استانبول کارت چیست؟ نحوه خرید، شارژ و مهترین نکات پیرامون آن

93
0
استانبول کارت چیست

شهر استانبول در ترکیه، یکی از مقاصد مهم گردشگری برای هموطنان ما به شمار می‌رود. اگر شما هم فکر می‌کنید که سفر به استانبول  همیشه با هزینه‌های زیادی همراه است؛ استانبول کارت راه حل شماست.

این موضوع درست است که هزینه تردد به دلیل گران بودن سوخت در سطح ترکیه بالا است و گردشگری با هزینه‌های رفت و آمد سنگین می‌تواند عذاب آور باشد. اما ناگفته نماند که استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس ساده نیست و باز هم با هزینه‌های جانبی همراه است.

دولت ترکیه برای این مشکل راه حل جالبی به نام استانبول کارت را در نظر گرفته است تا گردشگران در مدت اقامت خود در این کشور بتوانند از رفاه و آسایش بهره‌مند سازد.

استانبول کارت چیست و با چه هدفی استفاده می‌شود؟

امروزه اگر میخواهید لذت بیشتری از سفر خود ببرید باید بدانید که گردشگران قبل از سفر به مقصد مورد نظر خود، برنامه‌ ریزی‌های دقیق و مشخصی برای خود و همراهانشان انجام می‌دهند؛ حال تصور کنید در طول سفر، مشکلی نظیر قطعی اینترنت به وجود بیاید یا نتوانید با پول نقد از سرویس حمل و نقل عمومی یا تاکسی‌های در سطح شهر استفاده کنید؛ این موضوع چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ مالی می‌تواند مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای شما به وجود بیاورد و یا حتی باعث شود که از ادامه سفر یا سفر دوباره به ترکیه دلسرد شوید؛ برای جلوگیری از این مشکل، دولت ترکیه کارت‌هایی به نام استانبول کارت را برای مسافران استانبول طراحی و تولید کرده است که سفر را برای گردشگران خارجی ساده‌تر می‌کند و هزینه‌ها را تا حد زیادی کم می‌کند.

استانبول کارت چه امکاناتی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد؟

استانبول کارت شاید ظاهری شبیه به کارت مترو یا کارت‌های بانکی معمولی داشته باشد اما جالب است که بدانید قابلیت‌های این کارت بسیار بیشتر از تصور اولیه شما است. به طور خلاصه، این کارت امکاناتی نظیر اینترنت رایگان شهری، راهنمایی آنلاین بیست و چهار ساعته، حمل و نقل رایگان یا با قیمت کم در طول سفر و بازدید رایگان از بیشتر اماکن دیدنی ترکیه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

توجه کنید که هر استانبول کارت را می‌توانید به اندازه ۵ لیر، ۱۰ لیر یا ۲۰ لیر شارژ کنید.

هزینه رفت و آمد تقریبی با هر یک از وسایل حمل و نقل در ترکیه چقدر است؟

با استانبول کارت دیگر فرقی نمی‌کند چه وسیله حمل و نقل عمومی برای گشت و گذار خود انتخاب میکنید. چرا که در هر صورت هزینه رفت و آمدها برای شما بهینه خواهد بود.

این را نیز فراموش نکنید که اگر قصد بیش از یک بار رفت و آمد از نقطه ای به نقطه دیگر استانبول را دارید، استفاده از استانبول کارت بجای ژتون های یک بار مصرف را به شما توصیه می‌کنیم. بعنوان مثال، اگر شما بخواهید برای سفرهای دریایی از روش‌های دیگری به جز استانبول کارت استفاده کنید نسبتا چند برابر بیشتر باید هزینه کنید زیرا هزینه سفرهای دریایی با استانبول‌کارت تنها ۳ لیر است.

از سوی دیگر با هر بار استفاده از استانبول‌کارت میزان شارژ کم‌تری از حساب شما برداشت می‌شود.

از طرفی، سفر با اتوبوس و با استفاده از استانبول کارت چیزی کم‌تر از ۲ لیر از حساب شما کم خواهد کرد و نکته جالب دیگر این است که اگر در طول دو ساعت بیشتر از این وسایل استفاده کنید به کم‌تر یک لیر خواهد رسید و بسیاری از مقاصد شما رایگان خواهد بود. پس اصلا نگران میزان شارژ استانبول کارت نباشید زیرا همین مقدار می‌تواند هزینه‌های زیادی را کم کند و تخفیف‌های زیادی را در پی داشته باشد.

چگونه می‌توان استانبول کارت را تهیه کرد؟

تهیه این کارت ها بسیار آسان است، چراکه استانبول کارت را می‌توانید تنها با پرداخت ۶ لیر از دکه‌های روزنامه‌فروشی، دکه‌های نزدیک مترو و اتوبوس و یا فرودگاه خریداری کنید؛ یکی از مشکلاتی که قبلا وجود داشت این بود که این کارت این است که در بدو خرید، شارژ ذخیره شده ندارد و پس از خرید باید با توجه به تعرفه‌های مشخص شده کارت را شارژ کنید. اما اخیرا این مشکل برطرف شده و میتوانید با یک بار پرداخت هم کارت بخرید و هم شارژ کنید، بنابراین زمان شما نیز در پای دستگاه کمتر هدر میرود.

دستگاه خرید و شارژ استانبول کارت
دستگاه خرید و شارژ استانبول‌کارت

بنابراین تنها با مراجعه به یکی از مکان های گفته شده میتوانید کارت استانبول خود را از یکی از دستگاه‌های بلیط یا به عبارتی Biletmatik خریداری کنید. علاوه بر این مکان ها، بسیاری از فرودگاه‌های استانبول هم مکان‌های فروش مشخصی برای این کارت را دارند:

  • فرودگاه داخلی آتاتورک: در این فرودگاه باجه‌های مخصوص به استانبول کارت به راحتی قابل دسترسی هستند و می‌توانید نسبت به خرید و شارژ کارت خود اقدام کنیدو
  • فرودگاه بزرگ استانبول: در این فرودگاه چندین باجه خرید استانبول کارت را می‌توانید مشاهده کنید زیرا این فرودگاه جدید در شهر استانبول حدود ۱۵۰ میلیون ظرفیت برای مسافران را دارا است.
  • فرودگاه سابیها گوکچه: در قسمت ورودی ترمینال فرودگاه سابیها گوکچه درگاه مخصوص فروش استانبول کارت را می‌توانید مشاهده کنید.

با خرید استانبول کارت حمل و نقل شما از فرودگاه تا محل اقامت رایگان می‌شود، اما اگر بخواهید می‌توانید مسیر را با اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه طی کنید.

مراحل شارژ کردن استانبول کارت از دستگاه های سطح شهر

بسیار ساده است! ابتدا یک دستگاه شارژ پیدا کنید پول شارژ بیشتری روی کارت خود بگذارید. یک صفحه نمایش و پیام های صوتی ضبط شده با گزینه انگلیسی زبان وجود دارد  و شما می‌توانید با چند دکمه ساده کارت خود را شارژ کنید.

شارز کارت استانبول
شارز کارت‌استانبول

این دستورالعمل های ساده را دنبال کنید:

  1. یک دستگاه شارژ استانبول‌کارت (که معمولاً در نزدیکی ایستگاه تراموا ، مترو یا ایستگاه اتوبوس قرار دارد) پیدا کنید.
  2. کارت خود را روی صفحه حسگر قرار دهید.
  3. ۵ تا ۱۰ ثانیه صبر کنید تا سنسور آن را شناسایی کند. (صفحه نمایش تغییر می کند و صدای ضبط شده چیزی را بیان می کند.
  4. اسکناس ۵، ۱۰ یا ۲۰ را از طریق اسلات پول Kağıt Para Girişi به دستگاه وارد کنید.
  5. بازهم ۵- ۱۰ ثانیه صبر کنید تا پول لود شود. (صفحه نمایش تغییر می کند و صدا چیز متفاوتی را بیان می کند. این یعنی کارت شما شارژ شده است.
  6. کارت خود را بردارید و از سفر خود لذت ببرید.

چگونه کد هس روی استانبول کارت را فعال کنیم؟

کد هس از سال ۲۰۲۱ برای تمام گردشگران ترکیه الزامی است و به این معنا است که فردی که این کد را دارد ناقل یا بیمار نیست.

پس از دریافت کد هس باید وارد سایت استانبول‌کارت شوید و شماره کیملیک خود را در ردیف بالا وارد کنید و پس از آن باقی اطلاعات مثل نام و نام خانوادگی را به ترتیب درج کنید، پس از آن شماره کارت خود را وارد کنید و تمام! هس کد برای شما فعال شده است و می‌توانید از سرویس حمل و نقل استفاده کنید.

نکات جالب درباره استانبول کارت

  • استانبول کارت به صورت گروهی نیز قابل استفاده است و با هر بار شارژ، ۵ نفر می‌توانند از آن استفاده کنند؛ اما توجه کنید که این کارت دو سال اعتبار دارد و پس از آن باید نسبت به تهیه کارت جدید اقدام کنید.
  • اگر سفر شما به پایان رسید ولی شارژ استانبول کارت شما هنوز تمام نشده است می‌توانید دوباره این کارت را بفروشید و یا به نزدیکان خود هدیه دهید.

آیا اگر استانبول کارت را خریدیم می‌توانیم آن را بازگردانیم و وجه خود را پس بگیریم؟

این موضوع می‌تواند برای تعداد کمی از کاربران رخ بدهد؛ اگر این مشکل پیش آمد شما می‌توانید از طریق سایت مربوط به استانبول‌کارت اقدام کنید و منتظر بمانید تا روند قانونی بازرسی آن تکمیل شود و پس از آن می‌توانید وجه پرداخت شده خود را پس بگیرید؛ البته توجه کنید که بازپرداخت این کارت و طی کردن روند مربوطه کوتاه نیست، به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل طولانی‌ بودن مدت زمان بازرسی این کار را انجام نمی‌دهند.

آیا استانبول کارت همیشه در ترکیه وجود داشته است؟

خیر! قبل از سال ۲۰۰۹ که دولت ترکیه از استانبول کارت رونمایی کند، از کارتی به نام آکبیل استفاده می‌شد که پس از معرفی استانبول‌کارت رفته رفته کاربران آکبیل تبدیل به طرفداران استانبول‌کارت شدند؛ البته هنوز هم تعداد کمی از گردشگران از آکبیل برای سفرهای خود استفاده می‌کنند.

آیا به غیر از استانبول کارت و آکبیل، کارت‌های دیگری هم برای گردشگران وجود دارد؟

دولت ترکیه تنها به طراحی و ساخت دو کارت بسنده نکرده است و کارت دیگری با نام کارت آبی یا بلو کارت را به گردشگران عرضه کرده است. بلو کارت قیمتی بیش از ۲۰۰ لیر دارد و اعتبار آن بین ۳۰ تا ۱۸۰ روز است. یکی دیگر از تفاوت‌های بلو کارت با استانبول کارت در میزان کاربران مورد قبول کارت است زیرا با استانبول کارت تا پنج نفر می‌توانستند از یک بار شارز اعتبار کارت استفاده کنند اما شارژ بلو کارت تنها برای یک نفر است؛ اگر می‌خواهید از یک بلو کارت برای افراد اضافی استفاده کنید حتما باید شارژ اعتباری اضافه خریداری نمایید و سپس می‌توانید با شخص دیگری به صورت مشترک از آن استفاده کنید.

انواع کارت شارژ در استانبول
انواع کارت شارژ در استانبول

این کارت برای کسانی مناسب‌تر است که زمان کم‌تری را در ترکیه می‌گذرانند اما همچنان می‌خواهند که از مزایای کارت‌های خدمات گردشگری ترکیه بهره‌مند شوند و هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

درست است که قیمت استانبول کارت در دستگاه و سایت معمولا ۶ لیر است اما اگر در طول سفر و با هنگام خرید از فروشگاه‌ها با قیمت ۱۰ لیر مواجه شدید تعجب نکنید زیرا ممکن است فروشگاه‌های محلی هزینه بیشتری را در ازای کارت از شما درخواست کنند بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از فرودگاه و دکه‌های تعبیه شده در سطح شهر استانبول کارت را تهیه کنید تا قیمت کم‌تری را برای خرید کارت و شارژ آن بپردازید.

در هر حال اگر عجله داشتید و باید سریع‌تر یک استانبول کارت را تهیه بکنید، می‌توانید با گفتن جمله Istanbulkart lütfen از فروشنده بخواهید که یک استانبول کارت را به شما بفروشد.

اگر استانبول کارتی از سفرهای قبلی خود در دسترس دارید و بیشتر از دو سال از خرید آن می‌گذرد حتما نسبت به خرید کارت جدید به روش‌هایی که اشاره شد اقدام کنید زیرا کارت‌هایی که بیش از دو سال از خرید آن‌ها گذشته باشد را نمی‌توان از طریق شارژ مجدد در باجه‌های سطح شهر به چرخه مصرف بازگرداند.

مکان‌هایی که ترکیه که کارت را می‌فروشند هم می‌توانند کارت منقضی شده را از شما خریداری کنند.

استانبول کارت‌ها قابلیت بازتولید و بازیافت دارند به همین دلیل از انداختن این کارت‌ها در معابر، سطل‌های زبانه تعبیه شده در سطح شهر یا آب دریا خودداری کنید.

دولت ترکیه به دنبال تعرفه‌های تخفیفی برای کسانی است که می‌خواهند کارت منقضی شده خود را با کارت نو تعویض کنند به همین دلیل این کارت را نگه دارید و در صورت خرید مجدد کارت، کارت قبلی خود را به متصدیان فروش بازگردانید تا از تخفیف مربوط به آن بهره‌مند شوید.

قیمت استانبول کارت در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

تا حدود ۱۰ لیر یا بیشتر افزایش خواهد یافت. Biletmatikدر نیمه دوم سال۲۰۲۱ قیمت خرید استانبول

اجازه دهید مجدداً به شما یادآوری کنم که نباید بیش از آنچه که نیاز دارید؛ استانبول‌کارت خود را شارژ کنید، زیرا روند بازپرداخت برای شما زمانبر و بسیار دشوار است.

آیا همه اعضای خانواده باید استانبول کارت را تهیه کنند؟

خیر، کودکان زیر ۶ سال نیازی به خرید استانبول کارت ندارند. همه کودکان زیر ۶ سال برای استفاده از  تمام وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول آزاد هستند. کودکان بالای این سن باید استانبول کارتی با عنوان حمل و نقل دانش آموزان تهیه کنند. افراد بالای شش سال هم تا پنج نفر می‌توانند از یک کارت استفاده کنند و نیازی به خرید یک کارت مجزا برای تک تک افراد نیست.

حمل و نقل عمومی در استانبول
حمل و نقل عمومی در استانبول

 اپلیکیشن استانبول کارت

اپلیکیشنی به نام استانبول‌کارت وجود دارد که متعلق به شهرداری استانبول است. با استفاده از کارت‌های اعتباری می توانید برنامه را بارگیری کنید و حساب کاربری بسازید. برای این منظور، به یک تلفن همراه نیاز دارید که NFC را فعال کند.

با این حال ، من واقعا این نرم افزار را توصیه نمی‌کنم ، زیرا این فقط با کارت‌های اعتباری بانک‌های ترکیه کار می کند و ایرادات بسیاری دارند. اگر به حل کردن مشکلات به روش دیجیتال اعتماد بیشتری دارید سعی کنید که به جای اپلیکیشن از طریق سایت اقدام کنید.

اگر شهرداری استانبول این برنامه را بهبود بخشد ، ما قطعاً اطلاعات مربوط را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

آینده استانبول کارت

پروژه استانبول کارت پیش بینی کرده است که در نهایت استانبول کارت برای پرداخت هزینه پارکینگ، کرایه تاکسی، ورود به موزه‌ها، سینماها، تئاترها و سایر اماکن فرهنگی و حتی شناسایی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آینده همچنین تعداد باجه‌های شارژ و خرید استانبول کارت در سطح شهر افزایش خواهد یافت تا بتواند سفری راحت‌تر و کم‌دردسرتر را برای گردشگران مهیا کند.

آیا استانبول کارت را می‌توان در ایران خریداری کرد؟

یکی از دغدغه‌ها و اضظراب‌هایی که مسافران ترکیه با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، استرس ناشی از عدم توانایی استفاده از باجه‌های خرید این کارت است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید خرید استانبول کارت در ایران بهتر است؛ باید این موضوع را هم اضافه کنیم که سایت‌هایی مانند پین‌پاتی کارت‌های مسافرتی این‌چنینی را می‌فروشند و شما می‌توانید در ایران و به هر تعداد که نیاز دارید این کارت را تهیه کنید.

امیدوارم این اطلاعات برای مسافرانی که می‌خواهند از استانبول دیدن کنند مفید واقع شود.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *