وسایل مورد نیاز سفر به کربلا در اربعین

108
0
وسایل مورد نیاز سفر زیارتی به کربلا

اگر اولین سفر کربلا را در پیش دارید، احتمالا نمی‌دانید وسایل مورد نیاز ، ضروری و مجاز برای سفر به کربلا چیست. این روزها که حال و هوای محرم و حرم امام حسین در شهر پیچیده است، بهترین زمان سفر به کربلا است. البته هر چند شهرهای زیارتی عراق از جمله نجف و کربلا در سال های گذشته برای پذیرایی از زائران از امکانات خوبی برخوردارند، اما با این حال مهم است که بدانیم برای رفتن به کربلا چقدر پول لازم است؟ وسایل مورد نیاز برای سفر خانوادگی به کربلا در اربعین چه چیزهایی است؟ پس اگر زائر و یا علاقه مند به دانستن این موضوع هستید، با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ داده شود و همچنین در مورد هزینه سفر به کربلا در سال ۱۴۰۱ نیز صحبت کنیم.

اطلاع از وسایل مورد نیاز و ضروری برای سفر به کربلا را حداقل ۲ ماه پیش از اعزام بدست آورید. چرا که کربلا هر ساله در ایام محرم و صفر میزبان ایرانیان زیادی است که به صورت خانوادگی، با دوستان و آشنایان، با قطار یا پای پیاده راهی حرم امام حسین و حضرت ابولفضل می‌شوند. در این روزها کربلا حال و هوای دیگری دارد و سیل عظیمی از مسلمانان و به ویژه شیعیان در مسیرهای حرم تا حرم عاشقانه در حال عرض ارادات به آقا امام حسین هستند.

با این حال برای اینکه کربلا هر ساله پاسخ گوی بیش از ۲۰ میلیون زائر باشد، باید در امکانات رفاهی رشد بسیار زیادی کند که هنوز با آن فاصله دارد. به این ترتیب لازم دانستیم لیست کامل لوازم مورد نیاز سفر به کربلا را بررسی کنیم. این لیست مشابهت زیادی با لیست وسایل مورد نیاز برای سفر زیارتی به مشهد دارد که میتوانید لیست آنرا در مقاله وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا مطالعه کنید.

وسایل ضروری و مجاز برای سفر و پیاده روی اربعین

۳ تا از مهمترین وسایل ضروری مخصوص پیاده روی اربعین در کربلا

کفش مناسب پیاده روی: سفر به کربلا در اربعین از جمله سفرهایی است که شما قرار است راه بسیار بسیار زیادی را به صورت پیاده طی کنید. بنابراین داشتن کفش مناسب پیاده روی به نحوی که علاوه بر سبک بودن، از راحتی و کفی مناسبی هم برخوردار باشد، بسیار ضروری است. پس اگر آماده پیاده روی در سفر به کربلا در اربعین هستید، انتخاب حداقل ۲ کفش مناسب پیاده روی را فراموش نکنید.

همراه داشتن گذرنامه: همراه داشتن گذرنامه در کیف دستی تان آن هم در هنگامی که در خیابان های کربلا قدم میگذارید، یک موضوع ضروری نیست، اما دقت داشته باشید که بدلیل وجود جو امنیتی در عراق و حضور نیروهای امنیتی برای حفظ جان مسافران و مردم، به همراه داشتن گذرنامه را می‌توان در لیست وسایل موردنیاز سفر به کربلا دانست که شاید در لیست دیگر سفرهای ضروری تا این حد لازم نباشد.

مقداری پول به دینار درکیفتان داشته باشید. شما هم ممکن است در سفر نیاز داشته باشید از فروشگاه ها خرید کنید و یا حتی آبی بخرید. برای خرید داشتن به پول در واحد ریال یا حتی دلار در کشور عراق مرسوم است اما برخی از کسبه از دریافت پولی بجز دینار خودداری میکنند. پس برای این که در خرید گرفتار بی پولی نشوید، بهتر است همواره مقداری پول به واحد دینار عراق در کیفتان باشد. این هم یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در سفر کربلا که در دیگر سفرهای زیارتی بدردتان نمیخورد.

لیست کامل لوازم مورد نیاز سفر به کربلا در اربعین

  1. لباس متناسب با فصل. یکی از مهمترین لوازم مورد نیاز برای سفر به کربلا داشتن لباس مناسب فصل است. سفر به کربلا در اربعین امسال (۱۴۰۱) در تابستان گرم قرار گرفته است. بنابراین داشتن لباس های خنک می‌تواند در احساس راحتی شما بسیار تاثیرگذار باشد.
  2. مهر، تسبیح، کتاب دعای کوچک یا جیبی برای خواندن دعا و ذکر و ادعیه
  3. ساعت و گوشی تلفن همراه
  4. پول ایرانی یا ارز مسافرتی
  5. لباس راحتی برای استراحت در اقامتگاه
  6. حوله، دستمال و ملحفه
  7. لیوان نشکن
  8. شانه یا برس و مسواک وخمیردندان به جهت مراقبت های بهداشتی روزانه
  9. صابون کوچک و مقداری پودر شوینده و مقدار کمی شامپو
  10. ناخن گیر و سوزن
  11. یک عدد دمپایی یا صندل راحتی که بتوانید برای مدتی جایگزین کفش پیاده روی تان بکنید.
  12. کیسه پلاستیکی یا پارچه ای به مقدار لازم
  13. مقداری شکلات یا خشکبار و بیسکوییت مثل توت خشک برای بازیابی انرژی لازم برای پیاده روی
  14. داروهای تحویزی پزشک در صورتی که تحت مراقبت هستید.
  15. عصا در صورت مسن بودن و کلاه و عینک آفتابی
  16. کرم ضد آفتاب
  17. کوله پشتی سبک
وسایل مورد نیاز سفر به کربلا در اربعین

چه وسایلی را با خود به سفر کربلا نبریم؟

چه جزو دسته ای باشید که اولین سفر به کربلا را تجربه میکند، چه برای چندمین بار، دقت داشته باشید که بردن یکسری وسایل غیر ضروری برای سفر به کربلا محسوب میشود.

بردن هر چیزی که بار شما را سنگین تر کند و یا شما را از انجام اعمال زیارتی باز دارد، جزو لیست وسایل غیر ضروری برای سفر به کربلا است. بنابراین از بردن تبلت و لپ تاب به این سفر زیارتی جدا خودداری کنید.

از همراه داشتن کیف های متعدد و زیاد همراه خود بپرهیزید. چرا که بار شما سنگین تر شده و انجام زیارت و پیاده روی برایتان سختتر می‌شود.

بردن اشیاء قیمتی و گران قیمت علاوه بر اینکه ریسک گم شدن و خسارت مالی را برای شما به همراه دارد، شما را به هنگام ورود به حرمین دچار زحمت بیشتری میکند. چرا که باید آنها را به بخش امانات بسپارید.

کدام وسایل را نمیتوانید با خود به داخل حرم در کربلا ببرید؟

بردن برخی وسایل نه تنها جزو لیست وسایل ضروری و مورد نیاز سفر به کربلا نیست، بلکه بردن آنها به داخل حرم مطهر امام حسین (ع) ممنوع می‌باشد.

از جمله این وسایل میتوان به پرچم های دارای چوب بلند به داخل حرم سیدالشهدا ممنوع است و جایی هم برای به امانات گذاشتن آنها نیست. به همراه داشتن کتاب های غیر ادعیه، هر گونه نشریه و یا پوستر تبلیغاتی، قیچی و چاقو، طلا و جواهرات زینتی، ارز بیشتر از حد متعارف، مواد مخدر، گوشی بیسیم و هر نوع مواد فاسدشدنی و بردن دوربین عکاسی به داخل حرم در کربلا و حرمین ممنون است.

برای سفر به کربلا چقدر پول لازم است؟

پاسخ به این سوال که برای سفر به کربلا چقدر پول لازم است باید بدانید که بخشی از این هزینه ها مربوط به مسیر رسیدن از ایران به عراق است و بخشی هم مربوط به مخارج ضمنی سفر. بنابراین بستگی به این که قرار است مسیر ایران تا کربلا را با هواپیما بیایید یا با اتوبوس، یا حتی پای پیاده و قطار هزینه شما تغییر میکند.

از طرفی اگر به صورت خانوادگی و مجزا از کاروان به این سفر آمده باشید، قطعا باید بدانید که مخارج سفر شما بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال طبق اعلام سازمان حج و زیارت در سال ۱۴۰۰، هزینه سفر با کاروان به کربلا برای هر نفر چیزی حدود ۴ میلیون تومان بوده است که باید کل هزینه را یکجا و پیش از سفر بپردازید. البته هزینه تورها بالاتر هم هست.

هتل های کربلا از شبی ۱۸۰ هزار تومان شروع میشوند و هزینه خورد و خوراک شما در ارزانترین رستوران ها از ۵۰ هزار تومان شروع میشود. برای حمل و نقل هم این شهر وضعیت خوبی از لحاظ امنیت ندارد. هزینه ویزای عراق برای مدت ۳ ماه حدود ۱۳۹ دلار است که البته با همه این ارقام شما میتوانید از ارز مسافرتی در کاهش هزینه های خود استفاده کنید.

هزینه دیگری که برای سفر به کربلا لازم است بدانید این است که پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ چگونه است که بسته به اینکه چندمین سفر شماست و همچنین اینکه سفر شما زمینی است یا هوایی، مقدار متفاوتی دارد.

نکات پایانی سفر زیارتی به کربلا

امسال پیش بینی می‌شود حجم بالایی از زائران ایرانی عازم کربلا باشند. چرا که با کاهش شیوع کرونا در سال جاری در ایران و دیگر کشورها، مسیرهای پروازی مجددا باز شده اند و مرزها رو به زائران باز هستند. به هر حال برای سفر به کربلا دقت کنید که کدام وسایل را با خود نبرید و پیش از آماده کردن وسایل، حتما لیست کامل وسایل مورد نیاز و ضروری سفر به کربلا در اربعین را با کمکی مواردی که به شما گفتیم آماده کنید. از طرفی پیش از تصمیم به سفر در مورد هزینه های سفر و اینکه برای سفر به کربلا چقدر پول لازم است، حساب کتابتان را به طور دقیق انجام دهید.

دعای سفر یادتان نرود. سفرتان در امنیت و آرامش باشد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *