اجازه همسر برای تمدید گذرنامه لازم است؟

139
8
تمدید گذرنامه با اجازه همسر

هنوز هم بحث داغ اجازه همسر برای تمدید گذرنامه بین زوج و زوجه هایی وجود دارد. چراکه قوانین مختلفی درباره خروج همسر از کشور وجود دارد و در ایران آقایان می‌توانند برای ورود و خروج زوجه خود از کشور تصمیم بگیرند. اجازه همسر برای خروج از کشور در ایران نیز مرسوم است. در ادامه می‌خواهیم به فرم اجازه خروج همسر برای تمدید گذرنامه و متن اجازه خروج همسر بپردازیم.

اگر برای شما هم این پرسش ایجاد شده است که آیا می‌توان بدون اجازه همسر از کشور خارج شد یا خیر و یا این که حتما برای سفرهای خارجه و یا تمدید پاسپورت نیاز به اجازه همسر دارید یا نه تا انتهای مطلب می‌توانید تمام اطلاعاتی که در این زمینه نیاز دارید را به دست بیاورید و بتوانید به درستی تصمیم بگیریدو فرم مربوطه را مطالعه کنید.

در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که که در چه شرایطی پاسپورت شما نیاز به تمدید خواهد داشت و آیا اجازه همسر برای تمدید گذرنامه لازم است یا نه. سپس بعد از این که با این مورد آشنا شدیم می‌توانیم به این قانون بپردازیم که بانوان چرا و چگونه می‌توانند به اجازه همسر خود نیاز داشته باشند و این قانون به چه دلیل ایجاد شده است. در ضمن بد نیست بدانید که بعضی کشورها نیاز به پاسپورت ندارند. اگر میخواهید لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را بدانید این مقاله را بخوانید.

به هر دلیلی بانوان در ایران با مشکلات زیادی رو به رو هستند و اجازه همسر برای تمدید گذرنامه بارها باعث شده است که بسیاری از بانوان مسیر موفقیت را طی نکنند یا به هر دلیلی برای مسئولیت داشتن در قبال زندگی شخصی خود از مسابقات مختلف یا انجام دادن کاری که قلبا ان را دوست دارند سر باز بزنند.

این همان موضوعی است که در بسیاری از جوامع با عنوان مسئولیت پذیری و فداکاری یک زن برای زندگی شاخته می‌شود. اما بسیاری از همسرها به سادگی می‌توانند این موضوع را به عنوان اهرم فشاری برای فشار آوردن به زوجه خود استفاده کنند و این مورد می‌تواند به سادگی باعث فروپاشی خانواده بشود یا حتی باعث محدود شدن بانوان در زندگی شخصی خود بشود.

اجازه همسر برای تمدید گذرنامه در چه شرایطی است؟

تمدید گذرنامه با اجازه همسر یا بدون آن؟

هر ساله بسیاری از افراد با پرداخت قیمتی مشخص، میتوانند پاسپورت خود را تمدید کنند. در بسیاری از کشورهای جهان تمدید گذرنامه برای افراد بالای ۱۳ سال بدون نیاز به اجازه پارتنر می‌تواند انجام گیرد و هر شخصی عاقل و بالغی می‌تواند این کار را انجام بدهد.

اما به علل مختلفی در قانون مربوط به خروج از کشور در ایران، هیچ زوجه‌ای نمی‌تواند در صورت مخالفت همسر خود از کشور خارج بشود و اگر شوهر او با خروج او از کشور موافق نباشد می‌تواند جلوی خروج او را به هر دلیل بگیرد. حتی اگر دلیل او برای این اتفاق تنها حس خوبی نداشتن به خروج او از کشور باشد. بارها این موضوع در ایران رخ داده است که به دلایل مختلف بانوان ممنوع الخروج شده‌اند.

چه زمانی نیاز به تمدید گذرنامه وجود دارد؟

گذرنامه منحصراً در موارد زیر قابل تمدید است:

۱- انقضای اعتبار ۵ یا ۱۰ ساله گذرنامه قبلی و در این صورت شخصی که می‌خواهد به خارج از کشور سفر کند باید گذرنامه قبلی خود را تمدید کند.

۲- دیگر هیچ صفحه خالی در پاسپورت باقی نمانده باشد و اگر این اتفاق رخ بدهد باید شخص برای دریافت گذرنامه جدید به مراجع معتبر اقدام کند و گذرنامه خود را بگیرد تا بتواند به سفرهای خود بپردازد.

۳- فرد مدارکی دال بر ثبت نام، نام خانوادگی یا تاریخ تولد جدید دارد. در این صورت ارائه مدارک لازم است. یعنی شناسنامه ایرانی یا ایدی کارت برای افرادی که اتباع هستند و در هر صورت با در اختیار داشتن مدارک معتبر خود می‌توانید پاسپورت خود را تمدید کنید.

شایان ذکر است که از ۲۱ ژوئن ۲۰۰۸، گذرنامه های قدیمی دیگر قابل تمدید نیستند و دارندگان این گذرنامه ها باید مدارک زیر را برای صدور گذرنامه جدید جمع آوری کنند این موضوع چیزی مشابه اتفاقی است که برای کارت ملی‌های ایرانی افتاد و تبدیل به کارت ملی هوشمند شدند.

مدارک لازم جهت تمدید گذرنامه چیست؟

  • یک کپی از فرم درخواست برای تمدید گذرنامه لازم است و باید حتما آن را به همراه داشته باشید تا درخواست شما اجرا بشود.
  • اصل و یک کپی از پاسپورت قدیمی آنها (این باید شامل ۶ صفحه اول برای پاسپورت های با اعتبار ۵ ساله و ۱۱ صفحه اول برای پاسپورت های قدیمی تر باشد و در غیر این صورت پاسپورت شما تعویض نخواهد شد.
  • اصل شناسنامه (شناسنامه) و فتوکپی تمام صفحات. (گواهی تولد افراد بالای ۱۵ سال باید حاوی عکس شناسنامه باشد که در ایران عملا همه افرادی که بالای ۱۵ سال سن دارند دارای شناسنامه عکس‌دار هستند)
  • کپی اصل و فتوکپی کارت اجازه اقامت افراد هم می‌تواند در این مرحله کار شما را تا حد زیادی جلو ببرد.
  • یک نسخه حاوی اطلاعاتی از تغییر محل سکونت و صدور مجوز خروج چندگانه هم از مواردی است که برای تمدید گذرنامه لازم دارید.
  • اصل و فتوکپی گواهی پایان خدمت یا معافیت از خدمت یا تکمیل فرم شماره ۱۰۴ (یکی از فرم‌های مورد نیاز برای تمدید گذرنامه) برای اعطای مجوز خروج سالی یکبار (برای مشمولان خدمت سربازی و متولدین بعد از ۱۳۳۸ (۱۹۵۹) که هنوز خدمت خود را انجام داده و فاقد هرگونه معافیت بوده و قبل از تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۲ (۱۹ اسفند ۱۳۸۳) و برای اقامت ۲ ساله در خارج از کشور از کشور خارج شده اند. مردانی که خدمت سربازی را انجام نداده باشند از خروج از کشور منع می‌شوند مگر در شرایط خاص. برای مطالعه شرایط تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت میتوانید کلیک کنید.
  • سه عکس پاسپورتی ۳×۴ سانتی‌متری که در شش ماه گذشته گرفته شده‌اند، (شامل تمام صورت، نمای جلو، چشم‌های باز، پس‌زمینه سفید ساده و بدون کلاه، عینک یا شال گردن). بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران، بانوان متقاضی باید روسری داشته باشند. (توجه: متقاضی همچنین باید به خاطر داشته باشد که مشخصات شخصی خود را در پشت عکس پاسپورت درج کند و یا به اصطلاح عکس پشت نویسی شده را به مراجع تحویل بدهد.)
  • اصل شناسنامه (آیدی کارت) به همراه فتوکپی کلیه صفحات مدرک و ۲ قطعه عکس شناسنامه همسر و/یا فرزندان متقاضی (تنها در صورتی که متقاضی مشخصات آنها از قبل در گذرنامه درج شده باشد)

فرم درخواست برای گذرنامه همسر و فرزندان متقاضی

به طور کلی خانم های متاهل باید از همسرانشان اجازه خروج بگیرند و دختران مجرد و پسران زیر ۱۸ سال نیز، برای خروج از کشور نیاز به رای صادره از قیم قانونی خود دارند.

اجازه همسر برای تمدید گذرنامه در ایران الزامی است. شما به صورت کلی نیاز به اجازه همسر برای خروج از کشور دارید و اگر با این موضوع موافقت نشود، نمیتوانید از کشور خارج شوید. این اجازه به قدری جدی است که در تاریخ ورزشی ایران هم بانوانی وجود داشته اند که به دلیل مخالفت شوهر خود نتوانسته اند در مسابقات بین المللی بدرخشند.

داستان های ممنوع الخروج شدن بانوان ایرانی کشور با اذن همسر

«شوهر، فوتسالیست ایرانی را از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا منع کرد» این تیتری بود که نه تنها بانوان ایرانی بلکه در سطح جهانی توانست بسیاری ها را شوکه کند. چراکه این اتفاقی نبود که در کشورهای توسعه یافته بیفتد. این موضوع می‌توانست تا حدی شوکه کننده باشد که حتی باعث برانگیخته شدن موجی از اعتراضات عمومی بانوان در سرتاسر جهان شد و همچنین بسیاری از مقالات حمایتی برای بانوان ایرانی نوشته شد.

این داستان به بیش از ۶ سال قبل باز می‌گردد، اما هنوز هم مانند روز اول می‌توانید درد آن را در بین بانوان ایرانی حس کنید. چرا که این قانون همچنان پابرجا است و باز هم نیلوفر اردلان‌های بیشتری با این اوصاف وجود خواهند داشت.

نیلوفر اردلان مسابقات قهرمانی فوتسال بانوان آسیا را از دست خواهد داد. زیرا همسرش بر اساس قوانین کشور توانسته بود مانع از تمدید پاسپورت او شود. با این اتفاق، کاپیتان یک تیم فوتسال بانوان ایران به دلیل اینکه شوهرش اجازه تمدید پاسپورت او را نمی دهد، مسابقات قهرمانی آسیا را از دست می دهد. نیلوفر اردلان، ۳۰ ساله نمی‌تواند به هم تیمی های خود بپیوندد.

اردلان در مصاحبه ای گفت بود: این اولین بار است که چنین مسابقات قهرمانی در آسیا برگزار می شود و من در تمام اردوهای تیم ملی شرکت کرده بودم. اما من این مسابقات را از دست خواهم داد، زیرا شوهرم مخالف سفر من به خارج از کشور است

او گفت: «این مسابقات برای من بسیار مهم بود و به عنوان یک زن مسلمان می‌خواستم پرچم کشورم را بالا نگه دارم، برای تفریح ​​به آنجا نمی‌رفتم. من فقط می خواستم برای پرچم ملی خودم بجنگم. تیم ملی به من نیاز دارد اما نمی‌توانم به آنها ملحق شوم.»

اجازه همسر ورزشکاران زن برای تمدید گذرنامه

مریم طوسی، رکورد دار دو و میدانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از شنیدن وضعیت اسفبار اردلان بسیار متاسف شده است. ابراهیم اصغرزاده نماینده سابق اصلاح طلب و انقلابی معروف در سال ۱۳۵۸ در اینستاگرام خود نوشت: جرمش چیست؟ چرا او نمی تواند تیمش را در جام ملت های آسیا همراهی کند و به خارج از کشور سفر کند؟

با این حال، زنان متاهل برای سفر به خارج نیاز به اجازه دارند، مگر اینکه در قرارداد ازدواج آنها روشن شود که شوهر قبلاً چنین اختیاری را رها کرده است. اکنون بسیاری از زنان جوان ایرانی فقط با این شرط پیشنهاد ازدواج را می پذیرند.

کاریکاتوریست های ایرانی به ماجرای اردلان واکنش نشان دادند. شاهرخ حیدری در حالی که یکی از پاهایش را به زنجیر بسته بود در حال بازی در زمین به تصویر کشید. کارتون دیگری از مانا نیستانی نشان می دهد که او در حال بازی در یک مسابقه فوتبال با همسرش در حاشیه است و او را به بازگشت به خانه دعوت می کند.

زنان نیز می توانند رای دهند و رانندگی کنند اما هنوز بدون اجازه شوهر نمی‌توانند از کشور خارج شوند و از سمتی  در دادگاه ارزش شهادت آنها نصف شهادت یک مرد است. سن مسئولیت کیفری برای دختران ۹ سال در مقابل ۱۵ سال برای پسر است. آنها همچنین در زمینه حقوق ارث با نابرابری روبرو هستند.

با همه این اوصاف امیدواریم که بتوانیم مردانی با ذهن روشن و متفکر داشته باشیم و مهم‌تر از آن نیازی به اجازه همسر برای خروج از کشور نداشته باشیم. با توجه به بهتر شدن رویه‌های اخلاقی و آشنا شدن مردم با قوانین جهانی بسیاری از همسرها با خروج زوجه خود از کشور مخالفت نمی‌کنند. اما هنوز هم با این موضوع در برخی از موارد مواجه هستیم که به تنهایی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

در نهایت مقاله اجازه همسر برای تمدید گذرنامه در بخش زیر می‌توانید تصویری را از فرم اجازه نامه تمدید پاسپورت برای خروج از کشور را مشاهده کنید:

فرم اجازه همسر برای تمدید گذرنامه
8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 دیدگاه درباره “اجازه همسر برای تمدید گذرنامه لازم است؟” وجود دارد

  1. هر زمان، زنانی با فکر روشن (پاراگراف آخر مقاله مغرضانه و روشن فکر مآبانه تان)داشتیم که مهریه و اجرت المثل و تصنیف اموال و…داشتیم،آنگاه مردان اینچنینی هم خواهیم داشت که براحتی اجازه خروج از کشور را بدهند.

    • دقیقا. خیلی اندیشمندانه بود. یعنی در شرایط موجود که زن ارث بسیار کمی میبرد،حق طلاق ندارد.حق حضانت بچه ها،حق انتخاب شغل یا محل زندگی را ندارد. دیه اش نصف مردهاست و شهادتش و نمی‌تواند مقامات بالا در کشور را داشته باشد و حق انتخاب پوشش را هم ندارد. مطلقا هیچ حمایتی ندارد و تنها یک ابزار فشار برای جدایی دارد این یکی را هم ببخشد که دیگر هیچ کاری نمی تواند بکند. قضیه اینجا جنگ است کسی خرما خیرات نمی‌کند. بهتر نیست به جای اینکه طبق معمول زنها را مقصر بدانید،خودتان را تغییر دهید. در ضمن چیزهایی که در این مقاله از آن صحبت رفت قانون فیکس است . یعنی مخالف یا موافق طبق قانون همه زنها برای خروج اجازه همسر را لازم دارند.درحالی‌که میزان مهریه در صورت عشق و احترام مقابل می‌تواند یک گل سرخ تعیین شود.

  2. · 29 شهریور 1401 در 11:02

    من زنی ۶۰ ساله هستم قصد مسافرت از کشور دارم حالا مواجه شدم برای تمدید گذرنامه از همسرم اجازه خروج بگیرم کجا دنیا مگه این اقا که خودش سراسر فساد اخلاقی داره بتونه به من اجازه خروج بده و چون خودش به خودش حسی خوبی نداره حتما حسی حوبی بامن نداره وهیچگونه نفقه و اجرت المثل نمیده حالا میدونید برا رفتن و مسافرت خارج ازکشور که خود قران در چند سوره که کلام خداس مگه برید در زمین سیر کنید واز نعمتهای وشگفتیهای خالق خود ببینید ولدت برید من برا رسیدن به این حق باید دادخواست طلاق بدم و خودما درگیر دادگاه و …. بکنم که دیگه از اینکار ازمن گذشته

    • · 12 مهر 1401 در 18:47

      بله کاملا حق با شماست، و این قانون در ایران به نوعی نقض حقوق بانوان است. ای کاش آقایون بدون هیچ درخواستی پیش قدم بشن برای حذف چنین محدودیت هایی و اگر واقعا حس خوبی به این جریان ندارند، مشکل آنها است. واقعا چرا باید یک نفر محدود باشه و اجازه اش دست شخص دیگری باشد؟ مزخرف است

  3. سلام من یک بار برای اخذ پاسپورت همسرم تو دفترخونه اجازه خروج از کشور رو داد حالا برای تمدید نیازه که دوباره تو دفترخونه اجازه بده؟؟

    • · 20 مهر 1401 در 22:32

      خیر برای تمدید نیاز به اجازه محضری مجدد نیست و همان بار اول کفایت می کند مگر بنا به هر دلیلی همسر شما درخواست ممنوع الخروجی بدهد

      • آقای عطاری من ی سری با خود همسرم ب خارج از کشور رفتم اومد محضر و رضایت نامه داد حالا دوباره بخام برم باید دوباره بیاد رضایت نامه کتبی بده؟؟

  4. با سلام شوهرم یکبار توی دفترخانه اجازه خروج داده و پاسپورت گرفتم و حالا نیاز به تمدید به پاسپورت دارم و با شوهرم دچار مشکل شدم آیا میتونم پاسپورت بگیرم و از کشور خارج شوم