اجاره ماشین برای مسافرت از سیر تا پیاز

93
0
اجاره ماشین برای مسافرت

اگر قصد مسافرت بدون تور را دارید و می خواهید از مناظر طبیعی بین راهی و شهرهای داخل مسیر دیدن کنید یکی از بهترین روشها اجاره ماشین برای مسافرت است. اجاره خودرو برای مسافرت مزایای بسیاری دارد که باعث شده حتی کسانی که خودرو شخصی دارند نیز به این موضوع فکر کنند و سفری بی دردسر را برای خود فراهم نمایند. به همین دلیل است که امروزه اجاره ماشین در تهران برای مسافرت امری متداول شده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد که ضمن معرفی مزایا و معایب این امر بهترین ماشین برای مسافرت را معرفی کنیم.

چرا اجاره ماشین برای مسافرت توصیه میشود؟

به طور کلی بهتر است بدانیم که هر سفر از نظر بعد مسافت به سه دسته تقسیم می شود. دسته اول نخست آنهایی هستند که به اطراف شهر یا شهرهای نزدیک انجام می شوند و به طور کلی به سفرهای درون استانی شهرت دارند. مثل طبیعت گردی یک روزه اطراف مشهد یا تهران. معمولا این سفرها مسافتی کمتر از ۳۰۰ کیلومتر را دارا بوده و به صورت یک تا چهار روزه به انجام می رسند.

دسته دوم سفر به استانهای دورتر هستند. مسافت سفرهای داخلی گاهی به بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر نیز می رسد.

دسته سوم سفرهای خارجی هستند که اغلب بیش از هزار تا چند هزار کیلومتر مسیر را باید طی کرد تا به مقصد رسید. مسافرت با ماشین شخصی اغلب هنگامی که سفر طولانی تر باشد از نظر خیلی ها سخت تر است. این در حالی است که اگر زمان کافی برای مسافرت داشته باشید حتی سفرهای خارجی نیز می تواند با خودرو شخصی یا با اجاره خودرو برای مسافرت نیز به انجام برسد.

اجاره خودرو برای مسافرت

بسیاری از افراد حرفه ای که گردشگری را به صورت یک علاقه شخصی و با جدیت دنبال می کنند اتفاقا تمایل زیادی به مسافرت های طولانی به کشورهای خارجی آن هم با خودرو شخصی دارند.اما اگر زمان کافی برای مسافرت نداشته باشید سفر با تور می تواند به صرفه تر باشد. فرض کنید قصد دارید از تهران به جنوب کشور و جزیره زیبای قشم سفر کنید ولی تنها چهار روز زمان برای این کار در اختیار دارید. اگر سفر شما با خودرو شخصی به انجام برسد قطعا بخش اعظم زمان شما در مسیر طی می شود و مابقی زمان را نیز در خستگی از رانندگی طولانی مدت سپری خواهید کرد. پس بعد از آنکه غذای مناسب برای سفر را لیست کردید، بد نیست که به فکر اجاره ماشین برای مسافرت هم باشید.

مزیت های سفر با خودرو

اما اگر تصمیم گرفتید با خودرو به مسافرت بروید یا بهر جال قصد اجاره خودرو برای مسافرت خود دارید، مزیتهای مختلفی برای شما ایجاد می شود. از یک سو سفر با ماشین باعث می شود که از مناظر طبیعی به بهترین شکل استفاده ببرید. هر گاه که منظره ای به نظر شما جذاب آمد در همان نقطه توقف کرده و به بهترین شکل ممکن از مسیر استفاده ببرید.

در حقیقت برای حرفه ای ها در گشت و گذار و مسافرت خود مسیر نیز بخش قابل ملاحظه ای از لذت و آرامش سفر را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر اگر از اجاره ماشین برای مسافرت استفاده میکنید، زمانی که به مقصد برسید هر مکانی را که مد نظر شما باشد در هر زمان که بخواهید می توانید مورد بازدید قرار دهید. در حالی که اگر با تور به سفر بروید ناچار به پیروی از برنامه تور هستید.

همه اینها در صورتی محقق می شود که شما یک خودرو مطمئن و ایمن به همراه داشته باشید. اجاره ماشین برای مسافرت این امکان را فراهم کرده است که حتی خانواده هایی که ماشین ندارند، از این مزیت ها بهره مند شوند. اما بزرگترین عیب سفر با خودرو شخصی احتمال خرابی خودرو در مسیر است.

به همین دلیل است که شرکتهای معتبر اجاره خودرو انواع و اقسام خودروهای با کیفیت و ایمن را با قیمتهای مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهند و بسیاری از افراد حتی کسانی که خودرو شخصی دارند نیز به سراغ موسسه کرایه خودرو هستند. چرا که حتی اگر هزینه های استهلاک خودرو شخصی را در نظر بگیرید ملاحظه می کنید که اجاره ماشین یا خودرو برای سفر می تواند به صرفه تر باشد.

معایب مسافرت با خودرو شخصی یا ماشین اجاره شده

معایب اصلی مسافرت با خودرو شخصی را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد. نخست خستگی راننده است که امری اجتناب ناپذیر بوده و در همه سفرها با خودرو شخصی این مشکل وجود دارد.

معایب اجاره خودرو ماشین برای مسافرت

دوم احتمال تصادف یا خرابی خودرو است که این مسئله نیز باید همواره با تمرکز بالا و هوشیاری و عمل به توصیه های ایمنی و فنی رفع و رجوع شوند. مسئله سوم نیز استهلاک خودرو است که استفاده از خودرو کرایه ای در مسافرت می تواند نگرانی از این مسئله را برطرف نماید.

کرایه اجاره خودرو ون برای مسافرت

در بسیاری از موارد نیز با اینکه فرد خودرو شخصی مناسبی دارد اما با توجه به ظرفیت خودرو شخصی و تمایل به مسافرت خانوادگی تمایل به اجاره یا کرایه ون برای مسافرت دارد. در مسافرتهای طولانی خانوادگی استفاده از فضای زیاد ون راحتی را برای خانواده شما به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر این که در یک خودرو بزرگتر مانند ون در طول مسیر خانواده راحتی بیشتری دارند، می توان از این فضا به عنوان خوابگاه نیز استفاده کرد و یکی از دغدغه های اصلی سفرهای طولانی مدت را بر طرف نمود. در ون های مسافرتی امکانات خاصی مانند آشپزخانه کوچک برای تهیه غذا، تخت خواب جمع شو و… تعبیه می شود که می تواند در سفرهای طولانی مدت بسیار کارآمد و کاربردی باشد.

بهترین ماشین برای مسافرت چیست؟

بهترین ماشین برای مسافرت خودرویی است که چند ویژگی مهم را دارا باشد. نخست اینکه خودرو از نظر فنی در درجه ای باشد که بتوان با اطمینان کامل مسیری چند هزار کیلومتری را طی کند و دغدغه خرابی یا مشکلات فنی را برای راننده به همراه نداشته باشد.

دوم اینکه خودرو توان لازم برای مسیرهای صعب العبور و جاده های با شیب زیاد را داشته باشد. اگر قصد داشته باشید در یک سفر کوتاه مدت مثلا از تهران به قم بروید شاید این مسئله چندان اهمیت نداشته باشد اما اگر قصد سفر به مناطقی را دارید که جاده های پر پیچ و خم و کوهستانی دارد حتما باید توان خودرو خود را مد نظر قرار دهید.

انتخاب بهترین ماشین برای مسافرت

همچنین یک خودرو خوب باید برای راننده راحت باشد و خستگی کمتری را به وی تحمیل کند. اگر خودرو شخصی شما این شرایط را ندارد و قصد کرایه خودرو دارید می توانید با توجه به نوع سفر و بودجه خود از خودرو خارجی یا ایرانی استفاده کنید.

بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت سمند و ال ۹۰ و پژو پارس و… هستند. معمولا خودرو سمند و ال ۹۰ قابلیتهای بیشتری برای سفر نسبت به خودروهایی مانند پراید و تیبا و حتی پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۶ دارند و از نظر فنی و ایمنی نسبت به دیگر خودروها دارای برتری هستند.

در واقع این طور نیست که هر چه خودرو گران قیمت تر باشد انتخاب بهتری در فرایند اجاره ماشین برای مسافرت است. در مقایسه خودرو سمند و خودرو پژو ۲۰۷ با توجه به شکل آیرودینامیکی و شاسی محکمی که سمند دارد و امکان چپ شدن کمتر این خودرو در کل ایمنی بالاتری داشته و می تواند گزینه مناسبتری در بین خودروهای ایرانی به شمار آید.

اما در میان مدلهای مختلف خودرو پژو نیز خودرو پژو پارس و پژو ۴۰۵ برای سفر در جاده مناسبتر هستند و در مقایسه خودرو ۲۰۶ با خودرو ۲۰۶sd نیز با توجه به پایداری بیشتری که صندوق ماشین در سرعتهای بالا در جاده ایجاد می کند، خودرو ۲۰۶sd بیشتر توصیه می شود.

به طور کلی خودروهای هاچ بک برای مسافرتهای طولانی و با سرعتهای بالا توصیه نمی شوند. در کنار ایمنی کمتر این خودروها می توان به جای کمتر صندوق خودروهای هاچ بک نیز اشاره کرد که محدودیتهایی را برای شما به همراه خواهد داشت.

نکات مهم تنظیم قرارداد کرایه خودرو

اگر در نهایت و پس از جمع بندی مطالبی که ذکر شد تصمیم به اجاره خودرو/ ماشین و یا ون برای مسافرت گرفتید باید بدانید که چه نکاتی را در تنظیم قرار داد باید رعایت کنید که از اجاره خودرو بیشترین بهره را با کمترین هزینه ببرید.

نکته نخست اینکه اغلب قراردادهای اجاره خودرو در کشور ما به صورت روزانه تنظیم می شود اما حد مسافتی نیز در نظر گرفته می شود. لذا با توجه به پیش بینی خود از مسافتی که طی خواهید کرد قرارداد مناسبی با شرکت کرایه خودرو منعقد کنید.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره ماشین در سفر

دوم اینکه هر چقدر بندهای مختلف برای ایمنی و اطمینان بیشتر از سفر در قرارداد شما لحاظ شده باشد سفر مطمئن تری را در پیش خواهید داشت. یکی از بندهایی که بسیار مهم است امکان تعویض خودرو در صورت خرابی است.

به یاد داشته باشید که خودروهایی که در شرکتهای اجاره خودرو به مشتریان ارائه می شود به طور معمول برای سفر مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت به یک خودرو شخصی عموما کارکرد بیشتری داشته و امکان استهلاک بالاتری نیز دارند.

لذا احتمال خرابی خودروهای اجاره ای بیشتر از چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد. لذا می توانید بندی را به قرارداد خود اضافه کنید که در صورتی که خودرو محوله به شما در طول مسیر خراب شد شرکت کرایه خودرو موظف به جایگزنی خودرو باشد.

شرکتهای معتبر اجاره خودرو این بند را در قرارداد خود لحاظ می کنند و این مسئله خود سبب می شود که این شرکتها پیگیر وضعیت فنی خودروهای خود باشند و لذا احتمال خرابی خودرو در شرکتهایی که این بند را به مشتریان خود هنگام عقد قرارداد ارائه می دهند بسیار پایین می آید.

در مقابل شرکتهایی هستند که در قرارداد اجاره خودرو برای مسافرت ذکر می کنند که در صورت خرابی خودرو مسئولیت تعمیر خودرو بر عهده مشتری است. در این موارد مشخص است که خود شرکت نیز به خودرو از نظر فنی اطمینان ندارد و لذا کرایه خودرو از این شرکتها مخاطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

بند دیگری که باید در هنگام عقد قرارداد اجاره خودرو مورد توجه قرار دهید پرداخت جریمه های احتمالی است. تقریبا تمامی شرکتهای اجاره خودرو شما را موظف می کنند که جریمه های احتمالی سفر خود را پرداخت کنید. لذا هرگز دچار این اشتباه نشوید که چون از خودرو اجاره ای استفاده می کنید، پس نیازی نیست توجه چندانی به قوانین و جریمه های راهنمایی و رانندگی داشته باشید و باید بدانید که تضمین های لازم در قرارداد از شما گرفته شده تا هر گونه جریمه ای توسط خود راننده پرداخت شود.

اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده

اخرین نکته ای که هنگام اجاره خودرو برای مسافرت / سفر می بایست مورد توجه قرار گیرد انتخاب یکی از این دو وضعیت است که آیا می خواهید خودرو را با راننده اجاره کنید یا بدون راننده؟

نحوه اجاره خودرو برای مسافرت با راننده یا بدون راننده

اغلب کسانی که مهارت کافی در رانندگی دارند و قصد سفرهای خانوادگی و شخصی دارند به قرار داد خودرو اجاره خودرو بدون راننده تمایل دارند. اما گاهی اوقات هست که معایب رانندگی در سفر مانند خستگی زیاد احتمال تصادف و… باعث می شود که فرد به اجاره ماشین با راننده برای مسافرت متمایل شود.

در این حالت هر چند به ناچار می بایست فرد دیگری را در جمع خود به عنوان راننده بپذیرید اما در مقابل می توانید از تمام مزایای سفر با خودرو شخصی بهرمند باشید و عین حال معایب مربوطه یعنی خستگی راننده و مسئولیت احتمال تصادف و… را نیز نداشته باشید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *