حمل حیوانات با هواپیما چه شرایط و هزینه ای دارد؟

106
0
قوانین حمل حیوانات با هواپیما

این روزها حضور حیوان خانگی مثل سگ، گربه و انواع پرنده ها در خیلی از خانواده ها جا باز کرده است. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که حتما باید حیوان خانگی خود را همراه خود به سفر ببرید، ابتدا باید این مقاله را که در مورد شرایط و هزینه حمل حیوان خانگی با هواپیما است بخوانید. چرا که اولا قوانین حمل حیوانات با هواپیما در ایرلاین های داخلی و خارجی ممکن است متفاوت باشد و هرکدام شرایط و هزینه مربوط به خود را داشته باشند. ثانیا یکی از مسائلی که در این رابطه باید بدانید، اطلاع از هزینه اضافه بار هواپیما است که حمل حیوانات با هواپیما نیز در صورتی در ایرلاینی قابل قبول باشد، از قوانین مربوط به اضافه بار پیروی میکند.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید حمل پرنده، سگ و یا گربه خانگی شما با هواپیما چه قوانینی دارد، با ما همراه باشید. به طور کلی ارسال حیوانات با باربری عمومی چه از نوع اهلی باشد و چه از نوع وحشی سوالی است که ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است. علاوه بر آن هزینه حمل حیوانات با هواپیما موضوع مهمی است که در تصمیم گیری شما برای بردن با خودتان به سفر میتواند تاثیر گذار باشد. پس با ما همراه باشید.

حمل حیوان خانگی با هواپیما

هر چند واژه حیوان خانگی شما را یاد حیوانات اهلی می اندازد، اما در این بین افرادی هم هستند که علاقه خاصی به نگهداری حیوانات غیر اهلی مثل مار یا عقاب در خانه شان دارند. این افراد باید در مورد قوانین حمل حیوانات با هواپیما مطالعه با دقت و جزئیات بیشتری داشته باشند. حمل حیوان خانگی با هواپیما تنها یکی از اقلام ممنوعه در پرواز خارجی و داخلی است که حد و مدود آن را باید بدانید.

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است حتما پیش از خرید بلیط هواپیما در مورد ایرلاین انتخابی خود و قوانین مربوط به حمل حیوان خانگی با هواپیمای مورد نظر خود تحقیق کنید. چرا که بعضی از ایرلاین ها به هیچ وجه امکان جابجایی حیوانات را ندارند. در مقابل دسته دوم هم ممکن است با قوانین خاص و سختگیرانه ای همراه باشند. به خصوص اگر ایرلاین شما خارجی باشد، این قوانین به پارامترهای بیشتری بستگی دارد.

با اینحال اینطور تصور نکنید که اگر ایرلاین شما اجازه حمل حیوان خانگی با هواپیما را دارد، شما میتوانید آنرا با خود به داخل کابین ببرید. بلکه به طور کلی در تمامی ایرلاین های داخلی و خارجی (البته بحز دو ایرلاین خارجی در دنیا)، ورود حیوانات به داخل کابین ممنوع است.

شرایط حمل حیوان خانگی با هواپیما

سوالی که ممکن است در ذهن برخی افراد بوجود آمده باشد این است که آیا برای حمل حیوانات با هواپیما حتما خودمان هم باید در سفر باشیم یا نه؟ پاسخ این است که الزامی وجود ندارد. چرا که حیوانات را می‌توانید با ایرلاینی که پذیرش حمل حیوان را دارد، مشابه با دیگر بارهای ارسالی از طریق هواپیما، تحویل دفتر مربوطه در فرودگاه دهید.

۲ راه اصلی برای جابجایی حیوانات در سفر

همانطور که گفته شد ممکن است برخی از ایرلاین ها پذیرش حمل حیوان خانگی با هواپیما را نداشته باشند اما شما نیز به ناچار باید از همان ایرلاین برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنید. از طرفی ممکن است برخی افراد بخواهند حیوان خانگی خود را برای فرد دیگری که قرار است آن را تحویل بگیرد، بفرستند. در این شرایط الزام همراه به هنگام خرید بلیط وجود ندارد و شما میبایست از روشی برای ارسال و جابجایی حیوان خود استفاده کنید که نیاز به خرید بلیط برای خودتان را نداشته باشد. یادتان نرود که بهترین زمان خرید بلیط هواپیما را از دست ندهید.

در ادامه هر دو راهی که می‌توانید برای جابجایی حیوانات از آن ها استفاده کنید را شرح خواهیم داد. این دو راه اصطلاحا به دو نام روش همراه یا AVIH و روش غیر همراه یا کارگو شناخته شده اند.

راه حل اول:

در روش همراه یا AVIH شما باید مشابه با خرید بلیط هواپیما برای خودتان برای حیوان خانگی تان نیز بلیط تهیه کنید. پس اگر این راه را انتخاب کردید، گرفتن کد AVIH به هنگام خرید بلیط که مخصوص حمل حیوانات است را فراموش نکنید. در این حالت حیوان شما پس از پرداخت هزینه مربوط بو رعایت قوانین بسته بندی آن به پذیرش فرودگاه داده می‌شود و در مقصد نیز به شما تحویل داده خواهد شد. اما اگر یادتان باشد گفتیم که تمام ایرلاین های داخلی و خارجی امکان بردن حیوان خانگی به داخل کابین هواپیما را ندارد. که دو ایرلاین لوفتانزا و هواپیمایی ترکیه از این قانون مستثنی هستند.

انتقال و جابجایی حیوانات در سفر

راه حل دوم:

روش کارگو یا غیر همراه مخصوص ۳ دسته از افراد است. دسته اول افرادی که ایرلاین آنها حمل حیوان خانگی مثل سگ و گربه و پرنده با هواپیما را انجام نمیدهند. دسته دوم افرادی که به هر دلیلی میخواهند حیوان خانگی شان را به تنهایی جابجا کنند. دسته سوم نیز افرادی هستند که وزن هر حیوان آنها بالاتر از ۵ کیلوگرم باشد (مثل اسب و یا برخی سگ های درشت جسه). در این صورت شما ناچارید از سرویس کارگو که به طور عامیانه به آن فریت بار هم گفته میشود، استفاده نمایید.

حمل حیوانات از طریق کارگو
حمل حیوانات از طریق کارگو

و اما نکته ظریفی که باید به آن دقت کنید این است که اگر قصد سفر به کشورهایی مثل دبی، عمان و یا انگلیس را دارید، حمل حیوانات تنها از روش دوم امکان پذیر است. علاوه بر این به طور کلی ما به شما توصیه می‌کنیم که از روش دوم که روشی ایمن تر برای حیوان شما و اقتصادی تر برای جیب شما است استفاده کنید.

قوانین و شرایط حمل حیوانات با هواپیما چیست؟

اولین نکته ای باید به آن توجه داشته باشید این است که شما برای حیوانات خانگی همراه خودتان باید جا رزرو کنید. یعنی این طور نیست که در همان زمان پذیرش و گرفتن بلیط به این فکر بیفتید که برای حمل حیوان خانگی تان با هواپیما با شما موافقت شود.

خب با فرض اینکه کد AVIH را گرفته اید و تمام توصیه های گفته شده را فراموش نکرده اید، بیایید ببینیم چه قوانین و شرایطی برای حمل این مخلوقات دوست داشتی با هواپیما وجود دارد.

قانون اول:

سن حیوان شما مهم است. برخی از ایرلاین ها این سن را برای سگ و گربه حداقل ۱۰ هفته و برخی دیگر آنرا ۱۲ هفته تعیین کرده اند. پس حواستان به سن تولد حیوان خانگی تان باشد.

قانون دوم:

شما نمیتوانید بیشتر از تعداد مشخصی حیوان با خود جابجا کنید. بله همانطور که بردن لوازم آرایش به داخل کابین هواپیما از قوانین سختگیرانه ای در حجم و تعداد برخوردار است، اینجا نیز قانون مستثنایی وجود ندارد. اگر حیوان خانگی شما از نوع گربه یا سگ است، تنها ۲ قلاده و اگر حیوان شما از انواع پرندگان است، میتوانید حداکثر ۱۰ پرنده را با هواپیما جابجا نمایید.

قانون سوم:

برای حفظ بیشتر امنیت حیوانات بهتر است قبل از پرواز غذای سبک خورده باشند. البته این قانون نیست ولی برای حفظ بهتر سلامت حیوان آن را مثل یک قانون در نظر بگیرید. این را هم فراموش نکنید که در پروازهای طولانی (بیش از ۲ ساعت) در قفس حیوانتان غذا و آب کافی قرار دهید.

قانون چهارم:

با توجه به زمانبر بودن پروسه پذیرش و تحویل بار حیوانات، بهتر است حداقل ۲ ساعت و نیم پیش از ساعت پرواز، به قسمت مربوطه در فرودگاه مراجعه کنید و حیوان خود را تحویل دهید.

قانون پنجم:

حیوانات را نمیتوانید بدون قفس بفرستید. از آنجائیکه قانون وزن هر حیوان زیر ۵ کیلو برای حمل این حیوانات ضروری است، حتما میدانید که پیدا کردن قفس مناسب نیز جزو ضروریات سفر است. پیش از خرید قفس حمل حیوانات با هواپیما حتما نکات ذیل را با دقت بخوانید.

قفس نگهداری حیوانات چه شرایطی باید داشته باشد؟

از آنجائیکه که داشتن قفس ضروری است، بهتر است اگر قرار است پیش از سفر قفس مورد نیاز را خرید کنید، ابتدا این نکات را به ذهن بسپارید.

  • ابعاد قفس برای ایستادن راحت حیوان شما فضای کافی و مناسب را داشته باشد.
  • قفس باید به اندازه کافی مستحکم باشد تا نشکند.
  • قفس نباید چرخ داشته باشد تا امکان حرکت و سر خوردن در حین پرواز وجود نداشته باشد.
  • قفس باید دارای منافذ تهویه هوا باشد تا در تنفس حیوان خانگی تان مشکلی بوجود نیاید.
  • تعداد حیواناتی همسن که میتوانید در یک قفس قرار دهید، حداکثر سه تاست. در این شرایط وزن هر حیوان نباید از ۴ کیلوگرم بیشتر باشد و سن هر یک از آنها نیز نباید از ۶ ماه بیشتر باشد. در غیر اینصورت مجبورید از قفس های جداگانه استفاده کنید.
  • اگر سه بچه حیوان و حیوان مادر را با هم راهی هواپیما کرده اید باید بدانید که سن هر یک از بچه ها از ۱۰ یا ۱۲ هفته نگذشته باشد و هر یک از آنها به طور جداگانه وزنی بیشتر از ۲ کیلوگرم نداشته باشند. در این شرایط میتوانند در یک قفس و در کنار یکدیگر حمل شوند.
  • از بستن قلاده به حیوان خود درون قفس جدا جلوگیری کنید.
  • قفس حیوانات باید همراه با اطلاعات کاملی از آنها باشد که به صورت برچسب به قفس چسبیده باشد.

مدارک لازم برای حمل حیوانات خانگی با هواپیما

 همانطور که به هنگام خرید بلیط هواپیما برای خودتان نیاز به اطلاعات هویتی دارید، یکی از اصول اولیه برای انتقال و حمل حیوان خانگی با هواپیما داشتن هویت و شناسنامه برای آن حیوان است. این مدارک بسته به نوع پرواز داخلی و خارجی و حتی نوع ایرلاین تفاوت هایی دارد که ما در اینجا عموم این مدارک که باید حتما آنها را داشته باشید، در دو حالت پرواز داخلی و پرواز خارجی در جدول ذیل گردآوری کرده ایم.

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوانات با هواپیما در پرواز داخلی
شناسنامه یا گذرنامه حیوان
رسید پرداخت هزینه حمل حیوانات با هواپیما
مدارک معتبر مربوط به واکسیناسیون
اصل گواهی سلامت گرفته شده از دامپزشکی
قرار دادن مشخصات مربوط به خود روی قفس اعم از شماره تماس به هنگام مواجه با مشکل

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوانات با هواپیما در پرواز خارجی
شناسنامه کارت میکروچیپ
رسید پرداخت هزینه حمل
مدارک معتبر مربوط به واکسیناسیون با تاریخ میلادی
گواهی تیتر هاری
گواهی و تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
مدارک انگل تراپی از دامپزشک معتبر
قرار دادن مشخصات مربوط به خود روی قفس اعم از شماره تماس به هنگام مواجه با مشکل
فرم سه برگی حمل حیوانات

دقت شود که اگر قصد سفر به کشور آلمان را دارید، تاریخ اعتبار گواهی تیتر هاری حیوان شما باید ۳ ساله باشد. اما برای دیگر کشورها یکسال هم کفایت میکند.

هزینه حمل سگ و گربه و پرنده با هواپیما چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه هزینه حمل حیوانات خانگی با هواپیما از فرمول مشخصی پیروی میکند. بر طبق این فرمول چنانچه حیوان شما از نوع پرنده باشد، وزن کامل پرنده تان به همراه قفس آن اندازه گیری شده سپس عدد حاصل را در ۴ و مقدار اضافه بار مسیر ضرب می‌کنند. عدد بدست آمده وزن اضافه بار شما برای حیوان خانگی است که مطابق با قوانین مربوط به پول اضافه بار هواپیما باید آنرا پرداخت کنید.

اما چنانچه حیوان شما چیزی بجز پرنده باشد، بجای عدد ۴، در عدد ۲ ضرب میکنند و به طور مشابه میزان اضافه بار شما محاسبه خواهد شد.

در این بین بهتر است بدانید که این هزینه معمولا در ایرلاین های خارجی چیز حدود ۷۵ الی ۱۵۰ دلار را برای شما به بار می آورد.

هزینه حمل حیوان با هواپیمایی وارش

هزینه حمل حیوانات با هواپیما وارش کمی متفاوت است. در این ایرلاین وزن پرندگان خانگی تا سقف ۱۰ کیلوگرم در عدد ۴ ضرب میشود، اما اگر از ۱۰ کیلو وزن بالاتری داشه باشد وزن واقعی آن بدون ضرب کردن در نظر گرفت میشود. از طرفی برای سایر حیوانات وزن کامل آنها در عدد ۲ ضرب میشود که مشابه دیگر ایرلاین ها است.

نکته قابل توجه در خصوص حمل حیوان با هواپیمایی وارش این است که شما تنها میتوانید یک قلاده سگ و ۵ گربه را جابجا کنید و سن این حیوانات باید حداقل ۱۰ هفته باشند. همچنین این هواپیمایی از پذیرفتن حیوانات گران قیمت، انواع حیوانات وحشی و آبزی، حیوانات کمیاب و حشرات معذور است.

نکات تکمیلی که پیش از پرواز باید به آنها دقت کنید

مراقبت از حیوانات خانگی در هنگام پرواز از موضوعاتی است که مسئولیت مهمی برای صاحبان این حیوانات به همراه دارد. لذا رعایت تمام نکاتی که ذکر شد برای آرامش شما و راحتی حیوان خانگی تان به هنگام حمل در هواپیما لازم و ضروری است.

نکته ای در آخر باید به آن اشاره کنیم این است که در مورد فضای نگهداری حیوانات در بار هواپیما نگران نباشید. چرا که نور و دمای مناسبی تعبیه شده است که حیوانات در آنجا احساس راحتی داشته باشند. علاوه بر این توصیه میکنیم اگر حیوان خانگی حساسی دارید که دوری شما برایش دشوار است، حتما یکی از لباس های خودتان را که بوی شما را میدهد داخل قفس او قرار دهید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *