چگونه سرکنسولگری ایران در استانبول را پیدا کنم و نوبت بگیرم؟

115
0

آیا می‌دانید سرکنسولگری ایران در استانبول کجاست؟ هرگاه قصد سفر به کشور دیگری کردید، حداقل یک بار نیاز به انجام اموری مربوط به ویزا و یا اقامت پیدا خواهید کرد. رسیدگی به خدمات این چنینی و یا برخی امور حقوقی افرادی که اتباع خارجی یک کشور به حساب می‌آیند، در مراکزی تحت نام سفارت یا سرکنسولگری ایران صورت می‌گیرد. پس برای هر فردی که مهاجرت می‌کند و یا به هر علتی برای مدتی در کشوری بجز وطن خود (مثل ترکیه ) حضور می‌یابد، باید محل هایی برای راهنمایی و حل مشکلات مهاجرین وجود داشته باشد.

لذا همواره نمایندگانی از هر دو کشور جهان، برای رسیدگی به امور هموطنان خود در کشور طرف مقابل حضور پیدا می‌کنند. شما می‌توانید این افراد را می‌توان در مکان هایی به نام سفارت خانه یا سرکنسولگری پیدا کنید.

با توجه به این مهم که کشور ترکیه مقصد مورد علاقه گردشگری، سرمایه گذاری و حتی اقامت بسیاری از ایرانیان است. هر ساله تعداد زیادی از مردم ایران در این کشور حضور دارند. بنابراین، خیلی از همین افراد برای انجام امور مربوط به سفر خود باید بدانند که اصولا وظایف سرکنسولگری چیست و چه زمانی می‌توانند به این مکان‌ها مراجعه کنند. باید بدانید که نحوه نوبت دهی کنسولگری ایران در استانبول چگونه است و آیا دریافت نوبت کنسولگری از طریق سامانه مشخصی است یا باید حضورا برای وقت گرفتن به آنجا بروند؟

برای اطلاع نسبت به این موضوعات بهتر است این متن را مهمان ما باشید.

تفاوت سفارت و کنسولگری چیست؟

برای برخی افراد که نسبت به برخی اصطلاحات آشنایی کافی ندارند، این سوال وجود دارد که تفاوت سفارت خانه و کنسولگری چیست؟ پاسخ این است که این دو مکان در حالت کلی، تفاوتی باهم ندارند و هر دو برای انجام خدمات مربوط به اتباع خود شکل گرفته اند.

حال اگر این اماکن در پایتخت کشور مورد نظر قرار گرفته باشد، به آن سفارت خانه می‌گویند و اما اگر در شهری بجز پایتخت حضور دارید، برای انجام امور اداری و حقوقی خود کافی است به سرکنسولگری ها مراجعه کنید. این ادارات که نمایندگان کشورهای دیگر هستند، دارای وظایف متعددی می‌باشند و در حالت کلی، وظایف و اختیارات سفارت خانه ها نسبت به کنسولگری ها بیشتر است.

سفارت و کنسولگری
سفارت و کنسولگری

در استانبول بدنبال سرکنسولگری باشیم یا سفارت؟

از آنجایی‌که ایران روابط سیاسی و اقتصادی گسترده و در نگاه کلان روابط دیپلماتیک خوبی با کشور همسایه خود یعنی ترکیه دارد، پس مانند دیگر کشورهایی که با ترکیه این روابط مشابه را دارند، دفتری به‌عنوان سفارت در پایتخت ترکیه، آنکارا دارد. اما اکنون حتما می‌دانید که کنسولگری با سفارتخانه متفاوت است.

به بیانی دیگر، سفارتخانه نماینده دیپلماتیک و سیاسی یک کشور در خاک کشور میزبان است، یعنی می‌توان آن را رابط دولت‌ها دانست، اما کنسولگری نماینده امور دیپلماتیک شهروندان کشور میهمان در خاک کشور میزبان می‌باشد؛ لذا کنسولگری به عنوان یک نهاد دولتی و نماینده دولت هر کشوری خارج از مرزهای هر کشور بوده که به مسائل سیاسی کشور، زیر نظر سیاست‌های وزارت خارجه می‌پردازد و خدمات خاصی نیز به هم‌وطنان مقیم آن کشور ارائه می‌نماید.

میدانیم که استانبول پایتخت ترکیه نیست، اما یک شهر توریستی و مهم برای ترکیه است. پس استانبول ممکن است سفارت خانه داشته باشد؟ خیر. پس اگر در شهر پرطرفدار استانبول هستید، برای انجام امور خود بجای سفارت باید به سرکنسولگری ایران در استانبول مراجعه کنید.

آیا می‌دانید سرکنسولگری ایران در استانبول کجاست؟ چگونه می‌توان به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران دسترسی پیدا کرد؟ کنسولگری ایران در بخش آسیایی است یا اروپایِی؟ ساعت کاری آن چگونه است؟ برای چه کاری باید به آنجا مراجعه کرد؟ اکنون چند نفس عمیق بکشید چون رفتن به این مکان اصلا کار پیچیده ای نیست.

خوب است که در نظر داشته باشید، معمولاً سفارتخانه‌ها می‌توانند تمامی وظایف یک دفتر کنسول را نیز انجام دهند. اما کنسولگری ها چه وظایفی دارند؟

۱۰ وظیفه مهم سرکنسولگری ها چیست؟

کنسولگری‌های ایرانی خدمات زیر را به هم‌وطنان مقیم در کشور میزبان ارائه می‌دهند:

  1. محافظت از منافع شهروندان ایرانی که به‌صورت دائم یا موقت در آن کشور اقامت دارند.
  2. ارائه خدمات مسافرتی مانند صدور روادید به شهروندان کشوری که کنسولگری در آن واقع است.
  3. ارائه خدمات تجارتی اعم از واردات و صادرات برای شهروندان کشور خود و شهروندان کشور میزبان
  4. ارائه خدمات مربوطه به گذرنامه اعم از صدور و یا تمدید گذرنامه
  5. ارائه خدمات مربوط به ازدواج، برگزاری عقد بر اساس قوانین ایران و صدور گواهی ازدواج، تأیید ازدواج و همچنین ارائه‌ی خدمات مربوط به طلاق
  6. خدمات حقوقی مانند ثبت و تایید طلاق
  7. صدور شناسنامه برای متولدین تازه
  8. ثبت فوت اتباع کشور خود
  9. انجام امور دانشجویی مانند ترجمه و تأیید مدارک تحصیلی
  10. ارائه کننده خدمات حقوقی به شهروندان کشور خود، مانند صدور و تأیید وکالت‌نامه

ساختمان سرکنسولگری ایران در استانبول کجاست؟

اگر شما هم مدتی است که در خاک ترکیه زندگی می‌کنید احتمالاً کارتان به کنسولگری ایران خواهد افتاد، بنابراین داشتن آدرس سرکنسولگری ایران برای شما ضروری خواهد بود.

پس آدرس سرکنسولگری ایران در استانبول را بخاطر بسپارید. به دلیل اینکه استانبول یکی از شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است، ایران در این شهر نیز دفتر سرکنسولگری دارد. آدرس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران که در بخش اروپایی استانبول واقع شده است به شرح ذیل می‌باشد:

آدرس سرکنسولگری ایران:

Hobyar, Ankara Cd. No:1, 34112 Fatih/İstanbul, Turkey

آدرس بر روی گوگل‌مپ:

سامانه نوبت دهی کنسولگری ایران در استانبول چگونه است؟

سامانه نوبت دهی کنسولگری ایران
سامانه نوبت دهی کنسولگری ایران

تابحال نام سامانه میخک به گوشتان خورده است؟ اگر اولین بار است که به کشوری دیگر سفر کرده اید، ممکن است این نخستین بار باشد که نام این سامانه را می‌شنوید. میخک کوتاه شده عبارت ” مدیریت یکپارچه خدمات کنسولگری” است.

با وجود چنین سامانه ای، انجام کلیه امور شامل انواع تنظیم اسناد و وکالتنامه، تایید صحت امضا، اجازه خروج و ارسال مدارک دانشجویی، امور مربوط به شناسنامه / سجلات و … در آن صورت می‌گیرد. لذا کافی است ابتدا یا مدارک خود را در این سایت ثبت کرده، و یا هر مشکلی که دارید بدون حضور در ساختمان سرکنسولگری، آن را تنها از طریق سامانه میخک به نمایندگی اعلام کنید و سپس با دریافت یک کد رهگیری برای پیگیری پاسخ درخواست خود اقدام نمایید.

افراد برای پیگیری و یا پاسخ به سوالات خود میتوانند ایمیل خود را چک کنند و یا با وارد کردن کد رهگیری سامانه، پاسخ مسئول رسیدگی به پرونده خود را مشاده نماید.

دریافت برگ عبور از سفارت ایران در استانبول

برخی افراد ممکن است همچنان واژه سفارت و کنسولگری را بجای یکدیگر بکار ببرند، لذا با توجه به اشتراکاتی که بین این دو وجود دارد بهتر است سخت نگیریم و شما را با نحوه گرفتن برگ عبور از سفارت ایران در استانبول آشنا کنیم. این برگ مخصوص کسانی است که به هر علتی گذرنامه ندارند و یا آنرا گم کرده اند. حال برای بازگشت به کشور خود نیاز به برگ مورد تایید کشور ایران را دارند که این برگ عبور از سفارت خانه آنکارا و سرکنسولگری استانبول و دیگر شهرهای های واقع در کشور ترکیه با انجام مراحل ذیل صورت میگیرد.

  1. ابتدا دیگر مدارک شناسایی خود از قبیل شناسنامه، کارت ملی و تعدادی عکس را به همراه خود به سفارت خانه یا سرکنسولگری ببرید. اگر تابعیت ایرانی بودن شما کاملا مورد تایید نمایندگان ایرانی در ترکیه باشد، میتوانید درخواست ارائه برگ عبور را از طریق سامانه میخک درخواست نمایید. در این شرایط ضمن ارائه مدرک اقامت موقت یا دائم خود، لازم است کپی مدارک شناسایی گفته شده در بالا را در سایت بارگزاری نمایید.
  2. سپس تقاضا نامه ای مبنی بر دلیل خروج از کشور ترکیه را بیان کرده و چگونگی خروجتان را با صحت کامل پر کنید.
  3. در انتها برای دریافت برگه حضرا به سفارت یا سرکنسولگری مراجعه کنید.
برگه عبور
برگه عبور

دسترسی به اطلاعات تماس سرکنسولگری

برای دسترسی بهتر و یافتن بهترین مسیر به دفتر سرکنسولگری ایران می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

شماره‌های تماس سرکنسولگری ایران در استانبول:

جهت کسب اطلاعات بیشتر و داشتن هرگونه سؤال می‌توانید از شماره‌های ذیل استفاده نمایید:

+۹۰ ۲۱۲ ۵۱۳ ۸۲ ۳۰

آدرس سایت سرکنسولگری ایران به استانبول

برای ورود به سایت سرکنسولگری ایران در استانبول اینجا کلیک کنید

آدرس سرکنسولگری ایران در شبکه‌های اجتماعی:

تلگرام:  IranconsulateIstanbul@

توییتر: https://twitter.com/ESWmI7no8cSBl5K?s=09

ساعات کاری کنسولگری ایران در استانبول :

جهت انجام کلیه امور کنسولی می‌توانید در ساعات زیر به سرکنسولگری مراجعه نمایید:

دوشنبه تا جمعه ———————- ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰

برای دریافت پاسخ سؤالات در خصوص امور کنسولی می‌توانید در ساعات زیر با کنسولگری تماس بگیرید:

دوشنبه تا جمعه ———————- ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *