دعای سفر متن کامل به عربی و فارسی

132
1
دعای سفر یا دعاه سفر و مسافرت

دعای سفر چیست؟ خواستن خیر، سلامتی و حفاظت از جان و مال مسافران از خداوند به هنگام شروع سفر دعاه سفر نام دارد. این خواسته با بیانات مختلفی گفته می‌شود اما برای اهل شیعه و سنت رسم است که از روایات معصومین در این رابطه استفاده کنند. دعاه سفر یکی از کارهایی است که بسیار در دین اسلام به آن توصیه شده است. اسلام برای بسیاری از فعالیت های ما دعاهای مختلفی را ارائه کرده است که دعای سفر نیز یکی از آن دعاهای مخصوصی است که به هنگام سفر و مسافرت نقل شده است. در زبان عربی به دعاه سفر، دعاء السفر یا دعاه المسفر نیز می‌گویند.

هر ساله با نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه، تعداد سفرهای ایرانیان به خصوص به زیباترین شهرهای شمال و جنوب اوج میگیرد. یا بسیاری از افراد بدنبال این هست که تعطیلات عید کجا بریم خلوت باشه، میگردند. به همین علت در این مقاله سعی داریم مجموعه از بهترین دعای سفر توصیه شده توسط ائمه را به شما ارائه دهیم تا سفری بی خطر و ایمن را داشته باشید.

دعاه السفر قصیر

در بین دعاهای سفر که از معصومین و امامان مختلف نقل شده است، برخی بخاطر کوتاهی و آسانی در حفظ کردن، معروفترند. به همین خاطر برخی بدنبال دعاه السفر مقصر میگردند. یعنی دعاه کوتاه سفر. اما ما در اینجا چندین دعا از معصومین در باب دعای مسافرت رفتن خود یا عزیزان و ذکر برای سفر رفتن بی خطر به همراه ترجمه فارسی آنها گرد آوری کرده ایم. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد دعای سفر در هواپیما، دعای سفر اهل سنت و نام برخی دعاهای سفر زیارتی خواهیم داد.

دعاه سفر یکی از مقدمات انجام هر نوع سفری است که بهتر است پیش از حرکت از مبدا خوانده شود. بنابراین فرقی نمیکند سفرتان زیارتی است یا یک سفر سیاحتی در پیش دارید. البته بر طبق برخی روایات مقدمات سفر می‌تواند موارد بیشتری از جمله غسل کردن، دو رکعت نماز و خواندن آیه الکرسی هم باشد، در عین حال که خواندن دعا قبل از سفر واجب نیست، اما گاهی به دلیل مشغله های زیاد امکان انجام تمام مقدمات سفر هم فراهم نیست.

علت و فلسفه خواندن دعاه سفر چیست؟

بی خطر بودن و در امان بودن مسافران دلیل اصلی خواندن ذکر و دعا برای سفر است. پیامبر اکرم و امام صادق رواتی با مضمون ذیل وجود دارد که میفرمایند:

هر کس در طول سفر خود، به طور مداوم سوره صف را بخواند، خداوند او را از خطرات سفر از جمله دزد و راهزن در امان نگاه میدارد تا به سلامت به خانه اش بازگردد.

از طرفی اینکه مسافر دعا سفر بخواند برای حفظ سلامتی جسمانی اون نیز می‌باشد. در ادامه دعاهای مخصوص سفر را فرا گیرید و همراه با اینکه چندین دعای سفر را میخوانید، با برخی روایات در خصوص خواندن دعاه سفر آشنا شوید.

فلسفه خواندن دعای سفر

متن کامل دعاه سفر اللهم انی به همراه معنی فارسی آن

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ الْیَوْمَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ کَانَ مِنِّی بِسَبِیلٍ الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَ الْغَائِبَ اللَّهُمَّ احْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِیمَانِ وَ احْفَظْ عَلَیْنَا اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا [اجْمَعْنَا] فِی رَحْمَتِکَ وَ لا تَسْلُبْنَا فَضْلَکَ إِنَّا إِلَیْکَ رَاغِبُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ هَذَا التَّوَجُّهَ طَلَبا لِمَرْضَاتِکَ وَ تَقَرُّبا إِلَیْکَ [اللَّهُمَ‏] فَبَلِّغْنِی مَا أُؤَمِّلُهُ وَ أَرْجُوهُ فِیکَ وَ فِی أَوْلِیَائِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

یعنی:

پروردگارا، اکنون خودم، اقوام و خانواده ام، مال و فرزندانم و هرکه را به شیوه ای از خانواده و دوستان من است، حاضر و غایبشان را به تو می‌سپارمش، خدایا ما را به حفظ ایمان در هر جا و مکان حافظ باش و از ما محافظت فرما. خدایا ما را مورد حمایت و رحمت خودت‏ قرار بده و فضلت را هرگز از ما نگیر. قطعا همه ما فقط و فقط به سوی تو راغب و مشتاقیم. خدایا به تو پناه میبرم از رنج سفر، و اندوه بازگشت، و بدى دیدار در خاندان و مال و فرزند در دنیا و آخرت.‏ خدایا به تو روی می آورم که در این روی آوردن، میخواهم به سوی تو تقرب گزنیم و خشنودی و رضایتت را می‌خواهم. پس مرا به آنچه از تو و اولیایت آرزو مى‏کنم و امید دارم برسان، اى مهربان‏ترین مهربانان.

پس از خواندن دعای فوق در خلوت خود با خداوند، با خانواده خود خداحافظی کنید و هنگامی که به در رسیدید، تسبیح حضرت زهرا، آیه الکرسی و حمد را نیز بخوانید.

از بزرگی نقل شده است که دعای فوق را میتوان در عبارت کوتاه تر ذیل نیز بیان کرد.

اللهم أنت الصاحب فی السفر، والخلیفه فی الأهل، اللهم إنی أعوذ بک من وعثاء السفر، وکآبه المنظر، وسوء المنقلب فی المال والأهل والولد

روایات معصومین درباره خواندن دعای سفر

دعای توصیه شده از امام موسی کاظم هنگام سفر کردن که به دعای سفر بسم الله و بالله معروف است، بدین گونه می‌باشد که میفرمایند:

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ

اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل

معنای دعای فوق این است که : به نام پروردگارم و با توکل بر خدایی که هر چه او بخواهد همان میشود و لاغیر، خدایا…مرا، همراهانم و هر آنچه که همراه من است را حفظ بفرما و آنچه که همراه من است را در این سفر به بهترین شکل و سالم برسان.

دعای سفر بسم الله و بالله

عکس دعای بسم الله وبالله برای سفر

روایت دعای سفر از امام علی در نهج البلاغه

روایت است از حضرت علی (علیه السلام) که به هنگام تصمیم گرفتن برای رفتن به سوی شهر شام دعایی که هنگام گذاشتن پای خود در رکاب خواند بدین گونه است:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ کَآبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِی الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ؛ اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِی السَّفَرِ وَ أَنْتَ الْخَلِیفَهُ فِی الْأَهْلِ، وَ لَا یَجْمَعُهُمَا غَیْرُکَ، لِأَنَّ الْمُسْتَخْلَفَ لَا یَکُونُ مُسْتَصْحَباً وَ الْمُسْتَصْحَبُ لَا یَکُونُ مُسْتَخْلَفاً.

خدایا به تو پناه می برم از سختی های سفر و بدبختی های آینده و بدبینی نسبت به خانواده و پول و فرزند. خدایا تو در سفر مالک هستی و تو تنها خلیفه در میان مردم هستی و جز تو به کسی مرتبه و مقام نمیدهند…

دعای معروف سفر برگرفته از قران

در سوره زخرف در آیه ۱۳ این سوره در مورد دعاه سفر این گونه آمده است که به هنگام سوار شدن بر مرکب سفرتان خدارا به خاطر نعمت هایش شکر کنید. امام علی (ع) میفرمایند هر گاه چه برای سفر و چه به هر قصد دیگری سوار بر مرکب شدید، این دعا را بخوانید.

این دعای سفر را سه مرتبه زمزمه کنید:

سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ

معنی این دعای سفر این است که پاکیزه و منزه است خدایی که این مرکب را برای ما مسخَّر ساخت، و گرنه ما توان آن را نداشتیم، و ما به سوی پروردگارمان باز خواهیم گشت. تصویر عکس دعای سبحان الذی سخر لنا برای سفر.

دعاه سفر سخر لنا هذا

در خصوص اعتبار این دعا، همچنین از  عبدالله بن عمر رضی الله نقل شده است که هر گاه پیامبر عازم سفر بودند، به هنگام سوار شدن بر شتر خود، پس از آنکه سه مرتبه تکبیر میگفتند، دعاه سفر فوق را میخواندند البته این دعا ادامه دارد که به صورت ذیل می‌باشد.

اللّهُمَّ إنّا نسألُکَ فی سفرِنَا هذا البرَّ والتَّقوى، وَمِنَ العملِ ما تَرْضَى، اللَّهُمَّ هَوِّن عَلَیْنَا سَفَرَنَا هَذَا، وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ؛ اللَّهُمَّ أنْتَ الصَّاحِبُ فی السَّفَرِ، والخَلِیفَهُ فی الأهْلِ؛ اللَّهُمَّ إنِّی أعُوذُ بِکَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَکَآبَهِ المَنْظَرِ، وَسُوءِ المُنْقَلَبِ فی المالِ وَالأَهْلِ والولد.

معنی این بخش از دعای سفر این است که پروردگارا، ما از تو در این سفر نیکی و هر آنچه خودت میپسندی و جزو اعمال پرهیزکارانه است، درخواست می‌کنیم. پس این سفر را برای ما آسان کن و سختی دوری از اهل خانه را برایم کوتاه نما. تو همراه من در سفر و جانشین من در هنگام غیبت در خانه ام هستی، پس در این سفر یارو و یاورم باش و خانه و فرزندان و اموالم را به تو میسپارم..

 این دعاه سفر با اینکه کوتاه است اما معنای و تفاسیر زیادی را دربردارد. شما با بیان این دعا در هنگام سفر علاوه بر شکرگزاری خدا و پاک و منزه دانستن او، اعتراف به بازگشت به سوی او میکنید و درخواست خیر و خوشی برای خودتان و خانواده تان که در این سفر همراه شما هستند و آنهایی که در این سفر همراه شما نیستند را دارید.  علاوه بر آن از خداوند میخواهید که مشکلات سفر برایتان آسان گردد و به سلامت به آغوش خانواده خود بازگردید.

دعای سفر در هواپیما چیست؟

پرسشی که ابتدا باید از خودتان بکنید این است که آیا دعاه یا دعای سفر با هر نوع مرکبی با هم فرق دارد؟ هر چند نا از ائمه اطهار روایات متنوعی در زمینه های مختلف داریم، اما به نوعی در زمان ائمه وسیله ای مثل خودرو وجود نداشته است چه برسد به وسیله هوایی مثل هواپیما. لذا نوع مرکب برای سفر فرقی ندارد. در هر نوع سفری که می‌خواهید آغاز کنید از دعای سفر قافل نشوید.

دعای سفر در اهل سنت چیست؟

اهل سنت نیز در برخی روایات مانند روایات برگرفته از پیامبر اعظم با شیعیان یکسان هستند و دعاه سفر برای عزیزان اهل سنت نیز با شیعیان تفاوتی نمی‌کند. بیشترین دعایی که این عزیزان در هنگام قصد مسافرت از آن استفاده می‌کنند، دعاه سفر (سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ) است.

دعا برای مسافر

چه دعایی برای مسافرم بخوانم؟ اگر یکی از عزیزانتان در راهی دور از شماست و قصد سفر برای دیدن شما را دارد، و یا به طور کلی قصد سفر به مکانی دیگر دارد اما شما در این سفر همراه او نیستید، ممکن است به دنبال دعا خیر برای مسافر عزیزان و فرزندانتان باشید.

در این شرایط شما هم می‌توانید از همان دعاهای گفته شده استفاده کنید، اما بهتر است مسافران خودشان این دعا را زمزمه کنند. با این حال، دعای دیگری که به هنگام سفر و با عنوان دعای سفر شناخته میشود، به صورت ذیل می‌باشد.

اَللّهُمَّ اِلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهى

خدایا رو به روی تو و به سوى تو برمیگردانم صورتم را

وَ عَلَیْکَ خَلَّفْتُ اَهْلى وَ مالى وَ ما خَوَّلْتَنى وَ قَدْ وَثِقْتُ بِکَ

و به امید تو بجاى گذاردم خانواده و مالم و آنچه را به من تا کنون نعمت داده ای و به تو اطمینان کردم

فَلا تُخَیِّبْنى یا مَنْ لا یُخَیِّبُ مَنْ اَرادَهُ وَلا یُضَیِّعُ مَنْ حَفِظَهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ

پس مرا نا امید نکن ای کسی که هر کس را بخواهد ناامید نمیسازد و آنانی را که حفظ می‌کند ضایع نمی‌سازد، خدایا درود فرست بر محمد و آلش،

وَاحْفَظْنى فیما غِبْتُ عَنْهُ وَلا تَکِلْنى اِلى نَفْسى

و محافظت کن آنچه را مربوط به من است و من از آنها دورم و مرا به خودم وامگذار

یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ اَلدُّعاءَ

اى مهربانترین مهربانان.

دعاه سفر از سوره های قران ( سوره قدر، طور و صف)

آیا میخواهید بدانید دعایی مجرب برای سلامتی و حفظ جان و مال در سفر یا برای مسافر چیست؟ هیچ دعایی بالاتر از بیان سوره ها و آیات قران مجرب تر نیست. امام باقر و امام صادق علیه سلام در این خصوص میفرمایند: هر کس به هنگام سفر یا حتی خروج از خانه سوره قدر را بخواند، خداودن او را از هر گونه خطری محافظت کرده و انشالله سالم به خانه باز خواهند گشت.

علاوه بر سوره قدر، امام صادق علیه سلام خواندن سوره طور را برای مخاظفت در سفر توصیه کردند و پیامبر اسلام نیز به هنگام سفر و برای محافظت اعضای خانواده خواندن سوره صف را توصیه نموده اند.

سخن پایانی

در این مقاله آموختید که هدف از خواندن دعاه سفر چیست و امامان و معصومین اهل سنت و شیعه چه روایاتی را برای ما بجای گذاشته اند تا از آنها الگو برداری کنیم و با خواندن آنها سفری ایمن برای خود یا مسافران عزیزمان از خداوند طلب کنیم. در همین رابطه خواندن سه سوره قران که توسط پیامبر و ائمه توصیه شده است، به عنوان دعای سفر خوانده شود، بیان شد.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه در مورد “دعای سفر متن کامل به عربی و فارسی

  1. · 11 آذر 1401 در 23:11

    با سلام و تشکر لطفا از دعاهای کوتاه سفر را در کانال بگذارید
    اجرتان با خدا