لابی هتل چیست | طراحی و مهمترین امکانات برای مسافران

114
0
لابی هتل کجاست و چیست

اینکه لابی هتل چیست یا کجاست ، ممکن است سوال خیلی از افرادی باشد که کمتر در هتل ها، کنفرانس ها و مراسم رسمی شرکت کرده اند. چراکه این افراد بارها برایشان پیش آمده است که وقتی با کسی قراری می‌گذارند، معمولا لابی هتل را انتخاب می‌کنند. از طرفی اولین مکانی که مسافران در بدو ورود به هتل با آن روبرو می‌شوند، لابی هتل است.

از این رو اولین برداشت ها از دید مسافران اهمیت بسیاری در مجذوب شدن آنها نسبت به دیگر بخش های هتل دارد. پس به جرات می‌توان گفت که لابی هتل قلب هتل است و نشانگر هویت و کیفیت هتل می‌باشد. در نتیجه با هرچه باشکوه تر و خیره کننده تر بودن طراحی لابی، مسافران تجسم بهتری از وضعیت اتاق ها و سایر خدمات خواهند داشت. در ادامه بهتر خواهید دانست که لابی هتل چیست و چه المان هایی در آن مهم است؟

لابی هتل به انگلیسی همان hotel lobby است. در واقع لابی و هتل هر دو از کلمات انگلیسی گرفته شده اند.

کارکرد لابی هتل چیست؟

لابی هتل که برخی به اشتباه آن را لاوی میخوانند چیزی بیش از گذرگاهی برای رسیدن از در ورودی تا آسانسور است. این مکان با طراحی های منحصر به فرد میتواند مکانی ایجاد کند تا مسافران تمایل به توقف و رزرو اتاق در آن هتل را داشته باشند. استفاده از المان های زیبا یا آثار هنری از جمله نقاشی های جذاب یا سازه های خاص و زیبا با مبلمانی شیک و متفاوت و همچنین خدمات و سرگرمی های دلنشین در مسافران تمایل ایجاد میکند که لحظاتی را در لابی سپری کنند.

لابی هتل چیست و در هتل کجاست

لابی هتل بخش جذب مسافران و مهمانان می‌باشد. امروزه لابی ها طیف وسیعی از خدمات و کاربردها را ارائه می‌دهند. یا اگر بخواهیم بهتر بگوئیم مهمترین و حداقل بخش های یک لابی هتل قسمت هایی چیست؟ میتوان گفت که بر اساس کاربری آن باید حداقل شامل موارد ذیل باشد.

  • انجام پروسه چک این و چک اوت
  • مکانی برای انتظار پذیرش
  • مکانی برای انتظار مسافران
  • مرکز اطلاعات
  • مکانی برای دورهمی ها
  • بخش حراست و امنیت هتل در بدو ورود به لابی

آیا هر کسی میتواند در لابی هتل بنشیند؟

به طور خاص افرادی که در هتل اقامت ندارند، حتی اجازه نشستن در لابی هتل برای آنها وجود ندارد، اما اگر هتل ها خاص تر باشند، احتمال دارد قوانین داخلی ویژه تری نیز وجود داشته باشد. سوال این است که این قوانین برای لابی هتل چیست ؟ در واقع بر طبق این قوانین به افراد غیر مقیم نیز اجازه داده میشود در صورت انتظار برای افرادی که در هتل اقامت دارند، از لابی هتل استفاده کنند. از طرفی اگر فرد غیر مقیم سر و صدایی ایجاد نکند و یا شبهه ای برای حراست هتل بوجود نیاورد، در سکوت نشستن و منتظر ماندن آنها ایرادی ندارد.

تفاوت بخش های مختلف لابی هتل های معمولی و معروف چیست؟

برای اینکه بدانیم تفاوت لابی هتل های مختلف در چیست بهتر است به کاربری آنها و نوع اکثریت مسافران ورودی به آنجا دقت کنید. بنابراین به نظر نباید دنبال بخش خاصی از لابی هتل برای هتل های کوچک بود. چرا که این هتل ها از حداقل فضایی که بدو ورود مسافران در اختیار دارند برای بخش های مهمی مثل رسپشن استفاده می‌کنند نه چیز دیگری.

اما در هتل های معمولی که البته ظرفیت پذیرش آن کم هم نباشد، علاوه بر عناصر سنتی لابی، مانند میز پذیرش، فضای انتظار و جایگاه دربان، می‌توان آن را مکانی برای گردهمایی نیز مناسب دانست که مهمانان هتل می‌توانند در آن استراحت کنند و از فضای آن لذت ببرند.

هتل‌ها با کمی خلاقیت می‌توانند این فضا را به مکانی چند منظوره تبدیل کنند که دعوت کننده و مهمان محور باشد. اما هتل داران نباید فراموش کنند که میز پذیرش یا رسپشن قسمتی از لابی هتل است که جایگاه آن باید به گونه ای طراحی شده باشد که جلوی چشم مسافران قرار گیرد و مهمان پس از ورود برای پیدا کردن آن سردرگم نشود.

لابی هتل چیست

در هتل‌های شیک تر و گران تر، معمولا برای فضای انتظار و دورهمی های دوستانه یا رسمی مهمانان، لابی هتل را به مبلمان های شیک و راحت و همچنین سرگرمی های متنوع از جمله تلویزیون، روزنامه، مجله و غیره مجهز می‌کنند.

بنابراین به طور خلاصه در پاسخ به اینکه تفاوت اصلی لابی هتل های مختلف در چیست ، میتوان به شیوه سرویس دهی آنها اشاره کرد.

نکته مهم دیگر در خصوص فضا و امکانات جذاب لابی هتل این است که معمار داخلی هتل به گونه‌ای این فضا را طراحی کرده باشد که برای گروه های خاص مثل دوستان، زوج های جوان، خانواده ها، مسافران تجاری و یا حتی کارکنان یک شرکت دسته بندی متفاوتی از چیدمان مبل ها و جزئیات در طراحی به چشم بخورد. البته این مورد بیشتر برای هتل های معروف تر و بزرگتر به رعایت می‌گردد.

امکانات رایگانی که در هر لابی هتل باید وجود داشته باشد، چیست؟

هر چند برخی از امکانات لابی هتل ها مثل استفاده از کافی شاپ و یا خرید از فروشگاه های داخلی، نیاز به پرداخت پول دارد اما برخی از امکانات هتل ها به طور رایگان به مسافران عرضه می‌شوند از جمله آنها عبارتند از :

۱- اینترنت وای فای

این روزها دسترسی به اینترنت وای فای رایگان در لابی هتل جزو حداقل انتظاراتی است که مسافران از هتل ها دارند. اگر چه بر طبق قوانین هتل ها مجبور نیستند به مهمانان خود دسترسی رایگان و نامحدود به اینترنت ارائه دهند. اما اگر این کار را انجام دهند باعث جلب رضایت بیشتر مهمانان می‌شوند و ارائه دسترسی ابتدایی با پهنای باند محدود به مسافران این اجازه را می‌دهد که حداقل بتوانند شبکه های اجتماعی خود را چک کنند.

۲- دسترسی به آب

شاید با خودتان فکر کنید که منظور از دسترسی به آب در لابی هتل چیست؟ لذا به این فکر خواهید کرد که همواره بطری های آب معدنی به عنوان خدمات رایگان در اتاق های هتل وجود دارد اما لازم است بدانید که اهمیت ارائه بطری های آب به صورت رایگان در لابی های هتل در این است که مسافران به محض ورود ممکن است بعد از سفر و گشت و گذار احساس تشنگی کنند و باید دسترسی به آب آشامیدنی برای آنها دور از انتظار نباشد. این آب میتواند به صورت ایستگاه های طراحی شده مخصوص آب باشد به طوریکه مسافران به راحتی بتوانند آن را بیایند.

۳- مکانی برای نشستن

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوئیم لابی هتل کجاست، جای است که فضا و جای مناسب برای نشستن داشته باشد، و اگر در هتلی رفتید که این فضا را نداشت، آن فضا دیگر لابی هتل نیست. در وهله اول لابی هتل بیشتر مکانی برای انتظار است و انتظار در لابی امری معمول است، از این رو نبودن مبلمان کافی غیرقابل توجیه است.

کارکرد لابی مهمتر است یا طراحی آن ؟

طراحی لابی این قدرت را دارد که اولین برداشت مشتری از هتل شما را مشخص کند و از همان ابتدا بر تجربه مهمانان و مسافران او تأثیر بگذارد. بنابراین طراحی می تواند کسب و کار را رونق و یا شکست دهد و از نظر بسیاری از افراد به اندازه خدمات ارائه شده اهمیت دارد.

لذا اغلب مسافران به این نکته توجه می‌کنند که حداقل انتظارات از امکانات لابی هتل چیست و در آن هتل چه میزان از این انتظارات که شامل میز چک این و چک اوت، رسپشن، مبلمانی برای نشیمن و یک ایستگاه آب است، رعایت شده است؟

کفپوش مناسب و نورپردازی عالی لابی

منظور از کفپوش مناسب و نورپردازی عالی برای لابی هتل چیست؟ نکته ای که بسیاری از طراحان داخلی هتل باید به آن دقت کنند، نوع کفپوش متناسب با سلیقه عمده مسافران و سبک هتل و همجنین نورپردازی های تزئینی و غیر تزئینی است که به دیده شدن بهتر هارمونی رنگ ها و مجلل بودن هتل کمک زیادی می‌کند. نوع و کیفیت کفپوش نیز باید به گونه ای باشد که تمیزی را بیشتر نمایان کند و به عبارتی به علت رفت و آمد زیاد مسافران خیلی زود کثیف نشود.

ممکن است برخی از هتل میزبان سیاستمداران و یا مراسم خاصی از جشن و شادی مثل عروسی ها باشند، این هتل ها در نور پردازی خود احساسات مراجعین خود احترام بگذارند و طراحی را مطابق آنچه که درخور حال و هوای آنهاست طراحی کنند، در عین حال که از سبک هتل‌داری آنها دور نشود.

در مقابل برخی از هتل ها که به هتل های بومگردی نیز معروف هستند، ممکن است دارای لابی رنگارنگ و پر از شور و نشاطی باشند که فضای گرم و دلنشینی را برای مسافران در بر داشته باشد.

در حالتی دیگر هم ممکن است برخی هتل ها مخصوص میزبانی از مسافران معمولی و برخی ارگان ها باشند. در این حالت فراهم کردن امکانات اولیه و راحت یکی از ملزومات است اما نورپردازی های حرفه ای به کار لابی این نوع هتل ها نمی آید.

مجلل ترین لابی های هتل های ایرانی کجاست؟

در ایران هتل های زیادی وجود دارند که طراحی لابی در آنها به طور خاصی چشم نواز است. از جمله آنها میتوان به لابی هتل اسپیناس پالاس و هتل استقلال در تهران، لابی هتل مجلل درویشی و هتل قصر در مشهد، هتل مارینا پارک کیش و هتل بین المللی شیراز اشاره کرد. اگر میخواهید بدانید امکانات لابی هتل در شهر تهران چیست با ما همراه باشید.

امکانات لابی هتل اسپیناس پالاس تهران چیست؟

لابی هتل اسپیناس پالاس تهران یکی از مجهز ترین لابی ها در میان هتل های ایرانی است. این فضا ضمن طراحی منحصر بفرد و مجلل دارای مراکز خرید و فروشگاه هایی است که به مسافران این امکان را می‌دهد علاوه بر دسترسی به امکانات اولیه هر مسافر، بتوانند سوغاتی نیز تهیه کنند. علاوه بر آن، در قسمتی از لابی هتل اسپیناس پالاس تهران کافی شاپ و پخش موسیقی زنده نیز به چشم می‌خورد.

لابی هتل اسپیناس پالاس تهران کجاست

امکانات لابی هتل استقلال چیست؟

لابی هتل استقلال تهران نیز به واسطه اینکه بزرگترین هتل بین المللی تهران است دارای بخش های جذابی از جمله صرافی و بانک، صندلی های نشیمن همراه با تلویزیون، صندوق امانات شخصی، اینترنت در لابی می‌باشد.

لابی هتل استقلال تهران چیست

سخن پایانی

بطور خلاصه، اینکه لابی هتل کجاست و اساسا این فضا چیست را برای تان شرح دادیم، اگرچه ممکن است طراحی های شگفت انگیز و جنبه های زیبایی شناختی لابی یک هتل در جذب مسافران موثر باشد اما حقیقت این است که کارکرد لابی اهمیت بیشتری دارد. اگر لابی هتلی در ارائه خدمات اولیه ضعف داشته باشد و نداند که اولین خواسته مسافران از لابی چیست، دیگر جذابیت ها و زیبایی های طراحی لابی به چشم نمی آید و مسافران را نا امید خواهد کرد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *