۱۱ تا از جاهای دیدنی قزوین | از عمارت های صفویه تا زیبایی های طبیعت

120
0
جاهای دیدنی قزوین

رفتن به جاهای دیدنی قزوین در پاییز و زمستان، در تعطیلات یک روزه یا حتی چند روزه کوتاه میتواند به شما حس رضایتی از سفر القا کند که تابحال آن را تجربه نکرده اید. وقتی صحبت از سفر می شود، چرا در همان وهله اول صحبت از شهرهای بزرگ ایران به میان می آید؟ ما دیدن از مناطق دیدنی قزوین را به شما پیشنهاد می‌کنیم زیرا:

اگر می‌خواهید بدانید عید کجا سفر برویم و یا حتی دغدغه این را دارید که از تعطیلات کوتاهی که در تقویم برایتان فرصت سفر را فراهم کرده است چطور استفاده کنید، سفر به شهرهای کوچکتر را توصیه میکنیم که در زمان مناسب می تواند دغدغه شلوغی بیش از حد و ترافیک های سنگین را برای شما حذف کند. پیشنهاد ما این است که سری به شهر قزوین با مردمانی اصیل و مهمان نواز بزنید و با تماشای جاهای دیدنی قزوین، یک سفر کاملا متفاوت را تجربه کنید. در اینجا به چند نمونه از مناطق باستانی و تماشایی و جاهای دیدنی قزوین نگاهی انداخته ایم که در ادامه خواهید دید.

بازار قزوین، هم خرید و هم تماشا

از جمله جاهای دیدنی قزوین، بازار قزوین می باشد که علاوه بر ساکنین این شهر گردشگران و مسافران زیادی را در خود جای می دهد. بازار قزوین با معماری منحصر به فرد، کم نظیر و دیدنی خود یکی از بهترین مراکز گردشگری شهر است.

بازار قزوین از جاهای دیدنی قزوین
بازار قزوین /پ از جاهای دیدنی قزوین

این بازار قدیمی که یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی قزوین است، به دوره صفویه باز می گردد. اگرچه هسته این بازار مربوط به دوران پیش از صفویه است، اما در دوران حکومت سلسله مذکور، بازار شاهد گسترش بوده است.

قیصریه قزوین دارای چهار ورودی است که ورودی شمالی به طاق سرباز و ورودی های جنوبی، شرقی و غربی به ترتیب به طاق های سرپوشیده، کاروانسرای وزیر و تقاطع بازار منتهی می شود. بازارچه سعدالسلطنه از آثار باستانی بازار قزوین است. بخش های مهم این بازار طاق سرباز، پاساژ های سرپوشیده، رضوی و حاج محمد تقی و طاق حاج سید کاظم هستند.

هنگام بازدید از بازار تاریخی و یکی از قدیمی ترین دیدنی های قزوین می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم می توانید از بناهای تاریخی مانند مسجد النبی، کاروانسرای سعدالسلطنه، کاروانسرای وزیر یا صدراعظم و سایر عناصر مانند سراها دیدن کنید و هم نیز خرید از بین اجناس بسیار متنوع و معقول شامل پارچه، میوه و تره بار، صنایع دستی، ادویه جات، فرش، پوشاک، زیورآلات موجود در این بازار.

مسجد جامع قزوین | از دیدنی های قزوین در دوران سلجوقی

در ایران مساجد باشکوه و با قدمت کم نیستند. زیبایی مساجد معروف و توریستی بر هر قشر و سلیقه ای پوشیده نیست. از دیگر جاهای دیدنی قزوین، مسجد جامع قزوین با قدمت ۱۰۰۰ ساله یکی از زیباترین و قدیمی ترین مساجد ایران می باشد.

مسجد جامع قزوین

این مسجد بر روی بقایای آتشکده ای ساخته شده که در زمان ساسانیان محل عبادت زرتشتیان بوده و با ظهور اسلام به مسجد تبدیل شده است. در واقع، بیشتر آنچه امروزه باقی مانده و سبک معماری ای که در مسجد می‌بینید مربوط به دوران سلجوقی (۱۰۳۷-۱۱۹۴) و صفویه است.

اگر شما هم علاقه مند به دیدن جاهای دیدنی قزوین در سبک و سیاق معماری سنتی و قدیمی هستید، دیدن از این مسجد را به شما توصیه میکنیم. مسجد جامع قزوین دارای بخش‌های متعددی است که کتیبه‌های متعددی در مسجد و دو موزه وجود دارد که یکی به سنگ‌کاری و سفالگری و دیگری در و پنجره‌های عتیقه را به نمایش می‌گذارد. همچنین در داخل مسجد آب انباری وجود دارد که در زمان صفویه ساخته شده است.

از آنجایی که مخزن آب دیگر فعال نیست، بازدیدکنندگان اجازه ورود به انبار بزرگ را دارند. بخش هایی از مسجد نیز به کتابخانه عمومی تبدیل شده است. این مسجد و جای دیدنی قزوین در اثر حمله مغول ها و حملات افغان ها به شدت آسیب دید و چندین بار در طول تاریخ به آتش کشیده شد، با وجود این، هنوز هم چیزهای زیادی برای ارائه به بازدیدکنندگان دارد. این مسجد در سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه الموت | نشانی از شکوه ایرانیان در لیست جاهای دیدنی قزوین

یکی از بهترین جاهای دیدنی قزوین و بسیار مورد پسند اهالی مورخ و عاشقان تاریخ و کاشوگری قلعه الموت یا به قول محلی ها قلعه حسن صباح است. در شمال غربی قزوین و در روستای گازرخان، بقایای قلعه تاریخی الموت را می‌توان یافت. اگرچه بخش‌های زیادی از قلعه الموت در طول زمان ویران شده است، اما همچنان یکی از جاذبه‌های دیدنی معماری و تاریخی ایران است.

قلعه الموت قزوین

این قلعه توسط یک پادشاه ایرانی دیلمی بنا شده است. اما در زمان حمله مغول ها توسط هولاگو خان حاکم مغول تسخیر و سوزانده شد، به طوری که امروزه بخش های زیادی از قلعه باقی نمانده است. متأسفانه تمام کتاب‌های کمیاب کتابخانه بزرگ الموت در اثر این حمله در آتش سوخت.

این کتابخانه منبع غنی کتاب در مورد ادبیات، نجوم، ریاضی، فلسفه و حتی کیمیا بود. اگر به منطقه الموت رفتید، علاوه بر قلعه تاریخی الموت، سری هم به جاذبه‌های اطراف آن نظیر روستا و دریاچه اوان، روستای گازرخان، معلم کلایه و همچنین بومگردی های اطراف آن برای اقامت بزنید که ارزش دیدن دارند.  بنابراین اگر علاقه مند به دیدن از جاهای دیدنی قزوین در دل طبیعت هستید، قلعه الموت را از دست ندهید.

چهل ستون | کلاه فرنگی معروف از جاهای دیدنی قزوین

عمارت چهل ستون، از جاهای دیدنی قزوین را اصلا از دست ندهید. بنای چهل ستون یا کلاه فرنگی (کیوسک) قزوین، یکی از مهم ترین آثار دوران صفویه، در باغی بزرگ قرار گرفته است. این بنا به دلیل معماری کیوسکی به کلاه فرنگی معروف بود.

چهل ستون قزوین
چهل ستون یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین

در زمان سلسله صفویه شهر قزوین پایتخت ایران بود و یکی از بناهای مهم آن دوران عمارت چهل ستون بود که در میان باغی بزرگ قرار دارد و از کاخ های سلطنتی باقی مانده از دوران شاه طهماسب است.

این عمارت در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه والی قزوین بازسازی شد و در آن زمان چهل ستون نام گرفت. عمارت کلاه فرنگی و دروازه ورودی عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از دوران صفویه در قزوین است که با نقشه معمار ترک در ساختمانی هشت ضلعی در دو طبقه ساخته شده است.

از مشخصات این جای دیدنی قزوین این است که این ساختمان دارای سالن ها و اتاق های کوچک در هر طبقه است که به صورت چهارخانه بسیار کوچک ساخته شده اند و دارای پنجره های چوبی بسیار شیک و زیبایی است. ایوانی با ستون های آجری و طاق های نیم دایره ای بنا را پوشانده و ایوانی با ستون های چوبی بر بالای آن ساخته شده است.

نقشه ساختمان شامل طرح های صلیبی است و سقف طبقه اول با طرح های بدیع استالاکتیت و سقف دیگر با طرح های معماری ایرانی تزیین شده است. نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه هایی از آموزشگاه نقاشی قزوین با شهرت جهانی است.

دیوارهایی که با نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند در نوع خود بی‌نظیر هستند و سه لایه دیوارنگاره روی این دیوارها دوره‌های مختلف تاریخی را نشان می‌دهند. این بنا هم اکنون به عنوان موزه خوشنویسی قزوین، محلی برای نگهداری آثار گرانبهایی از جمله خط، کتاب های قدیمی و … است.

عمارت باغ سپهدار | از جاذبه های دیدنی قزوین

عمارت باغ سپهدار در شهر قزوین در انتهای خیابان فلسطین غربی واقع شده است. ساختمانی زیبا که اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. بی شک یکی از جذاب ترین جای دیدنی قزوین و بناهای شهر تاریخی این شهر عمارت باغ سپهدار است که با هوای خوب روح انسان را زنده می کند و امروزه به موزه کشاورزی تبدیل شده است.

عمارت باغ سپهدار

این بنای زیبا در دوره قاجاریه برای شخصی به نام محمد ولی خان سپهسالار ساخته شده است. امروزه ابزارهای قدیمی کشاورزی و دامپروری در این جای دیدنی قزوین به عنوان موزه وجود دارد و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. نمایشگاه های موزه شامل گاوآهن، اره، تراکتور، خرمن کوبی و حوضچه های سنگی است.

اگر می خواهید با کشاورزی در گذشته های دور آشنا شوید، این موزه فرصتی عالی برای دیدن آثاری است که امروزه کاربردی ندارند و سازهای مدرن تری جایگزین آن ها شده اند و شاید در هیچ جای دیگری آن ها را پیدا نکنید. اگر در گذشته از دیگر بناهای تاریخی قزوین دیدن کرده باشید، قطعاً شباهت آن به کاخ چهلستون و مهمانسرای بزرگ قزوین که در دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده است و امروزه از جالب ترین آثار قزوین به شمار می روند، خواهید دید.

نمای عمارت با آجرکاری های زیبای آن شکوه خاصی به بنا بخشیده است. ضلع شرقی و غربی عمارت از هفت ستون تشکیل شده است و ضلع شمالی و جنوبی عمارت دارای پنج ستون است که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. یکی از ویژگی های معماری این عمارت این است که بین کف عمارت و کف حیاط تفاوت وجود دارد.

عمارت باغ سپهدار ساختمانی دو طبقه است که طبقه اول آن دارای راهرو، تالار مرکزی و چندین اتاق است. همچنین در طبقه دوم ساختمان تعدادی اتاق و یک تالار مستطیل شکل وجود دارد. این عمارت و جای دیدنی قزوین جذاب طی ۵ سال اخیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که آن را برای همگان به ویژه مردم این شهر ارزشمند کرده است.

عمارت شهرداری قزوین | از جاهایی دیدنی و معروف قزوین

عمارت شهرداری در خیابان سهردری واقع شده است. پارک مردمی معروف، کلیسای کانتور، ساختمان تاریخی اداره راه (کتابخانه ملی و مرکز اسناد قزوین) از نقاط دیدنی اطراف این عمارت در استان قزوین هستند.

عمارت شهرداری قزوین

عمارت شهرداری اولین ساختمان شهرداری ایران متعلق به سلسله قاجار است و مجموعه شهرداری قزوین (موزه بلدیه کنونی) توسط شرکت روسی به نام شوسه قبل از جنگ جهانی اول ساخته و در اختیار شرکت روسی بوده که مسیر شوسه از قزوین به تهران. موزه شهرداری، ساختمان تامین آب، کلیسای کانتور، ساختمان اداره راه، همه از مجموعه‌ای هستند که توسط روس‌ها ساخته و استفاده می‌شد.

ورودی آن دو پله بلندتر از صحن و دارای ایوان جلویی با ۶ ستون است. اتاق ورودی از ایوانی ساده و مربعی منشعب است که کف آن با کاشی سیاه و سفید و سقفی ساده و مسطح است. درگردش خود از جاهای دیدنی قزوین می توانید از این مکان دیدن کنید. نزدیکترین بنای تاریخی به ساختمان شهرداری قزوین آرامگاه حمدالله مستوفی است که منظره ای باشکوه از این بنا را به شما ارائه می دهد. متاسفانه بازدید از داخل عمارت فقط در ایام نوروز امکان پذیر است.

خانه امینی ها | از جاهای دیدنی قزوین

اگر می خواهید از بنای زیبای ۱۲۰ ساله ای که هنوز زنده است دیدن کنید حسینیه امینی ها یکی از بهترین پیشنهاد هاست. خانه و حسینیه امینی ها خانه ای مجلل و زیبا در قزوین است که در غرب رودخانه درج توسط حاج محمدرضا امینی از تجار ثروتمند و معتبر قزوین ساخته شده است. حسینیه امینی ها نمونه بارز خانه های سنتی است. امروزه چهار حیاط و قسمت های مختلف در طبقه همکف و زیرزمین باقی مانده است.

زیباترین قسمت این جای دیدنی قزوین که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند شامل سه تالار موازی با یکدیگر است. تالار جنوبی با دارا بودن نه دهانه ارسی و پنجره های رنگارنگ چوبی یک شاهکار هنری است. سقف تالارها با نقاشی، آینه کاری، قفسه ی کاسه ای، گچبری و کاشی های چوبی گیره تزئین شده است. زیر تالارها سرداب، زیرزمین، نوشابه فروشی و… وجود دارد.

سالن مرکز دارای طاقچه های مدور است که با آینه های تزئینی و گچ بری تزئین شده است. این تالار با دو مجموعه پنج دری به تالارهای شمالی و جنوبی متصل می شود. بر روی قسمت نیم دایره ای بر روی درهای منتهی به ایوان شمالی، نشان های ظریفی در ارتباط با دوازده ماه (سال) قابل ذکر است. سقف این تالار علاوه بر نقاشی روی چوب با گچ و آینه تزیین شده است.

برخی معتقدند حمام تاریخی صفا که در نزدیکی بنا قرار دارد متعلق به خانه امینی هاست. حسینیه امینی ها در خیابان مولوی قرار دارد که می توانید از خیابان منتظری یا خیابان انصاری به این مکان برسید. مسجد جامع و حرم امامزاده اسماعیل در اطراف آن قرار دارد که شما می توانید همه این جاهای دیدنی قزوین را در یک روز ببینید.

دریاچه اوان، طبیعت و دیدنی قزوین

برویم سراغ مناطق بکر و طبیعی قزوین. دریاچه اوان با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر در میان چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. اوان به‌معنای وان پر از آب و محل گرد آمدن آب است. این دریاچه که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است، بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد و عمق آن در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد.

دریاچه اوان در جاهای دیدنی قزوین | کوله پشتی

این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به‌طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند. دریاچه اوان برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و به‌ویژه پرنده‌گری نیز یکی از بهترین مکان‌ها است چراکه در زمان کوچ پرندگان و در فصل پاییز پرندگانی چون قو، غاز و مرغابی به این محل مهاجرت می‌کنند و فرصتی مناسب برای تماشای آن به وجود می‌آید. لازم به ذکر است که ماهی گیری در اینجا ممنوع است.

در این جاهای دیدنی قزوین تفریح های جذاب و مهیجی علاوه بر تماشای پرندگان می توانید انجام دهید مانند اسکیت روی یخ که در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن امکان پدیر است. از دیگر سرگرمی های ممکن در زمان گردش در این منطقه قایق رانی، کوه پیمایی و عکاسی و ثبت بهترین و چشم اندازترین سوژه های طبیعت بکر می باشد. در کنار دریاچه اوان امکانات گردشگری چندانی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد. بهتر است ناهار و شام و وسایل مورد نیاز را با خودتان ببرید.

حمام قجر | از جاهای دیدنی شهر قزوین در فرهنگ و قدمت

حمام ها در ایران قدیم علاوه بر معماری زیبا و سیستم پیچیده گرمایش، دارای فرهنگ غنی بوده اند. در واقع حمام در ایران قدیم نه تنها محل شستشو بوده، بلکه بخشی از مالکیت عمومی و محلی برای گفتگو و اوقات فراغت بوده است. حمام قجر در استان قزوین در خیابان امام خمینی و در پاساژ خیابان عبید زاکان واقع شده است.

حمام قجر در قزوین
حمام قجر در قزوین

حمام قجر یا گرمابه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی قزوین است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این حمام یکی از زیباترین حمام های ایران و یکی از جاهای دیدنی قزوین است که در حال حاضر به عنوان موزه قوم نگاری قزوین مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت این حمام به دوره صفویه بازمی گردد و این حمام سال‌ها مهم‌ترین حمام شهر بود که افراد زیادی از طبقات مختلف اجتماعی از آن استفاده می‌کردند. برای ورود به حمام ابتدا باید از در چوبی و سپس از راه پله مارپیچ عبور کرد تا وارد سربینه شد.

این فضای شش ضلعی یک استخر بزرگ در مرکز دارد. جدای از معماری، کاشی کاری‌های فوق‌العاده و سقف گنبدی، یکی از زیبایی‌های این حمام، مجسمه‌هایی در ابعاد واقعی است که مردم را در حال شستشو و ماساژ دادن نشان می‌دهند که حس گذشته را در حمام تداعی می‌کند و این یک یاز معروفترین جاهای دیدنی قزوین است که مسافران را به دیدن از آن جذب میکند.

بازدید از حمام قزوین فرصتی برای بازدید از موزه قوم نگاری قزوین نیز فراهم می کند. جاهایی که تنوع قبیله ای و فرهنگی این شهر به صورت هنرمندانه به نمایش گذاشته شده است و بخشی از این موزه به آداب و رسوم قزوین مانند تعزیه، چیدن انگور، جشن ها، مجالس عروسی و عزا اختصاص دارد.

قلعه سمیران | از دیدنی های قبل از اسلام قزوین

مورخان قدمت این قلعه را به دوران قبل از اسلام و نزدیک به دو قرن می‌گوید و متعلق به دولت اسماعیلی نزاری (معروف به دولت الموت) و پس از حمله هلاکو خان است. این قلعه درست در کنار رودخانه سپید رود و بر فراز دریاچه مرتفع و صخره ای قرار دارد. اگر بدنبال دیدن از جاهای دیدنی قزوین هستید، قلعه سمیران را از دست ندهید.

فاصله قلعه تا بهرام آباد ۱۸ کیلومتر با ماشین طی می شود و پس از آن باید حدود ۳ کیلومتر در جنوب تا قلعه پیاده روی کنید. کل بنای قلعه مستطیل است و ارتفاع دیوارها و برج ها ۱۸ متر می باشد. اطراف قلعه توسط پی ترانشه قلوه و گچی به ضخامت ۸ متر ساخته شده است.

در داخل دیوارهای شمالی دو برج باشکوه وجود دارد که هرکدام دارای پنجره‌ای بلند در قسمت فوقانی آن هستند که در گذشته توسط نگهبانان استفاده می‌شده است. ضلع جنوبی قلعه دارای دیواری صاف است که در مسیر رودخانه قزل اوزن امن بوده و نیازی به استحکامات دفاعی بیشتری نداشته است.

با بازدید از این مکان که یکی از جاهای دیدنی قزوین است، می توانید از دیدنی های اطراف مثل قلعه ساسان و امامزاده قاسم نیز لذت ببرید. متأسفانه این مکان در حوضه زهکشی سد سفید رود، مناره ها و پلان های دو طرفه آن در زمستان تا اوایل بهار زیر آب است. بهار و تابستان زمان شگفت انگیزی برای آمدن به اینجا خواهد بود. یک مقصد شگفت انگیز با آب و هوای خیره کننده مطمئناً به یکی از خاطرات به یاد ماندنی شما تبدیل می شود.

کاروانسرای سعدالسلطنه

همه شهرهای توریستی، در سراسر جهان، فضاهایی را به عنوان پاتوق بازدیدکنندگان تعریف می کنند. مکان هایی برای مسافران برای پیاده روی، خرید، خوردن، نوشیدن، یا ارتباط با مردم محلی. کاروانسرای سعدالسلطنه مهمترین پاتوق شهر قزوین است. کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از جاهای دیدنی قزوین و هنوز هم یکی از مکان های دلپذیر برای بازدیدکنندگان و از آثار زیبای شهر قزوین است.

کاروانسرای سعدالسلطنه برای سال های نه چندان دور مکانی پر رونق بود که خوشبختانه سرنوشت آن مانند دیگر کاروانسراهای ایران نبود، می توان گفت که در کاروانسرا زندگی هنوز ادامه دارد. این بنای تاریخی که متعلق به دوره قاجاریه می باشد در بخش مرکزی شهر قزوین نزدیک به بازار قدیمی و عمارت چهلستون واقع شده است. این کاروانسرا از جاهای دیدنی قزوین است که در این ساختمان یک تاریخ پرفراز و نشیب وجود دارد.

این یکی از مراکز اصلی تجارت قبل از جنگ جهانی اول بود و اکنون یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های گردشگری است. اکثر فروشگاه های کاروانسرای سعدالسلطنه امروزه فروشگاه های صنایع دستی و سوغات هستند. چند کافه و رستوران نیز در آنجا وجود دارد. این ساختمان شامل بخش های مختلفی است از جمله چند رسته (سری مغازه)، چهارسوق، مسجد، حمام، تیمچه، صحن و دکه های شتر است.

یکی از بخشهای گرانبهای معماری کاروانسرای سعدالسلطنه چهارسوق است. چارسوق فضای وسیعی در محل اتصال دو یا بیشتر از دو راسته است. بر بالای چهارسوق گنبدی عظیم با کاشی های رنگارنگ قرار دارد. بخش جذاب دیگر بنا، موزه اسطوره ها و شاهنامه است. مجسمه های گلی رضا عزیزی محمدی وجود دارد که از داستان های شاهنامه و اساطیر ایرانی الهام گرفته شده است.

سخن پایانی

همانطور که خواندید قزوین به عنوان شهری کوچک از مناطق و سازه های بسیار قدیمی و با قدمت بلند و همچنین طبیعت سرسبز و بکری برخوردار است که به عنوان شهری پر از جاهای دیدنی قزوین مشهور است که به همه نوع سلیقه در گردشگرانی که به این شهر وارد می‌شوند، پاسخ قابل قبولی می دهد. سفر به قزوین را در برنامه سفرتان در تعطیلات پیش روی قرار دهید و علاوه بر مناطق ذکر شده در بالا به این مناطق غار ولی، رودخانه شاهرود، موزه قزوین، مجموعه باغ صفویه، مسجد با شکوه شازده حسین و مسجد النبی، سردر عالی قاپو، کلیسای کانتور هم سری بزنید و لذتی به یاد ماندنی را در جای جای دیدنی قزوین تجربه کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *