مناطق تهران | از نظر جمعیت، وسعت، قیمت ملک و امکانات

192
0
مناطق 22 گانه تهران

مناطق تهران از جنبه های مختلفی علی الخصوص امکانات و خرید ملک برای بسیاری از مردم دارای اهمیت است. از این سو عده ای ممکن است بدنبال بهترین مناطق تهران، گرانترین یا ارزانترین و راه های دسترسی بر طبق نقشه مترو تهران به آن باشند. همانطور که میدانید تهران بزرگترین شهر ایران و یکی از بزرگترین شهرهای دنیا و البته پرجمعیت ترین شهر خاورمیانه است. مناطق تهران شامل ۲۲ منطقه با محله های بسیار می باشد. در این مقاله وسعت مناطق ۲۲ گانه تهران به همراه جمعیت و قیمت ملک و امکانات مختلف مناطق تهران را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

منطقه یک یادگار دوران پهلوی

نخستین مکانی که در طبقه بندی مناطق تهران قرار دارد منطقه یک می باشد. این منطقه در شمالی ترین نقطه تهران و کمی متمایل به شمال شرقی است. در شمال منطقه یک رشته کوه البرز قرار دارد و ضلع غربی نیز با محله اوین محدود می شود.

شرق منطقه یک نیز به لواسانات و جنوب این منطقه را اتوبانهای چمران و مدرس محدود می کنند. در حقیقت منطقه یک به عنوان قسمتی از شهرستان شمیرانات قلمداد شده و گاهی این منطقه را با نام شمیران می شناسند. وسعت منطقه یک نزدیک به ۵۰ کیلومتر مربع است و از جمله ویژگی های این منطقه وجود آثار تاریخی دوره پهلوی از جمله کاخ سعد آباد و کاخ نیاوران است. همچنین عمده مناطق طبیعی گردشگری تهران مانند دربند و کلکچال و درکه و پارکهای نیاوران و جمشیدیه و قیطریه در منطقه یک قرار دارند.

جمعیت شمالی ترین مناطق تهران نزدیک به پانصد هزار نفر است که این عدد از سرشماری سال نود و پنج به دست آمده است.

محله های منطقه 1 تهران

قیمت آپارتمان در این منطقه که یکی از گرانترین مناطق تهران و ایران به شمار می رود از ۶۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان برای هر متر مربع در نظر گرفته می شود.

منطقه دو از مناطق تهران | از شمال تا مرکز تهران

دومین منطقه از مناطق تهران در شمال شرقی میدان آزادی قرار گرفته است. این منطقه به شکل عمودی و شمال به جنوب تقسیم بندی شده و از شمال با کوه های البرز و از شرق به بزرگراه چمران و خیابان توحید و همچنین از غرب به بزرگراه اشرفی اصفهانی و محمدعلی جناح و از جنوب به خیابان آزادی محدود است. از محله های مهم این ناحیه می توان به پونک، تهران ویلا، کوی نصر و پل مدیریت، ستارخان و شهرک های گیشا و سعادت آباد اشاره کرد.

طبق سرشماری سال نود و پنج دومین منطقه از مناطق تهران بیش از هفتصد هزار نفر جمعیت دارد و وسعت آن نیز نزدیک به چهل و هفت هزار متر مربع می باشد.

از جمله بخشهای مهم آن می توان به پارک ژوراسیک و دانشگاه امام صادق و پارک پردیسان اشاره کرد.

با توجه به وسعت این منطقه قیمت ملک در آن دامنه گسترده ای داشته و از ۱۲ میلیون تا ۹۰ میلیون به ازای هر متر مربع معامله می شود.

منطقه سه از مناطق ۲۲ گانه تهران

منطقه سه در شمال شرقی تهران واقع است و به عنوان یکی بهترین مناطق تهران از لحاظ دسترسی به شمار می رود. این منطقه از شما به بزرگراه های چمران و مدرس و شهید صدر محدود است. در شرق این منطقه خیابان های پاسداران و شریعتی قرار دارند و غرب آن نیز به بزرگراه چمران ختم می شود. در جنوب نیز بزرگراه همت و بزرگ راه شهید قاسم سلیمانی قرار گرفته است.

جمعیت این منطقه سی وسه هزار نفر است و نزدیک به سههزار هکتار وسعت دارد.

قیمت آپارتمان در منطقه سه به طور متوسط ۷۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است.

منطقه چهار پر جمعیت و وسیع در میان مناطق ۲۲ گانه تهران

یکی از مناطقی که به مکانهای خوش آب و هوا نزدیک است منطقه چهار می باشد. از جمله این مکانها می توان به سد لار و دره های میگون و فشم و اوشان اشاره نمود. منطقه چهار از جمله وسیع ترین مناطق تهران و شرقی ترین مناطق ۲۲ گانه تهران به شمار می آید که بیش از شصت میلیون متر مربع وسعت داشته و نزدیک به نهصد و پنجاه هزار نفر در آن سکونت دارند. میدان هروی تهران نیز در این منطقه واقع شده است. قیمت متوسط هر متر آپارتمان در این منطقه نیز در حدود ۳۵ میلیون تومان است.

قیمت ملک در مناطق شرقی تهران

منطقه پنج | قدیمی و با اصالت

یکی دیگر از مناطق ۲۲ گانه تهران که به صورت عمودی یا شمال به جنوب در مرکز این شهر قرار دارد منطقه پنج است. این منطقه از شمال به کوه های البرز جنوب به بزرگراه لشگری و میدان آزادی و از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی و غرب منطقه ۲۲ تهران محدود است.

میدان آزادی کدام منطقه تهران است

مراکز درمانی متعدد و چندین ورزشگاه بزرگ و تعدادی سینما و پارک از جمله مهمترین مراکز منطقه پنج به شمار می روند. جمعیت هشتصد و پنجاه هزار نفری آن نیز در وسعتی در حدود پنجاه و چهار کیلومتر مربع زندگی می کنند.

هر متر مربع آپارتمان در این منطقه به طور متوسط حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.

منطقه شش منطقه مملو از سینما

آن دسته از مناطق تهران که در مرکز شهر واقع شده اند معمولا وسعت کمتری دارند و بسیار نزدیک به هم هستند.

محدوده منطقه شش با بزرگراه های چمران و مدرس و همت و خیابان انقلاب مشخص می شود. تعداد زیادی سینما و موزه و فرهنگسرا در منطقه شش قرار دارند. این منطقه دو هزار و صد هکتار وسعت داشته و دویست و پنجاه هزار نفر در آن ساکن هستند.

به طور متوسط قیمت آپارتمان در منطه شش ۵۵ میلیون تومان است.

منطقه هفت با موزه ها و سینماها

یکی دیگر از مناطق تهران در مرکز این شهر منطقه هفت است که سه بزرگراه امام علی صیاد و مدرس از آن عبور می کنند. چند موزه کوچک و بوستانهای زیبا از جمله ویژگی های این منطقه هستند که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع بوده و سیصد هزار نفر در آن ساکن هستند.

منطقه هفت تهران کجاست

قیمت آپارتمان نوساز در منطقه هشت بازه بزرگی داشته و بین بیست تا هفتاد میلیون تومان معامله می شود. این مسئله به خیابان مربوطه ارتباط دارد.

منطقه هشت در حصار کوهها

چسبیده به جنگلهای سرخه حصار و کوه های سه تپه و کوه های البرز شرقی ترین مناطق تهران یعنی منطقه هشت قرار دارد که با خیابانهای سیلان جنوبی و استاد حسن بنا محدود می شود. این منطقه با بیش از ۱۳۰۰ هکتار وسعت پذیرای ۴۲۵ هزار نفر است.  در منطقه هشت قیمت متوسط اپارتمان برای هر متر مربع حدود ۳۵ میلیون معامله می گردد.

منطقه نه از مناطق ۲۲ گانه تهران

منطقه نه در غرب تهران و متمایل به جنوب واقع شده است و با برج آزادی فرودگاه مهرآباد و پادگاه جی هم مرز است. ۱۷۵ هزار نفر جمعیت این منطقه در وسعتی نزدیک به بیست کیلومتر مربع زندگی می کنند. قرار گرفتن در جنوب و نزدیکی فرودگاه باعث شده قیمت ملک در این منطقه به مراتب کمتر باشد.

در این منطقه قیمت متوسط اپارتمان ۲۰ میلیون تومان است.

منطقه کوچک ده از مناطق ۲۲ گانه تهران

از جمله کوچکترین مناطق تهران منطقه ده است. تراکم منطقه ده، دو برابر تراکم متوسط شهر تهران است و لذا منطقه ای شلوغ به شمار می رود. این منطقه در محدوده خیابان انقلاب و خیابان نواب و یادگار امام قرار گرفته است و مهمترین محله آن محله بریانک غربی و سلسبیل است.

هشتصد هزار متر مربع وسعت منطقه ده جمعیتی معادل ۱۱۷ هزار نفر را در خود جای داده است.

با توجه به تراکم بالای این منطقه قیمت متوسط ملک را در حدود ۲۵ میلیون تومان برا هر مترتخمین می زنند.

منطقه یازده منطقه مراکز سیاسی

یکی از مهمترین مناطق تهران از نظر سیاسی منطقه یازده است که بیت رهبری و نهاد ریاست جمهوری و شورای نگهبان را در خود جای داده و به عنوان منطقه پرواز ممنوع شناخته می شود. این منطقه به خیابانهای انقلاب و آزادی و نواب صفوی و میدان حق شناس محدود می شود. این منطقه پر تردد نزدیک به ۱۲ کیلومتر مربع وسعت داشته و جمعیت ان نیز کمی کمتر از ۲۹۰ هزار نفر است.

بجز خیابانهای نزدیک به ولیعصر که قیمت ملک در انها به ۵۰ میلیون تومان برای هر متر می رسد سایر بخشهای منطقه یازده قیمت اپارتمان در حدود ۳۰ میلیون تومان است.

منطقه دوازده یادگار دوران قدیم

محله های قدیمی دروازه شمیران و بهارستان و امام زاده یحیی از جمله مراکز مهم منطقه دوازده به شمار می روند که با خیابان های انقلاب و حافظ و شوش محدوده آن مشخص می شود.

۲۴۰ هزار نفر جمعیت این منطقه در وسعتی به اندازه ۱۶۰۰ هکتار ساکن شده اند.

قیمتهای ارزان یعنی حدود ۱۲ میلیون تا قیمتهای  بالای ۴۰ میلیون را می توان برای هر متر آپارتمان در این منطقه یافت.

منطقه سیزده به دور از هیاهو

یکی دیگر از شرقی ترین مناطق ۲۲ گانه تهران منطقه سیزده است که به بلوار پیروزی و سرخه حصار و خیابان ۱۷ شهریور محدود است. پایانه شرق که سفرهای بین شهری را پشتیبانی می کند از جمله مهترین مراکز آن است. منطقه سیزده ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۸۰ هکتار وسعت دارد. قیمت متوسط اپارتمان در منطقه سیزده ۳۵ میلیون تومان است.

منطقه چهارده با محله های سنتی

از جمله خیابانهای معروف مناطق تهران خیابان نبرد است که در منطقه چهار قرار گرفته است. این خیابان به ویژه در جنوب با عرض زیاد درخت کاری و تراکم پایین منطقه مناسبی برای زندگی آرام به شمار می رود. منطقه چهارده از میان مناطق ۲۲ گانه تهران تا میدان خراسان و خیابان هفده شهریور و بزرگراه بسیج کشیده شده است.

وسعت آن ۲۲ کیلومتر مربع و جمعیت آن نیز ۴۸۵ هزار نفر است. در این منطقه نیز قیمت متوسط اپارتمان ۳۰ میلیون تومان معامله می شود.

منطقه پانزده

اگر در بین مناطق تهران و در شرق به سمت جنوب حرکت کنیم به منطقه پانزده می رسیم که فرهنگ سرای خاوران و نزدیک به چهل کتابخانه در آن قرار گرفته اند. این منطقه بیش از دویست کیلومتر مربع وسعت داشته و جمعیتی در حدود ۶۶۰ هزار نفر را در خود جای داده است. محدود منطقه پانزده با اتوبانهای امام علی و آزادگان و بسیج و بعثت مشخص می شوند.

تهران با قیمت متوسط ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای هر متر مربع آپارتمان به شمار می رود.

منطقه شانزده منطقه ای با بوستانهای بسیار

حد فاصل بزرگراه آزادگان و میدان شوش منطقه شانزده قرار گرفته است که جمعیت ۲۸۷ هزار نفری آن در پهنه ۱۶۵۰ هکتاری ساکن شده اند. پارکهای بزرگ و کوچک در این منطقه به وفور یافت می شوند که از ان جمله می توان به پارک بعثت با وسعت ۴۵ هکتاری اشاره کرد. در منطقه شانزده به طور متوسط برای خرید آپارتمان به ازای هر متر مربع مبلغ حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

منطقه هفده کوچکترین منطقه تهران

از جمله کوچکترین مناطق ۲۲ گانه تهران  منطقه هفده است که با خیابانهای قزوین و نواب و بزرگراه سعیدی محدود می شود. این منطقه تنها ۸ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت ان نیز ۲۸۰ هزار نفر است. مشهورترین بخش منطقه هفده امام زاده حسن است. قیمت متوسط آپرتمان در این منطقه در مهر ماه هزار و چهارصد و یک ۱۷ میلیون تومان است.

منطقه هجده

یکی از منطاق تهران که در جنوب غربی واقع شده و قیمتهای مناسبی برای ملک در آن یافت می شود منطقه هجده است. منطقه هجده با بزرگراه های سعیدی و آزادگان هم مرز است و به شهرستان های اسلامشهر و چهاردانگه در جنوب غربی می پیوندد. مساحت آن ۸۸ کیلومتر مربع و جمعیت ان ۴۴۴ هزار نفر است. قیمت متوسط آپارتمان این منطقه نیز ۱۹ میلیون تومان تخمین زده می شود.

منطقه نوزده

این منطقه با بزرگراه های آزادگان و آیت الله سعیدی و نواب و تندگویان محدود می شود. چند دانشگاه مانند دانشگاه شریعتی و شاهد از جمله مهمترین مراکز ان به شمار می رود. وسعت این منطقه ۹۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن ۳۰۰ هزار نفر است. در منطقه نوزده هر متر آپارتمان ۲۰ میلیون تومان معامله می شود.

منطقه بیست یادگار دوران کهن

جنوبی ترین مناطق تهران منطقه بیست است که با شهرستانهای ورامین و پاکدشت و اسلامشهر و رباط کریم همجوار است. این منطقه که به شهر ری نیز مشهور است بقایای سکونت انسان را از ده هزار سال پیش تا کنون در خود جای داده و یکی از مناطق تاریخی و کهن کشور به شمار می رود. این منطقه سنتی به علت اصالت جمعیتی ان قیمت هر متر آپارتمان را حدود ۲۳ میلیون در نظر می گیرند با وجود اینکه در جنوبی ترین بخش تهران قرار دارد.

وسعت ان با احتساب تمامی نواحی به ۲۰۰ کیلومتر مربع می رسد و جمعیت ان نیز کمی بیش از ۳۴۰ هزار نفر است.

منطقه بیست و یک

در غرب تهران و در مسیر جاده کرج منطقه بیست و یک قرار گرفته است. این منطقه به صورت شرق به غرب و افقی در نقشه نمایان است و وسعتی در حدود ۵۱۰۰ هکتار و جمعیتی در حدود ۱۸۶ هزار نفر دارد. بزرگترین کارخانجات خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو در این منطقه قرار دارند.

قیمت آپارتمان از حدود ۲۰ میلیون در ورد  تا حدود ۴۰ میلیون در شهرک آزادی معامله می شود.

منطقه بیست و دو تهران

آخرین منطقه تهران در میان مناطق ۲۲ گانه تهران همین منطقه معروف ۲۲ است. اگر میخواهید درباره اینکه منطقه ۲۲ تهران کجاست بیشتر بدانید، مقاله ای برایتان آماده کرده ایم. از نظر تقسیم بندی شهرداری منطقه بیست و دو است که در شمال غرب واقع شده و وسعتی در حدود ۵۹۰۰ هکتار دارد. جمعیت آن نیز نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر است. دانشگاه علامه طباطبایی و چندین پار جنگلی بزرگ و زیبا مانند پارک چیتگر و پارک خرگوش دره از جمله مهمترین مراکز منطقه بیست و دو قلمداد می شوند.

در این منطقه با توجه به امکانات رفاهی فوق العاده ای که دارد قیمت آپارتمان را بین بیست تا شصت میلیون تومان معامله می کنند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *