چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ شرایط استخدام، حقوق و مزایا

103
0
چگونه مهماندار هواپیما شویم (1) (1) (2)

چگونه مهماندار هواپیما شویم سوالی بسیاری از افرادی است که به دنبال کاری با پرستیژ و حقوق بالا هستند. حقوق مهماندار هواپیما در سال ۱۴۰۱ و مزایای مختلفی که برای هر ماموریت به ایشان تعلق می گیرد. همچنین شرایط استخدام به عنوان مهماندار هواپیما و اینکه آیا برای این کار نیاز به تحصیلات دانشگاهی هست یا می توان با گذراندن دوره های آموزش مهمانداری هواپیما وارد این حرفه شد. از جمله سوالاتی است که در پی سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم به ذهن خطور می کند و در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

ابتدا باید بدانید که حداکثر سن مهمانداری هواپیما در ایرلاین های مختلف چقدر است؟ این سن بین ۲۵ تا ۲ سال متغیر است و بسته به نوع ایرلاین دارد. اگر این شرایط را دارید و هنوز هم میخواهید بدانید چگونه مهماندار هواپیما شویم با ما همراه باشید.

مهماندار هواپیما چه کارهایی انجام می دهد؟

قبل از پاسخ به سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم ابتدا باید بدانیم که مهماندار هواپیما کیست و چه وظایفی دارد. همانطور که می دانید اغلب مردم گمان می کنند مهماندار هواپیما کسی است که در هواپیما از مسافران پذیرایی می کند. اما باید بدانید که این کوچکترین وظیفه یک مهماندار است.

۱. کنترل مدیریت در هنگام وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی

در هواپیما شرایط بسیار ویژه ای حاکم است هنگامی که شما با اتوبوس یا قطار مسیری را طی می کنید اگر مشکل خاصی پیش بیاید در نهایت این امکان وجود دارد که اتوبوس یا قطار متوقف شده و از امکانات بیرون برای رفع نیاز کمک گرفته شود.

مثلا اگر فردی دچار بیماری خاصی شده باشد و نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشد می توان در نزدیک ترین شهر یا روستا توقف کرد و یا از کمکهای جاده ای بهره برد. اما شرایط ویژه هواپیما علی الخصوص در پروازهای طولانی مدت این است که گویی هواپیما مانند جزیره ای جدا افتاده است. در این شرایط مسافران آن نمی توانند هیچ کمکی از بیرون هواپیما دریافت کنند.

پس هر نیازی هر چقدر هم ضروری که داشته باشند می بایست در داخل خود هواپیما بر طرف گردد و اکثریت قریب به اتفاق این نیازها می بایست توسط مهمانداران هواپیما بر طرف می شود. لذا وقتی می پرسید چگونه مهماندار هواپیما شویم باید به خاطر داشته باشید که شغل بسیار خطیر و دشواری را برای خود انتخاب کرده اید.

لذا بسیاری از کسانی که سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم را می پرسند و قصد دارند این شغل را به عنوان منبع درآمد و حرفه خود انتخاب کنند باید بدانند که مهمترین وظیفه مهماندار هواپیما حفظ ایمنی و جان مسافران است.

۲. تسلط کافی در استفاده از تجهیزات

در یک پرواز طولانی و یا حتی کوتاه مدت نیم ساعته ممکن است مخاطرات بسیاری متوجه مسافران شود به همین منظور در هواپیماهای امروزی امکانات و تجهیزات ویژه ای برای مقابله با این خطرها در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر میخواهید بدانید که چگونه یک مهماندار هواپیما شویم در نظر داشته باشید که باید تسلط کافی به این تجهیزات داشته باشد و علاوه بر این بتواند به ساده ترین شکل ممکن استفاده از آن را برای مسافران توضیح دهد.

مهماندار هواپیما چگونه راهنمایی میکند

بسیار ضروری است که شما بتواند مثلا استفاده از ماسک اکسیژن را در کوتاه ترین زمان ممکن به مسافران آموزش دهید زیرا این کار می تواند جان ایشان را نجات دهد. چرا که آموزشهای اولیه در لحظه وقوع حادثه در ذهن هیچ کس باقی نمی ماند و این وظیفه و چگونه انجام شدن صحیح آن توسط مهماندار هواپیما است که استفاده از تجهیزات ایمنی را به مسافران آموزش دهد.

۳. آشنایی با اطلاعات پزشکی معمول

یک مهماندار هواپیما می بایست به کمک های پزشکی اولیه آشنایی داشته باشد همچنین اطلاعات مختصری در خصوص اقدامات پزشکی بیماریهای معمول از دیگر ویژگی های یک مهماندار کامل است. آشنایی با اطلاعات پزشکی بسیار ضروری خواهد بود تا بدانیم چگونه مهماندار هواپیما شویم. البته نیازی به مطالعه کتابهای پیچیده و سنگین پزشکی نیست بلکه تنها در حد کمک های اولیه و اقدامات اورژانسی  برای این حرفه ضروری می باشد.

مشکلات پزشکی در هواپیما

۴. راهنمای مسیر و خوشامدگویی به مسافران

اگر میخواهید بدانید چگونه مهماندار هواپیما شویم باید ابتدا بر وظایف آن کاملا آشنا باشید. اما از دیگر وظایف مهماندار را اگر بخواهیم از ابتدای پرواز در نظر بگیریم باید بدین ترتیب شرح دهیم که وظایف مهماندار از زمان ورود مسافران و خوشامد گویی به ایشان آغاز می شو. مسافران را بر اساس انواع بلیط هواپیما و شماره صندلی آنها هدایت میکند. پس با راهنمایی مسافران در پیدا کردن صندلی و محل نشستن و همچنین محل قرار دادن چمدانها مسافران ادامه پیدا می کند.

خوشامدگویی مهماندار هواپیما

مهماندار هواپیما باید نکات ایمنی مانند خاموش کردن موبایل و بستن کمربند را به در صورت نیاز مسافران آموزش دهد و با خوش رویی از ایشان بخواهد که قوانین پرواز را رعایت کنند. مهماندار می بایست ارتباط خوبی با مسافران برقرار کند و نیازها و سوالات ایشان را به خوبی و با صبر و حوصله پاسخ دهد. مهماندار باید اطلاعات کاملی در خصوص پرواز (از قبیل سوال عمده مسافران در مورد اینکه کدام هواپیمایی کدام ترمینال است) و زمان رسیدن به مقصد و حتی شرایط آب و هوایی مقصد داشته باشد تا در صورت پرسش مسافران به ایشان پاسخ دهد.

۵. پذیرایی از مسافران

در نهایت سرو خوراکی ها و پذیرایی های معمول در پرواز نیز جزو آخرین وظایف مهماندار به شمار می رود . جالب اینجاست که در پاسخ به سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم بسیاری گمان می کنند این مهمترین وظیفه مهماندار است. همچنن ضروری است که مهمانداران هواپیما قبل از پرواز در جلسات توجیهی که از سوی ایرلاین و محافظت پرواز برقرار می شود شرکت کنند و تا شرایط امنیتی و ایمنی و بهداشتی مربوط به پرواز را دریافت کنند.

مهارتهای ضروری برای اینکه چگونه مهماندار هواپیما شویم

  • زبان انگلیسی

در کشور ما مهمترین و ضروری ترین ویژگی که برای یک مهماندار هواپیما در نظر گرفته شده است تسلط کامل به زبان انگلیسی می باشد. ضرورت این مسئله در پرواز های خارجی به وضوح مشخص است. اما حتی در پروازهای داخلی نیز این امکان وجود دارد که شما مهمان یا مسافری در هواپیما داشته باشید که تسلطی به زبان فارسی ندارد. به عنوان مثال ممکن است به عنوان گردشگر در ایران حضور پیدا کرده و اگر وی بخواهد سوالی از شما بپرسد و نیاز خود را به شما اعلام کند راهی جز استفاده از زبان انگلیسی وجود ندارد.

  • روانشناسی

اگر همچنان سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم در ذهن شما وجود دارد می خواهید به حرفه ورود کنید می بایست بدانید که داشتن آشنایی نسبت به دانش روان شناسی و آشنایی با نحوه برخورد با افراد مختلف در نهایت آرامش از ضروریات این حرفه است. شما باید بتوانید که مسافری که به هر دلیلی با ناراحتی و یا عصبانیت با شما برخورد می کند را آرام کنید. شما ق ندارید که با مسافران بحث و جدل کنید و باید با استفاده از حداقل جملات وی را به آرامش دعوت کنید تا تنش در محیط هواپیما و بین مسافران به حداقل برسد.

راهنمایی کردن چگونه مهماندار هواپیما شویم
  • ظاهر و فیزیک مناسب

اما از دیگر ویژگی های یک مهماندار می توان به داشتن فیزیک بدنی مناسب و چهره و برخورد دلپذیر و همچنین ظاهری آراسته و شیک می باشد. یک مهماندار باید بتواند با صدایی واضح و رسا و آرامش بخش با مسافران صحبت کند و در شرایط بحرانی نیز با صحبتهای خود به مسافران آرامش ببخشد.

با چه ویژگی های ظاهری میتوانیم مهماندار هواپیما شویم؟

اما یکی از نگرانی داوطلبان این حرفه که سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم را می پرسند شرایط فیزیکی و بویژه محدودیت قد می باشد. باید دانست که محدودیت قد برای آقایان و خانمها که متقاضی حرفه مهمانداری هستند وجود دارد.

آقایان می بایست حداقل قد ۱۷۰ سانتیمتر را داشته باشند و خانمها نیز می بایست حداقل قدی به بلندی ۱۶۵ سانتیمتر داشته باشند.

جالب اینجاست که علاوه بر محدودیت حداقل قد برای یک مهماندار حداکثر قد نیز اهمیت دارد و این محدودیت برای مردان ۱۸۵ سانت و برای خانمها ۱۸۰ سانتیمتر است.

ویژگی های ظاهری مهماندار هواپیما چگونه است

علاوه بر محدودیت حداقل و حداکثری قد محدودیت های خاصی برای وزن افراد نیز وجود دارد که در مجموع بدین منظور است که یک مهماندار تناسب فیزیکی مناسبی برای انجام وظایف خود داشته باشد.

البته هر ایرلاین یا هر کشوری قوانین خواص خود را برای مهمانداران در نظر گرفته است که اگر شرایط اولیه یعنی تناسب فیزیکی و سلامت بدنی و تسلط بر زبان انگلیسی را دارید و سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم را می پرسید باید گفت که شما با تلاش و مطالعه خوب می توانید به این حرفه وارد شوید.

از جمله دیگر شرایط یک مهماندار می توان به تست های مختلف پزشکی و بینایی سنجی و تست کور رنگی و شنوایی سنجی و… اشاره نمود.

رشته مهمانداری هواپیما یا دوره های آموزشی؟

برای ورود به مهمانداری هواپیما دو راه وجود دارد. یکی از این راه ها ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مهماندار هواپیما است. در حال حاضر رشته مهمانداری هواپیما در هنرستان وجود دارد اما در دانشگاه به ویژه دانشگاه آزاد نیز رشته مهمانداری هواپیما وجود دارد.

همچنین آموزشگاه های مختلفی برای آموزش مهمانداری هواپیما و مهارت های لازمی که برای پاسخ به سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم ضرورت دارند وجود دارند. اما باید دانست که برخی از ایرلاین های در داخل کشور وجود دارند که از شما مدرک مهمانداری هواپیما طلب نمی کنند.

از جمله این ایرلاینها شرکت هواپیمایی ماهان است که محبوبیت بسیاری نیز در بین مسافران پروازهای داخلی در ایران دارد. این ایرلاین معتقد است که ابتدا می بایست افراد مستعد و متعهد را توسط آزمونهای عمومی و پزشکی جذب کند و سپس خود این ایرلاین مهارتهای لازم را به متقاضیان مربوطه آموزش دهد.

در واقع این یک راه میانبر است که شما به جای طی کردن دوره های مختلف اموزشی در آموزشگاه های مختلف که مشخص نیست چه درجه ای از اعتبار را در بازار کار دارا هستند بهتر است در ایرلاین هایی مانند ماهان ثبت نام کنید و پس از قبولی در ازمون مربوطه آموزشهای حرفه ای و لازمه را دریافت دارید.

رشته مهمانداری هواپیما

در دوره های آموزشی حرفه ای مهمانداری هواپیما به متقاضیان استفاده از تجهیزان ایمنی مانند ماسک اکسیژن و سرسره خروج اضطراری و مقابله با آتش سوزی در هواپیما و استفاده از قایق های نجات و… آموزش داده می شود و نحوه برخورد با مسافران و اصول اولیه روان شناسی و پزشکی نیز از دیگر کلاس های دوره های اموزشی مهمانداری هواپیما به شمار می رود.

شما همچنین با به پایان رساندن این دوره ها و چند سال سابقه کار می توانید در ایرلاین های خارجی نیز درخواست کار داده و مشغول به فعالیت شوید که به مراتب درآمد بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

علاوه بر تسلط صد در صدی به زبان خارجی برای کسانی می خواهد بدانند در شرکتهای هواپیمایی خارجی چگونه مهماندار هواپیما شویم به روز کردن اطلاعات هواپیمایی نیز ضروری است چرا که در کشور ما معمولا از هواپیماهای قدیمی تر استفاده می شود و ضروری است که نسبت به هواپیماهای به روز در دنیا نیز اطلاعات کافی داشته باشید.

درآمد و حقوق مهماندار هواپیما

اگر با مطالعه این مقاله پاسخ سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم را دریافته اید. حال می خواهید وارد این حرفه جذاب و البته سخت و حساس شوید و اکنون می خواهید بدانید که حقوق یک مهماندار هواپیما چقدر است. باید بگوییم که در ایرلاینهای مختلف با توجه به درجه اعتبار ایرلاین و همچنین طابقه و توانایی های مهمانداران حقوق مختلفی به ایشان پرداخت می گردد.

یک مهماندار هواپیما که توانایی کار گروهی را نیز داشته باشد و رضایت مسافران و همکاران خود را بدست اورد می تواند به آینده کاری خود امیدوار باشد. چرا که همواره این شرکتهای هواپیمایی هستند که به دنبال نیروهای متخصص و متعهد برای شغل مهمانداری هواپیما می گردند و با توجه به شرایط ویژه این حرفه معمولا حقوق به مراتب بالاتری نسبت به دیگر شغلها به مهماندار هواپیما پرداخت می شود.

اما علاوه بر حقوق باید به ساعات کاری مهمانداران نیز توجه داشته باشیم. در کشورهای خارجی ساعات کاری مهمانداران هواپیما بسیار محدودتر است نسبت به کشور ما. اما هم در ایران و هم در دیگر کشورها ساعات کاری مهمانداران هواپیما بسیار نامنظم است و بستگی به ساعات پرواز دارد.

قطعا وقتی پرواز هواپیما در ساعات مختلف شبانه روز به انجام می رسد ساعات کاری مهمانداران نیز نمی تواند منظم باشد. یک مهماندار باید از چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد و پس از رسیدن به مقصد و استراحتی کوتاه باید منظر پرواز بعدی بماند تا به عنوان مهماندار مجدد به شهر محل سکونت خود بازگردد. لذا کسانی که سوال چگونه مهماندار هواپیما شویم را می پرسند و به این شغل علاقمند هستند باید خود را برای دوری از شهر و دیار خود آماده کنند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *