پس گرفتن وثیقه خروج از کشور دانشجویان و مشمولین

116
0
پس گرفتن وثیقه خروج از کشور

پس گرفتن وثیقه خروج از کشور مراحلی دارد که اگر به درستی طی نشود وثیقه توسط دولت ضبط خواهد شد. برای پس گرفتن وثیقه خروج از کشور هنگام بازگشت از سفر حتما باید به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرد. در ادامه نحوه پس گرفتن وثیقه خروج از کشور با جزئیات و ذکر تک تک مراحل بررسی می شود.

چه کسانی برای خروج از کشور نیاز به سپرده وثیقه دارند؟

قبل از بررسی مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور باید بدانیم چه کسانی مشمول این قانون هستند؟ در کشور ما ایران کلیه فرزندان پسر پس از هجده سالگی مشمول خدمت مقدس سربازی می شوند. دوره مدت خدمت سربازی در کشور ما متغیر بوده و با توجه به محل خدمت و شرایط فرد کمتر یا بیشتر است اما معمولا حداکثر ۲۴ ماه یا دو سال در نظر گرفته می شود. پس افراد مشمولی که قصد خروج از کشور را دارند، علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور باید یک وثیقه هم به دولت بدهند.

کسانی که در مناطق محروم یا مناطق جنگی و امنیتی خدمت می کنند دوره خدمت آنها کاهش می یابد و کسانی که فرزند جانباز یا خانواده شهدا باشند نیز مشمول کسری خدمت می شوند. اما این دوره هر قدر هم که کوتاه باشد از اول روز هجده ساگی کلیه فرزندان پسر مشمول خدمت وظیفه هستند.

اما اگر فردی از معافیت تحصیلی استفاده کند می تواند چند سالی خدمت سربازی خود را به تاخیر بیاندازد. حال اگر فردی قصد داشته باشد در این مدت به سفر خارجی برود می بایست به دولت ضمانت بدهد که پس از پایان سفر خود به ایران بازگشته و اقدام به پس گرفتن وثیقه خروج از کشور نماید و بعد از آن در موعد مقرر خدمت سربازی خود را به انجام می رساند.

بدین منظور از وی مبلغی به عنوان وثیقه گرفته می شود. همچنین اگر فردی بورسیه تحصیلی داشته باشد یا به هر نحو دیگری متعهد باشد دوره ای را برای خدمت در دولت بگذراند نیز در صورتی که تصمیم به سفر خارجی بگیرد می بایست مبلغی را در حسابی که از طرف دولت معرفی می شود واریز نماید. البته جای نگرانی نیست چرا که پس از بازگشت از سفر این افراد می توانند برای پس گرفتن وثیقه خروج از کشور اقدام نمایند.

پیشنهاد میکنیم در مورد قوانین تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

شرایط خروج از کشور برای مشمولان نظام وظیفه

اگر مشمول نظام وظیفه هستید و قصد خروج از کشور را دارید باید بدانید که شرایط خاصی را باید دارا باشید تا اجازه خروج از کشور به شما داده شود. در صورت داشتن شرایط مذکور می توانید مبلغ مورد نظر را به حساب نظام وظیفه واریز کرده و پس از بازگشت از سفر جهت پس گرفتن وثیقه خروج از کشور به نظام وظیفه مراجعه نمایید.

مهمترین شرط برای خروج از کشور کسانی که مشمول نظام وظیفه هستند این است که غیبت نداشته باشند. اما منظور از غیبت چیست؟ همانظور که گفتیم هر فرد بالای هجده سال ملزم به گذراندن خدمت سربازی است. اگر فرد مذکور از معافیت تحصیلی استفاده کند پس از پایان تحصیلات مجددا مشمول خدمت سربازی خواهد بود.

گرفتن وثیقه خروج از کشور دانشجویان و مشمولین

اما این بدان معنا نیست که فرد مشمول به محض ورود به هجده سالگی باید در پادگان مشغول به خدمت شود. بلکه برای هر فرد مدتی را به عنوان فرصت اعزام در نظر می گیرند. این مدت اغلب در حدود شش ماه می باشد. فرد باید در این مدت مقرر جهت اعزام به خدمت اقدام کرده و با دریافت دفترچه اعزام به خدمت یا ثبت نام به عنوان مشمول خود را به نظام وظیفه معرفی نماید.

اگر کسی در مهلت مقرر نسبت به ثبت نام جهت انجام خدمت مقدس سربازی اقدام نکند به عنوان غایب شناخته شده و در اصطلاح وی دچار غیبت شده است. لازم به ذکر است پس از ثبت نام تاریخی جهت مراجعه فرد به خدمت سربازی در نظر گرفته می شود در این تاریخ فرد به حوزه نظام وظیفه شهر خود مراجعه کرده و پس از تقسیم بندی به شهر و محل خدمت خود فرستاده خواهد شد.

جالب اینجاست که در اکثریت موارد پس از ورود فرد به شهر و محل خدمت و توجیه افراد و دریافت برخی لوازم شخصی مانند لباس و پوتین و… بلافاصه افراد به مرخصی فرستاده می شود. این مرخصی هم جهت تجدید روحیه افراد و هم جهت آماده سازی لباس و… می باشد. حال اگر فردی در تاریخ مشخص شده به نظام وظیفه مراجعه نکند یا در هر یک از مرخصی هایی که گرفته به موقع در محل خدمت حاضر نشود این فرد غایب محسوب شده و به علت داشتن غیبت نمی تواند در صورت استفاده از معافیت تحصیلی نسبت به سفر خارجی اقدام کند.

از دیگر شرایط مهم برای کسانی که قصد مسافرت خارجی دارند استفاده از معافیت تحصیلی است. معافیت تحصیل بدین معناست که فرد مشغول به تحصیل باشد. تفاوتی نمی کند که این تحصیل در چه دوره ای باشد حتی اگر گرفتم دیپلم نیز چند سال بیشتر طول بکشد در زمره معافیت تحصیلی قرار می گیرد. اما آنچه مهم است می بایست کسی که مشغول تحصیل است غیبت نداشته باشد. یعنی اگر بین دو دوره تحصیلی مثلا دیپلم و دانشگاه فاصله افتاد و فرد یک سال برای ثبت نام جهت انجام خدمت سربازی زمان داشت اگر این زمان به اتمام برسد و ثبت نام صورت نگیرد و سپس فرد در دوره تحصیلی بالاتر مشغول به تحصیل شود معافیت تحصیلی وجود نداشته و غیبت منظور می گردد.

پس گرفتن وثیقه خروج از کشور برای دانشجویان

راه دیگری که برای معافیت وجود دارد در شرایطی است که فرد بتواند برای معافیت کفالت یا معافیت پزشکی اقدام کند. اگر این شرایط را داشته باشید می توانید با ثبت درخواست در دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و واریز وجه به مسافرت خارج از کشور رفته و پس از بازگشت مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور را طی کنید تا وثیقه شما بازگردانده شود.

در چه شرایطی وثیقه خروج از کشور ضبط می شود؟

نکات بسیار مهمی را باید مد نظر داشته باشید تا وثیقه شما ضبط نگردد و بتوانید جهت پس گرفتن وثیقه خروج از کشور اقدام نمایید. تحت هر صورتی که فرد شامل شرایطی که برای غیبت مطرح کردیم شود ممکن است وثیقه او ضبط شود. از همه مهترین اینکه اگر در زمان مقرر که برای سفر تایین شده باز نگردید سپرده شما ضبط می گردد و نمی توانید به پس گرفتن وثیقه خروج از کشور خود امیدوار باشد.

نکته مهم دیگر که بسیاری به آن توجه نمی کنند. این موضوع است که بازگشت از سفر در موئد مقرر برای طی مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور کافی نیست. بلکه فرد می بایست پس از بازگشت از سفر خارجی به نظام وظیفه مراجعه کرده و حضور خود را اعلام نماید. تنها در این صورت است که سپرده آزاد سازی می شود و می توان مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور را طی کرد.

چه سفرهای نیاز به وثیقه خروج از کشور دارند؟

انواع مختلف سفرهای خارجی هستند که نیاز به سپرده خروج از کشور دارند از ان جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. خروج از کشور به منظور سفرهای علمی و پژوهشی
  2. خروج از کشور به منظور سفرهای زیارتی و بازدید از عتبات و عالیات
  3. خروج از کشور به منظور سفرهای تفریحی و سیاحتی و گردشگری
  4. خروج از کشور به منظر سفرهای کاری و تجاری یا ماموریتی
  5. خروج از کشور به منظور سفرهای درمانی و مداوای بیماری های مختلف
  6. خروج از کشور فرزندان کسانی که از سوی دولت مامور به خروج از کشور هستند.

مبلغ وثیقه خروج از کشور چقدر است؟

همانطور که گفته شد انواع مختلف سفرهای خارجی متصور است که با توجه به نوع سفر مبلغ وثیقه متفاوت خواهد بود. انواع جهت سفرهای علمی مبلغ هشتاد میلیون ریال سپرده مورد نیاز است. البته باید در نظر داشت که منظور از سفر علمی با سفر جهت ادامه تحصیل فرق می کند. منظور از سفر علمی سفرهای مطالعاتی است که در مقاطع تحصیلات تکمیلی به انجام می رسد و برای دوره کارشناسی ارشد به مده شش ماه و برای دوره دکتری به مدت یک سال به انجام می رسد.

برای سفر خارجی به منظور ادامه تحصیل می بایست مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال سپرده به دولت داده شود. همچنین برای سفرهای تفریحی و گردشگری نیز به ۱۵۰ میلیون ریال وثیقه نیاز است و اگر قصد سفر زیارتی را دارید برای کشور عراق و عربستان می بایست ۳۰ میلیون ریال وثیقه به دولت بسپارید.

مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور مشمولین

مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور

جهت پس گرفتن وثیقه خروج از کشور می بایست در زمان مقرر شده به ایران بازگردید و سپس حضور خود را به حوزه نظام وظیفه نیروی انتظامی معرفی نمایید. سپس شماره حساب شما اخذ می گردد و مبلغ سپرده شده به عنوان وثیقه خروج از کشور را به حسابی که شما معرفی کرده اید واریز می نمایند که گاهی این واریز مبلغ ممکن است مدتی به طول بیانجامد.

به یاد داشته باشید که حتما می بایست حضور خود و بازگشت از سفر را به حوزه نظام وظیفه اعلام کنید سپس در پی طی کردن مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور باشید چرا که بارها پیش امده که سهل انگاری در این زمینه منجر به ضبط سپرده شده و دیگر مبلغ مورد نظر به شخص مسافر پرداخت نشده است. علاوه بر این چنین فردی از نظر حوزه نظام وظیفه به عنوان فرد خاطی شناخته می شود و در چنین شرایطی جریمه ممنوع الخروج بودن به وی تحمیل می گردد. اصرار ما بر این نکته نیز به دلیل اهمیت بالای آن است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که اگر قصد سفر گردشگری و تفریحی به یکی از کشورهای دیگر را دارید مدت این سفر نباید بیش از سی روز طول بکشد. حداکثر مدت یک سفر سیاحتی از نظر قانون یک ماه در نظر گرفته و تفاوتی نمی کند که از مرز هوایی یا دریایی یا زمینی به سفر رفته باشید. برخی مسافران گمان می کنند که ورود خروج آنها اگر از طریق مرز زمینی باشد به دقت کافی کنترل نمی شود. این در حالی است که قاعدتا در زمان چک کردن پاسپورت ورود و خروج شما ثبت می شود و هیچ تفاوتی ندارد که از چه طریقی از کشور خارج شده باشید.

نکته پایانی در خصوص گروهی از دانشجویان یا فارغ التحصیلان است که می توانند بدون واریز سپرده به سفر خارج از کشور بروند. اگر عضو بنیاد ملی نخبگان باشید با هماهنگی بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و ارائه معرفی نامه از این بنیاد از واریز سپرده معاف هستید و متعاقبا نیازی به طی کردن مراحل پس گرفتن وثیقه خروج از کشور و معرفی به نظام وظیفه و… ندارید. در غیر این صورت لازم است به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و با اخذ کد سخا مراحلی که به شما گفته می شود را طی کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *