فرق پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی چیست؟

108
2
فرق پرواز چارتر و معمولی یا سیستمی

فرق پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی در ویژگی‌های مختلف آن‌ها است که مهمترین آنها برنامه زمانی، هزینه و شرایط سنی است. سوال خیلی از افراد این است که آیا همیشه بلیط چارتری از بلیط سیستمی بهتر است؟

ممکن است تابحال به طور اتفاقی و بدون دانستن تفاوت پرواز چارتر با سیستمی اقدام به خرید بلیط کرده باشید، اما از این پس اگر تفاوت بین این دو نوع بلیط را بدانید، میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که در چه شرایطی بهتر است کدام بلیط را خریداری کنید.

امروزه در بسیاری از تبلیغات سطح شهر و یا پیامک های تبلیغاتی خرید انواع بلیط هواپیما، با واژه بلیط چارتری مواجه شده اید. بنابراین اگر کمتر اهل سفر با هواپیما هستید، حتما در ذهن شما این طور شکل گرفته است که بلیط چارتری فرصتی است که کمتر به سراغتان می آید و باید حتما از آن استفاده کنید. اما کسانی که معمولا زیاد به سفر می روند، فرق بین این دو را خوب می دانند. علاوه بر این مقاله اگر میخواهید در مورد اینکه پرواز اکونومی یا همان اقتصادی چیست اطلاعاتی بدانید، مقاله ای را برای شما آماده کرده ایم.

برای این که یک درک کلی از فرق پرواز چارتری با معمولی که اصطلاح درست آن پرواز سیستمی است، پیدا کنید باید فرق بین بلیط پرواز چارتر با بلیط پرواز سیستمی بیشتر آشنا شوید.

هنگام سفر هوایی، مسافران باید ابتدا بلیط پروازی را خریداری کنند. هنگام خرید بلیط، تعدادی گزینه در دسترس مصرف کنندگان برای انتخاب وجود دارد. پرواز چارتری که حجم بالایی از حمل و نقل هوایی را شامل میشود، مورد علاقه بسیاری از کاربران و خریداران بلیط هواپیما نیز میباشد.با اینحال خیلی از افراد معنا بلیط چارتری و فرق آن با بلیط های سیستمی یا معمولی را نمیدانند.

برای اینکه بیشترین بهره را از تجربه سفر خود ببرید، مهم است که این انتخاب ها و نحوه کار آنها را، چه با هم و چه به طور مستقل، درک کنید.

معنی پرواز چارتر چیست؟ به چه نوع پروازهایی پرواز چارتر گفته می‌شود؟

فرق پرواز چارتر با معمولی

پرواز چارتر اصولا به پروازی گفته میشود که بلیط های آن در یک بازه زمانی مشخص، توسط شرکت یا ارگان و یا آژانس های فروشنده بلیط فروخته میشود. در این میان، شرکت هواپیمایی به صورت یکجا بخشی یا تمام صندلی های هواپیما را در اختیار شرکت خریدار قرار میدهد و آن شرکت می تواند صندلی های خریداری شده را با قیمت مناسبتری به فروش برساند.

بنابراین، به طور معمول، چارتر عمومی زمانی وجود دارد که یک شخص یا شرکت برای بهره برداری از یک هواپیما قرارداد می بندند و سپس به طور مستقیم یا از طریق یک آژانس مسافرتی صندلی را به افراد عمومی می فروشند. این شرکت ممکن است یک شرکت هواپیمایی یا نهاد دیگری مانند یک شرکت تور یا شرکت‌‌های تورهای مخصوص مسافرت تعطیلاتی باشد.

برخی از منشورهای عمومی برای پرواز چارتر فقط به صورت فصلی (در فصول پر مسافرت) عمل می کنند و اغلب به عنوان بخشی از بسته تعطیلات فروخته می شوند. پروازهای چارتر عمومی ممکن است ارزش بسیار خوبی داشته باشند و اغلب بدون توقف بین شهرها انجام می‌شوند.

چرا قیمت بلیط چارتر ارزان تر است؟

همانطور که گفتیم، چون چارتر کننده صندلی های هواپیما تعدادی صندلی را به صورت یکجا میخرد، میتواند با قیمت کمتری بابت هر صندلی پرداخت کند. بنابراین، به همان نسبت میتواند با قیمت پایین تری نسبت به بلیط سیستمی به خریداران عادی بفروشد.

معنی Charter flight چیست؟

در منابع انگلیسی نیز معنی Charter flight این طور تعریف شده است که :

پرواز چارتری به پروازی میگویند که بخشی از مسیرهای معمول شرکت های هواپیمایی میتواند توسط ارگان یا افرادی مشخص کرایه شود. بنابراین واضح است که بلیط های چارتری در تمامی مسیرهای هوایی وجود نداشته باشد. به همین علت است که ما اغلب پروازهای چارتری را در مسیرهای پر رفت و آمد مثل مشهد، کیش و تهران می‌بینیم.

پرواز سیستمی چیست؟

بلیط پرواز سیستمی یا همان پرواز معمولی را میتوان حالتی دانست که بلیط ها چارتر نشده اند. یعنی به طور کلی با همان قیمت مصوب و با نام بلیط سیستمی به فروش میرسند.

حال به نظر شما تفاوت بلیط چارتری با سیستمی محدود به قیمت است؟ اگر این طور باشد تمام افراد، در تمام شرایط ترجیح میدهند که بلیط چارتری را بخرند و به اصطلاح هر جا بلیط چارتری بود، آن را تور کنند.

فرق پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی چیست؟

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم، تفاوت پرواز چارتر با سیستمی یا همان معمولی در سه قسمت است که به تفکیک در مورد آنها صحبت میکنیم.

فرق زمان بندی در پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی

زمان بندی در پرواز سیستمی از ماه ها و هفته ها قبل مشخص است ولی در مقابل پروازهای چارتری از زمان های خیلی قبل مشخص نیستند. چرا که هر زمان چارترکننده ای اقدام به خرید کند و آن بلیط ها را به صورت چارتری بفروشد در برنامه سایت ها و فروشندگان بلیط هواپیما خواهید دید. نکته مهم زمان بندی بلیط چارتری و سیستمی این است که اگر شما بلیط سیستمی خود را از ماه ها قبل خریداری کنید، میتوانید زمان پرواز را تغییر دهید اما در مورد بلیط های چارتری چنین چیزی صادق نیست.

تفاوت هزینه بلیط چارتر با معمولی

یکی از تفاوت های مهم دیگر پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی قیمت و هزینه کمتر بلیط چارتری نسبت به بلیط سیستمی است. این موضوع را اغلب افراد میدانند و علت آن را در مطالب فوق بیان کردیم. اما نکته ای که در خصوص هزینه بلیط چارتری وجود دارد این است که ما بهتر است چه زمانی اقدام به خرید بلیط چارتر کنیم و چه زمانی بهتر است بلیط سیستمی بخریم ؟ در واقع با درک تفاوت بین این دو نوع بلیط، بهتر خواهیم دانست که چه زمانی برای خرید بلیط هواپیما بهتر است؟

بلیط های چارتری معمولا با نزدیک شدن به زمان پرواز ارزان تر میشوند چرا که چارتر کننده که از پیش هزینه صندلی ها را پرداخت کرده است، تمایل دارد تمام صندلی ها را حتی با قیمت کمتر به فروش برساند تا ضرر نکند. اما بلیط های سیستمی با نزدیک شدن به زمان پرواز گرانتر میشوند و این به علت این است که بلیط های لحظه آخری سیستمی در رقابت بین خریداران قرار میگیرد و ضرری هم برای شرکت هواپیمایی وجود ندارد که بخواهد تحت هر شرایطی بلیط ها را به فروش برساند.

تفاوت های شرایط سنی پرواز چارتر با سیستمی

شاید کمتر کسی به این پارامتر در هنگام خرید بلیط هواپیما دقت کند. شرایط سنی در بلیط های سیستمی به این شکل است که قیمت ارائه شده برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. اما اگر بلیط چارتری بخرید، قیمت برای تمام رده های سنی یکسان است و فقط کودکان زیر ۲ سال قیمت ارزان تری بابت بلیط باید بپردازند. بنابراین اگر تعداد قابل توجهی از افراد گروهی که با آنها سفر میکنید نوجوان و یا کودک هستند، شاید بهتر باشد با توجه به فرق پرواز چارتر با سیستمی در مورد شرایط سنی، از بلیط سیستمی استفاده کنید.

مسئولیت بار در یک پرواز چارتر

قوانین مسئولیت بارهای داخلی برای همه پروازهای چارتر داخلی، صرف نظر از نوع آن‌ها، اعمال می شود. این قانون‌ها برای تعادل بار تقریبا برای ۶۰ صندلی در یک پرواز اعمال می‌شوند.  الزامات مسئولیت بار داخلی برای پروازهای چارتر عمومی مانند الزاماتی است که برای پروازهای برنامه ریزی شده اعمال می شود..

آیا در رزرو پروازهای چارتر اطلاعات خلبان و خدمه و سایر موضوعات مربوطه نمایش داده می‌شود؟

تمام موارد فروش، از جمله آگهی‌ها و قیمت‌ها، باید شامل نام شرکت هواپیمایی باشد که پرواز را انجام می‌دهد و اطلاعات پرواز به صورت کامل در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. پروازهای چارتر از این نظر هیچ کاستی‌ای ندارند.

از کجا باید بفهمیم بلیطی که برای چارتر گرفته‌ایم تایید شده است؟

باید فهرست پرواز را بررسی کنید تا مطمئن شوید فهرست چارتری که رزرو می کنید تأیید شده است. بنابراین هر سازمان یا ارگانی باید قبل از اینکه بتواند هر صندلی پروازها را بفروشد. یک برگه گزارش چارتر عمومی را منتشر کند که پروازهایی را که یک اپراتور چارتر عمومی میخواهد بفروشد، فهرست می کند.

فرق پرواز چارتر با معمولی

تأخیر در پروازهای چارتر عمومی

در فرودگاه‌های بزرگ برای تاخیر داشتن در نشست و برخاست هواپیما قانون‌های مختلفی وجود دارد. برای پروازهای چارتر عمومی در همه فرودگاه‌ها این قانون اعمال نمی شود. برای مثال امارات متحده یکی از آن کشورهایی است که قانون مربوط به تاخیر پروازها را به صورت رسمی اعمال می‌کند و در صورت هرگونه تاخیر شرکت هواپیمایی و کارکنان آن باید مستلزم توضیح دادن و روشنگری باشند.

این وزارتخانه رسیدگی به شکایات مربوط به تاخیر فقط برای پروازهای چارتر عمومی که در فرودگاه های ایالات متحده با تأخیر آسفالت مواجه می‌شوند، اعمال می شود.

البته در بحث تاخیر  تنها مشکل شرکت هواپیمایی و خدمه نیستند. هواپیماهایی که وجود دارند به این صورت هستند که در صورت تاخیر باید به طور رسمی دلیل تاخیر خود را ارائه بدهند. اما موضوع این است که تنها مشکل همین شرکت نیست بلکه بحث بارهای هواپیما و ظرفیت تحمل آن در تاخیر هواپیما نقش به سزایی را ایجاد می‌کنند.

حقوق مسافر و تمامی الزامات مربوط به پروازهای چارتر عمومی مانند الزامات مربوط به پروازهای برنامه ریزی شده است.

آیا اگر پرواز چارتری خود را لغو کنم و اسمم را از فهرست خط بزنم هزینه داده شده پس داده می‌شود؟

در صورت خرید بلیط با چارتر عمومی، شرکت چارتر عمومی موظف است در صورت لغو یا تغییر عمده چارتر به شما اطلاع کتبی دهد. اگر تاریخ برنامه ریزی شده حداقل ۱۰ روز دیگر باشد، شرکت هفت روز فرصت دارد تا لغو یا تغییر عمده را به شما اطلاع دهد.

اما اگر تاریخ برنامه ریزی شده برای حرکت کمتر از ۱۰ روز باقی مانده باشد، شرکت باید در اسرع وقت به شما کتباً اطلاع دهد که پرواز رزرو شده دارای گزینه لغو یا تغییر است یا خیر. تنها یک شرکت چارتر دولتی تنها در صورت وجود شرایطی که انجام سفر چارتر را از نظر فیزیکی غیرممکن کند، می تواند ظرف ۱۰ روز پس از پرواز، چارتر را لغو کند.

تورهای رویداد ویژه و پروازهای چارتر

تور رویداد ویژه نوعی منشور عمومی مخصوص به پروازهای چارتر است. که به منظور شرکت در یک رویداد ورزشی، اجتماعی، مذهبی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی یا رویدادهای دیگر با ماهیت خاص و مدت زمان محدود که به دلایلی جدا از فضای معمول وجود دارد، سازماندهی می‌شود. خود سرویس حمل و نقل به عنوان مثال، یک اپراتور تور که پذیرش در کالج و یا رویدادهای ورزشی حرفه‌ای، المپیک، کنسرت‌‌‌‌ها یا رویدادهای دیگر را همراه با حمل و نقل هوایی به رویداد می فروشد.

توجه: برای این چارترها، اپراتور تور رویداد باید به صراحت اعلام کند که پرواز چارتر شامل پذیرش در رویداد یا ایونت تفریحاتی یا اجتماعی خاص است.

فرق پرواز چارتر با معمولی

پرواز چارتر برای افرادی که عضو سازمان‌های خاص هستند به چه صورت است؟

یک چارتر خاص زمانی وجود دارد که یک فرد یا شرکت قرارداد، هزینه عملیات کل هواپیما را بپردازد ( این موضوع بر خلاف رزرو یک یا دو صندلی یا گروهی از صندلی‌ها در هواپیما است). مسافرانی که در چارترهای یک رزرو شده کامل یا خاص هستند، بلیط هواپیما را خودشان پرداخت نمی کنند.

فرد یا شرکتی که برای بهره برداری از هواپیما قرارداد بسته است باید تمام هزینه سفر را متقبل شود و نمی تواند صندلی های تکی هواپیما را بفروشد. به عنوان مثال، هنگامی که یک تیم بسکتبال حرفه ای یک هواپیمای کامل را برای پرواز تیم بسکتبال و کارکنان همراه در بازی ها اجاره می کند، بسکتبالیست ها و کارکنان همراه هزینه صندلی های فردی خود را در هواپیما پرداخت نمی کنند. این اتفاقی است که معمولا برای ورزشکاران یا افراد مشهور برای سفرهای کاری یا ورزشی خود می‌افتد.

در این چارترها یک اسپانسر پرواز وجود دارد و او کسی است که همه هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد و ورزشکارانی که به صورت بین‌المللی سفر می‌کنند عملا نباید هزینه‌ای را برای رزرو صندلی خود در پرواز خاص بپردازند. به این نوع پروازهای چارترهای دربست یا رزروی می‌گویند.

خرید بلیط چارتر ارزان هواپیما

برای خرید بلیط چارتر ارزان هواپیما می‌توان به سایت‌های مختلف مراجعه کرد. گاها با مراجعه به فرودگاه‌ها هم می‌توانید نام خود را در فهرست پروازهای چارتر بنویسید. از طرفی می‌توانید به دفاتر مختلف هواپیمایی مراجعه کنید تا ان‌ها این کار را برای شما انجام بدهند.

سخن پایانی

نکاتی که درباره فرق پرواز چارتر با سیستمی در این مقاله گفته شد به شما بهتر خواهد گفت که اگر قصد دارید برای سفر خود از مدت ها قبل بلیط تهیه کنید و یا حتی میخواهید بلیط سفری را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود هدیه دهید، بلیط پرواز سیستمی را به شما پیشنهاد میدهیم چرا که شما از لحاظ برنامه زمانی به مشکل نخواهید خورد. در مقابل اگر زمان دقیق پرواز برایتان اهمیتی ندارد بهتر است از بلیط چارتری استفاده کنید. به طور کلی نیز این نکته را مد نظر قرار دهید که اگر تعداد اعضای خانواده یا گروهی که قرار است به همراه یکدیگر پرواز کنند، بیش از ۴ نفر است، خرید بلیط چارتری بیشتر به نفع شما خواهد بود.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه درباره “فرق پرواز چارتر با معمولی یا سیستمی چیست؟” وجود دارد

  1. عالی بود و پر از نکات جالب ممنون واقعا

  2. · 26 خرداد 1401 در 17:04

    خوشحالیم که مفید بوده براتون