لیست کشورهای بدون ویزا | کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

110
2
لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان چه کشورهایی است؟ کشورهایی که ایرانیان بدون ویزا میتوانند بروند کدام است؟ رتبه پاسپورت ایران ۱۰۴ است. این یعنی لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان طولانی نیست. به این ترتیب میتوان گفت که تعداد مقاصد بدون روادید قابل دسترسی با پاسپورت ایران ۳۹ مقصد است. به عبارتی ایرانیان بدون ویزا به ۳۹ کشور میتوانند سفر کنند. لطفاً توجه داشته باشید، لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان بلند بالا نیست به همین دلیل در این مقاله به صورت کوتاه و مختصر به شرح این کشورها و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب پنهان کردن

در زیر تمامی اطلاعات سفر بدون روادید ۲۰۲۱ گذرنامه ایران از جمله کشورهای بدون ویزا ایرانیان که با پاسپورت ایران قابل دسترسی هستند را مشاهده خواهید کرد. این کشورها ممکن است به صورت سالیانه بیانه‌های جدیدی را ضمن وضعیت روادید ایرانیان در سفر به این کشورها اعلام کنند. برای مثال ممکن است روز اقامت ایرانی‌ها در این کشورها دستخوش تغییر بشود و کم یا زیاد شود. اما به صورت کلی این کشورها کشورهایی هستند که دوست یا همسایه کشور ایران هستند. به همین دلیل به احتمال زیاد وضعیت براس مسافرت به این کشورها مساعد خواهد بود.

کشورهای-بدون-ویزا
کشورهای بدون ویزا

پاسپورت ایرانی کشورهای بدون ویزا

به دلایل مختلف پاسپورت ایرانیان از ارزش بالایی برخوردار نیست و نمی‌توان کشورهای زیادی را بدون ویزا دید. اما از بین آن‌ها چندین کشور همسایه و غیر همسایه با ایران هستند که مسافران می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند. در این بین کشورهای دیگری هم هستند که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد اما به محض ورود به فرودگاه کشور میزبان باید همانجا برای اخذ ویزا بر حسب مدت زمان اقامت خود اقدام کنید. در این بین افرادی که قصد مهاجرت کاری آسان را در برنامه زندگی خود دارند، باید ضمن شناخت این کشورها در مورد این مقوله نیز به میزان کافی مطالعه کنند.

کشورهایی که ویزا نمیخواد در آسیا

نکته ای که ممکن است برخی افراد را نگران کند، این است که آیا برای رفتن خانم ها به این کشورها باز هم نیاز به اجازه همسر وجود دارد؟ پاسخ این است که بله، در واقع خروج خانم ها از کشور مبتنی بر اجازه همسر یا پدرشان است. حال اگر میخواهید با شرایط اجازه همسر برای تمدید گذرنامه آشنا شوید، حتما مقاله آن را مطالعه کنید. از آن‌جایی که به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورها از ایرانی‌ها برای ورود به کشورشان ویزا می‌خواهند، بر آن شدیم تا تعدادی از کشورهای بدون ویزا را برای افرادی که قصد مسافرت مفرح و ارزان را دارند، جمع آوری کنیم.

در این فهرست اغلب نام کشورهای دوست و همسایه ایران به چشم می‌خورد، و همانطور که مشاهده میکنید متاسفانه در این فهرست نام کشورهای زیادی به چشم نمیخورد و اکثرا ایرانی‌ها باید برای سفر به تقریبا همه کشورها ویزا داشته باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند به مسافرت و گشت و گذار در آن کشورها بپردازند.

این موضوع به این دلیل است که پاسپورت ایران در صدر فهرست پاسپورت‌های قدرتمند قرار ندارد. در بخش زیر به معرفی کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال های اخیر در قاره آسیا و بر اساس روز اقامت خواهیم پرداخت:

ارمنستان در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان
ارمنستان در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

۱- کشور ارمنستان (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)

ارمنستان، کشور با چشم‌انداز کوه‌های قفقاز، واقع در جنوب رشته کوه بزرگ قفقاز و در مقابل منتهی الیه شمال غربی آسیا است. این کشور از شمال و شرق به گرجستان و آذربایجان محدود می شود، در حالی که همسایگان آن در جنوب شرقی و غربی به ترتیب ایران و ترکیه هستند. ناکچیوان، ناحیه ای از آذربایجان، از جنوب غربی با ارمنستان همسایه است. پایتخت ارمنستان، ایروان است.

۲- مالزی (اقامت بدون ویزا به مدت ۱۴ روز)

کشوری در جنوب شرقی آسیا که از جنوب شبه جزیره مالایی و بخش شمالی جزیره بورنئو تشکیل شده است. مالایی ها احتمالاً به شبه جزیره نقل مکان کردند. ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، در نهایت به شمال بورنئو رسید و دایاک‌های بومی را جابجا کرد. اروپایی ها از دهه ۱۵۰۰ مستعمره هایی را تأسیس کردند.

کوالالامپور پایتخت و بزرگترین شهر مالزی است. کشور مالزی در لیست کشورهای بدون ویزا قرار دارد.

ترکیه در لیست کشورهای بدون ویزا
ترکیه در لیست کشورهای بدون ویزا

۳- ترکیه (اقامت بدون ویزا در ترکیه به مدت ۹۰ روز)

ترکیه، کشوری که موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است و بخشی در آسیا و بخشی در اروپا قرار دارد. در طول تاریخ خود، هم به عنوان یک مانع و هم به عنوان پل بین دو قاره عمل کرده است.

۴- گرجستان (اقامت بدون ویزا به مدت ۴۵ روز)

گرجستان، ساکارتولو گرجستان، کشوری ماوراء قفقاز و واقع در انتهای شرقی دریای سیاه در جناح‌های جنوبی تاج اصلی کوه‌های قفقاز بزرگ است. این کشور از شمال و شمال شرقی به روسیه، از شرق و جنوب شرقی به آذربایجان، از جنوب به ارمنستان و ترکیه و از غرب به دریای سیاه محدود است. گرجستان شامل سه منطقه قومی است: آبخازیا، در شمال غربی (شهر اصلی سوخومی). آجاریا، در جنوب غربی (شهر اصلی باتومی)؛ و اوستیای جنوبی، در شمال (شهر اصلی تسخینوالی). پایتخت گرجستان تفلیس (تفلیس) است.

این کشورها، در لیست کشورهایی بودند که ایرانیان بدون ویزا میتوانند بروند و در آن‌ها اقامت گزید. اما توجه کنید که برای اقامت بیشتر در این کشورها باید مجوز داشته باشید. اما برای مدت زمان معین شده شما نیازی به ویزا نخواهید داشت.

۵- ایالات فدرال میکرونزی (اقامت بدون ویزا تنها به مدت ۳۰ روز)

میکرونزی، کشوری در غرب اقیانوس آرام. این جزیره از بیش از ۶۰۰ جزیره و جزایر در مجمع الجزایر جزایر کارولین تشکیل شده است و تقریباً در امتداد خطوط فرهنگی و زبانی به ایالات – از غرب به شرق – یاپ، چوک، پونپی و کوسرای تقسیم شده است. پایتخت این کشور پالیکیر در جزیره پونپی است. این کشور در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۱ قرار داشت.

۶- جزایر کوکوس

جزایر کوکوس که به طور رسمی قلمرو جزایر کوکوس (کیلینگ) است که جزایر کیلینگ نیز نامیده می شود، قلمرو خارجی استرالیا در شرق اقیانوس هند است. این جزایر در ۲۲۹۰ مایلی (۳۶۸۵ کیلومتری) غرب داروین، قلمرو شمالی، در ساحل شمالی استرالیا، و حدود ۵۶۰ مایل (۹۰۰ کیلومتر) جنوب غربی جزیره کریسمس (یکی دیگر از قلمروهای خارجی استرالیا) قرار دارند. قلمرو منزوی از دو جزیره مرجانی تشکیل شده است، جزیره جنوبی شامل ۲۶ جزیره و شمال تنها شامل جزیره شمالی کیلینگ است.

کشورهایی در کارائیب که بدون ویزا میشه رفت

۱- دومینیکا (اقامت بدون ویزا تنها به مدت ۲۱ روز)

دومینیکا یک کشور بسیار آرام و ساکت است. در واقع این جزیره کوچک وجودی آرام و ساکت دارد. با وجود اینکه نه آتشفشان، سه پارک ملی، سه ذخیره‌گاه دریایی فوق‌العاده از نظر زمین گرمایی و ۳۶۵ رودخانه وجود دارد.

۲- هائیتی (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)

هائیتی، کشوری در دریای کارائیب که شامل یک سوم غربی جزیره هیسپانیولا و جزایر کوچکتری مانند گوناوه، تورتو (تورتوگا)، گراند کای و واچه است. پایتخت آن پورتو پرنس است.

اکوادور در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان
اکوادور در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره آمریکا

۱- کشور اکوادور (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)

اکوادور، کشوری در شمال غربی آمریکای جنوبی. این کشور یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر زیست محیطی است و به طور قابل توجهی به علوم زیست محیطی کمک کرده است. اولین اکتشاف علمی برای اندازه گیری محیط زمین، به رهبری چارلز ماری دو لا کوندامین فرانسوی، در اکوادور شروع شد. علاوه بر این، تحقیقات در اکوادور به وسیله طبیعت‌شناسان مشهور الکساندر فون هومبولت از پروس و چارلز داروین از انگلیس به ایجاد نظریه‌های اساسی جغرافیای مدرن، بوم‌شناسی و زیست‌شناسی تکاملی کمک کرد. اکوادور دارای میراث فرهنگی غنی نیز میباشد. بسیاری از آنچه اکنون اکوادور نامیده می شود در امپراتوری اینکاها، بزرگترین واحد سیاسی آمریکای پیش از کلمبیا، گنجانده شد. اکوادور زیبا در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان قرار دارد.

۲- ونزوئلا (اقامت بدون ویزا به مدت ۱۵ روز)

ونزوئلا، کشوری واقع در انتهای شمالی آمریکای جنوبی است که جزو کشورهایی است که بدون ویزا میتوان به آن سفر کرد. این منطقه تقریباً یک بخش مثلثی شکل را بر روی نقشه زمین اشغال می کند که از مجموع مناطق فرانسه و آلمان بزرگتر است. ونزوئلا از شمال به دریای کارائیب و اقیانوس اطلس، از شرق به گویان، از جنوب به برزیل و از جنوب غربی و غرب به کلمبیا محدود می شود. پایتخت ملی ونزوئلا، کاراکاس، مرکز اصلی صنعت، تجارت، آموزش و گردشگری ونزوئلا است.

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

همانگونه که در قسمت بالا توضیح دادیم، با پاسپورت ایران نمی‌توان به تعداد زیادی از کشورها سفر کرد. در بخش زیر کشورهای بالا را به صورت فهرستی با مدت زمان اقامت بدون ویزا فهرست کرده‌ایم. شما می‌توانید به این کشورها تا مدت درج شده در پرانتز بدون ویزا سفر کنید. اما در غیر این صورت باید دارای ویزا باشید. بدون ویزا نمی‌توان بیش از حد ممکن در این کشورها اقامت کرد. برای دیدن کردن از کشورهای دیگر که در این فهرست قرار ندارند حتما باید دارای ویزا باشید. لیست کشورهای بدون ویزا برای افرادی با پاسپورت ایرانی کوتاه است. متاسفانه بسیاری از کشورها بدون روادید اجازه دیدن کردن از کشور خود را به ما نمی‌دهند.

  • ارمنستان (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)
  • مالزی (اقامت بدون ویزا به مدت ۱۴ روز)
  • ترکیه (اقامت بدون ویزا در ترمیه به مدت ۹۰ روز)
  • گرجستان (اقامت بدون ویزا به مدت ۴۵ روز)
  • ایالات فدرال میکرونزی (اقامت بدون ویزا تنها به مدت ۳۰ روز)
  • جزایر کوک
  • دومینیکا (اقامت بدون ویزا تنها به مدت ۲۱ روز)
  • هائیتی (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)
  • اکوادور (اقامت بدون ویزا به مدت ۹۰ روز)
  • ونزوئلا (اقامت بدون ویزا به مدت ۱۵ روز)

این فهرست کوتاهی از کشورهای بدون ویزا است. لیست کشورهای بدون ویزا برای ژاپن و امارات بسیار بلندبالا است. افرادی که پاسپورت این دو کشور را دارند به راحتی می‌توانند بدون ویزا به بسیاری از کشورها سفر کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها تقریبا بتوانند به بیش از نصف کشورهای جهان بدون ویزا سفر کنند.

با پاسپورت ایران تنها به کشورهایی که گفته شد می‌توان بدون ویزا سفر کرد.

مهاجرت به روسیه بدون ویزا (شرایط سفر به روسیه بدون ویزا)

برای سفر به روسیه مدت کوتاهی است که یک قانون جدید وجود دارد. این قانون جدید اعلام می‌کند که افرادی که پاسپورت ایران و ۱۷ کشور دیگر را دارند می‌توانند برای ۸ روز به روسیه سفر کنند. ایران، الجزایر، بحرین، برونئی،هند، قطر، چین، کره شمالی، کویت، مراکش، مکزیک، امارات، عمان، عربستان سعودی، سنگاپور، تونس، ترکیه و ژاپن از سری کشورهایی هستند که می‌توانند بدون روادید به روسیه سفر کنند. اما برای مهاجرت به روسیه به شکل قانونی و بدون استفاده از روش‌های غیر قانونی مثل قاچاق انسانی نمی‌تواند بدون استفاده از ویزا و روادید وارد کشور بشوید.

شرط مسافرت هشت روزه به روسیه برای افرادی است که قصد سفرهای توریستی را به روسیه دارند. این موضوع باعث رونق گردشگری بیشتری در روسیه خواهد شد. به همین دلیل این موضوع یک جهش مهم برای اقتصاد کشور ترکیه به شمار می‌آیند. با توجه به لیست کشورهای بدون ویزا، روسیه یکی از بهترین کشورهایی است که می‌توان به ان سفر کرد و از زیبایی‌های آن لذت برد.

کشورهای آفریقایی بدون ویزا

تنها کشورهای حوزه اقیانوسیه و آسیا نیستند که برای ایرانیان نیاز به ویزا ندارند. برخی از کشورهای آفریقایی هم هستند که برای بازدید از آن‌ها نیاز به ویزا ندارید. سفر به این کشورها می‌تواند کمی متفاوت و شگفت‌انگیز باشد. به هر حال این کشورها در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان هستند.

۱- کشور کیپ‌ورد

کشور کیپ ورد ربا این که از نظر اقتصادی یک کشو قدرتمند نیست اما به صورت کلی یک کشوری است که توانسته است جای خود را در زمینه توریستی مستحکم کند.

لیست کشورهای بدون ویزا مجمع الجزایر قمر

۲- کشورهای مجمع الجزایر قمر

این منطقه در شمال غربی ماداگاسکار قرار دارد و می‌توان بدون ویزا به ان سفر کرد. این موضوع باعث می‌شود که گردشگران با پاسپورت ایرانی بتوانند مجموع الجزایر قمر را در فهرست گردشگری خود قرار بدهند.

۳- کشور جیبوتی

 ویزای جیبوتی تنها تا ۱ ماه اعتبار دارد و بعد از ورود، بیشتر از این مدت نمی‌توانید در آن بمانید.

۴- کشور کنیا

در صورت ورود به کنیا، تنها تا ۳ ماه اجازه اقامت در این کشور را دارید.

۵- کشور ماداگاسکار

 مدت زمان مجاز برای اقامت در ماداگاسکار بعد از ورود به آن، ۹۰ روز است.

۶- کشور موزامبیک

 بعد از ورود به موزامبیک تنها تا ۳۰ روز اجازه اقامت در آن را دارید.

۷- کشور توگو

 ویزای توگو ۷ روزه است و بعد از این تاریخ باید از کشور خارج شوید.

لیست کشورهای بدون ویزا اوگاندا

۸- کشور اوگاندا

اوگاندا (زبان‌های اوگاندا: یوگاندا)، با نام رسمی جمهوری اوگاندا (سواهیلی: Jamhuri ya Ugandaکشوری محصور در خشکی در شرق آفریقا است. این کشور از شرق با کنیا، از شمال با سودان جنوبی، از غرب با جمهوری دموکراتیک کنگو، از جنوب غربی با رواندا و از جنوب با تانزانیا همسایه است. بخش جنوبی کشور شامل بخش قابل توجهی از دریاچه ویکتوریا است که با کنیا و تانزانیا مشترک است. اوگاندا در منطقه دریاچه های بزرگ آفریقا قرار دارد. اوگاندا همچنین در حوضه نیل قرار دارد و دارای آب و هوای استوایی متنوع اما به طور کلی تغییر یافته است. بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۸.۵ میلیون نفر آن در پایتخت و بزرگترین شهر کامپالا زندگی می کنند. این کشور در لیست کشورهای بدون ویزا قرار دارد.

۹- کشور سیشل

 مدت اقامت در سیشل تا ۳ ماه بعد از ورود است.

۱۰- کشور موریتانی

موریتانی یا جمهوری موریتانی (به عربی: الجمهوریه الإسلامیه الموریتانیه)، یک کشور مستقل در شمال غربی آفریقا است. این کشور از غرب با اقیانوس اطلس، از شمال و شمال غربی با صحرای غربی، از شمال شرقی با الجزایر، از شرق و جنوب شرقی با مالی و از جنوب غربی با سنگال همسایه است. موریتانی یازدهمین کشور بزرگ آفریقا است و ۹۰ درصد از خاک آن در صحرای صحرا واقع شده است. اکثر جمعیت ۴.۴ میلیونی آن در جنوب معتدل کشور زندگی می کنند و تقریباً یک سوم آن در پایتخت و بزرگترین شهر، نواکشوت، واقع در سواحل اقیانوس اطلس متمرکز است.

۱۱- کشور گینه بیسائو

بعد از ورود به گینه بیسائو تا ۹۰ روز اجازه اقامت در این کشور را دارید.

سخن نهایی

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان با این که بسیار کوتاه است اما بعضی از کشورهایی که در این فهرست قرار دارند از شاخص گردشگری بالایی برخوردار هستند. اگر به دنبال یک مسافرت خارجی با هزینه کم هستید همین مقاله بهترین منبعی بود که می‌توانستیم در اختیار شما قرار دهیم.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه درباره “لیست کشورهای بدون ویزا | کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان” وجود دارد

  1. مطلب خوبی در مورد کشورهای بدون ویزا بود… کاربردی و مفید…