اوت لت چیست ؟ آشنایی با انواع اوت لت ها

111
0
اوت لت چیست

اگر به دنبال کالاهای با کیفیت اما قیمتهای ارزان هستید بهتر است بدانید اوت لت چیست و اینکه چگونه فروش خارج از برنامه می تواند گزینه مناسبی باشد. برای اینکه بدانید اوت لت چیست و یا اینکه اوت لت استور در عمل چه تفاوتی با اوت لت فکتوری دارد. کافی ست این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. اوت لت های استانبول یکی از محبوبترین دسته ها در مراکز خرید خوب در استانبول به شمار می آیند که درباره آنها به صورت مجزا در مقاله ای دیگر صحبت خواهیم کرد.

اوت لت چیست؟

کسانی که به دنبال قیمت های ارزان هستند به دو دسته تقسیم می شوند. برخی بنا به مسائل مالی خانواده سعی دارند که کالایی با قیمت ارزان تهیه کنند و به جزئیات خرید خود توجهی ندارند. هر چند از قدیم این تصور وجود داشت که خرید ارزان می تواند به صرف جویی در منابع مالی خانواده بیانجامد و پس انداز مناسبی برای خانواده ایجاد کند.

اما به مرور زمان و با افزایش تولید محصولات مختلف و تنوع بالای کیفیت محصولات مشخص شده است که هر خرید ارزانی نمی تواند صرفه جویی اقتصادی باشد. با این حال روش هایی مانند اوت لت وجود دارند که می توانند خریدی به صرفه و مناسب را برای شما به ارمغان بیاورند. پس بهتر است با اوت لت چیست شما را بیشتر اشنا کنیم.

ممکن است این عبارت که به انگلیسی همان outlet میشود را در تابلوهای برخی مغازه های در یک مرکز خریددیده باشید. به نظر شما منظور از اوت لت چیست؟ اگر ارزان بودن کالایی به علت کیفیت پایین تر آن باشد پس از خرید آن با مشکلاتی مواجه می شوید و در آینده ناچار به هزینه های مجدد خواهید بود. پس هنگامی که قصد خرید کالای ارزان قیمت دارید می بایست با حساسیت بالاتر به کیفیت آن توجه کنید و مطمئن باشید که قیمت ارزان آن به کیفیت پایین مواد مصرفی آن مربوط نباشد.

فرق اوت لت با حراج چیست

به عنوان مثال اگر قصد خرید لباس ارزان قیمتی دارید باید به کیفیت پارچه و دوخت آن توجه کنید چرا که اگر یک تکه لباس را به قیمت ارزان خرید کنید اما تنها مدت کوتاهی بتوانید از ان استفاده نمایید عملا مجددا ناچار به خرید دیگری می شوید و در نهایت خواهید دید که هزینه بیشتری را تلف کرده اید. ضرب المثلی انگلیسی در این زمینه وجود دارد که می گوید آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم. با این وجود چطور خرید اوت لت می تواند مناسب باشد؟

ابتدا باید بدانید که اوت لت چیست؟ اوت لت ( out let ) در اصطلاح به معنای خارج از خط یا خارج از نوبت است. به عنوان مثال گاهی پیش می آید که فروشگاهی قصد دارد محصولات زمستانی را در تابستان بفروشد با توجه به اینکه نیاز عموم مردم به لباسهای گرم به فصول سرد سال مربوط می شود، قطعا مشتریان کمتری به سراغ او خواهند آمد. بنابراین وی برای اینکه بتواند فروش خود را تکمیل کند ناچار به فروش اوت لت و ارائه قیمت های ارزانتر است. در اینجا دیگر قیمت ارزان کالا به دلیل کیفیت پایین ان نیست بلکه فروشنده ناچار است به دلیلی دیگر قیمت ارزان ارائه نماید. تا اینجا حتما گمان میکنید که گاهی حراج های فصلی مغازه ها نوعی اوت لت محسوب میشوند.

در اصلاح امروزی بسیاری از مردم صرفا از واژه اوت لت مفهوم تخفیف را در نظر می آورند. مردم تصور می کنند که وقتی نام اوت لت بر سر در یک فروشگاه نوشته شده بدان معناست که فروش در این فروشگاه با تخفیف و قیمت های ارزان به انجام می رسد. سوال اینجاست که تفاوت بین فروش حراجی و اوت لت چیست؟ آیا اوت لت صرفا همان حراج خودمان است؟

اوت لت چیست و چه تاریخچه ای دارد؟

نخستین بار در حدود ۱۰۰سال پیش کارخانه ای برای فروش برخی از اجناس آسیب دیده خود از عنوان اوت لت فکتوری استفاده کرد. اوت لت فکتوری در لغت به معنی فروش اجناس در خارج از کارخانه است.

یعنی به جای اینکه روند معمول فروش بدین نحو باشد که کارخانه اجناس خود را به تاجر بدهد و تاجری آنها را بین فروشندگان خرد پخش کند و سپس خریداران کالا را خریداری کنند. محصولات کارخانه ای مستقیما در اختیار خریداران قرار می گرفتند. دلایل عمده اوت لت فکتوری چیست؟

اوت لت فکتوری چیست

فروش به روش اوت لت فکتوری این اجناس بدین دلیل بود که کالاهای مورد نظر آسیب دیده بودند و مشتری تمایلی به خرید این کالاها با قیمت های معمول نداشت. لذا کارخانه تصمیم گرفت طرح فروش اوت لت فکتوری را ارائه نماید و مستقیما این کالاها را با قیمت های پایین تر از بازار به مشتریان ارائه نماید.

موفقیت این کارخانه در فروش کالاهای آسیب دیده و خروج از بحران با طرح اوت لت فکتوری سبب شد که بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان دیگری نیز به فکر گسترش طرح اوت فکتوری بیافتند.

دلایل اوت لت فکتوری در پایین آوردن قیمت ها

در ادامه کارخانه ها و فروشگاه های دیگر دست به اقدام مشابهی زدند و هر کالایی که به هر دلیلی امکان فروش ارزانتر از قیمت بازار داشت را با نام طرح اوت لت به فروش رساندند. با نتیجه بخش بودن این راهکار فروش، در دنیای تجارت به نظر شما دیگر دلایل اوت لت چیست؟

  • به عنوان مثال گاهی که تاجری کالاهای زیادی را در گمرک داشته و پس از مدتی مجوز ترخیص انها را دریافت می کند. برای اینکه زودتر به سرمایه خود برسد قیمت پایین تری ارائه می دهد و طرح اوت لت خود را با قیمت های متفاوت به اجرا می گذارد.
  • به دلیلی مشابه اگر تولید کننده ای مقدار بسیاری زیادی از کالایی را تولید کنند اما نخواهد هزینه های انبار داری کالا را متحمل شود برای فروش بیشتر ناچار به اجرای طرح اوت لت فکتوری می شود.

بنابراین اگر تا به امروز فکر میکردید که دیگر دلایل اوت لت چیست باید بدانید که طرح اوت لت فکتوری لزوما به معنای آسیب دیده بودن کالاها نیستند. اما عمدتا یکی از مهمترین دلایل همین است.

  • دلیل دیگر تغییر مد است. اگر به عنوان مثال رنگ یا مدل خاصی برای کیف در یک سال مد شده باشد و شما تعداد زیادی از این کیف تهیه کرده باشید که هنوز موفق به فروش انها نشده اید، این نگرانی وجود دارد که با تغییر مد این کالاها روی دست شما بماند. لذا ناچار به ارائه یک طرح اوت لت و فروش ارزان قیمت خواهید بود.
  • به همین شکل ممکن است برخی لوازم و کالاها دارای تاریخ انقضا باشند. مانند بسیاری از کالاهای خوراکی و لوازم بهداشتی که برای رد شدن انها نیز فروشندگان ناچار به ارائه طرح اوت لت خواهند بود.

البته باید در نظر داشته باشید که در کنار همه این موارد کماکان کیفیت پایین نیز می تواند دلیل فروش اوت لت به قیمت ارزانتر باشد. در حدی که استقبال بی نظیر مردم از طرح های اوت سبب شده بسیاری از کارخانه ها و مراکز تولیدی خطوط تولید خود را به تولید کالاهای با کیفیت پایین اختصاص دهند و هم هزینه تولید خود را کاهش داده و هم فروش خود را افزایش دهند.

تصور کنید که نخستین کارخانه که در بالا ذکر شد که کالاهای ناقص خود را به صورت اوت لت به فروش رسانده در نهایت تصمیم بگیرد خط تولید خود را به شکلی تغییر دهد که فقط کالاهی ناقص تولید کنند و به صورت اوت لت فکتوری به فروش برسانند.

تفاوت اوت لت فکتوری با اوت لت استوری چیست؟

بسیاری از مواردی که موجب طرح اوت لت می شوند به کارخانه ها و مراکز تولیدی مربوط می شوند. اما در کنار این مسئله بسیار پیش می اید که یک فروشگاه تصمیم می گیرد کالاهای خود را با طرح اوت لت و تخفیف ویژه به فروش برساند که به آن اوت لت استوری میگویند. به نظر شما دلیل اوت لت استوری چیست؟

هر گاه اوت لت از سوی تولید کننده اجرا شود به این طرح اوت لت فکتوری می گویند و اگر طرح اوت لت از سوی فروشگاه به انجام برسد به ان اوت لت استوری گفته می شود.

مزیت عمده اوت لت استوری چیست؟ این است که در آن کالاهایی که از سوی یک فروشگاه به حراج گذاشته می شوند انواع و اقسام برندها و کالاهای آن فروشگاه مشمول تخفیف می شوند. در حالی که اوت لت فکتوری به نحوی است که معمولا یک کالای خاص از یک برند خاص مشمول تخفیف می شوند.

اگر میخواهید بدانید دلایل اوت لت استوری چیست با ما همراه باشید چرا که این نوع حراج هم دلایل بسیار دارد.

اوت لت استور چیست

طرح اوت لت برای یک فروشگاه ممکن است به دلیل تغییر فصل یا تغییر مد یا حتی تغییر شغل فروشنده باشد. در کشور خود ما آنچنان عنوان تخفیف ویژه به دلیل تغییر شغل برای خریداران جذاب است که بعضا دیده می شود یک فروشگاه با این شعار تبلیغاتی یک طرح اوت لت ایجاد می کند و به چنان درامدی می رسد که کلا از تغییر شغل منصرف میشود. گاهی نیز دیده می شوند تابلو تخفیف ویژه به علت تغییر شغل سالها بر سر در یک فروشگاه نصب است و از تغییر شغل نیز خبری نیست!

تفاوت کالای استوک با اوت لت چیست؟

قطعا با آنچه در این مقاله توضیح داده شد هم اکنون به خوبی می دانید که اوت لت چیست و اوت لت استوری چه تفاوتی با اوت لت فکتوری دارد. اما اشتباهی که برخی از خریداران می کنند این است که کالای اوت لت را با کالای استوک در یک طبقه قرار می دهند.

در واقع این دو شباهت و تفاوتی با هم دارند. کالای اوت لت و کالای استوک هر دو قیمت پایین تری نسبت به بازار دارند اما تفاوت در این است که کالای استوک به علت کارکرده بودن و استفاده به مدت طولانی کیفیت خود را از دست داده و ارزانتر فروخته می شود. این در حالی است که کالای اوت لت کاملا نو و دست نخورده است و به دلایلی دیگری که ذکر آن رفت ارزانتر از بازار به فروش می رسد. لذا باید دقت داشته باشید و خرید اوت لت را با خرید استوک مقایسه نکنید. و بدانید که تفاوت این دو در چیست.

یک نکته مهم در خصوص اوت لت در ایران

مهمترین نکته در خصوص خرید اوت لت چیست؟ بسیاری از خریداران ایرانی تصور می کنند که اگر به عنوان مثال لباس های گرم را پیش از شروع فصل سرد یعنی در ماه های مهر و آبان خریداری کنند یا اینکه خرید عید خود را در اوایل زمستان یعنی دی و بهمن به انجام برسانند خرید اوت لت داشته و قیمت های مناسبی در دسترس آنها خواهد بود.

این در حالی است که فروشندگان نیز از این مسئله اگاه هستند و می دانند که اگر به عنوان مثال کالای اوت لت خود را در بهمن ماه به فروش نرسانند یک ماه بعد می توانند به قیمت شب عید ارائه نمایند. به همین دلیل است که در یکی دو ماه پیش از فصل یا مناسبتی مانند عید نوروز خرید شما اوت لت محسوب نمی شود و قیمتهایی که به شما ارائه می شود ارزانتر از قیمتهای شب عید نخواهد بود.

مهمترین فاکتور در اوت لت چیست؟

خرید اوت لت باید به شکلی باشد که هم فروشنده و هم خریدار سود ببرند. و صرفا خارج از زمان بودن خرید را اوت لت نمی گویند.

برای اینکه بدانیم برای فروشنده مزایای فروش اوت لت چیست از یک مثال استفاده می کنیم. اگر فروشنده ای تعداد زیادی لباس گرم خریداری کرده باشد و در انتها فصل سرد به سر ببریم (مانند اوایل فروردین یا اواخر اسفند) وی واقف است که در صورتی که این لباسها را نفروشد تا سال آینده و آغاز فصل سرد نمی تواند به فروش این اجناس امید داشته باشد. عملا باید جنس خود را در گوشه ای انبار کند.

هزینه های انبار کردن و حتی کهنه شدن اجناس از یک طرف و خواباندن سرمایه ازسوی دیگر را در نظر داشته باشید. در عین حال ممکن است به علت تغییر مد بسیاری از این لباس ها در سال آینده به فروش نروند این در حالی است که فروشندگان در آغاز هر فصلی نیاز به سرمایه برای خرید جدید دارند و لذا فروشنده نیاز به اوت لت پیدا می کند و تمایل خواهد داشت که کالاهای خود را به قیمیت ارزان تر از قیمت اصلی به فروش برساند. لذا اوت لت واقعی نه پیش از موعد بلکه پس از زمان مرسوم برای خرید اجناس است.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *