گلاب گیری کاشان ، نیاصر و قمصر

113
0
گلاب گیری کاشان

بهترین زمان یا تاریخ گلاب گیری کاشان کی هست و تا کی ادامه دارد؟ مراسم گلاب گیری کاشان نیاصر بهتر است یا قمصر؟ هزینه تور گلاب گیری کاشان چقدر است؟ اینها سوالاتی است که با نزدیک شدن به فصل بهار و مراسم بهاری کاشانی ها بسیار تکرار میشود. شهر کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که به دلیل جاذبه های گردشگری مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از جذاب ترین مقاصد ایران می باشد.

همه ساله افراد زیادی برای بازدید از جاذبه ها و دیدنی هایش به این شهر سفر می کنند و در بهترین اقامتگاه های بومگردی کاشان سکونت میکنند. در این میان همواره یکی از این جاذبه ها فستیوال بهاری و جالب توجه اش، جشن گلاب گیری کاشان است که شهر کاشان همه ساله میزبان این جشن معروف ایرانی می باشد.

جشنواره گلاب | پلی بین هنر و فرهنگ

اگر نگاهی به نقشه بیاندازید کویری بودن شهرستان کاشان نظرتان را جلب خواهد کرد که چگونه ممکن است شهری در دل کویر باغ های وسیعی از گل های محمدی را در خود پرورش دهد.

همین ویژگی منحصر به فرد سالیانه گردشگران کنجکاو بسیاری را متقاعد می کند تا با تورهای یک روزه یا شخصی برای بازدید از جشن سنتی گلاب گیری به این شهر سفر کنند. گلاب گیری کاشان (جشن گلاب گیری) یکی از مهم ترین جشنواره های ایران است که در فصل بهار از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در شهر کاشان برگزار می شود.

کی بریم گلاب گیری کاشان

در کاشان و اطراف آن باغ های گل محمدی فراوانی وجود دارد که ناب ترین و خوشبوترین گل های رز ایران از این مناطق کویری و خشک به دست می آید.

فروردین تا اردیبهشت (اردیبهشت) زمانی است که بوته های گل رز در کاشان شکوفا می شوند. گلاب گیری (جشنواره تقطیر گلاب) پس از چیدن شکوفه های گل محمدی از باغ های وسیع کاشان آغاز می شود. اردیبهشت بهترین زمان برای مراسم گلاب گیری کاشان است. توجه کنید که سنت گلاب گیری در گلاب زارها و کارگاه های سنتی برگزار می شود و بازدید برای عموم رایگان است.

تاریخچه جشنواره گلاب گیری کاشان

همانظور که گفتیم شهرستان کاشان در دشتی خشک و محصور در کویرها در وسط کشور واقع شده است، اما با قابلیت نگهداری از باغ های زیبای محمدی که یکی از مزیت های چهار فصل بودن کشور است، دقیقاً مانند یک معجزه می ماند.

در این شهر کویری، گل رز صورتی محمدی معطر هر بهار به مقدار زیادی شکوفا می شود. گلاب که از گل رز محمدی تهیه می شود، مایعی معطر و مقوی است. قدمت کاشت رز محمدی و گلاب گیری در ایران به حدود ۷۰۰۰ سال قبل باز می گردد.

اما جشن گلاب در ایران از ۱۰۰۰ سال پیش به عنوان یک شغل اجدادی جشن گرفته شده است. گلاب های اولیه در بهترین زمان گلاب گیری کاشان با تقطیر گلاب تهیه می شد، اما با گذشت سال ها این روش با تقطیر گل رز محمدی در جشنواره گلاب در ایران نیز ادامه یافت.

گلاب گیری نیاصر و قمصر کاشان | یک حرفه اجدادی

بهترین زمان گلاب گیری در روز مراسم چه ساعتی است؟ در جشن گلاب گیری در کاشان، همه اعضای خانواده با لباس های رنگارنگ و سنتی خود، صبح زود در گرگ و میش قبل از طلوع آفتاب، در حالی که با یکدیگر آواز می خوانند، به سمت محل کار خود می روند و باید تا قبل از ظهر کار گلاب گیری را تمام کنند.

بر اساس یک افسانه قدیمی کشاورزان، گل هایی که قبل از طلوع خورشید چیده می شوند، بوی غنی تر و قوی تری پخش می کنند. این موضوع در مورد سایر جشن‌های ایران نیز صادق است که در جشن برداشت محصول در کشور برگزار می‌شود.

گلاب گیری قمصر کاشان بهتر است یا نیاسر؟

جشن گلاب گیری در ایران به شیوه های مختلفی برگزار می شود اما آنچه گردشگران درگلاب گیری قمصر و نیاسر می بینند همان روش سنتی گلاب گیری در قدیم است اما با تجهیزات جدیدتر و به روزتر.

منطقه قمصر از دیرباز به گلاب معروف بوده و یکی از مهمترین مراکز پرورش گل محمدی در ایران است. این منطقه یکی از روش های منحصر به فرد و بدیع تقطیر و تولید گلاب را دارد.

گلاب به دست آمده از این شهرستان بهترین گلاب دنیا محسوب می شود. گلاب این منطقه علاوه بر اینکه برای معطر کردن فضاهای مذهبی داخل ایران مورد استفاده قرار می گیرد، همه ساله در نهم ذی الحجه برای شستشوی خانه خدا نیز استفاده می شود.

مراحل گلاب گیری کاشان

صنعت گلاب گیری مهارت و رعایت نکاتی را می طلبد و امروزه این امر در اکثر نقاط سرزمین پهناور ایران انجام می شود. بسیاری از گلاب فروشان خانه های خود را وقف ذخیره یا فروش گلاب می کنند. با توجه به حجم کار و دسترسی به آب روان یا شبکه سراسری آب، در روند گلاب گیری تغییراتی ایجاد می کنند.

در جشن گلاب گیری در ایران و فرآیند گلاب گیری، زمانی که چیدن گل ها انجام می شود، گل های رز برداشت شده را در گلدان های مسی قرار می دهند.

سپس این دیگ‌ها را روی آتش‌گاه می‌گذارند و در این زمان است که حدودن ۸۰ لیتر آب نیز اضافه می‌شود و سپس به تنور و کوره های سنتی که از آجر، سنگ و گل ساخته شده اند می‌فرستند و باید آتش قوی و بزرگی افروخت.

میزان آب و تعداد دفعاتی که گلدان ها را آتش می زنند نشان دهنده انواع گلاب است. در گذشته برای مراسم گلاب گیری، گلدان های مخصوص و گل های محمدی را در کنار رودخانه ها می بردند و با خواندن ادعیه، گلاب گیری را شروع می کردند.

در حالی که آب به جوش می آید، بخار گلاب همراه با اسانس آزاد می شود که متراکم شده و از طریق لوله های آلومینیومی به یک ظرف مخصوص می ریزد. کل فرآیند تقطیر حدود ۴ ساعت طول می کشد و در نتیجه از ۳۰ کیلوگرم گل ۴۰ لیتر گلاب بدست می آید.

بهترین زمان جشن گلاب در ایران، هنگامی است که در این فرایند گلاب آماده می شود. بعد از ساعتها نتیجه کار سخت چیدن و طی کردن مراحل گلاب گیری را مشاهده می کنید و می توانید گلاب تازه را همانجا خریداری کنید یا اگر در تمام فرایند این سنت دیرینه همراه مردم منطقه نقشی داشته اید به رایگان مقداری گلاب به یادگار با خود ببرید. ضایعات تقطیر برای تغذیه دام یا کمپوست استفاده می شود.

آیین گل غلتان | سنتی برای زندگی بهتر

بعد از شنیدن اصطلاح گل غلتان می توانید حدس بزنید که دقیقا چه اتفاقی را توصیف می کند؟ شاید بشود طبق عادت آن را معنا کرد و گفت غلتیدن در گل! اما نه همه افراد، بلکه نوزادان. ممکن است در حین گلاب گیری کاشان نوزادانی را در آغوش مادرانشان در جمعیت ببینید که برایتان سوال شود دلیل حضور نوزادان در این کار سنگین و طولانی چیست.

در واقع گل غلتان یک سنت دیرینه و بخشی از جشن گلاب گیری کاشان است که در شهرها و روستاهای متعددی برگزار می شود و در آن نوزادان یک ساله توسط مادربزرگ های خود غسل داده می شوند و پارچه سفید رنگی را بر تن می کنند.

البته آنها مطمئن می شوند که هیچ خار و برگی در گل رز محمدی باقی نماند و پس از خشک کردن نوزاد، نوزادی را که یک بهار از عمر خود را در گل رز دیده است، به نوعی غسل می دهند زیرا اعتقاد بر این است که کودک را از بیماری ها دور نگه می دارد، طبیعت شادی او را تقویت می کند و آنها را ایمن می سازد.

فواید و موارد استفاده از گلاب

گلاب با تاریخ و زندگی ایرانی پیوند خورده است. یکی از معروف ترین سوغاتی های ایران و کاشان گلاب است. بوی فوق العاده گلاب بهشت را برای شما تداعی می کند.

ایران بزرگترین تولیدکننده گلاب و اسانس گلاب در جهان است و بیشترین صادرات را در این زمینه دارد که هنوز هم بزرگترین بازار استفاده از این محصولات در خود ایران است. در سرتاسر دنیا شاید مردم یک یا دو راه برای استفاده از گلاب بلد باشند، اما در ایران می‌توان چای یا قهوه را به روش‌های خاصی با گلاب یا به قول خودشان گلاب طعم دار کرد.

مرسوم است که در کاشان به کافه ای بروید و چای یا قهوه با طعم گلاب سفارش دهید. همچنین قرن هاست که گلاب در ایران به عنوان یک محصول درمانی و زیبایی استفاده می شده است. ایرانی ها از آن به عنوان دارو یا طعم دهنده غذا، شیرینی ها و دسر ها استفاده می کنند. بوی گلاب خاصیت آرامش بخشی دارد و در مراسم مختلف استفاده می شود و از زندگی ایرانیان جدایی ناپذیر است.

محصول دیگر روغن گل رز است. روغن گل رز به سراسر جهان صادر می شود و به عنوان روغن پایه برای عطر استفاده می شود. گلاب تحریک پوست، قرمزی، جای زخم و حتی سوختگی را تسکین می دهد و به گلودرد یا سردرد بد کمک می کند. همچنین از عفونت جلوگیری می کند و به عنوان داروی این نوع بیماری ها استفاده می شود. گلاب بعد از سالیان دراز همچنان جایگاه مهم خود را حفظ کرده است.

از کجا می توانیم از مراسم گلاب گیری در ایران بازدید کنیم؟

مراسم گلابگیری با توجه به آب و هوا و اقلیم خاص منطقه هر ساله در ۱۴ استان کشور برگزار می شود. این آیین در میمند استان فارس آغاز می شود. آیین های برداشت و فرآیند آبیاری گل رز محمدی میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند. در روزهای بعد زمان برداشت در داراب، کاشان، قمصر و نیاسر آغاز می شود.

اگر برای مراسم گلاب گیری به نیاسر (۳۵ کیلومتری کاشان به سمت غرب) سفر می کنید، علاوه بر شرکت در مراسم، حتما ساعتی را در طبیعت بکر نیاسر سپری کنید.

بهترین نوع گلاب را چگونه تشخیص بدهیم؟

راحت‌ترین راه برای شناسایی گلاب خالص، چشیدن آن است. مقداری از گلاب را بچشید؛ اگر طعم گس و تلخی را احساس کردید آن گلاب خالص است البته باید به رنگ و شفافیت آن هم توجه شود. گلاب خالص بی‌رنگ و شفاف است. میزان تلخی گلاب با خلوص آن رابطه مستقیم دارد.

گلاب انواع متفاوتی دارد و معمولا کاربردشان با یکدیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال گلابی که برای مصارف خوراکی مجاز است با گلابی که برای مصارف درمانی کاربرد دارد متفاوت است. هر چقدر میزان گل محمدی بیشتر باشد گلاب کیفیت بهتری دارد. برخی از انواع گلاب کاشان را در زیر به انها اشاره کرده ایم:

گلاب سنگین، گلاب سبک، گلاب دو آتیشه، گلاب سه آتیشه و گلاب پس اب.

گلاب مزایای خود را در بسیاری از جنبه های زندگی ما ثابت کرده است و به همان اندازه که در بازار ایران و جهان حضور فیزیکی دارد، مورد توجه شاعران ایرانی نیز قرار گرفته است. به ویژه در شعر کهن فارسی که بسیاری از آنها با واژه گلاب معطر شده اند. جشنواره آن تجربه ای است که هیچ کس نباید از دست بدهد و بی نهایت آن را به همه ایرانیان و توریست ها پیشنهاد می کنیم.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *