بهترین مسیر برای مسافرت شمال چیست؟

161
0
بهترین راه و مسیر برای مسافرت شمال

برای هر کسی بهترین مسیر برای مسافرت شمال متفاوت است. ممکن است فردی بهترین مسیر برای مسافرت شمال را جاده چالوس بداند اما برای فرد دیگری با شرایط متفاوت بهترین مسیر برای مسافرت شمال جاده هراز یا فیروزکوه باشد. این موضوع در درجه اول بستگی به سلیقه مسافران و در درجه بعدی به مبدا حرکت دارد، پس برای اینکه بدانیم بهترین راه برای مسافرت شمال برای ما کدام است باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم که در این مقاله به آنها می پردازیم. پس اگر میخواهید بدانید در عید کجا بریم که از مسیر لذت ببریم در وهله نخست می بایست ۵ تا از معروف ترین مسیرهای مختلف بین تهران و شمال را بررسی کنیم و مزیت ها و معایب هر یک را توضیح دهیم تا در نهایت بتوان با مقایسه ای حساب شده بهترین مسیر برای مسافرت شمال را پیدا کرد.

۱- مسیر جاده تهران چالوس

بسیاری از افراد گمان می کنند بهترین مسیر برای مسافرت شمال جاده چالوس است. دلیل اکثر این افراد نیز زیبایی های چشم نواز و جاده پر و پیچ و خمی است که از بین جنگلها و کوهها سرسبز رشته کوه البرز می گذرد. در واقع نیز جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های جهان به شمار می رود و گذر از بین جنگلها همواره برای هر انسانی جذاب بوده و از این منظر زیباترین و بهترین مسیر برای مسافرت شمال جاده چالوس است.

ساخت این جاده قدیمی در دوره قاجار آغاز شد و در زمان پهلوی کاملتر گردید و بیش از هشتاد سال از زمان احداث آن می گذرد. به همین دلیل تعداد تونلهای آن نسبت به دیگر جاده ها کمتر است چرا که در ان زمان امکانات کافی برای کندن تونل وجود نداشته و تنها ابزار در دسترس کلنگ بوده است. مهمترین تونل در این مسیر تونل کندوان است که زیبایی های بی نظیری پس از عبور از این تونل در بهترین مسیر برای مسافرت شمال در انتظار شماست.

جاده چالوس به طول این جاده در واقع از کرج آغاز می شود و تا شهر چالوس در استان مازندران ادامه دارد. طول جاده چالوس ۱۶۲ کیلومتر است اما با توجه به پیچ و خم های متعدد در دل رشته کوه البرز عبور از این جاده معمولا بین سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد.

بهترین مسیر برای مسافرت شمال از نظر زیبایی شناختی و گردشگری مکانهای دیدنی زیادی در طول مسیر و در مقصد یعنی چالوس برای گردشگران و مسافران در آستین دارد. از ان جمله می توان به روستای ناتر اشاره کرد که با قدمتی ۲۵۰۰ ساله یکی از زیباترین روستاهای بهترین راه برای مسافرت شمال یعنی جاده چالوس است. معماری منحصر به فرد و و امکانات رفاهی مناسب در کنار طبیعتی بکر و بی نظیر از جمله جاذبه های گردشگری این روستا در بهترین مسیر برای مسافرت شمال به شمار می رود. برای رسیدن به این روستا می بایست در هفت کیلومتری مرزن آباد به سمت چپ برانید و پس از عبور از چند روستا مانند روستای طویر و… به آخرین روستا در دامنه کوه یعنی ناتر خواهید رسید. در این مکان اقامتگاههای بوم گردی و ویلا و خانه اهالی روستا برای اجاره کرده و گذراندن شب در نظر گرفته شده است.

جاده چالوس بهترین مسیر برای مسافرت شمال

اما اگر می خواهید بهترین مسیر برای مسافرت شمال در جاده چالوس انتخاب کنید باید بدانید که علاوه بر مسیر مستقیم شما می توانید در نزدیکی کلاردشت وارد جاده عباس آباد شوید. فاصله کلاردشت تا دریا چندان زیاد نیست. بدین منظور شما می بایست قبل از رسیدن به چالوس از جاده مرزن آباد به سمت کلاردشت حرکت کنید. چهل و پنج دقیقه بعد وارد منطقه عباس آباد می شوید و از زیبایی های بی نظیر این منطقه لذت خواهید برد.

تا اینجا از خوبی ها و زیبایی های جاده چالوس به عنوان بهترین مسیر برای مسافرت شمال گفتیم اما باید بدانید که این مسیر مشکلات و معایبی نیز به همراه دارد که نباید آنها را از قلم انداخت. اولین و بزرگترین مشکل جاده چالوس که این مسیر را از عنوان بهترین مسیر برای مسافرت شمال دور می کند بحث ترافیک و شلوغی بی حد و حصر آن علی الخصوص در ایام تعطیل است.

این سخن لزوما به تعطیلات عید نوروز مربوط نیست بلکه کافی ست یکی دو روز در هفته تهران تعطیل شود تا مسیر جاده چالوس مملو از خودروهای شخصی و عمومی شود. گاهی پیش می اید که مسیری که به طور معمول بین سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد بیش از هفت یا هشت ساعت و حتی یک روز کامل مسافران را معطل نگه دارد. پس اولین نکته که باعث می شود جاده چالوس به عنوان بهترین مسیر برای مسافرت شمال در نظر گرفته نشود شرایط شلوغی و تعطیلی در زمان مسافرات شماست.

نکته بعدی زمانی است که شما در زمستان و در هنگام بارندگی شدید یا برف و بوران قصد عزیمت به شمال را داشته باشید. جاده چالوس به علت پیچ و خم های متعدد و عرض کم معمولا خطرناک و بسیار لغزنده خواهد بود و لذا عبور از این جاده به عنوان بهترین مسیر برای مسافرت شمال در نظر گرفته نخواهد شد. علی الخصوص زمانی که خودرو شما امکانات کافی برای عبور از چنین مسیر را نداشته باشد.

لذا پیشنهاد می کنیم اگر در زمستان قصد عزیمت به شما را آن هم از جاده چالوس دارید حتما خودرو خود را چک نمایید که هیچ مشکلی نداشته باشد و لوازم مربوطه مانند زنجیر چرخ را نیز حتما به همراه داشته باشید چرا که بارها پیش می اید که در تهران یا کرج آب و هوا به نظر مناسب می اید و هیچ بارندگی در کار نیست اما در جاده چالوس با برف و بوران شدید مواجه می شوید.

یکی دیگر از معایب جاده چالوس که سبب می شود برای بسیاری از افراد این مسیر بهترین مسیر برای مسافرت شمال نباشد طولانی شدن مسیر است. مخصوصا اگر شما در شرق تهران ساکن باشید و یا اینکه قصد داشته باشید به شهرهای شرقی استان مازندران یا استان گلستان سفر کنید مسیر جاده چالوس نسبت به دیگر مسیرها طولانی تر بوده و نمی تواند بهترین مسیر برای مسافرت شمال باشد.

همچنین اگر در طول شب قصد سفر داشته باشید عملا نمی توانید از بسیاری از زیبای ها جاده بهرمند شوید و تنها می خواهید هر چه سریعتر به مقصد برسید و لذا مسیر دیگری می تواند بهترین مسیر برای مسافرت شمال قلمداد گردد.

با توجه به این معایب با وجود زیبایی های بی نظیر جاده چالوس بهتر است گاهی سایر مسیرها را برای مسافرت به شمال انتخاب نمایید.

۲- جاده فیروزکوه بهترین مسیر برای مسافرت شمال از شرق تهران

این جاده نزدیک به دویست و پنجاه کیلومتر درازا دارد اما کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به شهر ساری به شمار می رود. جاده فیروزکوه در شرق تهران واقع است و معمولا مسیری است که به مراتب پیچ و خم کمتری داشته و البته از زیبایی های کوه های سرسبز البرز نیز بی بهره نیست. اگر در شرق تهران زندگی می کنید راحتترین راه برای رسیدن به شما جاده فیروزکوه می باشد.

علاوه بر این اگر در زمان شلوغی و ترافیک های سنگین قصد مسافرت داشته باشید شاید بهترین مسیر برای مسافرت شمال همین جاده فیروزکوه باشد.

جاده فیروزکوه بهترین مسیر برای مسافرت

۳- جاده پر پیچ و خم هراز | بهترین مسیر برای مسافرت شمال

جاده هراز را می توان با جاده چالوس از نظر زیبایی های بسیار و پیچ و خم‌های جاده ای مقایسه کرد. این جاده هر چند نسبت به جاده فیروزکوه کوتاه تر است و تنها ۱۸۳ کیلومتر طول دارد اما به علت پیچ و خم بیشتر نزدیک به یک ساعت طولانی تر از جاده فیروزکوه خواهد بود. مقصد این جاده نیز شهر ساری در استان مازندران است و تا قسمتی از مسیر با جاده فیروزکوه مشترک می باشد.

جاده هراز ه توی چشات پر پیچ و تاب

برای هبور از این جاده پر پیچ و خم می بایست در جاده دماوند فیروزکوه وارد مسیری فرعی شده و به سمت شهر آمل حرکت کنید. در واقع اگر مقصد شما شهر آمل باشد بهترین راه برای رسیدن به این شهر جاده هراز می باشد. از جمله ویژگی های جاده هراز صعب العبور بودن آن است. اگر به دنبال مسیرهای هیجان انگیز و دشوار برای رانندگی هستید بهترین مسیر برای مسافرت شمالجاده هراز می باشد چرا که زیبایی های زیادی نیز در این مسیر در انتظار شما خواهد بود.

۴- آزاد راه تهران شمال | سریعترین راه و مسیر برای مسافرت شمال

اما اگر همه این مزیتها و معایب را کنار بگذارید و تنها قصد داشته باشید که از کوتاه ترین و سریع ترین و در عین حال از راحتترین مسیر ممکن به شمال برسید آزادراه تهران شمال قطعا بهترین مسیر برای مسافرت شمال خواهد بود.

این مسیر پس از سالها کار و تلاش بلاخره در چند فاز افتتاح شده است و پس از تکمیل می تواند مسیر تهران به چالوس را از نزدیک به پنج ساعت به حدود یک و نیم ساعت کاهش دهد. آزادراه تهران شمال آخرین جاده ای است که بین پایتخت ایران با خطه شمالی احداث شده و مملو از تونلهای بزرگ بوده و عرض چند لاینه در این آزاد راه معمولا ترافیک کمتری را به دنبال خواهد داشت.

مسیر آزاد راه تهران شمال برای مسافرت شمال

فاز نخست آزادراه تهران شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه همت با برزگراه آزادگاه آغاز می شود و با عبور از تونل جدیدی که در منطقه توچال احداث شده و به نام تونل تالون معروف است به سه راهی شهرستانک می رسد. این فاز اکنون افتتاح شده و در دسترس مسافرین قرار گرفته است. فاز چهارم نیز از سه راهی کلاردشت تا چالوس به طول بیست کیلومتر افتتاح شده است. قطعا می توان گفت با افتتاح باقی مانده مسیر آزادراه تهران شمال این آزاد راه بهترین مسیر برای مسافرت شمال از نظر کوتاهی مسیر و امنیت جاده به شمار می رود.

۵- آزاد راه قزوین رشت با دشت های زیبا

باید دانست که هر چند ممکن است زیبایی های مسیر در جاده هایی که تا کنون بدانها پرداختیم بیشتر باشد اما مقصد در آزادراه قزوین رشت یعنی استان گیلان جاذبه های گردشگری متنوع و طبیعیت فوق العاده ای دارد که این مسیر را نیز به یکی از پر ترددترین مسیرهای گردشگری کشور بدل کرده است و از نظر بسیاری از گردشگران حرفه ای بهترین مسیر برای مسافرت شمال می باشد.

در هنگام عبور از این آزادراه شما می توانید در کنار سد منجیل یا رودخانه سفید رود توقف کنید و یا از جنگلهای موجود در میانه راه برای استراحت و لذت بردن از آرامش طبیعت استان گیلان بهره ببرید.

جاده تهران قزوین برای مسافرت شمال

بهترین مسیر برای مسافرت شمال و استان گیلان ده تونل دارد که طول مجموع آنها به بیش از پنج و نیم کیلومتر می رسد و سی پل بزرگ و ۲۴۰ پل کوچک در مسیر واقع شده اند که طول مجموع انها به ۱۲۷ کیلومتر می رسد.

از جمله مزایای آزادراه قزوین رشت که سبب شده بسیاری از مسافران این مسیر را بهترین مسیر برای مسافرت شمال به شمار آوردند ممنوعیت عبور کامیون و تریلی به این جاده است. معمولا این آزادراه نسبت به دیگر مسیرها خلوت تر بوده و رانندگی در ان نیز راحتتر از دیگر مسیرها محسوب می شود.

در پایان باید گفت برای اینکه بهترین مسیر برای مسافرت شمال را انتخاب کنید باید در نظر داشته باشید که پارامترهایی مانند شلوغی و ترافیک و زیبایی مسیر و مقصد گردشگری و راحتی جاده و… می توانند تعیین کننده بهترین مسیر برای مسافرت شمال برای هر فرد باشند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *