پول اضافه بار هواپیما برای پروازهای داخلی و خارجی چه قدر است؟

120
0
پول اضافه بار هواپیما چقدر است؟

تابحال برایتان پیش آمده است که بخواهید بدانید هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز داخلی چقدر است؟ پول اضافه بار هواپیما را چطور باید پرداخت کنید؟ چند کیلو بار در هواپیما میتوان با خود برد و آیا هزینه اضافه بار پروازهای داخلی و پروازهای خارجی با هم متفاوت است؟ هزینه حمل حیوانات با هواپیما هم جزو اضافه بار است؟ آیا ایرلاین های مختلف با هم اختلاف قیمت دارند؟ برای پاسخ به تمام سوالات خود با “کوله پشتی “ همراه باشید.

فرض کنید که می‌خواهید به یک سفر تفریحی بروید یا از سفر تفریحی بازگشته‌اید. در صف تحویل بار خود در فرودگاه منتظر وزن شدن بارهای خود و بسته‌بندی آن‌ها هستید. اما ناگهان به شما گفته می‌شود که شما اضافه بار دارید و باید برای پول اضافه بار هواپیما خود هزینه بیشتری پرداخت کنید. بسیاری از افراد در این لحظه به کلی گیج می‌شوند. چرا که فکر اینجای کار را نکرده بودند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی هر کیلو اضافه بار و هزینه آن بپردازیم. در واقع اضافه بار پولی است که افراد باید برای هر کیلوگرم بار اضافه‌ای که با خود و با هواپیما می‌برند بپردازند.

اما از چند کیلوگرم به بعد اضافه بار محسوب می‌شود؟ آیا قانون خاصی برای هزینه اضافه بار وجود دارد؟ آیا هزینه اضافه بار برای هر شرکت هواپیمایی به یک میزان است؟ این موضوعی است که ذهن همه افرادی که قصد سفر دارند را به خود درگیر کرده است. در این مقاله به صورت کامل و جامع به شرایط سفر کردن با اضافه بار و نحوه محاسبه اضافه بار برای ایرلاین های مختلف‌ خواهیم پرداخت.

ابتدا به بررسی این موضوع در پروازهای داخلی میپردازیم. سپس در مورد پروازهای خارجی و فرودگاه امام و در آخر در مورد نکات مهمی که نباید آنرا فراموش کنید با شما خواهیم بود.

پول اضافه بار هواپیما در پروازهای داخلی
پول اضافه بار هواپیما در پروازهای داخلی

– هزینه هر کیلو اضافه بار پروازهای داخلی چقدر است؟

در ابتدا بهتر است بدانید که در حالت کلی، ممکن است اختلاف چندانی بین ایرلاین های مختلف وجود نداشته باشد، اما دقت کنید که بسیاری از هواپیمایی‌های مشهور برای سرویس VIP و اکونومی خود میزان اضافه بار مختلفی را در نظر می‌گیرند. از جمله ایرلاین های داخلی که پول اضافه بار هواپیما در آنها سوال پرتکرار خیلی از افراد می‌باشد، ایران ایر ، ماهان و آسمان است.

۱) اضافه بار ایران ایر چقدر است؟

شرکت هواپیمایی ایران ایر یکی از شرکت‌هایی است که یک نرخ مشخص را برای پروازهای خود در نظر دارد. با توجه به این موضوع میزان بار مجاز و نرخ مصوب اضافه بار ایران ایر به شرح زیر است:

میزان بار مجاز در کلاس معمولیبه ازای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم
میزان بار مجاز در بیزینس کلاسبه ازای هر مسافر ۴۰ کیلوگرم
هزینه اضافه باربه ازای هر یک کیلوگرم، معادل ۱ درصد از قیمت بلیط

۲) پول اضافه بار هواپیمایی ماهان چقدر است؟

هواپیمایی ماهان یکی از مشهورترین و بهترین ایرلاین‌های داخلی است که قوانین مشابهی را در زمینه پول اضافه بار هواپیما دارد. اما توجه کنید که میزان بار مجازی که هر مسافر میتواند با خود به کابین ببرد، ۵ کیلوگرم میباشد. اما بجز این بار هر فرد میتواند به مقداری که در جد.ل نشان داده شده است، بار و چمدان خود را از قسمت باربری هواپیما استفاده کند.

میزان بار مجاز در کلاس معمولیهر مسافر حداکثر ۳۰ کیلوگرم
میزان بار مجاز در بیزینس کلاسهر مسافر حداکثر ۴۰ کیلوگرم
هزینه اضافه بار ماهانبه ازای هر یک کیلوگرم، معادل ۱ درصد از قیمت بلیط
جدول قیمت پروازهای داخلی

۳) میزان بار مجاز هواپیمایی آسمان

هواپیمایی آسمان نیز همانند دو مورد قبل، با توجه به نوع بلیط خریداری شده وزن باز مجاز مشخصی دارد. اگر بلیط تهیه شده شما از نوع داخلی و کلاس عادی باشد، میزان بار مجاز بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم است و در ضمن شما میتوانید به میزان ۵ کیلوگرم ساک یا بار دستی با خود به کابین هواپیما ببرید.

اما اگر بلیط شما یک پرواز خارجی است، سقف بالاتری برای میزان بار مجاز هواپیمایی آسمان در نظر گرفته شده است. چرا که بدلیل دورتر بودن بعد مسافت در این نوع پروازها، معمولا مسافران خارجی وسایل بیشتری با خود جابجا میکنند. میزان بار مجاز همراه برای پرواز خارجی آسمان ۳۰ کیلوگرم و میزان بار مجاز هواپیمایی آسمان در داخل کابین ۷ کیلوگرم می‌باشد.

هزینه اضافه بار ایرلاین های مختلف چقدر است
هزینه اضافه بار ایرلاین های مختلف چقدر است


حداکثر بار مجاز در پروازهای ایرلاین‌های مختلف خارجی

میزان بار مجاز در ایرلاین‌های خارجی کمی متفاوت است. در ایرلاین‌های خارجی تا ۳۰ کیلوگرم بار مجاز هستید که با خود به عنوان بار به سفر ببرید. البته بعضی از ایرلاین‌ها میزان بار مجاز را به ۴۰ کیلوگرم افزایش داده‌اند و این میزان افزایش بار برای پروازهای اکونومی است.

اما یادتان باشد که اگر می‌توانید ۴۰ کیلو بار داشته باشید حتما باید آن را در دو چمدان تقسیم کنید. اگر یک چمدان با خود داشته باشید نمیتوانید ان را با خود به داخل پرواز ببرید. این موضوع به دلیل قوانین پرواز آن ایرلاین است.

از طرفی، هر چند اغلب شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، عربی و ترکی میزان بار مجاز را ۳۰ کیلو اعلام کرده‌اند، اما بار مجاز در برخی ایرلاین‌های اروپایی کمتر از این میزان است. روی برخی از بلیط‌های کلاس اکونومی در این پروازها بار مجاز ۲۳ کیلوگرم درج شده است. اگر باری بیشتر از این میزان همراه داشته باشید ناچار می‌شوید به ازای هر کیلوگرم آن هزینه اضافه بار پرداخت کنید. در این صورت نیاز به پرداخت پول اضافه بار هواپیما خواهید داشت.

میزان بار مجاز و نرخ اضافه بار در پروازهای خارجی به چه صورت است؟

برخی از شرکت‌های هواپیمایی از قوانین خاصی برای پروازهای خارجی خود پیروی می‌کنند و بعضی پروازهای داخلی مالزی و تایلند هزینه بار را از هزینه بلیط جدا می‌کنند. ‌

یعنی شما با بلیطی که خریده‌ اید می‌توانید میزان مشخصی از بار را همراه خود به کابین ببرید. اما در این پروازها باید برای بار یک هزینه جداگانه را به هواپیمای باربری پرداخت کنید چرا که این هواپیماها یک هواپیمای باربری نیستند این بلیط‌ها برای سفرهای اقتصادی پیش بینی شده و اگر لازم باشد بار بیشتری در پرواز همراه داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه تا حداکثر حد مجاز بار همراه ببرید.

در پروازهای بین‌المللی میزان بار مجاز کمی متفاوت‌تر است. در این پروازها نیز وزن مجاز برای بلیط‌های دسته اکونومی ۲۰ کیلوگرم و برای بلیط‌های کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم است. اما علاوه بر باری که به قسمت پذیرش چمدان و بار تحویل داده شده است، شما می‌توانید بخشی از بار خود را به داخل کابین هواپیما ببرید که به آن کری‌آن می‌گویند. در پروازهای کلاس‌های اکونومی  یک ساک دستی و کری‌آن که مجموعاً ۸ کیلوگرم است و در پروازهای کلاس‌های بیزنسی ۲ ساک ۸ کیلویی (هر کدام ۸ کیلو) مجاز است.

اما بر خلاف پروازهای داخلی یا پروازهای داخلی ترکیه که هزینه اضافه بار ثابت و مبلغ ۸ لیر به ازای هر کیلوگرم است، هزینه اضافه بار هواپیمای ترکیش ایرلاینز در پروازهای بین‌المللی، بستگی به مبدأ و مقصد شما دارد. در واقع هزینه اضافه بار شما برای مقاصد دورتر ممکن است بسیار بیشتر از مقاصد نزدیک باشد. به همین دلیل حتی ممکن است که بسیاری از ایرلاین‌ها برای یک سری از مقاصد هزینه اضافه بار معینی نداشته باشند.

پول اضافه بار هواپیما

به صورت کلی برای ترکیش ایرلاینز هزینه اضافه بار با توجه به مقصدی که مسافر می خواهد به آن سفر کند از ۴ تا ۳۲ یورو متغیر است. شما می‌توانید هزینه‌های اضافه‌بار برای پروازهای تحت پوشش ترکیش ایرلاین یا پروازهایی که حامل اصلی (MSC) آن ترکیش ایرلاین هستند را در جدول زیر مشاهده کنید. در این صورت نیاز به پرداخت پول اضافه بار هواپیما نخواهید داشت.

میزان بار مجاز در کلاس معمولیحداکثر بار به ازای هر نفر ۳۰ کیلوگرم
میزان بار مجاز در بیزینس کلاسحداکثر بار به ازای هر نفر ۴۰ کیلوگرم
میزان بار مجاز در فرست کلاسحداکثر بار به ازای هر نفر ۵۰ کیلوگرم
هزینه اضافه بار از ایران به اروپا، شبه قاره هندبه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به جنوب / شرق آسیابه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۳۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به آسیای مرکزیبه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به ژاپن و کرهبه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۴۵ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به استرالیابه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۵۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به کشورهای حوزه خلیج فارسبه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به خاور نزدیکبه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰ دلار آمریکا
هزینه اضافه بار از ایران به قطربه ازای هر کیلوگرم اضافه، ۲۰دلار آمریکا
جدول قیمت هزینه بار پروازهای ایران به دیگر کشورها

برای برخی از معروف ترین ایرلاین های خارجی و پروازهای خارجی از ایران به تفکیک نرخ اضافه بار به صورت ذیل می‌باشد.

۱) پول اضافه بار و میزان بار مجاز در پروازهای قطر ایرلاین

در پروازهای قطر ایرلاین، هر بسته نباید بیش از ۳۲ کیلوگرم وزن داشته  باشد. از طرفی مجموع طول و عرض و ارتفاع آن، نباید از ۱۵۸ سانتی متر بیشتر شود. وقتی که مقدار ابعاد آن از اندازه‌ای که ذکر شد بیشتر شود باید بار را بین دو و یا چند چمدان دیگر تقسیم کنیم تا چمدان در تعداد بیشتر و ابعاد کم‌تری داشته باشیم.

هزینه اضافه بار در پروازهای قطر ایرلاین با توجه به پروازهای مختلف و مقاصد مختلف متفاوت است. بیماری کرونا هم بر روی این نرخ‌ها تاثیر زیادی گذاشته است.  اما به طورکلی، به ازای هر کیلوگرم اضافه باری که همراه خود دارید، ۱ درصد از هزینه بلیط را محاسبه و باید بپردازید.

پول اضافه بار هواپیما در پروازهای خارجی چقدر است
پول اضافه بار هواپیما در پروازهای خارجی چقدر است

۲) هزینه اضافه بار هواپیما از ترکیه به ایران چه قدر است؟

هواپیمایی ترکیش ایرلاین یکی از هواپیمایی‌هایی مشهور ترکیه است که میزبان بسیاری از سفرهای کشورهای مختلف به ترکیه و حتی جاهای دیگر است. علاوه بر آن شاید برایتان کمی عحیب باشد، اما سن افرادی که در حال سفر با هواپیما هستند هم می‌تواند بر روی پول اضافه بار به ازای هر نفر تاثیرگذار باشد.

میزان بار مجاز به کیلوگرم و هزینه بار اضافه به ازای هر کیلوگرم برای کلاس‌های پرواز مختلف و سنین مختلف به شرح زیر است. هواپمای ترکیش ایرلاین برای افرادی با سنین مختلف به یک میزان اضافه بار را محاسبه می‌کند اما برای کلاس‌های مختلف پرواز می‌توان بار بیشتری را با خود به داخل کابین هواپیما و یا قسمت بار منتقل نمود.

در مقاله دیگری در همین سایت به طور کلی به تفاوت‌های موجود بین انواع کلاس پروازی در بلیط های هواپیما، از جمله تفاوت پرواز چارتر با سیستمی ، شرح ویژگی‌های آن‌ها و توضیحات مختلف در رابطه با قیمت ان‌ها پرداخته‌ایم.

قیمت اضافه بار هواپیمایی ترکیش ایرلاین متغیر است. به عبارتی میزان بار مجاز در پروازهای ترکیش ایرلاین برای پروازهای تجاری یا اکونومی متفاوت است. طبق چیزی که اکنون در خصوص قیمت اضافه بار ترکیش ایرلاین اعلام شده است، برای هر چمدان اضافی با وزن بین ۲۳ تا ۳۲ کیلوگرم، یعنی چیزی نزدیک به ۸۰ دلار، هزینه اضافه بار هواپیما دریافت خواهد شد.

به علاوه هر یک از چمدان‌ها نباید وزنی بیش از ۳۲ کیلوگرم داشته باشد، اگر هر یک از چمدان‌ها وزنی بیشتر از ۳۲ کیلوگرم داشته باشند مسافر باید بار را بین چند چمدان تقسیم کند تا در نهایت چند چمدان کوچک با بارهای کم‌تری داشته باشیم.

میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین در کلاس معمولیحداکثر وزن بار چیزی حدود ۲۰ کیلوگرم
میزان بار مجاز ترکیش ایرلاین در بیزینس کلاسحداکثر وزن بار چیزی حدود ۳۰ کیلوگرم
هزینه اضافه بار به ازای یک بسته ۲۳ تا ۳۲ کیلوگرمیقیمت چیزی حدود ۸۰ دلار آمریکا

در پروازهای ترانزیت هزینه اضافه بار به چیزی حدود ۱۵ لیر نیز می‌رسد. البته شما باید هزینه‌ای را که به عنوان هزینه اضافه بار در نظر گرفته‌اید تا حداکثر سقف آن حساب کنید تا در فرودگاه دچار مشکل نشوید.

اما شما میتوانید در بخش زیر هزینه اضافه بار به ازای هم نفر برای هر کیلوگرم را مشاهده می‌کنیم. پس شما به هر میزانی که اضافه بار داشته باشید مجبور نیستید آن‌ها را به محل اقامت خود بازگردانید بلکه باید به ازای هر کیلوگرم از آن هزینه‌ای را به عنوان هزینه اضافه بار پرداخت نمایید.

  • بزرگسالان/کودکان نوزادان
  • کلاس بیزینس ۳۰ ۱۰ ۸ لیر
  • کلاس اقتصادی ۲۰ ۱۰ ۸ لیر
  • تبلیغات ۱۵ ۱۰ ۸ لیر
پول اضافه بار هواپیمایی ترکیه به ایران
پول اضافه بار هواپیمایی ترکیش ایرلاین

هزینه اضافه بار در فرودگاه امام چند تومن است؟

هزینه اضافه بار در فرودگاه امام نیز با توجه به شرایط و قوانین حمل بار اجرا می شود. در مورد نحوه محاسبه اضافه بار باید بگوییم که وزن دقیق وتمام شده بار وهمین طور وزنی که مطابق آن بارنامه صادر می گردد، در فرودگاه بین المللی امام خمینی مشخص می شود وهیچ  شرکت ویا شخصی نباید و  نمی تواند هیچ گونه دخل و تصرفی در این وزن داشته باشد و تمامی موارد و قوانین مطابق بر مقررات گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

برای محاسبه هزینه اضافه بار در فرودگاه امام خمینی، معیارهای زیادی مورد بررسی و محاسبه قرار می‌گیرند. از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنید:

  • قیمت بلیط
  • طول پرواز
  • مقصد
  • کلاس پرواز
  • وزن و ابعاد بار یا بسته
  • تعداد بسته‌ها

عوامل بالا نمونه‌های تاثیرگذار بر هزینه هستند. قیمت انواع بلیط هواپیما با توجه نوع پرواز و مقصد متفاوت می‌باشد. همانطور که می‌دانید کلاس‌های پرواز به چند دسته تقسیم می‌شوند و هزینه هر یک از آنان متفاوت می‌باشد.

همچنین مقدار بار قابل حمل در آن‌ها نیز برای برخی از افراد مهم است. دو مورد وزن و ابعاد از عوامل تاثیرگذار دیگر هستند. در استفاده از کلاس‌های پرواز برای حمل اضافه بار، باید از قبل با آن‌ها آشنا باشید. زیرا مقدار بارهای قابل محدود و متفاوت می‌باشد. همچنین ابعاد بسته‌ها نباید از یک مقدار معین تجاوز کند.

هزینه اضافه بار در فرودگاه امام خمینی، برای اغلب افراد سنگین یا غیر قابل پرداخت است. از طرفی برخی از بارهای مسافرین از مقدار اصلی بیشتر است که در این صورت امکان ارسال آن‌ها حتی از طریق اضافه بار نیز وجود ندارد. این موارد به طور کلی تمام چیزها و اطلاعاتی بود که باید در سفر به آن توجه کنید. در نهایت سعی کنید که با توجه به مقصد سفر خود کم‌ترین و هوشمندانه‌ترین لباس‌ها را انتخاب کنید تا دچار مشکلاتی نظیر اضافه بار نشوید.

* میزان بار مجاز ساک دستی چقدر است؟

 معمولا در پروازهای داخلی در کلاس اکونومی مقدار بار مجاز دستی تا ۵ کیلو گرم و در بیزنس کلاس تا ۷ کیلو گرم است و در ایرلاینهای خارجی مقدار بار دستی تا ۷ کیلو گرم می باشد و در ترکیش ایرلاین  در تمام کلاسهای پروازی می توانید تا سقف ۸ کیلوگرم با خود به کابین حمل کنید.

میزان مجاز بار ساک دستی در کابین هواپیما
میزان مجاز بار ساک دستی در کابین هواپیما

* پول اضافه بار هواپیما و ایرلاین‌ها به ریال چه قدر است؟

اگر وزن بار مسافران از میزان مشخص شده بیشتر بشود، مسافر موظف به پرداخت جریمه خواهد شد. اما جریمه همه افراد مشابه یکدیگر نیست و در واقع میزان جریمه بر اساس قوانین ثابت زیر تعیین می‌شود:
به ازای هر ۱ کیلوگرم بار اضافه، ۱ درصد از هزینه بلیط به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است. در واقع اگر هزینه بلیط شما هشتصد هزار تومان باشد  یک درصد از آن را به عنوان جریمه باید به ایرلاین مقابل پرداخت کنید. این هزینه هزینه‌ای است که در فرودگاه مبدا دریافت می‌شود.

لازم به ذکر است این مقدار می‌تواند براساس مبدا و پرواز داخلی بین المللی این مقدار متفاوت باشد. البته که موضوعات دیگری مثل بحران کرونا یا موضوعات دیگر می‌تواند بر روی این هزینه اثرگذار باشد. به همین دلیل هزینه اصلی را از ایرلاین مقابل جویا شوید. در این صورت نیاز به پرداخت پول اضافه بار هواپیما نخواهید داشت.

* اگر اضافه بار دارید، حواستان به زمان پرواز باشد

از آنجایی که فرآیند وزن کشی بارها قبل از گیت و پرداخت جریمه مربوط به اضافه بار به زمان زیادی نیاز دارد به شما توصیه میکنیم سعی کنید تا حد ممکن از برداشتن وسایل غیر ضروری خودداری کنید و با کم‌ترین هزینه ممکن به سفر خود بپردازید. اگر قصد سفر زیارتی دارید، ما برای بهینه شدن بار شما لیست کامل وسایل موردنیاز سفر زیارتی را در مقاله ای دیگر بیان کردیم.

از طرفی باید حواستان به این موضوع هم باشد که کدام ترمینال کدام هوپیمایی است. تا در وقت خود صرفه جویی کنید.

اگر بارهای زیادی دارید و از پرداخت هزینه اضافه بار به وسیله ایرلاین اطمینان دارید پس باید دو ساعت قبل از پرواز خود در فرودگاه مورد نظر حاضر شوید تا اگر وزن‌کشی و پرداخت جریمه شما زمان زیادی را از شما گرفت از پرواز جا نمانید و بتوانید به موقع به مقصد خود برسید.

* فقط هزینه اضافه بار ممکن است گریبان شما را بگیرد؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها هزینه‌ای که ممکن است پرداخته شود در فرودگاه همان هزینه اضافه بار است. این موضوع تا حدی درست است و جریمه بار اما اگر به هر صورتی شما بتوانید یکی از کالاهای ممنوعه را به داخل پرواز ببرید و شخصی متوجه آن بشود این موضوع دارای جریمه نقدی است و ممکن است به صورت مادام‌العمر در استفاده از هواپیما و هواپیمایی‌های مختلف دچار مشکل بشوید.

به طور کلی هرگونه کالایی که باعث آسیب رساندن به جان و مال مسافرین وهمچنین خدمه پرواز و بدنه هواپیما شود کالای ممنوعه محسوب می‌شود و ورود آن به هواپیما ممنوع است.

پول اضافه بار هواپیما
پول اضافه بار هواپیما


* نکته مهم قبل از سفر که باید درباره اضافه بار به خاطر بسپارید

اضافه بار و مواردی از این دست، از مسائل ریز سفر هستند، که شاید خیلی‌ها اصلا به آن توجه نکنند، اما ممکن است همین نکته ریز شما را به دردسر بیاندازد و قبل از پرواز برایتان دردسر و تنش عصبی زیادی و  بیجا ایجاد خواهد کرد. حتما حتما به این موارد توجه داشته باشید و بلیط پرواز خود را حتما کامل بررسی کنید. حتما چک کنید که با توجه به پرواز و نوع کلاس پرواز شما می‌توانید تا چه اندازه بار مجاز را به داخل هواپیما ببرید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا دید بهتری را درباره اضافه بار خود و یا وزن چمدان‌های خود داشته باشید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *