کتابخانه ایران مال کجاست؟ کتابخانه جندی شاپور در مکانی با شکوه

169
3
کتابخانه ایران مال

کتابخانه ایران مال یکی از با شکوه ترین کتابخانه های ایران است که چشم هر بازدید کننده ای را به خود جلب میکند. زمانی که ایران مال در غرب تهران افتتاح شد، تصور نمی شد این مجموعه به یک مرکز مهم فرهنگی و اجتماعی در دل پایتخت تبدیل شود و حتی علاوه بر ساکنان شهرهای دیگر به یک جاذبه گردشگری و محیطی جذاب برای عکاسی تهران نشینان درآید.

در ابتدا اکثر ساکنان تهران معتقد بودند که ایران مال یک مرکز خرید و یک مرکز تفریحی بسیار بزرگ خواهد بود. اما با توسعه آن، حوزه های مختلف فرهنگی سینمای ایران مال یا کتابخانه ایران مال به هدف اصلی توسعه دهندگان پروژه برای همگان تبدیل شده است. شاید برای برخی از افراد سوال باشد که سالن مطالعه کتابخانه ایران مال کجاست و شماره تلفن و ساعت کار این کتابخانه چگونه است؟ مرکز خرید ایران مال در منطقه ۲۲ تهران کجاست؟ آیا برای ورودی کتابخانه ایران مال پولی است؟ اگر مشتاق هستید در مورد این کتابخانه بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

مبلمان، لوازم آشپزخانه، محصولات چرمی، کفش و حتی گیاهان در اینجا موجود است، اما همه برندها و مارکت ها تنها دلیلی نیستند که مردم برای گذراندن وقت خود به ایران مال می روند. یکی از ویژگی های اصلی ایران مال بهترین بودن آن است و تمامی قسمت های این مجموعه به بهترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده است و کتابخانه ایران مال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بزرگترین مرکز خرید ایران، هم مغازه های زیاد و متنوعی دارد و هم نمایشگاه های خیره کننده ای که سنت ها و تاریخ ملی را به نمایش می گذارد. طرح های زیبایی در ساختمان های مختلف از جمله کتابخانه ایران مال (جندی شاپور)، سالن های مختلف تفریحی و بازارچه آن وجود دارد که بخش های مختلف فرهنگ ما را نشان می دهد. لوسترهای براق و چوب صیقلی با برش های هنرمندانه بخش کوچکی از این شاهکار غول پیکر است.

سالن مطالعه کتابخانه ایران مال کجاست؟

در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ایران مال به بخش فرهنگی اختصاص دارد. اینها شامل گالری آثار تجسمی، پردیس سینمایی و کتابخانه است. قرار گرفتن کتابخانه ایران مال در کنار مرکز خرید ممکن است کمی برای مراجعه کنندگان عجیب به نظر برسد و برای بسیاری از بینندگان منطقی نباشد. از همه مهمتر از دیدگاه عاشقان کتاب و کتابخوانی، داشتن یک کتابخانه بزرگ در کنار مرکز خرید نوعی تحقیر ارزش کتاب و مطالعه به حساب می آید. تعداد کمی از مردم هنگام خرید یا تفریح به جای پرداختن به تست انواع خوراکی‌جات به عنوان یک سرگرمی، کتاب خواندن را انتخاب می نمایند. اما برخی معتقدند این حرکتی صرفا فرهنگی است و باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود.

بخش های مختلف کتابخانه ایران مال از دید وسعت

با تمام این تفاسیر مدتی از افتتاح کتابخانه ایران مال می گذرد. این کتابخانه حدوداً ۳۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و حدود ۷۰۰۰۰ جلد کتاب را در خود جای داده است. متأسفانه بسیاری از منتقدان به این موضوع اعتراض دارند که بیشتر کتاب های موجود در قفسه های این کتابخانه کتاب های دست دوم و معمولی هستند. علاوه بر این، فهرست کاملی از کتاب های آن هنوز تکمیل نشده است.

کتابخانه ایران مال طبقه چندمه؟

این کتابخانه دارای سه طبقه است که تا به امروز تنها طبقه اول آن به طور کامل فعال است. طبقه دوم برای آرشیو مجلات و طبقه سوم برای کودکان خواهد بود. این کتابخانه به «باغ کتاب» یا «کتابخانه جندی شاپور» نیز معروف است. همچنین باید بدانید که این کتابخانه بعد از کتابخانه ملی بزرگترین کتابخانه ایران محسوب می شود.

اگر مطالعه سرگرمی مورد علاقه شما نیست، زیبایی کتابخانه ایران مال و کافه های آن به تنهایی می تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد. پس از دست ندهید و یک بار برای همیشه به کتابخانه ایرانمال جندی شاپور سر بزنید. تا کنون مروری بر طراحی منحصر به فرد کتابخانه ایرانمال داشته ایم. اکنون زمان آن است که با برخی از ویژگی های آن آشنا شوید.

ورودی کتابخانه ایران مال

این کتابخانه تا به امروز دارای هزینه ورودی نبوده است. اگر به این کتابخانه سفر کنید، ممکن است از همان ورودی کتابخانه دیوارهایی که در طول مسیر با کتاب‌ها تا سقف پوشانده شده‌اند، شما را جذب کنند. احتمالاً در ذهنتان این سؤال پیش می‌آید که چند کتاب در این کتابخانه وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که حدود ۷۰ هزار جلد کتاب در قفسه های این کتابخانه وجود دارد، کتاب‌هایی در زمینه‌ها و زبان‌های مختلف، و اگر هر کدام را دوست دارید، آن‌ را انتخاب کنید و نگاهی به آن بیندازید.

کتابخانه جندی شاپور ایران مال

آیا میتوان کتاب به امانت برد؟

متاسفانه هنوز امکان بیرون بردن کتاب از کتابخانه ایران مال وجود ندارد. به همین خاطر، اکثر مراجعین بیشتر برای تفریح به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به این مسئله نگاه کنیم، قطعا کمتر کسی پیدا می‌شود که مسافتی طولانی را پشت‌ سر بگذارد، دقایقی پیاپی در بین قفسه‌های بزرگ به دنبال کتاب مورد علاقه خود بگردد، چند صفحه از آن را بخواند و مابقی آن را به روزهای آتی موکول کند، آن هم در محیطی به شلوغی و پر سر و صدایی کتابخانه ایران مال که تمرکز کافی را مانند سایر کتابخانه ها در اختیارتان قرار نمی دهد.

این کار قطعا شدنی نیست و بیشتر مراجعین تنها به خاطر لذت بردن از فضای زیبا و مجلل آن و یا حتی وقت گذرانی و عکاسی با نمای خاص آن، به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

مقامات ایرانی البته اعلام کرده اند که عموم مردم در آینده نزدیک می توانند به این کتابخانه بپیوندند یا به عبارتی به عضویت آن جا درآیند. این به شما امکان می دهد کتاب مدنظر خود را از کتابخانه با خود به بیرون ببرید. از سوی دیگر، یک تیم حرفه ای متشکل از ۱۵ نفر کتاب ها را در قفسه ها فهرست بندی می کنند. بنابراین احتمالا به زودی شاهد نظم بیشتر و دقیق تری در این کتابخانه خواهیم بود.

نحوه عضویت در کتابخانه جندی شاپور ایران مال

کتابخانه ایران مال یا همان کتابخانه جندی شاپور با وسعتی عظیم و سبک معماری بسیار جالبش در ساختمانی قرار دارد که دو سبک معماری ایرانی و اروپایی را در خود جای داده است و این یکی از نکات برجسته این مجموعه است. از طراحی قفسه های کتاب گرفته تا نورپردازی و چیدن میزها، همه به گونه ای طراحی شده اند که افراد بتوانند به راحتی کتاب بخوانند و نهایت لذت و رضایت را از حضور در این فضا تجربه کنند.

کتابخانه جندی شاپور در طبقه دوم ایران مال و در ساختمانی به سبک گوتیک واقع شده است که فضایی رویایی و ناب را برای دوستداران کتاب و خوانندگان فراهم می کند. این کتابخانه دارای بخش های مختلفی در دسته مبلمان می باشد بنابراین می توانید به راحتی بنشینید و کتاب مورد نظر خود را بخوانید. همانطور که اشاره شد این کتابخانه ایران مال دارای سه طبقه است که در یک طبقه کتاب های عمومی، طبقه دوم مجلات و طبقه سوم کتاب هایی با عناوین کلی قرار دارند و برای مشاهده و مطالعه کتاب های این کتابخانه نیازی به عضویت در جندی شاپور نیست اما در آینده ای نزدیک دیگر مطالعه و خواندن کتاب ها رایگان نخواهد بود و باید حق عضویت را بپردازید.

سالن مطالعه کتابخانه ملی ایران

شرایط استفاده از کتابخانه ایران مال

تا زمانی که بحث عضویت در این کتابخانه مطرح نباشد، عموم مردم میتوانند به صورت آزاد از این جا بهره ببرند. علاوه بر میز بزرگ، این سالن دارای میزهای کوچک چهار نفره است تا بتوانید با دوستان خود بنشینید و کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. همچنین صندلی های استراحت تکنفره منحصر به فردی وجود دارد که به شما امکان می دهد استراحت کنید و از خواندن کتاب خود لذت ببرید.

قفسه های کتاب بسیار جادار، بزرگ و مرتفع هستند، بنابراین برای رسیدن به قفسه بالایی باید از نردبان استفاده کنید. در این میان، آثار برخی از بهترین نویسندگان جهان را بررسی کنید و با انتخاب میز مناسب از مطالعه خود لذت ببرید. مطالعه در این مکان زیبا و دیدنی می تواند برای عاشقان کتاب مانند تسکین دهنده درد برای بیماران و شراب مست کننده برای اهل دلان باشد.

معماری بی نظیر و یونیک کتابخانه ایران مال

از لحظه ای که پا به کتابخانه ایرانی بگذارید، از معماری و طراحی داخلی آن شگفت زده خواهید شد. طراحی داخلی کتابخانه جندی شاپور شبیه کتابخانه های خارجی و جهان اولی است و هنگامی که این مناظر را می بینید، این تصور به ذهنتان می رسد که دارید ایران را ترک می کنید و به کتابخانه دانشگاه آکسفورد می روید. همه چیز مجلل و زیباست. در مورد معماری کتابخانه ایران مال نیز باید اضافه کرد که طراحی آن کاملاً از معماری کلاسیک اروپا کپی برداری و الگو برداری نشده است و به قولی تلفیقی از معماری باستانی ایران با معماری کلاسیک اروپایی است.

برخی از قسمت‌های این کتابخانه دارای پنجره‌ هایی با شیشه های رنگارنگ با طرح اسلیمی وجود دارد که حسی از معماری کهن و ایران باستان را به شما القا می‌کند. پله های کتابخانه جندی شاپور نیز برگرفته از معماری ایرانی است و شما را به طبقه دوم این کتابخانه می رساند.

 اتاق اصلی کتابخانه یک مستطیل بسیار بزرگ با یک فرش بسیار خوش دست به طول ۳۵۰ متر است. یک میز بسیار بزرگ در وسط سالن قرار دارد که می توانید در آن بنشینید و از خواندن کتاب لذت ببرید. اشاره ای به فرش این کتابخانه شد و باید بدانید که بزرگترن فرش هندسی جهان که به همت طراحان ایرانی طراحی و تولید شده است، در کتابخانه بزرگ ایران مال جای گرفته است. این فرش ۸ رنگ که رنگ اصلی آن سبز می باشد در متراژ حدود هزار مترمربع در مدت زمان ۷۰ روز توسط ۲۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم، طراحی، بافته و کف کتابخانه پهن شده است که نقش و نگار آن برگرفته از طراحی سقف و نقوش کف کتابخانه بازار بزرگ ایران است.

 فقط یک جست و جوی سریع و کوتاه در اینترنت و نگاهی به تعدادی از تصاویر کتابخانه ایران مال کافی است تا شیفته شهرت و عظمت این کتابخانه شوید. شاید در ابتدا باور اینکه چنین کتابخانه ای در ایران وجود دارد سخت به نظر می رسد، اما حقیقت دارد. بدون شک دیدن معماری منحصر به فرد کتابخانه جندی شاپور تصویری از دوره رنسانس و معماری باشکوه کلاسیک اروپایی را تداعی می کند و می توانید تصور کنید که به قرن ها قبل برگردید و در کتابخانه های مجلل اما قرون وسطایی قدم بزنید.

اکنون وقت آن است که از آمار کتاب و بار فرهنگی کتابخانه ایران مال فاصله بگیریم و نگاهی به کافی شاپ آن بیندازیم.

کافی شاپ کتابخانه، فرصتی برای عمیق تر شدن در مطالعه

کافه کتابخانه ایران مال احتمالاً فعال ترین و پرطرفدارترین قسمت کتابخانه است! در واقع بسیاری از مردم بر این باورند که این کتابخانه یک کافه بسیار مجلل و بزرگ است که می توانید با خواندن چند صفحه کتاب در کنار نوشیدن قهوه ترک معطر لذت بیشتری ببرید!

البته بد نیست بدانید که منوی کافه گران است و در نتیجه کمتر کسی آن را تبدیل به یک پاتوق روزانه می کند! اما در هر صورت اگر می خواهید در حین خواندن کتاب مورد علاقه خود اسپرسو داغ یا هر نوشیدنی با هر سلیقه ای بنوشید، این کافی شاپ می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

کافه در کتابخانه ایران مال


کافه کتابخانه ایران مال نیز به مانند معماری کتابخانه طراحی فوق العاده و منحصر به فردی دارد و در اولین جلسه تصور می کنید در یک بار زیبا به خارج از کشور رفته اید. درصورتی‌که تنها یک کافی‌شاپ در کتابخانه ایران مال است! دیوارهای این کافی شاپ نیز مانند بقیه قسمت های کتابخانه با چوب صیقلی پوشیده شده است که زیبایی چشمگیری به محیط اطراف می بخشد. در این کافی شاپ می توانید غذا یا نوشیدنی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و روی یکی از صندلی های راحت استراحت کنید. پس از صرف عصرانه نگاهی به گوشه‌ و کنارهای این کتابخانه داشته باشید. از سقف بلند و شگفت‌انگیز تا فرش‌های ابریشمی ایرانی. این کتابخانه می تواند جذاب باشد پس یک گشت کامل در کتابخانه جندی شاپور داشته باشید و کوچکترین جزئیات را از دست ندهید.

 ما امروز سعی کردیم که به‌صورت کلی با مرکز خرید بزرگ ایران مال و کتابخانه آن آشنا شویم و نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشته باشیم. مجموعه ایرانمال سرشار از جاذبه‌ های بی‌نظیر و چشم نواز است و کتابخانه ایران مال (جندی شاپور)، باغ ایران مال ( باغ ماهان) و تیمچه حاج علی اکبر با گچ کاری های بی نظیرش در نزدیکی کتابخانه ایران مال ،تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های آن است.

همچنین زیبایی‌های این مکان‌‌ها در یک مطلب گنجیده نمی‌شود. از همین رو،‌ به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای یک بار هم که شده به این مرکز خرید، به‌خصوص کتابخانه آن سفر کنید و از اتمسفر دل‌انگیز آن استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه درباره “کتابخانه ایران مال کجاست؟ کتابخانه جندی شاپور در مکانی با شکوه” وجود دارد

  1. بالاخره متوجه نشدم که برای رسیدن به کتابخانه از چه ورودی باید وارد شد

  2. بالاخره متوجه نشدم که برای رسیدن به کتابخانه از چه ورودی باید وارد ش
    من یادم نمی اید کهقبلا همین سئوال را کرده باشم، احتمالا تا به حال پاسخی دریافت نکرده ام
    بفرض که من قبلا سئوال کرده باشم ، برای شما زحمت است که مجدد پاسخ من را بدهید؟

    • · 19 تیر 1401 در 20:13

      راحترین راه ورودی برای رفتن به کتابخانه پارکینگ شماره ۲ است،که از زیر گذر خرازی وارد می شود و بعد از ورود به پارکینگ ماشین ها در طبقه GT پارکینگ وارد مجموعه می شود.بعد از طی کردن راهروی اول به باغ ماهان می رسیم که در وسط دو راهرو قرار دارد.بعد از باغ ماهان وارد راهرو دوم می شویم که در انتهای راهرو عمارت بزرگ کتابخانه قرار گرفته است