استفاده کرد. ترمینال برای همه درخواست ها باز است.

ترمینال ۱

فقط برای پروازهای خروجی کیش ایر، زاگرس و وارش استفاده می شود.

ترمینال ۲

تمامی پروازهای ورودی و خروجی شرکت های هواپیمایی ایران ایر، ایران ایر تور، کارون، معراج، قشم ایر، هواپیمایی آتا در این ترمینال است و بعلاوه پروازهای ورودی هواپیمایی کیش، وارش و زاگرس را در این ترمینال میتوان قرار داد.

پایانه های ۴ و ۶

این پایانه ها به ترتیب پروازهای خروجی و ورودی را برای سایر خطوط هوایی انجام می دهند. بنابراین شرکت های هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، ساها و سپهران پروازهای ورودی خود را در ترمینال شماره ۴ انجام میدهند و همین هواپیمایی ها پروازهای خروجی خود را در ترمینال شماره ۶ به انجام می‌رسانند.

پایانه های ۳ و ۵

این دو فقط در ایام اوج حج استفاده می شوند و برنامه ثابتی ندارند.

دسترسی به ترمینال های فرودگاه مهرآباد با مترو تهران

در سال ۲۰۰۴، پروازهای بین المللی به تدریج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران (IKA) تغییر یافت. فرآیند انتقال پروازهای بین المللی به IKA در سال ۲۰۰۷ به پایان رسید.  فرودگاه مهرآباد در غرب تهران واقع شده است. دریاچه چیتگر در ۱۴ کیلومتری شرق قرار دارد. ۴ کیلومتر با برج آزادی فاصله دارد. برای رسیدن به آنجا می توانید از مترو استفاده کنید. در خط چهارم مترو دو ایستگاه مترو وجود دارد. بسته به ترمینالی که در نظر دارید می توانید از هر کدام پیاده شوید. یکی برای پایانه های ۱ و ۲ و دیگری برای ترمینال های ۴ و ۶ است.

دسترسی مترو به ترمینال های فرودگاه مهر آباد
دسترسی مترو به ترمینال های فرودگاه مهر آباد

هواپیماها شرکت‌های مختلفی در فرودگاه مهرآباد فرود می‌آیند. خطوط هوایی آتا، اترک ایر، کاسپین، ایران ایر، هواپیمایی ایران آسمان، ایران ایر تورز، کارون، کیش ایر، ماهان ایر*، معراج*، قشم، ساها، سپهران، تابان ایر و زاگرس هستند. تمامی خطوط هوایی فرودگاه مهرآباد هستند.

*در حال حاضر به دلیل تحریم‌های سیاسی و قوانین اروپایی اجازه فروش بلیط هواپیما معراج و هواپیمایی ماهان را نداریم. با رفع مجدد تحریم ها، فروش آنلاین بلیت خطوط هوایی مذکور را آغاز خواهیم کرد.

این فرودگاه محل استقرار دفاتر مرکزی ایران ایر و سازمان هواپیمایی کشوری ایران است. علاوه بر این، شرکت هلدینگ فرودگاه های ایرانیان نیز دفتر مرکزی خود را در فرودگاه مهرآباد نزدیک ترمینال ۲ دارد.

همچنین دارای امکانات بسیار زیادی از جمله دستگاه های خودپرداز، رستوران ها، کافه ها و فروشگاه های سوغاتی است. همچنین دارای ۳ پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۳۵۰۰ خودرو می باشد. چندین پارکینگ چند طبقه روبروی ترمینال ۱، ۲ و ۴ قرار دارد.

همچنین یک پارکینگ دیگر در جلوی ترمینال ۵ برای موسم حج وجود دارد. این پارکینگ یکی از مزایای بسیار مناسب برای حجاج محسوب می‌شوند.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه در مورد “کدام هواپیمایی مربوط به کدام ترمینال است؟ | کدام ترمینال کدام هواپیمایی

  1. اون قسمت که نقشه دسترسی مترو هم گاشتید عالی بود