دره کال جنی طبس کجاست ؟ افسانه است یا واقعیت دارد؟

101
0
دره کال جنی طبس کجاست

آیا میدانید مسیر دره کال جنی طبس از کجاست ؟ یکی از مکان‌های گردشگری ایرانیان که طبق گفته بومیان محل زندگی جن‌ها و ارواح در گذشته است، دره جنیان یا کال جنی در شهر طبس و در خراسان جنوبی واقع شده است. ارزش بازدید از این مکان به گونه‌ای است که در صورتی که به شهر طبس بازدید کنیم و از این مکان دیدن ننماییم، گویی از شهر طبس بازدید نکرده‌ایم.

کال جنی در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است در صورتی که پیش از این مناطق دیدنی طبس بکر مانده بود و تنها مردمان محلی و شهرهای نزدیک اطراف آن به آنجا می آمدند. در حقیقت کال جنی طبس بدلیل عبور آب و سیلاب‌های مختلفی بوجود آمده است. این منطقه به کوه متصل است و یک منطقه سرسبز توسط چشمه آب ایجاد شده‌است. همچنین در این مکان درختان خودرو در هم تنیده نخل مشاهده می‌شود. در این دره دیوارهایی پر شیب و بلندی وجود دارد که با وارد شدن به آن‌ها امکان خطر بوجود می‌آید.

دلیل نامگذاری دره کال جنی چیست؟

قسمت کال به معنی دره‌ای است که توسط جریان آب و سیلاب‌های ایجاد می‌گردد. قسمت دوم یا جنی طبق گفته‌ی قدیمی‌ها داستان‌های زیادی داشته است و مکانی وحشتناک بوده که اجنه و ارواح در آن‌جا زندگی می‌کردند. آیا این موضوع واقعیت دارد؟

امروزه نیز به تنهایی کسی از این مکان عبور نمی‌کند و گردشگری به صورت گروهی انجام می‌شود با وجود اینکه انگار اجنه به مکان‌های دیگر رفته‌اند.

کال جنی طبس
کال جنی طبس کجاست ؟

تاریخچه کال جنی

اگر با دقت به نقش و تصاویر بر روی دیوارهای این دره نگاه کنیم، در میابیم که این دره در اثر فرسایش و وجود جریان‌های آب در طی سالیان طولانی بوجود آمده است.

نکته قابل توجه درباره ساختار این دره، تفاوت این ناحیه با زمین‌های اطراف آن است که در این دره آب به وفور یافت می‌شود. ساختاری خاصی که در این دره وجود دارد باعث شده است که فکر کنیم موجودات زنده‌ی دیگری در این ناحیه زندگی می‌کنند.

این دره با توجه به نظریه کارشناسان سازمان میراث فرهتگی تاریخی به عصر ساسانیان برمیگردد. قابل ذکر است در سال ۱۳۸۰ یک مربی صخره نورد به داخل این دره راه یافته است.

از دیگر جذابیت‌های دره کال جنی طبس می‌توان به خانه‌ها و تونل‌هایی که خانه گبرها در دل دیوار‌ه‌ها به منظور اسکان زرتشتیان ساخته شده‌اند نام برد. اما همانطور که گفته شد ساخت این حفره‌ها و تونل‌ها به عصر ساسانیان باز می‌گردد.

محل قرارگیری این تونل‌ها و حفره‌ها در دامنه جداره‌های این دره قرار گرفته است. دسترسی به این حفره‌ها بسیار دشوار است و در مسیر این حفره‌ها تونل‌هایی قابل مشاهده است که احتمال دارد راه‌های ارتباطی آن‌ها با یکدیگر باشد.دره کال جنی طبس محله چله‌نشینی یکتاپرستان بوده است و به دوره ساسانیان برمیگردد.

دیدنی‌های دره کال جنی طبس چیست؟

با ورود به منطقه کال جنی، لحظات شگفت انگیز و غیر قابل تکراری را تجربه خواهیم کرد. در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره خواهد شد.

نقش و نگارهایی که طبیعت آنها را پدید آورده است

نقش‌هایی بر دیواره‌های دره توسط باد و آب به کمک یکدیگر بوجود آورده‌اند که اگر به آن‌ها نگاه کنیم، انگار یک انسان با صبر و حوصله زیاد آن‌ها را نقاشی کرده است. این نقاشی‌ها از دوره باستان به جای مانده‌اند و طبیعت آن‌ها را بر دیواره‌های دره نقاشی کرده است.

دودکش‌ها و تنورهای اجنه

بر دیواره‌های رودخانه در کالی جنی ستون‌هایی شبیه به دودکش توسط فرسایش باد و هوا ایجاد شده است. در کناره دره و گوشه‌های آن استوانه‌های توخالی شکل وجود دارد که به تنورهای اجنه معروف هستند که در اثر ورود جریان‌های سطحی آب به دره و فرسایش بسیار زیاد درون آب‌رفتی دیواره‌ها بوجود آمده‌اند.

وجود آب در کویر

اگر حتی یکبار به طبس نیامده باشید، تصور اینکه در دل بیابان مناطق پر آبی وجود داشته باشد خیلی سخت است. بنابراین در بیابان و کویر طبس انتظار نداریم آبشاری ببینیم، در صورتی که در کال جنی آبشارهایی کوچک که در درون حوضچه‌های کم عمق ریخته می‌شوند باعث شده است تا مناظری منحصر به فرد را در این بیابان بوجود آورند.

حفره های عجیب و غریب و منظم

در بین دیواره‌های کال جنی حفره‌های عجیب و شگفت انگیز مشاهده می‌شود که هنگامی که با چاه دو متری مواجه می‌شویم، اثری از رد پای انسان و تمدن در این منطقه مشاهده می‌گردد.

در صورتی که از حفره‌های این منطقه بالا برویم، یک تالار با دو دالان مشاهده خواهد شد که هر یک از آن‌ها به اتاق‌هایی راه پیدا می‌کنند. اگر داخل شویم و انگشت‌های خودر را بر روی نقوش کنده شده بر دیواره‌ها بکشیم، می‌توانیم وجود تمدن باستان را احساس نماییم.

مجددا اگر جلوتر برویم هنرنمایی طبیعت آغاز می‌گردد. بسیاری از باستان شناسان عقیده دارند گبری‌ها و زرتشتی‌ها در این دره زندگی می‌کردند که دلیل این امر شباهت زیاد حفره‌ها به همدیگر است. علی رغم اینکه طبیعت به تنهایی نمی‌تواند حفره‌هایی با این میزان از شباهت و در فواصل منظم ایجاد نماید.

عکاسی در کال جنی طبس
عکاسی در کال جنی طبس

تفریحات دره کال جنی کجاست ؟

باید در نظر داشت این دره تنها به منزله در بیابان نیست بلکه تفریحاتی از جمله موارد زیر را در این دره می‌توان انجام داد:

مسیر دره پیمایی در کال جنی طبس از کجاست ؟

یکی از بهترین تفریحات در این منطقه در‌ه‌پیمایی این است که می‌توان چندین ساعت در این دره راه رفت در طی این مسیر، باقیمانده‌های آهکی از دوران ژوراسیک رشته کوه‌های شتری، فسیل‌ها و گسل‌ها توجه شما را به خود جلب میکند. برای راهپیمایی در این مسیر نیازمند وسایلی همچون لباس‌های راحت، آب نوشیدنی، داروهای عمومی و شخصی، چند خوراکی سبک، کرم ضد آفتاب، پاور بانک، کلاه، دفترچه‌ی بیمه،عینک آفتابی و کارت شناسایی هستیم.

عکاسی

این منطقه از طبیعا بکر و خلوت برخوردار است و میتوان از مناظری همچون آب، آسمان، رسوبات و اشکال گوناگون جهت عکسبرداری بهره برد.در این دره می‌توان عکس‌های زیبا و منحصر به فرد تهیه کرد.

آب بازی

در حوضچه‌های کوچک این دره می‌توان شنایی لذت‌بخش انجام داد و با اب‌های بینظیر این منطقه، داغی آفتاب سوزاننده کویر بر تن خود را التیام ببخشیم. از دیگر تفریحات این منطقه، آب بازی گروهیی است که باعث سپری کردن لحظات لذت بخشی می‌شود.

بهترین زمان سفر به دره کال جنی کی است؟

فصول پاییز و زمستان با توجه به آب و هوای منطقه طبس، برای سفر به این منطقه توصیه میگردد. در زمان‌هایی که شهرای غربی و شمالی کشور از آب و هوای سرد و پوشش برف برخوردار هستند، این منطقه از آب و هوای گرم برخوردار است. اما این نکته را فراموش نکنید که شهر طبس در گرمای تابستان نیز پذیرای مهمانان و مسافران زیادی هستند. این مسافران اغلب از مکان های دیدنی شهر طبس از جمله کال جنی، اذمیغان و آب گرم مرتضی علی دیدن میکنند که هر سه این مکان ها به دلیل داشتن آب روان از گرمای هوا کاسه و مسافران در این مدت از اوقات خوشی بهره مند می‌گردند.

مسیر دسترسی به دره کال جنی از روی نقشه از کجاست ؟

برای رسیدن به دره کال جنی از چند راه می‌توان استفاده کرد: راه اول، از طریق جاده آسفالت شده طبس به عشق آباد است که پس از طی ۲۰ کیلومتر به یک آبراهه خواهیم رسید؛ سپس، مسیر آبراهه را حدود ۵ کیلومتر به سمت شمال می‌رویم و پس از عبور از چند پیچ به قسمت‌های عمیق و تنگ دره خواهیم رسید.

راه دوم بدین صورت است که در ۲۶ کیلومتری شمال طبس از جاده اصلی جدا می‌شویم و سپس وارد مسیر روستای ازمیغان خواهیم شد. پس از طی کردن ۹ کیلومتر به دره رودخانه ازمیغان خواهیم رسید که پس از ۳ کیلومتر و در نهایت به قسمت‌های تنگ کال جنی خواهید رسید.

مسیر کال جنی طبس از روی نقشه
مسیر کال جنی طبس از روی نقشه کجاست؟

ساعت بازدید از کال جنی

از این مکات به صورت شبانه‌روزی می‌توان بازدید نمود و هزینه برای بازدید وجود ندارد. قابل ذکر است بهترین زمان بازدید ۴ الی ۵ ساعت است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به دره کال جنی طبس کجاست ؟

از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به این مکان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پارک طبس با مسافت ۳۱.۴ کیلومتر
  • باغ گلشن طبس: ۳۱.۶ کیلومتر فاصله دارد.
  • ارگ قدیم طبس با مسافت ۳۳.۴ کیلومتر.

هتل های نزدیک به دره کال جنی

  • هتل طبس میقات که  ۳۲.۳ کیلومترفاصله دارد.
  • هتل آستان قدس ۳۲.۷ کیلومتر فاصله دارد.
  • هتل امیر ۳۳.۴ کیلومتر فاصله دارد.
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *