چمستان کجاست؟ بهترین مناطق بکر چمستان کجاست؟

112
0
بهترین مناطق بکر چمستان کجاست

اگر نمیدانید چمستان کجاست و چه ویژگی هایی دارد باید حتما این مقاله را بخوانید. از طرفی اگر می خواهید به شمال ایران شهرستان نور سفر کنید، پیشنهاد میکنیم منطقه چمستان را از دست ندهید، منطقه ای که علی رغم بودن در شهر ساحلی، منطقه ای کوهستانی شناخته می شود.

یکی از خاص‌ترین شهرهای شمالی ایران منطقه چمستان است که به دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و مردمی که به دنبال جاهای بکر هستند، بارها این سوال را میپرسند که چمستان کجاست و چه طور میشود به آنجا رفت؟

چمستان کجاست؟

چمستان سرسبز در استان مازندران قرار دارد و یکی از بخش‌های شهرستان ساحلی نور به حساب می‌آید و از آن جایی که چمستان در نوار ساحلی و در جنوب آن قرار گرفته است، می‌توان آن را شهر کوهستانی به حساب آورد. پوشش گیاهی بسیار زیبا و خاص این منطقه موجب شده چمستان به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود. در این مقاله به معرفی اینکه بهترین منطقه چمستان کجاست و به بیان دیگر مناطق دیدنی چمستان و اطراف آن پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید.

بکرترین مناطق چمستان کجاست؟ | دریاچه الیمالات

سد خاکی الیمالات در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده ی نور- چمستانقرار دارد. این سد که بیشتر برای مردم محلی به دریاچه علیمالات یا دریاچه الیمالات شناخته می‌شود در دل جنگل کشپل بعد از عبور از جاده فرعی به مسافت ۴ کیلومتر قرار دارد. به عبارت دیگر دریاچه الیمالات در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا جای گرفته است. این سد به عنوان گردش‌گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریاچه الیمالات کجاست

دریاچه الیمالات دارای رستوران و امکانات قایق‌سواری و ماهی‌گیری است و همچنین گزینه مناسبی برای ثبت لحظات و عکاسی می باشد. همه ساله گردشگران زیادی از سایر نقاط کشور برای بازدید از این قطعه زمین شگفت انگیز می آیند. علاقمندان به بهدشت در هر فصلی می توانند به این منطقه سفر کنند و از زیبایی های آن لذت ببرند.

مسیر دسترسی: مسیر اول از جاده هراز می گذرد که مسافت آن در حدود ۲۱۱ کیلومتر می باشد. مسیر دومی را می توان از مسیر جاده چالوس پیگیری کرد و نیاز است تا مسافت ۲۲۹ کیلومتر طی شود. مسیر سومی از جاده هیجان انگیز فیروزکوه عبور می کند و نیاز است تا مسافت ۳۳۴ کیلومتری طی گردد که در مقایسه با دو مسیر قبلی طولانی تر است.

روستای گزناسرا، دفن شده در مه

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که علاقه زیادی به گردش های متفاوت با جاذبه های گردشگری خاص دارید، روستای گزناسرای چمستان، یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید. یکی از روستاهای زیبای استان مازندران که در توابع شهرستان نور واقع شده است، روستای گزناسرا چمستان یا روستای غرق در مه می باشد.

گزناسرا چمستان

در واقع به علت رویش زیاد گیاهان گونه وحشی گزنا که خارهای بسیار ریز روی ساقه و برگ دارند به این منطقه گزناسرا می گویند. دلیل اینکه تماشا و بازدید کردن از این روستا را به شما توصیه می کنیم، این است که روستای گزناسرا چمستان دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری جدابی است که می تواند مسافران زیادی را به خود جذب کند.

از جمله این زیبایی ها و جاذبه ها می توان به پارک تفریحی لاشکش، قلقلک چشمه (چشمهای جوشان که با قل قل از زیر زمین می‌جوشد)، مقبره آقابالا شاه (پارسی) در بالای قله، مرغ حسل، قبرستان باستانی لاشکش، جنگل و چمنزار سرسبز پنسا و … اشاره کرد. 

بهترین زمان سفر به چمستان

اگر در انتخاب زمان مناسب برای رفتن به این روستا تردید دارید و نمی دانید که کدام ماه های سال بهتر هستند، به شما ماه های فروردین اردیبهشت مهر و آبان را توصیه می کنیم تا از طبیعت بهاری و پاییزی این منطقه نهایت لذت را ببرید. در حقیقت بهتر است بگوییم اگر به مازندران سفر می کنید و از این روستا بازدید نمی کنید، سفر خود را نیمه کاره بدانید! گزناسرای چمستان، معنای واقعی یک بهشت تمام عیار در بین جاذبه های گردشگری استان مازندران است.

مسیر دسترسی به چمستان از کجاست؟

اگر به نقشه چمستان دقت کنید، بهترین مسیر این است که از مسیر جاده هراز، آمل و امام زاده عبدالله حرکت کنید. پس از امام زاده عبدالله به مسیر آسفالت می رسید که به سمت شهر چمستان وجود دارد. شما از سمت چمستان به طرف نور حرکت می کنید تا وارد یک مسیر دو راهی آسفالت شوید. سپس به مسیر جنگلی زیبا خواهید رسید که بعد از ۱۵ کیلومتر شما را به روستای گزناسرا می رساند.

نقشه چمستان
نقشه چمستان

جنگل واز، نقاشی ای از انواع درخت

جنگل واز یک منطقه ییلاقی با آب و هوای مطبوع و دلپذیر است که می توان آن را جواب این سوال دانست که بهشت چمستان کجاست؟ جنگل واز یکی از جنگل های بکر ایران بحساب می آید که زیبایی های منحصربفردی را در خودش جای داده است.

این جنگل زیبا واقع در استان مازندران، چمستان می باشد اگر بخواهیم تمام منطقه توریستی واز چمستان را از نظر مسافت معرفی کنیم، چیزی حدود ۸۰ کیلومتر می‌شود! این فضا حدود ۹ هکتار می باشد و از پوشش درختان جنگلی متنوع تشکیل شده است.

درختان افرا، راش، بلوط، مهم‌ترین درختانی هستند که در این منطقه توریستی رشد کرده‌اند و گونه های اصلی جانوری منطقه پلنگ، مرال، شوکا، خرس قهوه ای، سیاه گوش، کبک، گراز و شغال است.

اگر به طبیعت گردی در دل جنگل، تماشای مناظر درختان، کوهستان و شنیدن صدای گوش نواز رودخانه خروشان علاقه مند هستید، یا این که دوست دارید در یک منطقه کوهستانی چند روزی را به تفریح و استراحت بپردازید لازم است تمامی تجهیزات لازم را برای کوهپیمایی با خود به همراه داشته باشید، تا بتوانید در پیچ و خم سرسبز جنگل کوهستانی به سمت واز حرکت کنید تا شما را مدهوش خود سازد.

اگر به دنبال یک مسیر رویایی هستید پیشنهاد می‌ کنیم از منطقه توریستی واز چمستان به سمت نوجمه و گزناسرا مسیر خود را ادامه بدهید. طبیعت این منطقه بهترین سوژه عکاسی و طبیعت‌گردی را برای شما به ارمغان می آورد. اگر می خواهید زیبایی این جنگل را از نزدیک ببینید، پاییز بهترین زمان برای سفر به جنگل واز است. بازدید از یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری چمستان، از توابع شهر نور، قطعا یک خاطره فراموش نشدنی را برای شما به جای خواهد گذاشت و این سرزمین، جایی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد.

مسیر دسترسی به بهشت جنگلی چمستان از کجاست؟

بهترین و تنها راه رفتن به واز که یک جاده بن بست در قلب جنگلهای مازندران است و در انتهای آن گزناسرا قرار دارد، از طریق چمستان در میانه جاده آمل به نور است.

پارک جنگلی کشپل، بهشت گمشده چمستان کجاست؟

بهشت گمشده چمستان کجاست؟ مطمئنا بهشت مکانی است که حال آدمی خوب باشد و سراسرش زیبایی، نشاط و پویایی دیده شود، پس می توان گفت پارک جنگلی کشپل از بهترین پاسخ ها به این سوال است.

پارک جنگلی کشپل مازندران یکی از پارک های جنگلی باصفا در شهرستان نور در شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصله دوونیم کیلومتری از چمستان واقع شده ‌است است و محیطی مناسب و خاطره انگیز برای خانواده ها می باشد. جنگل کشپل از شش گونه پوشش گیاهی و جنگلی از جمله درختان و گیاهان توسکا، لرک و توسکا، بلوط، ممرز، افرا، انجیلی و ممرز انجیل پوشانده شده است.

علاوه بر پوشش گیاهی زیبا و منحصر بفردش، رودخانه ها و چشمه های شفاف و زلال آن منظره بسیار زیبایی و چشم نوازی را در این جنگل ۷۲۰۰ متری خلق کرده و هر سال تعداد زیادی توریست و گردشگر برای تفریح و سرگرمی به این مکان سرازیر می شوند. علاوه بر درختان متنوع و آب و هوای مثال زدنی، وجود ده چشمه در این منطقه مزیتی مهم به شمار می رود.

یکی از معروف ترین رودخانه ای که از تفرجگاه کشپل نور عبور می کند، رودخانه معروف لاویج می باشد. با شهرت فراوان این پارک و رفت و آمد بسیار زیاد گردشگران و مسافران در منطقه، امکانات متعددی در این پارک تعبیه شده است.

از جمله این امکانات می توان به مواردی از قبیل فروشگاه مواد غذایی،تلفن عمومی، وسایل بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی، سکو برای استقرار چادر و آلاچیق برای اقامت، نمازخانه، رستوران با غذاهای متنوع، زمین بازی فوتبال و والیبال، ساخت پله های سنگی و راه پلکانی برای پیاده روی اشاره نمود. هر فصلی که برای سفر، پارک جنگلی کشپل را انتخاب نمایید لذتی بی نظیر را کسب خواهید کرد. چه لذتی بالاتر از اینکه در فصل پاییز به این جاذبه دیدنی قدم بگذارید؛ یعنی زمانی که مه غلیظ جنگل را فرا می گیرد و برگ های نارنجی سطح زمین را به فرشی زیبا و باشکوه تبدیل کرده اند.

مسیر دسترسی: این پارک جنگلی در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل می باشد.

روستای جوربند، از جاذبه های سرسبز چمستان

روستای جوربند یکی دیگر از روستاهای چمستان است که زیبایی و طبیعت فوق‌العاده آن، می‌تواند نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کند و تا الیمالات نیم ساعت فاصله دارد. متاسفانه ویلاهای زیادی در این روستا ساخته شده و این منطقه را از بافت روستایی و جذاب همیشگی اش دور کرده است، اما جوربند را به دریاچه مصنوعی و پارک‌های جنگلی‌اش می‌شناسند و طبیعت این منطقه تغییری نکرده است و همچنان عالی می باشد.

روستای جوربند

یکی از جاهای دیدنی که این روستا به آن معروف شده است دریاچه مصنوعی جوربند است که دارای ۳ هکتار وسعت می باشد که امروزه پذیرای تورهای گردشگری و مسافران خوش ذوق برای لذت بردن از این آب و هوا و طبیعت بکر و دست نخورده می باشد و هیچ نشانه ای نیز از مصنوعی بودن آن توجه شما را جلب نمی‌کند. این منطقه محافظت شده است، به همین دلیل پرندگان خاصی را در این نقطه مشاهده می‌کنید که شکار آنها ممنوع است.

روستای سرسبز جوربند چمستان کجاست؟

مسیر رسیدن به دریاچه از وسط جنگل رد می‌شود و تقریبا ۲۰ دقیقه پیاده روی دارد. برای این کار از انتهای کوچه سرو ۸ تقرییا به سمت راست، بالا حرکت کنید تا به یک رودخانه کوچک برسید، بعد از عبور از آن و حرکت در جهت عمود بر رودخانه، دریاچه را مشاهده می‌کنید. زیبایی‌های این روستا را نمی‌توان در واژه‌ها گنجاند و پیشنهاد می‌کنیم با برنامه‌ریزی و حضور در جوربند، زیبایی طبیعت جوربند را به چشمان خود هدیه بخشید.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه از تهران می‌توانید هم از جاده هراز و هم جاده چالوس استفاده کنید که مسیر چالوس نزدیک تر می‌باشد. ۱۵ کیلومتر که از شهر نور مازندران به سمت جنوب پیش بروید به منطقه خوش آب و هوایی به نام چمستان میرسید. سپس به جاده ای پیچ در پیچ و بکر و زیبا می رسید که شما را به روستای جوربند می رساند.

آب گرم در روستای ییلاقی لاویج

در کوهپایه‌های البرز استان مازندران، در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان کوچک چمستان یک روستای زیبا وجود دارد که شهرت بیشتری نسبت به سایر شهرهای منطقه دارد. روستای لاویج در موقعیتی جذاب در همسایگی جنگل‌ها و کوه‌های زیبایی قرار گرفته است. دیدن آن‌ها تنها می‌تواند تصویر ذهنی که از بهشت داشته‌ایم را به واقعیت تبدیل کند.

روستای لاویج در چمستان
روستای لاویج در چمستان

ارتفاع این منطقه حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریاست و جنگل‌های زیبای آن یکی از جذاب‌ترین چیز‌هایی است که در سفر به لاویج از نزدیک خواهید دید. مردم این روستا به‌ جز خدمات گردشگری، به دامداری، تولید عسل و لبنیات مشغول هستند و محصولات کاملاً ارگانیک و باکیفیتی را تولید می‌کنند که می‌تواند از مغازه‌های موجود در روستا خریداری کرد.

آب گرم چمستان کجاست؟

مهمترین دلیلی که مردم این روستا‌ها را برای سفر انتخاب می‌کنند، آبگرم لاویج است. آب‌ گرم در شرق منطقه، از دل زمین بیرون می‌آید و این آبگرم پر از گوگرد و املاح معدنی‌ست و تاثیر درمانی دارد، ولی باید خودمان را برای بوی بد و تند گوگرد هم باید آماده کنیم. گردشگران زیادی به ‌اینجا می‌آیند؛ بنابراین، دوش، استخر، حوضچه و وان هم در این منطقه فراهم آورده شده است و می‌توانید با خیال راحت برای استفاده از آن‌ها به این روستا سفر کنید.

یکی از جلوه‌های جذاب طبیعت لاویج، جنگل‌های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا است؛ به‌خصوص آنکه درختان راش یادگاری از دوره‌های گذشته جنگل‌های هیرکانی در میلیون‌ها سال قبل هستند و مسافرت از طریق این جنگل‌های طولانی برای هر نوع گردشگری تجربه‌ای جالب و به یاد ماندنی دارد. در دل جنگل‌های جذاب لاویج، آبشار معروفی به نام آبشار حرام او که حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد از دیگر بخش‌های گردشگری لاویج می باشد.

اما از معروف‌ترین بخش‌های لاویج، جنگل کشپل است. در این جنگل یک پارک جنگلی دارای امکانات مناسب مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و سکو‌هایی برای چادر زدن قرار گرفته است. همچنین یک رودخانه از پایین دست آن عبور می‌کند که جذابیت آن را چند برابر کرده است. بهار و تابستان بهترین فصل سفر به یک منطقه ییلاقی‌ست. اما برای بازدید و تجربه آب گرم لاویج در هوای خنک یا سرد، خیلی لذت‌بخش است. ضمن اینکه جنگل در پاییز بسیار دیدنی‌ می‌شود.

مسیر دسترسی: از جاده هراز به محمودآباد می‌رسیم و بعد به چمستان. در این مسیر جاده‌ای فرعی در سمت چپ می‌بینیم که به ‌طرف لاویج می‌رود. از نور تا روستا ۳۵ کیلومتر و از چمستان ۱۸ کیلومتر تا این منطقه است.

فیل سنگی لاویج، هنر دست طبیعت

قطعه سنگ بزرگی در مرکز روستای لاویج قرار گرفته که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این قطعه سنگ که بر اثر فرسایش طبیعی توسط باد و باران و گرما و سرما به شکل فیل نشسته بر زمین درآمده، یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان نور استان مازندران محسوب می شود و هر مسافری که از این روستای خوش آب و هوا با این منظره طبیعی و منحصر بفرد دیدن می کنند، به تعجب وا می دارد.

اگر حدود ده دقیقه از آب گرم لاویج پیاده روی کنید به این شاهکار هنری جذاب می رسید. جالب است بدانید که یکی از افسانه های تاریخی که در میان مردم لاویج نور رواج دارد و پرده از یک اسطوره ی مذهبی بر می دارد این است که امام حسن(ع) به این دیار سفر کرده بوده و برای آزار نرساندن فیل به مردم منطقه با عصایش آن را به مجسمه ای تبدیل کرده است.

می گویند اگر کسی بخواهد این سنگواره را خراب کند با حمله مارها و افعی ها روبه رو می شود که این حادثه چندین بار هم رخ داده است. به هر حال این فیل سنگی لاویج را چه به صورت سمبل، دفینه، آرامگاه، یا سنگواره ای طبیعی از گچ و آهک تصور کنیم بی مبالغه اثری بسیار درخشان است.

مسیر دسترسی: از حوضچه‌های آبگرم لاویج که قدم‌زنان راه بیفتیم،‌ ۱۰دقیقه جلوتر فیل‌ سنگی را می‌بینیم.

بهدشت چمستان کجاست؟

یکی دیگر از روستاهای معروف چمستان روستای بهدشت است که روستایی جنگلی بوده و در ۱۵ کیلومتری مرکز چمستان واقع شده است و این روستا دارای طبیعت فوق العاده زیبا با ویو همیشگی و ابدی به طبیعت همیشه سبز می باشد. در مناطق فوقانی بهدشت به دلیل قرارگیری در کنار جنگل، آب و هوای دلپذیر و نیز امکانات رفاهی بیشتر و نزدیکی به مناطق و جاذبه های جذاب دیگر ذکر شده چمستان، ساخت‌و‌ساز ویلاهای جورواجور به چشم می خورد.

بهدشت چمستان از تاپ ترین مناطق در اطراف این شهر است که به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و زیبا سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بهدشت برای آن دسته عزیزانی که به دنبال منطقه ای بدون رطوبت و شرجی بودن هوا هستند، پیشنهاد فوق العاده ای می باشد؛ زیرا بهدشت به دلیل فاصله زیاد حدود ۲۰۰ کیلومتر با دریا، از شرجی و رطوبت دور می باشد.

مسیر دسترسی: بهدشت در مسیر آمل به چمستان قرار دارد و برای رسیدن به آن ابتدا باید از آهو دشت عبور کنید و سپس به بهدشت برسید.

چمستان از شهرهای زیبای استان مازندارن است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری عالی و جاهای دیدنی فوق‌العاده زیبا گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. منابع طبیعی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر این شهر موجب شده است تا چمستان به یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران و به طور کل شمال ایران تبدیل شود. جاذبه‌های گردشگری این محیط به قدری متنوع است که نمی‌توان تنها یک مورد را به عنوان پاسخ این سوال که بهترین منطقه چمستان کجاست در نظر گرفت، از این رو در حین سفر به این شهر زیبا خوب است که از تمامی جاهای دیدنی آن دیدن کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *