پرواز اکونومی چیست، همه آن چیزی که باید بدانید

99
0
کلاس پرواز اکونومی چیست

وقت سفر تو آسموناست! چه سفرتان کاری باشد و چه همان تعطیلاتی که به شدت منتظرش بودید. آیا می دانید پرواز اکونومی چیست؟ یک پرواز کلاس اکونومی شما را به همان جایی که می خواهید بروید می رساند. یک صندلی کنار پنجره با منظره ابرهای بیرون با یک کتاب خوب در دست، شما را در طول پرواز همراهی می کنند و بسته به شرکت هواپیمایی، حتی ممکن است با یک نوشیدنی یا میان وعده رایگان پذیرایی شوید.

برخی از هواپیماها دارای اینترنت وای فای هستند و با سیستم‌های سرگرم کننده مثل تلویزیون، موسیقی و فیلم شما را در طول پرواز مشغول نگه می دارند. چه کسی به بلیط هواپیما درجه یک نیاز دارد وقتی بتواند با صندلی های اکونومی ساده، راحتی و لذت را تجربه کند؟ در همان زمان و با همان پرواز به آنجا خواهید رسید، بنابراین با پس انداز مقداری پول می توانید بلیط اکونومی مقرون به صرفه بخرید.

برخی از افراد فرق اصطلاح بلیط چارتری و معمولی را با پرواز اکونومی و فرست کلس بدرستی نمیدانند و آنها را باهم اشتباه میگیرند. به هر حال اگر میخواهید بدانید معنی پرواز اکونومی چیست و چرا آن را توصیه میکنیم با ما همراه باشید.

انواع کلاس های پروازی

هنگامی که میخواهید بلیط هواپیما رزرو کنید با اصطلاحاتی روبرو می شوید که ممکن است معنا و تفاوت های آن ها با یکدیگر را ندانید. درست است که خرید انواع بلیط هواپیما به مقصد مورد نظر، شما را بدون توجه به جایی که می نشینید به جایی می رساند که باید بروید. با این حال، “کلاس پروازی” به سطح راحتی، تسهیلات و خدماتی که در طول پرواز دریافت خواهید کرد اشاره دارد. ایرلاین ها ممکن است کلاس های پروازی مختلف تعریف کنند و اسم برخی از آنها را تغییر دهند، اما به طور کلی کلاس های پروازی عبارتند از:

اکونومی ( Economy Class ) یا کلاس پروازی اقتصادی

پرمیوم اکونومی (  Premium Economy)

بیزنس (  Business Class )  یا کلاس تجاری

فرست ( First Class )

تفاوت بلیط هواپیما بیزنس، اکونومی و فرست کلاس چیست
انواع کلاس پروازی چیست؟

کلاس پرواز اکونومی چیست؟

کلاس پرواز اکونومی که با حرف Y شناخته می شود اصطلاح دیگری برای کابین اصلی هواپیماست که  برخلاف کابین های ممتاز مانند کلاس تجاری ( بیزنس) و فرست کلاس می باشد. کلاس اکونومی که گاهی اوقات به آن کلاس اقتصادی نیز گفته می‌شود، معمولاً قسمت عمده صندلی‌های یک پرواز را تشکیل می‌دهد. صندلی های کلاس اکونومی کوچکتر از انواع دیگر کلاس های پروازی است و در فاصله کمتری در کنار هم قرار گرفته اند.

از جمله سرگرمی های آماده شده برای مسافران در طول سفر می توان به چند روزنامه و مجله اشاره کرد. اگرچه در برخی ایرلاین ها ممکن است کلاس اکونومی به مانیتور اختصاصی مجهز شده باشد. اما معمولا اینطور است که یک مانیتور بزرگ در ابتدای سالن این بخش قرار دارد و مسافران در تعین برنامه های پخش شده حق انتخابی ندارند و همگی به تماشای برنامه های مشخص شده می پرازند. می توان گفت به همین دلایل، اکونومی ساده ترین کلاس، با کمترین امکانات به نسبت دو کلاس پروازی دیگر است.

آیا می توانم در پرواز اکونومی کیف دستی هم همراه داشته باشم؟

اکثر خطوط هوایی به مسافران عادی بدون دریافت هزینه اضافه و به صورت رایگان اجازه همراه داشتن یک چمدان دستی و یک کالای شخصی مانند کیف لپ‌تاپ، کوله‌پشتی یا کیف پول را می‌دهند، هرچند این خط‌مشی می‌تواند بر اساس حامل، مسیر و نوع هواپیما متفاوت باشد.

پروازهای طولانی مدت معمولاً به مسافران معمولی این امکان را می دهند که یک چمدان دستی با اندازه کامل همراه با وسایل شخصی خود همراه داشته باشند، اگرچه برخی از شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت برای یک چمدان دستی با اندازه کامل بدون در نظر گرفتن طول مسیر، هزینه اضافی را از مسافران معمولی پرواز اکونومی دریافت می کنند. وسایل شخصی کوچکتر تقریباً همیشه رایگان هستند.

آیا کلاس پرواز اکونومی شامل غذا و نوشیدنی هم می شود؟

در دسترس بودن غذا و نوشیدنی برای مسافران اکونومی نیز بر اساس خط هوایی و مسیر متفاوت است. در پروازهای کوتاه و متوسط، بیشتر خطوط هوایی قدیمی، نوشیدنی‌های رایگان و میان‌وعده‌ای کوچک مانند مغزیجات یا کراکر و بیسکوئیت ارائه می‌کنند و معمولا برای پذیرایی از غذای سرد استفاده می شود. مسافران می‌توانند وعده های غذایی در حجم ها و تنوع بیشترو نوشیدنی های متفاوت تر را خریداری کنند.

در پروازهای با طول زمان بیشتر، بسیاری از خطوط هوایی بزرگ شامل یک وعده غذایی گرم رایگان و یک میان وعده دلپذیرتر و همچنین نوشیدنی‌های رایگان در خدمات کلاس اکونومی می‌شوند اما سایر شرکت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه خطوط هوایی ارزان قیمت، صرف‌نظر از طول مسیر، برای تمام نوشیدنی‌ها از مسافران کلاس اکونومی هزینه مازاد دریافت می‌کنند.

 تفاوت های پرواز کلاس اکونومی و پرمیوم اکونومی چیست؟

همواره یک یاز دغدغه های مسافران راحتی صندلی های هواپیما است. آیا میدانید تفاوت صندلی ها در پرواز اکونومی با پرمیوم آن در چیست؟ در پروازهای بین‌المللی، تفاوت بین کلاس اکونومی و کلاس‌های پرمیوم اکونومی ( که با حرف E شناخته می شود) بر اساس خط هوایی، مسیر و نوع هواپیما متفاوت است اما با این حال تفاوت های گسترده و قابل توجهی با یکدیگر ندارند مگر برای راحتی بیشتر مسافران، در ارائه خدمات و سرویس ها و شکل و شمایل صندلی ها کمی تفاوت به چشم میخورد.

در برخی موارد، صندلی‌های این بخش می‌توانند بسیار شبیه به صندلی‌های معمولی در کلاس پروازی اکونومی باشند، اما با کمی فاصله بیشتر بین صندلی ها، فضای پا و عرض صندلی اضافی تر برای خوابیدن. همچنین صندلی ها ممکن است دارای تکیه گاه سر، جا پا و یا زیرپایی بهتری باشند، بنابراین فضای پا و راحتی بهتری نسبت به حالت اکونومی یا اقتصادی دارند (اگرچه هنوز به خوبی کلاس پروازی بیزینس یا فرست کلس نیستند).

آنها ممکن است در جلوی کابین اصلی قرار داشته باشند اما نه جدا از بخش مشخص شده اکونومی. همچنین از دیگر تفاوت های پرمیوم این است که می توانید بسته به نوع ایرلاین ها نوشیدنی ها و میان وعده و غذای اصلی خود را از منوی گسترده تری انتخاب کنید یا به عبارتی دیگر حق انتخاب از منویی محدود دارید. علاوه بر این ها، حجم باری مجاز همراهتان بیشتر است که شامل یک فضای صندوقچه هم در بالای سرتان می شود.

تفاوت های کلاس پروازی اکونومی و فرست در چیست؟

به طور کلی، شما برای بلیط های هواپیمای درجه یک به طور قابل توجهی بیشتر از بلیط های کلاس اکونومی پرداخت می کنید، به استثنای برخی موارد. حال به برخی تفاوت های عمده بین این دو کلاس پروازی می پردازیم :

۱- اولین تفاوت، قبل از سوار شدن به هواپیما

آیا میدانید قبل از سوار شدن به هواپیما تفاوت فرست کلس و پرواز اکونومی چیست؟ در عرض چند دقیقه و با چند کلیک ماوس، می توانید بلیط کلاس اکونومی را به صورت آنلاین با قیمت مناسب بسته به جایی که می روید و فصل خریداری کنید. برای پرواز فرست کلس، می توانید بلیط را به صورت آنلاین نیز خریداری کنید، اما بدون توجه به مقصد خود، باید هزینه زیادی بپردازید پس اولین و مهمترین تفاوت این دو در قیمت بلیط آن هاست.

به عنوان یک مسافر درجه یک، معمولاً به شما پیشنهاد می شود از یک سالن مجلل استفاده کنید که می توانید در آن قبل از سوار شدن به پرواز خود استراحت کنید. سالن ترانزیت، گیت پرواز و ترانسفر مسافران فرست کلس با دیگر مسافران نیز متفتوت است.

اما مسافران کلاس اکونومی قبل از سوار شدن باید در مکان های انتظار که اغلب اوقات شلوغتر هستند بنشینند. همچنین مسافران فرست کلس همیشه قبل از مسافران کلاس اکونومی ابتدا سوار هواپیما و از آن پیاده می شوند.

۲- فضای شخصی

یکی از مشخص ترین تفاوت های این دو کلاس پروازی فضای نشستن مسافران است. صندلی‌های بخش فرست کلس در هواپیماهایی که برای پروازهای مسافت کوتاه طراحی شده‌اند ممکن است عریض‌تر باشند و فضای پا بیشتری را ارائه دهند.

پرواز پریمیوم اکونومی چیست و چه تفاوتی با پرواز اکونومی دارد؟

به علاوه راهروها ممکن است عریض‌تر و صندلی ها دارای سینی‌های پذیرایی بزرگتری باشند و فضای کافی برای وسایل الکترونیکی و مطالعه را برای مسافران فراهم کنند.هواپیماهایی که برای پروازهای با مسافت بلند و بین‌المللی طراحی شده‌اند، ممکن است به مسافران درجه یک صندلی خصوصی، صندلی‌های درازکش و حتی مکان‌های خواب ارائه دهند. صرف‌نظر از مدل هواپیما، صندلی‌های کلاس اکونومی باریک هستند و فضای پا و فضای محدودی را برای حرکت در اختیار دارند.

همچنین باید بدانید که صندلی های کلاس اکونومی در تعداد بیشتر در بخش انتهایی هواپیما قرار داده شده اند اما بخش فرست کلس در تعداد کمتر در جلوی هواپیما قرار دارد.

۳- تفاوت غذا و نوشیدنی در پرواز اکونومی و فرست کلس چیست؟

سرو غذا و نوشیدنی نیز بین فرست کلس و اکونومی متفاوت است. برخی از خطوط هوایی از ظروف غذاخوری برای سرو غذای مسافران فرست کلس استفاده می کنند. همچنین ممکن است به مسافران فرست منوی غذاهای مخصوص آماده شده و همچنین میان وعده ها و نوشیدنی های اضافی بدون پرداخت هزینه ارائه شود.

برای مسافران کلاس اکونومی وعده های غذایی از قبل بسته بندی شده ارائه می شود و نوشیدنی ها در لیوان های یکبار مصرف سرو می شود. به مسافران کلاس اکونومی معمولاً بیش از یک میان وعده پیشنهاد نمی شود، مگر اینکه یک پرواز بین المللی بسیار طولانی باشد. به مسافران درجه یک ممکن است پریزهایی برای شارژ گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها ارائه شود. پریزها معمولاً در کابین کلاس اکونومی موجود نیستند.

۴- خدمات و امکانات رفاهی دیگر

خدمات و تسهیلات رفاهی فرست کلس و پرواز اکونومی چیست؟ در پروازهای طولانی، احتیاج به امکانات رفاهی و خدمات سرگرم کننده بیش از پیش احساس می شود و در اینجا با یک مورد دیگر از تفاوت اکونومی و فرست کلس روبرو خواهید شد.

همانظور که قبلا اشاره کردیم، در بخش اکونومی تنها چند مجله و روزنامه برای سرگرم کردن خود دراختیار دارید و همچنین یک صفحه نمایشگر بزرگ با برنامه های محدود که از آن پخش می شود. اما بخش فرست کلس هواپیماها یک دنیای کاملا متفاوت با انواع خدمات و امکانات رفاهی است. از تلویزیون های اختصاصی و بزرگ گرفته تا اینترنت و حتی حمام و تخت خواب جداگانه.

حالا کدام کلاس پروازی انتخاب بهتری است؟

نظر شما بین سایر کلاس های پروازی و پرواز اکونومی کدام است؟ اغلب افراد ساده ترین نوع سفرهوایی یا همان اکونومی را به بهترین نوع سفر زمینی ترجیح می دهند. به همین دلیل اکثر مردم اهمیتی به امکانات رفاهی و کلاس پروازی نمی دهند. پایبندی به بودجه سفر مهم است.

مسافران به دلیل ارزان‌تر بودن اکونومی نسبت به هر گزینه دیگری، گزینه  بیزنس و فرست کلس را رد میکنند. اگر کلاس بیزینس و فرست کلس خارج از بودجه شما هستند، تصمیم گیری با وجود کلاس پرواز اکونومی برای شما راحتتر است.

اهمیت مدت زمان سفر در پرواز اکونومی چیست؟ یکی دیگر از دلایل خوب برای انتخاب اکونومی این است که یک پرواز کوتاه انجام می دهید. زمان کمتر در هوا به معنای زمان کمتری برای لذت بردن از امتیازات درجه یک است.

وقتی نوبت به پروازها می رسد، صرف نظر از اینکه در سراسر کشور سفر می کنید یا در سراسر جهان، راه اکونومی است. و علاوه بر این، پرواز اکونومی ساده است. به راحتی انتخاب خود را بر اساس تاریخ، زمان و قیمت سرچ کنید تا بهترین گزینه ای که با برنامه های سفر شما مطابقت دارد را پیدا کنید. هنگامی که بلیط هواپیما مقرون به صرفه خود را رزرو کردید، می توانید با سرعت تمام به برنامه ریزی جزئیات سفر بزرگ بعدی خود ادامه دهید!

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *