نقشه مترو تهران را با کیفیت بالا دانلود کنید

107
0
مترو تهران

امروزه استفاده از مترو تهران راهی هوشمندانه برای ذخیره زمان و هزینه ها در کلان شهر تهران است. بنابراین لازم است که بدانید نقشه مترو تهران چگونه طراحی شده است و همینطور برای رسیدن از مکانی به مکان دیگر چقدر وقت لازم است. در یک کلام پیچ و خم استفاده از آن چگونه است. نقشه مترو تهران در بین شهرهای مختلف ایران بسیار منحصر بفرد است چرا که از تعداد خطوط بالاتر و شبکه ای برخوردار است و این امکان را فراهم کرده است که به هرجای تهران که بخواهید بتوانید با مترو سفر کنید. اما همین خطوط بالا، بر پیچیدگی های آن افزوده است که همین موضوع باعث شده است اگر نقشه مترو تهران یا جدول خطوط مترو تهران را در گوشی موبایل خود داشته باشید، بتوانید به راحتی مسیرها را پیدا کنید و از سردرگمی شبکه خطوط مترو تهران در آیید.

خطوط نقشه مترو تهران راهی برای نجات از ترافیک سرسام آور تهران

میپرسید چرا نقشه مترو تهران اینقدر بزرگ و شبکه ای است؟ اگر در تهران زندگی میکنید یا برای مدت کوتاهی هم که شده مهمان این شهر بوده باشید، حتما با ترافیک سرسام آور تهران مواجه شده اید. جمعیت شهر تهران بالغ بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

حال تصور کنید این جمعیت با جمعیت شهرهای اطراف تهران مثل کرج جمع شوند و بخواهند روزانه به محل سر کار خود بروند. یا به هر علتی از جمله انجام کارهای روزانه، اداری، رفتن به دانشگاه ها و مدارس، تفریح و گردشگری و خرید از بازار به خیابان بیایند.

عجیب نیست که این حجم از افرادی که در تهران زندگی میکنند نتوانند همزمان با خودرو جابجا شوند. پس وسایل نقلیه عمومی علی الخصوص خطوط مترو تهران واقعا به داد مردم این شهر رسیده است. با این وجود هر روز شاهد شلوغی بیش از حد متروی تهران نیز هستیم. اما نقشه مترو تهران در سال ۱۴۰۱ گسترده تر از قبل شده است، به حدی که در مسیرهایی که قبلا هیچ خط مترو وجود نداشت، ایستگاه های جدیدی افتتاح شده است و یا قرار است در سال های آتی افتتاح شود.

قیمت بلیت مترو تهران و شیوه های پرداخت آن از گذشته تا کنون

اولین نقشه مترو تهران با خط سبز معرفی شد. در آن زمان که اولین ایستگاه مترو صادقیه تهران بود و شیوه پرداخت هزینه کارت بلیط مترو در تهران به صورت بلیت های کاغذی بود که ارزش آن ها ۱۵۰ تومان بود. نسل بعدی بلیط های عرضه شده برای خطوط مترو تهران، بلیط های مغناطیسی بودند که به صورت تک سفره و دو سفره قابل استفاده بودند. اما آخرین نسل این بلیط ها، بلیط های هوشمند قابل شارژ هستند که میتوانید از این بلیت ها حتی در اتوبوس و بی آرتی تهران نیز استفاده کنید.

بلیط های هوشمند جدید مترو، قابلیت این را دارند که در هر بار سفر با توجه به فاصله بین ایستگاه ها و زمانی که بین رفت و برگشت سپری شده است، از شما هزیته مربوطه را کم کند. به عبارتی وقتی در ایستگاه صادقیه سوار مترو میشوید و در ایستگاه دانشگاه علم و صنعت پیاده میشوید هزینه متفاوتی نسبت به فاصله بین دو ایستگاه صادقیه و دانشگاه شریف از شما کسر میشود.

قیمت بلیت متروی تهران
بلیت متروی تهران

قیمت بلیت مترو تهران در حال حاضر (سال ۱۴۰۱) برای بلیت های تک سفره هر کدام ۲ هزار تومان است در صورتی که بلیط تک سفره خط ۵ که مسیر تهران به هشتگرد را طی می‌کند، ۳ هزار تومان می‌باشد. همچنین قیمت بلیت تک سفره در خط فرعی زرد رنگ که فاصله باقرشهر تا فرودگاه بین المللی امام خمینی را طی می‌کند، نفری ۱۰ هزار تومان است.

اما قیمت بلیت متروی تهران برای کارت های هوشمند به این صورت است که هزینه خرید کارت ۵ هزار تومان و بار هر بار شارژ میتوان مبلغ دلخواهی را شارژ نمود. لازم بذکر است که برخی اقشار خاص مانند دانشجویان، خبرنگاران، دانش آموزان، معلولین و جانبازان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از تخفیفات قابل توجهی برخوردارند که برای دریافت این تخفیفات باید در سامانه مربوط به شهرداری تهران ثبت نام کنید و درخواست خود را برای دریافت کارت متروی تخفیف دار اعلام نمایید.

تاریخچه نقشه مترو تهران از اولین خط تا به امروز

شاید برایتان جالب باشد بدانید که عکس و طرح اولیه نقشه مترو تهران مربوط به زمان محمدرضا شاه است اما افتتاح رسمی آن بعد از انقلاب و در سال ۱۳۷۷ رقم خورد. اولین خط مترو تهران، خط شماره ۲ است که مسافران را نه تنها از درون تهران جابجا می‌کند، بلکه به صورت برون شهری نیز بین تهران و کرج چندین ایستگاه دارد.

اولین نقشه مترو تهران

در حال حاضر (در سال ۱۴۰۱) نقشه مترو تهران دارای ۷ خط فعال است و قرار است تعداد این خطوط به ۱۱ عدد برسد. از بین این ۷ خط فعال ۵ خط کاملا درون شهری به حساب می آیند. به نحوی که بر طبق نقشه مترو تهران هیچ ایستگاهی از آن در خارج شهر یا حتی حاشیه شهر قرار نگرفته است. شماره این خطوط ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ است.

اما خط ۵ مترو تهران که با رنگ سبز شناخته می‌شود، یک خط نسبتا برون شهری است. یعنی بخشی از آن به خط شماره دو (آبی پر رنگ) می‌رسد و بخشی از آن شهرهای کرج، تهران و هشتگرد را به هم وصل می‌کند. در واقع این خط به نام تهران هشتگرد معروف است.

اگر به نقشه مترو تهران نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که در بین خطوط درون شهری مترو تهران خط شماره ۱ یا همان خط قرمز که تجریش را به کهریزک متصل میکند، طولانی ترین مسیر را طی می‌کند. از جمله جاذبه های گردشگری تهران که میتوانید با دوستانتان در تور تهرانگردی یک روزه با استفاده از خط ۱ به آنجا بروید، بازار بزرگ تهران، کاخ سعد آباد و کاخ گلستان است.

خط ۳ مترو تهران، خطی است که نسبت به خطوط ۱، ۲، ۴ و ۵ از قدمت کمتری برخوردار است. این خط با رنگ آبی روشن یا فیروزه ای بر روی نقشه مترو تهران مشخص میشود و ابتدا و انتهای مسیر آن ایستگاه قائم و ایستگاه آزادگان است.

فاز اول اجرای طرح نقشه مترو تهران که شامل ۷ خط بود به سال ۱۳۶۶ برمیگردد، با انجام عملیات زیرساخت خطوط ۱، ۲  5 کلیک خورد که این سه خط در آن زمان جمعا شامل ۵۲ ایستگاه بودند. اما در آن زمان تقریبا همه مخالف ساخت خطوط متروی تهران بودند، به طوریکه نه مسئولی برای اینکار مشخص کرده بودند و نه اتاقی برای انجام تحقیقات اولیه در نظر گرفته شده بود.

در نهایت در سال ۱۳۷۷ اولین خط مترو تهران که هم اکنون با نام خط ۵ و اولین خط اکسپرس تهران یاد میشود، افتتاح گردید.

در جدول زیر تاریخ زمانی افتتاح ایستگاه های مختلف نقشه مترو تهران از ابتدا تا به امروز را مشاهده می‌کنید.

شماره خطرنگ خطمسیرتاریخ افتتاح
۱قرمزتجریش به کهریزک۱۳۸۰
۲آبی پر رنگفرهنگسرا به صادقیه۱۳۷۸
۳آبی فیروزه ایقائم به آزادگان۱۳۹۱
۴زردکلاهدوز به ارم سبز۱۳۸۷
۵سبزتهران به هشتگرد۱۳۷۷
۶صورتیدولت آباد به امام حسین
تربیت مدرس به شهید ستاری
۱۳۹۸
۷بنفشبسیج به میدان صنعت۱۳۹۶

راهنمای خطوط و رنگ بندی آن ها در نقشه مترو تهران

در حال حاضر متروی تهران در مجموع با ۷ خط مترو شناخته میشود که از این تعداد ۵ خط درون شهری و ۱ خط برون شهری و یک خط با دو انشعاب ترکیبی از برون شهری و درون شهری است.

خط ۱ متروی تهران

در بین خطوط متروی تهران که درون شهر واقع شده اند، خط شماره ۱ (قرمز رنگ) بلندترین طول مسیر را دارد که از ۳۲ ایستگاه تشکیل شده است. اگر خط قرمز در نقشه مترو تهران را در نظر بگیریم و از تجریش به سمت کهریزک حرکت کنیم در قسمت اول مسیر حرکت شمال به جنوب تا ایستگاه شریعتی ادامه دارد. پس از آن مسیر رو به غرب را پیش خواهد گرفت تا زمانی که به ایستگاه میرداماد برسد.

سپس در ادامه مسیر مجددا به سمت جنوب متمایل میشود. پس از آنکه در مسیر رو به جنوب ایستگاه های مفتح، هفت تیر و سعدی را پشت سر گذاشت، مجددا به غرب متمایل میشود تا اینکه به ایستگاه امام خمینی یا همان توپ خانه قدیم میرسد. سپس تا محدوده خیابان شوش زیر زمین به مسیر خود ادامه میدهد و در ادامه تا رسیدن به شهر ری همراستا با ایستگاه راه آهن بر روی زمین حرکت میکند.

در ادامه بار دیگر به سمت غرب جهت گیری کرده و پس از عبور از ایستگاه باقر شهر و بهشت رضا به مرقد امام خواهد رسید. از اینجا به بعد خط دو انشعاب خواهد داشت. اولی از سو با عبور از ایستگاه حرم مطهر کمی به سمت شرق متمایل شده تا در نهایت به ایستگاه کهریزک برسد و در انشعاب دوم، بر طبق نقشه مترو تهران تنها یک ایستگاه دارد که ایستگاه فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

قابل ذکر است که این خط تنها با خط سبز که مسیر آن بین تهران و کرج است تقاطع ندارد و میتوان گفت بیشترین تقاطع با دیگر خطوط را دارد.

خط دو مترو تهران

خط ۲ متروی تهران با ۲۲ ایستگاه خیابان فرهنگسرا را به صادقیه وصل می‌کند. بر طبق نقشه مترو تهران این خط ابتدا تا میدان رسالت را در جهت شرق به غرب حرکت می‌کند، سپس متمایل به جنوب تا ایستگاه امام خمینی پیش می‌رود و در ادامه با رسیدن به حوالی میدان حر جهت گیری آن تغییر می‌کند و رو به شمال غرب ادامه مسیر می‌دهد تا میدان صادقیه برسد.

قابل ذکر است که این خط با تمامی خطوط به جز خط آبی فیروزه ای دارای تقاطع است و با خط زرد نیز دو تقاطع یکی در ایستگاه ارم سبز و دیگری در ایستگاه دروازه شمیران دارد.

خط سه در نقشه مترو تهران

خط شماره ۳ با ۲۵ ایستگاه مترو فعال یکی از بلندترین خطوط متروی تهران به شمار می آید. این خط مسیر شمال شرق به جنوب را با جهت گیری رو به غرب طی میکند. لازم به ذکر است که این خط در ایستگاه دانشگاه امام علی نیز در حال ساخت است و در ۴ ایستگاه با خطوط قرمز، صورتی، بنفش و زرد ایستگاه های مشترک متقاطع دارد. اگر میخواهید بدانید که مترو میدان هروی تهران کجاست، باید بگوئیم در خط سه واقع شده است.

خط چهار در متروی تهران

خط شماره ۴ یکی از شلوغ ترین خطوط متروی تهران است. بر طبق نقشه متروی تهران این خط با در نظر گرفتن هر دو انشعاب آن دارای ۲۲ ایستگاه است. این خط نیز همانند خط آبی پر رنگ (خط شماره ۲) مسیر شرق تهران را به غرب آن وصل میکند. این خط از ایستگاه کلاهدوز شروع شده و تا ایستگاه میدان شهدا در جهت غرب تهران حرکت کرده و با رسیدن به این ایستگاه کمی به شمال غرب متمایل می‌شود و تا ایستگاه انقلاب و آزادی به مسیر خود ادامه می‌دهد. این خط در ایستگاه بیمه دو انشعابه میشود. شاخه اصلی مسیر خود را به سمت غرب ادامه میدهد تا به ایستگاه ارم سبز برسد و شاخه فرعی آن به سمت جنوب و تا رسیدن به ایستگاه مهرآباد تغییر جهت میدهد.

خط شماره پنج مترو

خط ۵ متروی تهران با ۱۲ ایستگاه از نظر تعداد ایستگاه ها، کمترین عدد را به خود اختصاص می‌دهد اما چون بر طبق نقشه مترو تهران مسیر برون شهری تهران تا هشتگرد را طی می‌کند، طولانی ترین مسافت را به خود اختصاص داده است.

خط شماره شش مترو

خط ۶ متروی تهران را میتوان شامل ۶ ایستگاه در نیمه غربی و ۷ ایستگاه در نیمه شرقی مترو تهران در نظر گرفت. بخش شرقی آن حرم حضرت عبدالعظیم را تا میدان امام حسین و شهدای هفتم تیر به هم متصل میکند و بخش غربی آن نیز میدان ولیعصر را از مرکز تا منطقه کوهسار می‌پیماید. در حال حاضر آخرین وضعیت خط ۶ مترو تهران بدین صورت است که بیشتر ایستگاه های خط شش غیر فعال و در دست بهره برداری است.

ایستگاه های فعال خط ۷۶ به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از: دولت آباد، کیان شهر، بعثت، شهید رضایی، امیرکبیر، میدان شهدا، امام حسین، دانشگاه تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، اشرفی اصفهانی و شهید ستاری است.

خط هفت مترو

خط ۷ متروی تهران مسیر میدان صنعت تا بسیج را به هم وصل میکند. بر طبق نقشه متروی تهران این خط قرار است شرق متمایل به جنوب را به شمال متمایل به غرب برساند.

ایستگاه های فعال خط ۷ مترو تهران چندتاست؟ خط ۷ متروی تهران دارای ۴ ایستگاه غیر فعال و ۱۷ ایستگاه فعال است. این مترو با تمامی خطوط به جز خط سبز (خط شماره ۵ متروی تهران) دارای تقاطع می‌باشد. نقشه خط ۷ مترو تهران به صورت ذیل است.

ساعت کار متروی تهران

تمامی خطوط فعال و درون شهری متروی تهران، در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۵:۳۰  کار خود را آغاز و تا ساعت ۲۲ شب به فعالیت خود پایان می‌دهند. اما ساعت حرکت مترو در تمامی خطوط در روزهای جمعه از ساعت ۶ صبح است.

ساعت حرکت مترو کرج به تهران

ساعت اولین قطاری که از کرج به تهران می آید یعنی ایستگاه گلشهر کرج از ساعت ۵:۲۰ دقیقه میباشد که برای قطارهای معمولی باید ۱۰ دقیقه منتظر ماند تا قطار بعدی از راه برسد و برای قطارهای تندرو یا اکسپرس باید ۲۰ دقیقه منتظر ماند که این زمان برای قطارهای معمولی در میانه روز به ۱۰ دقیقه هم کاهش پیدا میکند.

فاصله هر ایستگاه مترو چند دقیقه است؟

فاصله زمانی هر ایستگاه مترو علاوه بر فاصله طولی بین دو ایستگاه، بستگی به بازه زمانی دارد که در ایستگاه مترو هستید. این زمان معمولا در یکساعت ابتدایی شروع به کار متروی تهران و یکساعت انتهایی پایان فعالیت، بیشترین زمان انتظار را دارد که در هر خط مترو متفاوت است.

از تهران تا کرج با مترو چقدر طول می‌کشد؟

اگر سوار قطار معمولی شدید، میتوانید فاصله زمانی بین تهران تا کرج را حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. اما اگر قطار تندروی یا اکسپرس را سوار شدید، این زمان تا حدود ۴۵ دقیقه کاهش می یابد.

فاصله حرکت قطارها چقدر است؟

چنانچه در یک روز عادی و بدون خرابی یا مشکل فنی دیگری باشیم، فاصله حرکت قطارها در خطوط یک و دو به ۴ الی ۴.۵ دقیقه رسیده است. این فاصله در خط متروی ۴ هم اکنون ۶ دقیقه است و در مسیر تهران – کرج این فاصله به ۷ دقیقه رسیده است.

دانلود نقشه مترو تهران جدید

نقشه ایستگاه های مترو تهران در آخرین وضعیت خود که ایستگاه های فعال و غیر فعال را نشان میدهد در عکس زیر نشان داده شده است که میتوانید دانلود نقشه مترو تهران را برای هر زمان که دسترسی به اینترنت ندارید، همین حالا انجام دهید.

جدیدترین نقشه مترو تهران 1401 خطوط مترو تهران
جدیدترین نقشه متروی تهران ۱۴۰۱

دانلود ایستگاه های متروی تهران مناسب افراد معلول و ویلچر دار و نابینایان

هر فردی با هر نوع معلولیت جسمانی که نیاز به ویلچر دارد و یا نابیناست در برخی از ایستگاه ها که با علامت مشخص شده است میتوانند با استفاده از آسانسور و بدون مزاحمت وارد ایستگاه شوند. لینک دانلود این ایستگاه ها در ابتدای متن آورده شده است.

مترو تهران پردیس کی افتتاح میشه؟

پس از توسعه مسکن ملی در منطقه پردیس تهران، این منطقه نیز محل رفت و آمد طیف وسیعی از تهرانی ها شد. فاصله تهران تا پردیس حدود ۲۵ کیلومتر است و قرار است ایستگاه پردیس در این منطقه به تهران افتتاح شود و هم اکنون در حال زیرساخت است. این ایستگاه در ادامه خط ۲ متروی تهران و پس از ایستگاه فرهنگسرا با دو ایستگاه جدید قرار خواهد گرفت.

گفته می‌شود با افتتاح این ایستگاه فاصله زمانی بین پردیس تا تهران به ۱۷ دقیقه کاهش می یابد. زمان افتتاح این ایستگاه هنوز معلوم نیست اما در آخرین جلسه مطرح شده در سال ۱۴۰۰ گفته شد که اجرایی شدن عملیات مترو پردیس ۴ سال به طول می انجامد و شاید باید در سال ۱۴۰۴ الی ۱۴۰۵ منتظر افتتاح آن بود.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *