سوغاتی اصفهان صنایع دستی | لیست بهترین سوغاتی ها و صنایع دستی اصفهان چیست؟

111
0
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

سوغاتی اصفهان صنایع دستی است یا گز و پولکی آن ؟ سوال بسیاری از مسافرین به شهر اصفهان این است که سوغاتی اصفهان چیست؟ اصفهان شهری در مرکز ایران در جنوب تهران و مرکز استان اصفهان است که تقریبا کل مردم ایران اذعان دارند که این شهر نصف جهان یا نیمه جهان است. این موضوع تنها به دلیل وجود میدان‌های جذاب، آثار باستانی و تاریخی جالب و دیدنی و قصرهای باشکوه آن نیست! می‌توان به عبارتی گفت که این موضوع به سوغانی اصفهان صنایع دستی آن هم باز می‌گردد. موضوع این است که صنایع دستی اصفهان تا حدی زیاد هستند که نمی‌توان برای هنر این شهر حد و مرزی را قائل شد. بنابراین صنایع دستی که سوغاتی اصفهان است، موضوع اصلی این مقاله می‌باشد.

اصفهان به صورت کلی یکی از جذاب‌ترین نقاطی است که می‌توانید به آن سفر کنید. در این مقاله به صورت کامل و جامع می‌خواهیم به بررسی انواع سوغاتی اصفهان صنایع دستی آن بپردازیم چرا که اصفهان یکی از جذاب‌ترین اماکن توریستی است و بسیاری از مردم سالانه به آن سفر می‌کند پس مهم است که بدانید چه چیزی را باید به عنوان سوغاتی صنایع دستی با خود از اصفهان به شهرتان ببرید.

جالب است بدانید که اصفهان به دلیل کاشی کاری های زیبای دستی و میدان عمومی باشکوهش، یکی از زیباترین شهرهای جهان به حساب می آید. شهر باستانی و پایتخت ایران از سال ۱۵۹۸ تا ۱۷۲۲برای مدت طولانی به دلیل فرش های ظریف و پارچه های نقره ای خود مورد توجه بود. این صنایع دستی و سوغاتی‌ها اغلب در میدان اصلی شهر اصفهان یا نقش جهان به وفور یافت می‌شوند. اگر قصد خرید سوغاتی اصفهان صنایع دستی را دارید حتما به بازار نقش جهان سر بزنید.

از طرفی، امروزه کارخانه های نساجی و کارگاه‌های مختلف باعث شده است که صنعت اصفهان در راستای گردشگری آن پیشرفت کند و صنایع دستی آن هم با نخ و پارچه و تار و پود صنعت آن گره بخورد. اصفهان شهری است که شما برای انتخاب کردن سوغاتی از بین صنایع دستی مختلف دچار سردرگمی خواهید شد چرا که تنوع این آثار چنان بالا است که شما آرزو می‌کنید که بتوانید همه این صنایع دستی را بخرید و با خود به خانه ببرید.

در این مقاله می‌خواهیم به طور کلی بررسی کوتاهی درباره تمام صنایع دستی‌ها و سوغاتی‌های اصفهان داشته باشیم اما همانگونه که از موضوع مقاله برمی‌آیند تمرکز این مقاله بیشتر بر روی صنایع دستی اصفهان است. اما اگر قصد دارید که سوغاتی‌های دیگر را هم خریداری کنید این مقاله به شما کمک می‌کند که آن‌ها را در کنار هم خریداری کنید.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی فرش
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

۱) اولین و مشهورترین سوغاتی اصفهان از صنایع دستی، فرش است

هنر بافندگان اصفهانی در قالی ایرانی و جهانی متمایز است. نمونه های خوبی از آنها را می توانید در شهر اصفهان بیابید که قیمتی ندارند و بی نظیر هستند. فرش‌ها و قالی‌های ایرانی (گلیم و گبه) به دلیل ویژگی‌ها، طرح‌ها و رنگ‌هایشان بسیار محبوب هستند که بیشتر به وسیله زنان با زنانگی لطیف خود بافته می‌شود و هنر و فرهنگ در رشته رشته این آثار موج می‌زنند. استان اصفهان یکی از قطب‌های مهم قالی‌بافی ایران است. فرش هایی از شهرهای اصفهان، نایین، میمه به دلیل کیفیت و طراحی شهرت جهانی دارند.

فرش اصفهان شهرت جهانی دارد و بهترین فرش ایرانی است. آن‌ها همچنین اغلب بسیار گران هستند. فرش‌های شهر نزدیک نائین از نظر سبکی مشابه فرش‌های دیگر دستباف اصفهان هستند، نام و آوازه این فرش ها را اغلب دوست داران و خریداران فرش بخوبی میشناسند و با وجود کیفیت عالی آنها کمتر از باقی فرش‌ها گران هستند. سوغات و صنایع دستی اصفهان بهترین هدایایی است که می توانید از سفر به ایران برای دوستان و خانواده خود بخرید. برای خرید این فرش‌ها می‌توانید به میدان اصلی اصفهان بروید گرچه که در دیگر قسمت‌های شهر هم می‌توان آثار وجود این فرش‌ها را دید. فرش دستباف اصفهان گران‌قیمت است اما از ارزشمندترین سوغاتی‌های اصفهان است.

اغراق نیست اگر بگوییم این فرش های ایرانی فوق العاده گرچه بسیار گران هستند، اما فوق العاده زیبا هستند. ما به شما اطمینان می‌دهیم که به هیچ عنوان از خرید این فرش‌ها پشیمان نخواهید شد و شاید بهتر باشد به جای هدیه دادن، آنها را برای خود نگه دارید. در واقع سوغاتی اصفهان صنایع دستی ممکن است برای هدیه دادن نباشد و صرفا بخواهید آن را برای خود خریداری کنید.

۲) لباس سنتی اصفهان یکی از بهترین سوغاتی اصفهان در صنایع دستی

برای علاقه مندان می توان لباس سنتی اصفهان را بسیار تزیین و رنگارنگ خریداری کرد، اما این گونه لباس ها می توانند گران باشند، پس بهتر است با قیمت مناسب چانه بزنند. لباس سنتی اصفهان یکی از بهترین سوغات اصفهان صنایع دستی است که می‌توانید ان را خریداری کنید. این لباس‌ها در واقع تلفیقی از صنایع دستی و هنر مردم اصفهان به شمار می‌روند چرا که سوزن‌دوزی‌های این لباس‌ها به شکل خیره‌کننده‌ و جذابی جلب توجه می‌کنند.

اصفهان قطب صنایع دستی ایرانی با قدمت طولانی است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان شهرت دارد. از میدان نقش جهان و بازار قدیم اصفهان می توانید بهترین آثار هنری هنرمندان ایرانی را داشته باشید. آثار هنری این شهر بسیار متنوع است که مطمئناً یافتن بهترین اقلام موجود در بازار ممکن است گیج کننده و سخت باشد.

البته بسیاری از این هنرهای سنتی و صنایع دستی در اکثر شهرهای ایران رایج است برای مثال فرش را ممکن است بتوانید در تبریز و دیگر شهرهای ایران بیابید چراکه گوشه گوشه کشور ایران پر از هنرهای ارزشمند است اما باید اعتراف کنیم که فرش دستباف کاشان و اصفهان یکی از بهترین و ارزنده‌ترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانی برای کسی به عنوان هدیه ببرید و اون قطعا از دیدن این سوغاتی لذت خواهد برد.

سوغات و صنایع دستی اصفهان را می توان به دو قسمت سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان تقسیم کرد. هیچ کس نمی داند کدام دسته بهتر است اما چیزی که مهم است این است که همه افراد از دیدن هر کدام از اعضای این دو دسته به عنوان هدیه یا سوغاتی صنایع دستی اصفهان لذت می‌برند. سوغاتی های خوراکی نسبت به صنایع دستی قیمت کمتری دارند اما ماندگاری کمتری دارند. بنابراین، شما می توانید یکی از آنها یا حتی هر دو را برای خرید انتخاب کنید.

خرید سوغاتی یکی از هیجان انگیزترین قسمت های سفر شماست. با خرید سوغاتی خاطرات شیرین سفر را با دوستان و عزیزانمان به اشتراک می گذاریم. یا حتی لحظه ای برای خودمان که آن روزها و تجربیات را به یاد بیاوریم. در اصفهان انتخاب های زیادی برای خرید سوغات و صنایع دستی اصفهان دارید. در این مقاله به بررسی میناکاری تا تابلوهای خطاطی برای سوغاتی صنایع دستی اصفهان خواهیم پرداخت.

سوغات صنایع دستی اصفهان به دلیل حکاکی و مینا کاری در دنیا طرفداران زیادی دارد. همچنین صادرات این صنایع دستی هم دلیل محکمی بر پرطرفدار بودن این صنایع به عنوان سوغات صنایع دستی اصفهان است.

اصفهان مهد صنایع دستی ایران است. صنایع دستی این شهر قدمتی طولانی دارد و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شهرت دارد. بهترین آثار هنرمندان ایرانی را می توان از میدان نقش جهان و بازار قدیمی اصفهان خریداری کرد. به جز فرش که به آن پرداختیم هزاران صنایع دستی در اصفهان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به نزدیکان خود هدیه بدهید.

۳) مینا کاری (مینای زجاجیه)

اصفهان زادگاه مینای زجاجیه است. این هنر امروزه به یکی از مهمترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده و بخشی از فرهنگ ایرانی است. میناکاری (میناکاری فلزی / میناکاری / مینای شیشه ای) تکنیکی ظریف از نقاشی بسیار ظریف نقوش ایرانی بر روی ظروف فلزی چکشی مانند بشقاب، گلدان، لوستر و غیره است.

مینای اصفهان را نمی‌توان با فرش مقایسه کرد. البته کل صنایع دستی اصفهان را از نظر ارزش نمی‌توان با موارد دیگر مقایسه کرد چرا که هرکدام از این آثار ارزش مورد نظر خود را دارند. سربسته بگوییم! کسی را پیدا نخواهید کرد که از تماشای مینای اصفهان لذت نبرد!

سوغاتی اصفهان صنایع دستی میناکاری
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

میناکاری یا میناکاری هنر رنگ آمیزی، رنگ آمیزی و تزیین سطح فلزات با آمیختن رنگ های درخشان روی آن است که با طرحی پیچیده تزئین شده اند. مینا شکل زنانه مینو در فارسی به معنای بهشت ​​است. مینا به رنگ لاجوردی بهشت ​​اشاره دارد. همین کلمه بهشت توصیف بسیاری از افرادی است که ظروف میناکاری شده را دیده‌اند و به سرعت آن را خریداری کرده‌اند.

تقریبا همه گردشگران عاشق این هنر زیبا می شوند و آن را به عنوان هدیه و سوغات می خرند. مینا کاری (مینای شیشه‌ای) نیز هنر تزیین وسایل، معمولاً فلز، ساخته شده از طلا، نقره، برنج، مس و برنز با مواد رنگی است.

البته از مینا کاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی نیز استفاده می شود. این هنر امروزه بیشتر بر روی مس انجام می شود و به یکی از مهمترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است. معمولاً آثار مینا کاری اصفهان را در قالب ظروف آبی لاجوردی می بینیم، اما آثار دیگری در همه رنگ ها از جمله قرمز، سبز، زرد، طلایی، بنفش، قهوه ای، مشکی و… وجود دارد. برای ساخت این کاردستی ها ظروف را چندین بار لعاب و رنگ می کنند و سپس ظروف را در فر می پزند البته در کنار انواع ظروف فلزی از طلا، نقره، برنج، مس و برنز، از این هنر برای تزیین انواع سفال نیز استفاده می شود.

فرقی نمی‌کند که سوغاتی شما از جنس برنج باشد یا سفال، میناکاری می‌تواند جلوه‌ای بهشتی و آسمانی را به ظرف شما بدهد. بشقاب‌های میناکاری شده یکی از چیزهایی است که می‌توانید به عنوان سوغات اصفهان صنایع دستی به ان فکر کنید.

۴) خاتم کاری، هنری که انتها ندارد

خاتم کاری را می توان هنر چاپ روی ظروف با جنس های مختلف نامید. با گشتی کوتاه در بازارهای اصفهان می توانید این سوغاتی ها را در طرح ها و رنگ های متنوع بیابید. یکی دیگر از صنایع دستی دیدنی اصفهان خاتم کاری است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی روی چوب انجام می شود. این هنر قدمتی طولانی دارد اما طرح های جدید به دوره صفویه بازمی گردد.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی خاتم کاری
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

اگرچه خاستگاه این هنر را شهر شیراز می دانند، اما آثار خاتم نیز سوغات اصفهان است. برای ساخت آثار ظریف و زیبا از خاتم کاری، تکه های کوچک و مثلثی شکل در کنار هم روی چوب قرار می گیرند تا اشکال هندسی خیره کننده ای ایجاد کنند.

در ساخت خاتم کاری علاوه بر چوب از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، طلا، نقره، آلومینیوم، برنج و چوب آبنوس استفاده می شود. خاتم کاری یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان است که هنرمندان ماهر در صنعت چوب از آن استفاده می کنند. خاتم کاری نیز در شیراز رایج است و قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این هنر به این صورت است که قطعات کوچک و مثلث هایی از اشکال چوبی را کنار هم قرار می دهند تا اشکال هندسی زیبایی ایجاد کنند.

حق چاپ آنها همچنین از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و همچنین چوب آبنوس، عناب، پرتقال و فوفل استفاده می کنند. یکی از زیباترین صنایع دستی ایرانی که امروزه بیشتر در اصفهان یافت می شود. این هنر مانند بسیاری از هنرهای دیگر در دوران صفویه به دلیل حمایت شاه عباس از هنر به اوج خود رسید.

 خاتم کاری یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان است که هنرمندان ماهر در صنعت چوب از آن استفاده می کنند. خاتم کاری یکی از هنرهایی است که بر روی جعبه‌های چوبی جذاب ایجاد می‌شود. روی این جعبه‌ها به شکل زیبایی با طرح و نقوش از نقاشی‌ها و حوادث مختلف طراحی شده است که در حاشیه آن می‌توان خاتم کاری را مشاهده کرد. این جعبه‌ها یکی از زیباترین هدایا و سوغاتی‌های صنایع دستی اصفهان به شمار می‌روند.

۵) قلم کاری هوش را از سر هر بیننده‌ای خواهد برد

قلم کاری را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نامید که با قالب‌های چوبی روی پارچه‌های مختلف مانند کتان، گلابی و در رنگ‌های متنوع قاب می‌شود و پارچه‌هایی افسانه‌ای، زیبا و در عین حال ساده می‌سازد. قلمکاری یا چاپ تمبر هنری است که در ایران سابقه ای حدود ۸۰۰ ساله دارد. در قلمکاری باید از پنبه، ابریشم، کتان، چلوار (نوعی پارچه سفید نخی) و کرباس (نوعی پارچه سفید با بافت درشت) استفاده شود. نقوش مورد استفاده در هنر قلمکاری عبارتند از: مناظر تاریخی، حیوانات رام شده و وحشی، مینیاتور، تصاویر ادبیات کهن پارسی، کتیبه های اشعار، وقایع تاریخی که می تواند سوغات و صنایع دستی خوب اصفهان باشد.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی قلم کاری
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

پارچه‌های قلم‌کاری شده در خانه‌های قدیمی اصفهان به عنوان رومیزی استفاده می‌شدند و این موضوع بسیار معمول و رایج بوده است. بسیاری هم این پارچه‌ها را قاب می‌گیرند و به دیوار می‌آویزند. در هر صورت قلم کاری یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای سوغاتی اصفهان صنایع دستی به عزیزانتان به ان فکر کنید و آن را انتخاب کنید.

۶) کاشی کاری، یکی از جذابیت‌های سوغاتی اصفهان صنایع دستی

قدیمی‌ترین کاشی‌های اصفهان، کاشی‌های فیروزه‌ای است که کتیبه‌های تاریخی مناره‌های دوره سلجوقی را با آن‌ها تزیین می‌کرد. علاوه بر کاشی های ساده ساختمانی در اصفهان، کاشی های طراحی شده و منقش برای نمای بیرونی ساختمان ها و مساجد نیز در هفت رنگ و معرق تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. اما این کاشی‌ها تنها برای دیوارهای مسجد شیخ لطف الله یا چیزهای دیگر صورت نمیگیرد!

شما می‌توانید صنایع دستی کاشی کاری شده را در مغازه‌های قدیمی بازار اصفهان مشاهده کنید. همچنین ظروف کاشی کاری، قابلمه و چیزهای مختلف با طرح های مختلف ساخته می شود که عموما صادرات محور است.

۷) قلاب بافی و قلاب دوزی هنر دست بانوان هنرمند اصفهانی

یکی دیگر از انواع سوغاتی اصفهان صنایع در دستی گلدوزی، قلاب بافی و انواع دیگر این هنر توسط بانوان اصفهانی اجرا می شود. مواد اولیه ساخت این اثر هنری زیبا منسوجات دست ساز در رنگ های مختلف و نخ های ابریشمی است.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی گلدوزی
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

برخی از آنها فقط گلدوزی ساده و برخی با طراحی بیشتری انجام می دهند که قیمت محصول نهایی را افزایش می دهد. قلاب دوزی، سوزن دوزی، گلدوزی، قلاب بافی و انواع دیگر این هنر توسط بانوان اصفهانی اجرا می شود. مواد اولیه ساخت این آثار هنری زیبا منسوجات دست ساز در رنگ های مختلف و نخ های ابریشمی است.

برخی از آنها فقط گلدوزی ساده و برخی با طراحی بیشتری انجام می دهند که باعث افزایش قیمت محصول نهایی می شود. شما می‌توانید شال‌ها و لباس‌های سوزن دوزی شده اصفهان را به عنوان سوغاتی صنایع دستی اصفهان هدیه بدهید.

۸) ملیله سازی‌های اصفهان، سوغاتی اصفهان صنایع دستی

ملیله سازی در اصفهان شهرت فراوانی دارد و نقره‌سازان اصفهانی با استفاده از این هنر مجموعه‌های گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق تولید می‌کنند و آن را به فروش می‌رسانند. اگر به اکسسوری‌های مختلف علاقه دارید یا نزدیکان شما به اینگونه اقلام علاقه نشان می‌دهند ملیله سازی یکی از چیزهایی است که جذاب‌ترین سوغاتی صنایع دستی اصفهان را تشکیل می‌دهند. ملیله سازی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدول سوغاتی‌های شما برای دوستانتان باشد. آن‌ها پس از دیدن سلیقه شما در انتخاب سوغاتی قطعا حیرت خواهند کرد.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی ملیله سازی
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

۹) قلم زنی (حکاکی)

تزیین و کنده کاری روی مس به نام حکاکی یا قلم زنی نیز از دیگر هنرهای معروفی است که توسط استادکاران شهر متمدن اصفهان انجام شده است. ایجاد خطوط و نقوش مختلف بر روی مس و سایر فلزات گرانبها مانند برنج، طلا و نقره در اصفهان به نام قلم زنی معروف است که در واقع حکاکی روی فلز اما با ذوق هنری است.

این یک هنر گسترده است و سبک های مختلفی برای آن وجود دارد. حکاکی روی فلز تلفیقی از قدرت و ظرافت است که می‌تواند نظر هر شخصی را به خود جلب کند. قلم زنی یکی از جذاب‌ترین چیزهایی است که می‌توانید به عنوان سوغاتی به شهر خود ببرید.

استادان برجسته اصفهانی از قدیم الایام در حال توسعه و حفظ این هنر بوده اند. توصیه می کنیم ظروف قلم زنی و تابلوهای نقاشی را در لیست سوغات اصفهان خود قرار دهید. این هنر یکی از صنایع معروف اصفهان است که روی اشیایی مانند سینی، قابلمه، ظروف، بشقاب، قاب عکس و … انجام می‌شود. انواع بشقاب‌های حکاکی شده را می‌توانید به عنوان اقلام دکوری و تزئینی برای زیباتر شدن خانه خود بخرید.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

قلم زنی یکی از معروف ترین صنایع دستی اصفهان است. هنرمندان اصفهانی بر روی انواع اشیاء از جمله گلدان، سینی، وسایل تزیینی، سماور، بشقاب، جعبه و … حکاکی، رنده، برندینگ انجام می دهند. قلم‌زنی (حکاکی، حکاکی بر روی سفال یا حکاکی فلز) هنر ایرانی باستانی است که در آن نقوش پیچیده بر روی فلز، از طلا و نقره گرفته تا ظروف برنزی و مسی حکاکی می‌شود. اصفهان مرکز اصلی این صنایع دستی است. کار هنری این دوره توسط هنرمندانی ساخته شده است که نشانی با شکوه و غیرقابل انکار از کارهای فلزی قبلی صنایع دستی ایران و به ویژه اصفهان هستند.

حکاکی اصفهان یکی از چیزهایی است که می‌تواند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند. حکاکی اصفهان می‌تواند دید جدیدی را از اصفهان به شما و دوستان شما بدهد. آثار قلم زنی علی‌ رغم قیمت بالای خود از جذابیت زیادی برخوردار هستند که می‌توانند به قیمت بالای آن‌ها بیارزند.

طرح های زیبایی را به ارمغان می آورند و آثار ارزشمندی خلق می کنند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و باعث می شود آنها را به عنوان سوغات و صنایع دستی اصفهان خریداری کنند. تنوع طرح‌های قلم زنی تا حدی بالا است که بسیاری از افراد در هنگام خریداری هرکدام از این آثار به صورت کلی سردرگم می‌شوند. هر کدام از این آثار قلم‌زنی را که خریداری کنید می‌توانید انعکاس فرهنگ و هنر اصفهان را مشاهده کنید.

۱۰) فیروزه کوبی و منبت‌کاری‌های اصفهان سوغاتی اصفهان صنایع دستی

منبت فیروزه‌کوبی (فیروزه‌کوبی/ فیروزه کوبی) در مشهد اختراع شد، اما در اصفهان به اوج خود رسید و قدمت آن به ۶۰ تا ۷۰ سال پیش بازمی‌گردد. خاتم کاری فیروزه کوبی روی ظروف شامل یک جسم مسی است که در قسمت هایی از سطح آن تکه های کوچک فیروزه به صورت موزاییک کار می شود و در نتیجه زیبایی خاصی به ظروف می بخشد.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی فیروزه خاتم

تولید فیروزه خاتم شامل دو مرحله کلی است: طلاسازی ساخت و آماده سازی شی مورد نظر برای خاتم کاری فیروزه با استفاده از یکی از فلزات ذکر شده در بالا است. در واقع تا اینجا دانستیم که بسیاری از آثار اصفهان ممکن است در مشهد، تبریز یا شیراز و شهرهای دیگر مشاهده بشوند، اما قطعا جذاب‌ترین ظروف و جام‌های فیروزه‌کوبی شده در اصفهان یافت می‌شوند. ظروف و وسایل فیروزه‌ کوبی شده را می‌توانید به عنوان یکی از گزینه‌های ارزشمند برای سوغاتی صنایع دستی اصفهان خریداری نمایید.

۱۱) تابلوهای خطاطی شده

اصفهان در تمام دوره ها و اعصار تاریخی پایتخت خوشنویسی ایران بوده است. میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و دیگر هنرمندان بزرگی که در عرصه خوشنویسی فعالیت داشته اند در اصفهان روزگار گذرانده اند و به غنای این هنر کمک کرده اند.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی تابلو خطاطی
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

تابلوهای خوشنویسی نیز از سوغاتی های ارزشمندی هستند که می توانید از اصفهان خریداری کنید. این سوغاتی های بی نظیر اصفهان هم از نظر هنری و هم از نظر فنی بسیار ایده آل و چشمگیر هستند و از ظرافت، دقت و تکنیک در خلق آثار هنری بزرگ استفاده شده است. گاهی این تابلوها با نقاشی‌های مینیاتوری عجین می‌شوند و تصویر زیبایی را از هنر اصفهان به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند. پس زیبایی‌های اصفهان را به هیچ وجه دست کم نگیرید و تابلوهای هنری اصفهان را در فهرست خرید خود قرار بدهید.

۱۲) فیلیگران یا نقش آب، هنری کم‌تر شناخته شده اما اصیل

نقره‌کاری که با نام فیلیگران نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از صنایع دستی باکیفیت در اصفهان است. تولید فلیگر در استان اصفهان از رونق بسیار بالایی برخوردار است و نقره‌سازان اصفهان ست‌های گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق را در این بازار پر رونق تولید و به فروش می‌رسانند. جواهرات نقره‌کاری شده یکی از هدیه‌های عالی به عنوان سوغاتی و عیدی به عزیزانتان است. قطعا هر کسی با دیدن نقره کاری سوغاتی اصفهان صنایع دستی است خوشحال خواهد شد.

۱۳) ظروف مسی اصفهان، صدها سال ظرافت و قدمت

ظروف مسی با رنگ های نفیس نیز از سوغاتی های اصفهان محسوب می شود. می توانید آنها را برای استفاده کاربردی در منزل مانند آشپزی خریداری کنید یا فقط خانه خود را با آنها تزئین و زیبا کنید. انواع ظروف مسی از نظر اندازه و مدل در بازارهای اصفهان یافت می شود. این ظروف می‌توانند طرح و نقش‌های مختلفی داشته باشند چرا که ترکیب حاکی روی فلز مس هم می‌تواند بر روی این ظروف اجرا شود. بله! گاهی می‌توانید یک سوغاتی اصفهان صنایع دستی را خریداری کنید که به صورت ترکیبی از انواع هنرهای اصفهان باشد.

۱۴) تابلوهای نقاشی مینیاتوری، بازتاب هنر ایران و ایرانی

مینیاتور این نقاشی های نفیس مینیاتوری بر روی استخوان شتر نقاشی شده است. اکثر آنها به صورت قاب فروخته می شوند و قیمت آنها از حدود ۱۵۰۰۰ ریال شروع می شود. اگر اثر هنری توسط یک استاد مینیاتوری انجام شود، ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. قبل از تصمیم گیری، خرید کنید و به مغازه های مختلف نگاه کنید و بهترین قیمت را انتخاب کنید. توجه کنید که این تابلوها را به عنوان سوغاتی به هر شخصی که هدیه بدهید از دیدن آن شاد خواهد شد.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی تابلوهای نقاشی
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

 این‌ها تمام سوغاتی‌های صنایع دستی اصفهان بودند که به صورت کلی به همه آن‌ها پرداخته شد. فهرست جامع و کاملی از انواع خریدهای مختلف و هنرهای صنایع دستی اصفهان پیش روی شما است که با دست باز می‌توانید بهترین ان‌ها را برای هدیه دادن به عزیزانتان استفاده کنید.

سوغات و صنایع دستی اصفهان، بخش خوراکی‌های جذاب اصفهان

شما می توانید بهترین شیرینی ها و دسرها و کلوچه های خوشمزه و همچنین بهترین صنایع دستی را پیدا کنید که آنقدر منحصر به فرد هستند که هیچ جا نمی توانید مشابه آن‌ها آنها را پیدا کنید. سوغات خوراکی اصفهان ممکن است به اندازه سوغاتی اصفهان صنایع دستی افراد را به خود جذب نکند اما می‌توانید به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر سفر به اصفهان از آن‌ها یاد کنید. سلیقه جذاب غذایی مردم اصفهان باعث می‌شود که تنها دلیل جذابیت این شهر دیدنی‌ها و صنایع دستی آن نباشد. به نوعی خوراکی‌های اصفهان هم صنایع دستی این شهر حساب می‌شوند.

– گز

گز اصفهان قدمتی چند صد ساله دارد. قرن ها پیش شاهان ایرانی به سایر پادشاهان جهان گز تقدیم می کردند. اگر می‌خواهید سلیقه شاهانه خود را به نزدیکان خود نشان بدهید برای آن‌ها گز اصفهان را هدیه ببرید.

سوغاتی اصفهان صنایع دستی گز اصفهان
سوغاتی اصفهان صنایع دستی

قدمت آن به دوران صفویه می رسد و یکی از مهم ترین سوغات و صنایع دستی اصفهان است.

– پولکی

بعد از گز یکی از معروف ترین شیرینی ها و سوغاتی های اصفهان پولکی است. پولکی یکی از خوراکی‌های جذاب و ساده اصفهانی‌ها است که می‌توان به عنوان سوغاتی اصفهان آن را هدیه برد. این محصول نه تنها در بین گردشگران بلکه در بین مردم ایران نیز بسیار محبوب است. یکی از خانواده های شیرینی است.

عسل فریدون شهر سوغاتی اصفهان صنایع دستی

نمونه خوبی از این سوغات را می توانید در فریدون شهر استان اصفهان بیابید. زنبورداری و تولید عسل در این منطقه یک حرفه بسیار تخصصی و قدیمی است. تنوع گونه های گیاهی و داروهای گیاهی در این شهر، عسل آن را به یکی از مرغوب ترین انواع ایران تبدیل کرده است. این سوغات اصفهان دارای انواع مختلفی از جمله عسل زل ​​(گیاه گلدار)، عسل قنگال (گیاه خار مریم) و عسل گون زرد (گیاهی) است.

بهترین سوغاتی اصفهان صنایع دستی عسل فریدون شهر

اگر از شهر اصفهان گذر کردید حتما به دنبال عسل فریدون شهر باشید زیرا یکی از بهترین سوغاتی هایی است که می توانید با خود ببرید. شاید تا به حال شنیده باشید که عسل فریدون شهر اصفهان یکی از بهترین عسل های کشور باشد و این موضوع کاملا درست است. به دلیل وجود گیاهان متنوع در شهر است که آن را عسل مرغوب می کند و خواص درمانی زیادی دارد. بهترین سوغات اصفهان همین عسل فریدون شهر است.

– جوز قند

این خوراکی محلی یکی از گرانترین سوغات و صنایع دستی اصفهان است. در برخی از شهرهای کشورمان این شیرینی سنتی تهیه می شود. جوز قند هم می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای سوغاتی اصفهان باشد.

– سوهان عسلی (سوهان عسل)

عسل، کره، شکر، بادام و پسته، آب، گلاب و زعفران مواد لازم برای تهیه یک شیرینی خوشمزه و متفاوت است که می توانید در اصفهان خریداری کنید. این سوهان‌های عسلی از بهترین سوغاتی اصفهان صنایع دستی باشند.

این‌ها شیرینی‌هایی بود که می‌توانید به عنوان سوغاتی اصفهان برای عزیزان خود هدیه ببرید اما تنها این شیرینی‌ها نیست! بسیاری از افراد که از اماکن نزدیک به اصفهان می‌شوند حتی غذاهای مشهور اصفهان را هم به عنوان سوغاتی هدیه می‌برند. برای این افراد ه مشهورترین و لذیذترین غذاهای سوغاتی اصفهان را جمع‌آوری کرده‌ایم.

امتحان کردن چلو کباب (کباب با برنج) ضروری است. تنوع طبخ این غذا به صورت منطقه ای در اصفهان وجود دارد.

بریانی یک غذای خوش طعم و محبوب در اصفهان است. بسیاری از بازدیدکنندگان به اشتباه آن را «بیریانی» می نامند که به مکانی که برایان می فروشد اشاره دارد. این غذای محلی از گوشت گوسفند و ریه درست می شود. اگرچه به طور کلی به عنوان یک غذای چرب شناخته می شود، اگر دوست دارید آن را امتحان کنید، می توانید یک غذای رژیمی سفارش دهید.

فرنی و شیره (فرنی = معجونی از غلات، آرد برنج، آب و شیر) در فرنی حافظ که در امتداد خیابان حافظ نزدیک میدان امام است. معمولا آن را با شیره خرما مخلوط می کنند. هزینه آن برای یک کاسه کوچک ۱۵۰۰۰ ریال یا برای یک کاسه بزرگتر ۲۵۰۰۰ ریال است. البته به دلیل ثبات اقتصادی این قیمت‌ها به صورت دوره‌ای می‌توانند تغییر پذیر باشند. پس باز هم به قیمت نوشته شده بر روی تابلو و بنرهای مغازه‌ها دقت فرمایید.

دکل خورشت یک دسر محبوب است که فقط در اصفهان درست می شود. این یک پودینگ زرد شیرین است که در لغت به معنای خورش ماست است. زعفران، گوشت و ماست از جمله مواد اصلی هستند.

دوغ و گوشفیل ترکیبی عجیب از دوغ (نوشیدنی ماست – معمولاً شور/ترش) و گوشفیل (نوعی شیرینی)

اصفهان یکی از استان های بزرگ ایران است. دوغ و گوشفیل را هم می‌تواند تا مسافت‌های دورتر ببرید اما توجه کنید که این خوراکی ممکن است به مذاق هر کسی خوش نیاید. این شهر دارای معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران است. بسیاری از گردشگران خارجی برای لذت بردن از این جاذبه های چشم نواز ایران را برای سفر انتخاب می کنند و اگر از مسافران خارجی بپرسید می گویند اصفهان شهر مورد علاقه آنهاست.

سخن پایانی

انواع و اقسام صنایع دستی با قدمت چند صد ساله در اصفهان وجود دارد از کنده‌کاری‌ها و حکاکی‌ها گرفته تا رد قلم‌های ظریف بر روی پارچه‌های منقش، غذاهای لذیذ و شیرینی‌های جذاب همه و همه انتظار این را می‌کشند تا به عنوان سوغاتی‌ انتخاب شوند. برای انتخاب سوغاتی اصفهان صنایع دستی شما می‌توانید ترکیبی از چند سوغاتی خوشمزه و هنری را برای دوستان و آشنایان خود ببرید و مطمئن باشید که ان‌ها از این موضوع استقبال خواهند کرد. سوغاتی اصفهان و صنایع دستی‌های آن نظر هر شخصی را به خود جلب می‌کند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *