جاهای دیدنی تبریز در تابستان و بهار کجاست؟

110
2
اماکن و جاهای دیدنی تبریز

شهر تبریز یکی از بهترین گزینه برای کسانی است که میخواهند بدانند مسافرت در تابستان کجا بریم که هوا خوب باشه و جاهای دیدنی زیبا و زیادی داشته باشه. پس اگر برای سفر به جاهای دیدنی تبریز در تابستان برنامه دارید، باید به شما بگوئیم که بهترین انتخاب را کرده اید. شهر تبریز از قدیمی­ ترین شهرهای ایران به شمار میرود که همه ساله گردشگران زیادی به این شهر سفر میکنند. این شهر دارای جاذبه های گردشگری زیبایی هست که مورد توجه مردم قرار گرفته است.

در فصل تابستان اماکن دیدنی تبریز و همچنین آثار تاریخی کرمانشاه بدلیل آب و هوای خوبی که دارند، از زیبایی بیشتری برخوردار است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جاذبه­ ها و جاهای دیدنی تبریز به خصوص در فصل تابستان بپردازیم.

باغ ائلی گلی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

هنگامی که به تبریز سفر میکنیم در میان تعداد زیادی از اماکن دیدنی تبریز لازم است تا از این باغ زیبا دیدن کنیم که از مهم­ترین و زیباترین جاذبه ­های گردشگری شهر تبریز به شمار میرود. این باغ به صورت کاخی است که در وسط استخری وسیع قرار گرفته است و شکل جزیره پیدا کرده است. تصورش را بکنید که پس از بازدید از باغ ائلی گلی که در میان آب و منظره سرسبز قرار دارد، از رفتن به زیباترین جاهای دیدنی تبریز در تابستان چقدر احساس رضایت خواهید داشت.

قابل ذکر است در شب این باغ جلوه­ زیبایی دارد. باغ ائلی گلی اولین بار توسط آقا قویونلوها ساخته شد و در زمان­های بعدی  به تدریج تکمیل گردید و به شکل باغ زیبای امروزی در آمده است که مقصد بسیاری از مسافران برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز است.

جاهای دیدنی تبریز

خانه مشروطه از اماکن دیدنی شهر تبریز

در صورتی که به تاریخ و به‌ ویژه آثار بجای مانده از دوران مشروطیت علاقه دارید، ضروری است تا از موزه‌ و خانه‌ تاریخی مشروطه که از با شکوه ترین جاهای دیدنی تبریز در تمام فصول از جمله فصل تابستان و بهار است، بازدید نمایید. این جا محلی برای نگهداری اسناد دوره مشروطه بوده است و از سنگ، آجر و خشت ساخته شده است و پر از آیینه کاری و گچبری زیبا است.

قابل ذکر است این خانه‌ زمانی محل زندگی «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده است، و از معروف‌ترین و پرافتخارترین اماکن دیدنی تبریز به شمار میرود.

این خانه مکانی مهم برای اتخاذ تصمیم‌های مهم سران مشروطه همچون «ستارخان» و «باقرخان» بوده است و در حال حاضر به موزه‌ی مشروطه تبدیل شده است و آثار مربوط به این دوران همچون سندها و مکاتبات تاریخی‌ مثل فرمان مشروطیت و تندیس سران مشروطه را شامل می‌شود.

نمای داخلی از خانه مشروطه تبریز

مقبره الشعرا از جاهای دیدنی و فرهنگی تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز مقبره الشعرا است. مقبرالشعرا در محله‌ی سرخاب شهر تبریز قرار گرفته و به نام گورستان‌های تاریخی نیز مشهور است که از مناطق معماری به سبک مدرن در شهر تبریز به شمار میرود.

بر طبق اسناد، این قبرستان و در گذشته با نام‌هایی همچون قبرستان سرخاب و «حظیره‌ الشعرا» هم شناخته میگردد و از قرن هشتم هجری مورد استفاده قرار گرفته است.

محل قرار گیری مقبره الشعرای تبریز در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه است. این قبرستان پس از زلزله‌های قرن ۱۲ هجری قمری تخریب گردید، اما با توجه به اهمیت بالا و عرفای و شاعران و زیادی که در آن به خاک سپرده شده‌اند در دوران معاصر  مورد توجه قرار گرفت.

آرامگاه یکی از مهم­ترین شاعران معاصر کشورمان یعنی استاد شهریار در این محل قرار دارد و بنای یابود زیبایی به نام مقبر الشعرا با تأسیسات گردشگری در این محل ایجاد گردیده است.

مقبره الشعرا تبریز

مسجد کبود تبریز

شهر تبریز دارای مساجد زیادی است که  یکی از دیدنی‌ ترین آنها که جزو اماکن و جاهای دیدنی تبریز به شمار می آید، مسجد جهانشاه یا مسجد کبود است.

این مسجد به فیروزه اسلام نیز بدلیل کاشی کاری های فیروزه­ای رنگش مشهور است و تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در تبریز که پایتخت آن‌ها بوده است باقی مانده است. پس از گذشت قرن‌ها و آسیب­هایی که به مسجد وارد شده است، این مسجد هنوز زیبایی­ های خود را دارد و مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

این مسجد که در میان اماکن مذهبی یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز برای سفر در تابستان و بهار است، به دلیل کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است مشهور شده است که هم در خارج و هم در داخل آن قابل مشاهده است. این مسجد در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر واقع شده است.

مسجد کبود تبریز از جاهای دیدنی تبریز
شکوه معماری در جاهای دیدنی تبریز

تله کابین کوه عون ابن علی

برای گذراندن یک روز شاد و ایجاد هیجان در طبیعت تبریز توصیه میشود تا از تله کابین کوه عون یا عینالی استفاده نمایید. این تله کابینی که به طولانی ترین تله کابین کشور بعد از تکمیل فاز دو و سه آن تبدیل می‌شود، در حال حاضر می‌توان از بین کوه های عینالی گذشت و از مناظر طبیعت کوهستانی بهره برد. رفتن به تله کابین کوه عون یعنی یکی از زیباترین و پرهیجان ترین جاهای دیدنی تبریز را از دست ندادید.

دیدن جاهای دیدنی تبریز از بالا تله کابین نیز هیجان بالای خواهد داشت. کافه ها و رستوران­ های مجموعه در ایستگاه دوم تله کابین  قرار دارند و از دیگر جاذبه های اطراف این تله کابین می‌توان منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی را نام برد.

بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی بر فراز کوه عون بن علی واقع شده است. این مکان در شمال تبریز که از آب و هوای خنک تری هم برخوردار است، واقع شده است.

کاخ موزه شهرداری تبریز | ساختمانی با ابهت عقاب

از  دیگر جاهای دیدنی و زیبای تبریز میدان ساعت یا میدان شهرداری است به طوری که می‌توان در اطراف ان نشست و از موزه­اش نیز دیدن کرد. این میدان به میدان ساعات قاباغی یا جلوی ساعت نیز مشهور است.

کاخ شهرداری دارای ساعتی به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر است که گذشت زمان را هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، به گوش مردم تبریز می‌رساند. این ساختمان شبیه ساختمان‌های آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم است و نقشه ساختمان مانند طرح عقابی درحال پرواز میباشد.

موزه شهرداری ایران شامل تالارهای دوربین قدیمی، هنرهای معاصر، فرش، خط و.. در است. قابل ذکر است در کنار این ساختمان موزه آتش نشانی قرار گرفته است.این مکان در تقاطع خیابان‌های ارتش جنوبی و امام خمینی واقع شده است.

جنگل ارسباران از جاهای دیدنی بی نظیر تبریز

اگر در فصل گرم تابستان به تبریز سفر کردید، نگران این نباشید که برای طبیعت گردی به کجای تبریز برویم. یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز جنگل ارسباران است. این جنگل، جنگلی سرسبز شامل انواع گونه­ های گیاهی  و جانوری و را در دل خود قرار داده است. این جنگل به نام ­های آرازبار، ارسبار و قره داغ یا قراچه داغ نیز مشهور است.

جنگل های ارسباران یکی از جاهای دیدنی تبریز برای مسافرت در تابستان و بهار است و دارای چشم اندازهای دلنشین و طبیعت زیبا و وجود اماکن و ابنیه تاریخی است که مورد توجه بسیاری از گردشگران است. قابل ذکر است این جنگل یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است که طرفداران بسیاری دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می­توان قلعه بابک ، قلعه جوشین، قلعه پشتو دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر را نام برد.

جنگل های ارسباران در جاهای دیدنی تبریز
جنگل ارس باران از زیبایی های طبیعی و جاهای دیدنی تبریز در تابستان و بهار

روستای کندوان

از مهمترین مکان­های زیبای تبریز روستای صخره­ای کندوان است که لازم است حتما از آن دیدن کنیم. تور کندوان از تبریز یکی از پر طرفدارترین تورهای گردشگری در غرب کشور است.

جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی و معماری روستای کندوان یک استثنا در دنیا محسوب میگردد. زیرا در و داکوتا آمریکا کاپادوکیه ترکیه (که هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند) کسی دیگر زندگی نمی‌کند. خانه های این روستا به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده و قرار گرفته ­اند و جالب اینجاست که عسل از مهمترین محصولات این روستا به شمار میرود. وجه تمایز آن با روستاهای دیگر خانه ­های کندو شکل آن است.

بازار تبریز

دیدن از جاهای دیدنی شهر تبریز در فصل تابستان بعلت آنکه آب و هوای خنکی دارد، باز هم مسافرت تابستانی شما را لذت بخش میکند و حتما لازم نیست به بخش های سردسیرتر مراجعه کنید. یکی از دیدنی‌ترین و بهترین جاهای دیدنی تبریز در داخل شهر بازار تبریز است که نوعی قدم زدن به تاریخ و فرهنگ کهن به شمار میرود.

بازار تبریز بازاری است که به بزرگترین بازار مسقف جهان مشهور است و  شامل سراها و تیمچه های و حجره­ها زیادی است. هر بخش بازار تبریز مختص کسب و کاری منحصر به فردی است و شامل مغازه های زیادی است.

شیشه گران و کفش دوزان و بازار بلور فروشان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان توصیه میگردد. بازدید از بازار تبریز و تیمچه مظفریه شامل پنجره های کوچک و بزرگ رنگی و سقف بلند است و جز قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز به شمار میرود بسیار توصیه میشود.

بازار تبریز

خانه استاد شهریار

یکی از جاهای دیدنی تبریز که علاقه مندان به حوزه شعر و ادب را به آنجا میکشاند، موزه استاد شهریار بزرگ است. این موزه در خانه اسبق استاد” شهریار” شاعر مشهور ایران واقع شده است که قدمت آن از سال ۱۲۸۶ شروع گردیده است و هم اکنون به صورت موزه در آمده است.

در این موزه مجموعه­ های آثار ادبی و آثار هنری و لوازم شخصی شهریار به ارایه شده است. بزرگ ترین و بهترین اثر استاد شهریار شامل کلیات ارزشمند دیوان اشعار او ۲ زبان پارسی و زبان ترکی آذری است. مشهورترین این آثار استاد شامل کتاب حیدر بابایه سلام است.

استاد شهریار در ۸۲ سال زندگی پرفراز و نشیب خود شهرت بسیاری کسب نمود و کتاب های وی به زبان های مختلف ترجمه گردید.

استاد شهریار که یکی از شعرای بزرگ ایران محسوب می شود، در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ شمسی به دیار باقی شتافت که مقبره او مقبره الشعرای تبریز است. محل این بنا در خیابان مقصودیه پشت عمارت شهرداری واقع است.

قابل ذکر است سید محمد حسین بهجت تبریزی” معروف به”شهریار” فرزند سید اسماعیل موسوی خشکنابی بوده که در سال ۱۲۸۶ شمسی در تبریز بدنیا آمد و تحصیلات عالیه خود را در تبریز و تهران در رشته طب گذراند.

اگر علاقه مند دیدن جاهای دیدنی تبریز در تابستان و بهار هستید، حتما از اماکن دیدنی فوق دیدن فرمایید و دعاه سفر بدرقه راهتان.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه درباره “جاهای دیدنی تبریز در تابستان و بهار کجاست؟” وجود دارد

  1. خب اینارو خودمونم میدونستیم

  2. خب اینارو خودمونم میدونستیمجاهایی رو بگید که نمیدونستیم