سفر سیاحتی یعنی چه؟

142
0
سفر سیاحتی یعنی چه

سفر سیاحتی یعنی چه؟ برای دریافت مجوز خروج از کشور جهت سفر سیاحتی چه باید بکنیم؟ چه مواقعی مهم است کنیم چه نوع سفری می رویم؟ این مسائل گاهی سبب می شود از خود بپرسیم اساسا سفر سیاحتی یعنی چه؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخی مختصر و مفید بدهیم.

سفر سیاحتی یکی از انواع سفر است که علی خصوص هنگام خروج از کشور مهم می شود. وقتی به دنبال مجوز سفر و یا پرداخت عوارض خروج از کشور باشید از شما سوال خواهد شد که سفر شما از چه نوعی است؟ آن وقت شما باید به طور دقیق بدانید که سفر سیاحتی یعنی چه و چه تفاوتی با دیگر انواع سفر دارد تا نوع سفر خود را به درستی مشخص کنید.

واژه و اصطلاح سفر سیاحتی یعنی چه؟

واژه سیاحت در لغت معانی مختلفی دارد. از مهمترین معنای واژه سیاحت می‌توان به این موارد اشاره کرد: تماشا، سفر، سیر، جهانگردی، گردشگری و آفاق پویی یا فضا نوردی. در واقع هر نوع گشت و گذاری را می توان سیاحت نامید به شرطی که از روی تمایل و دوست داشتن صورت گرفته باشد و به همین دلیل حتی اگر به یک نقاشی زیبا نگاه می‌کنید، مانند این است که در زیبایی های نقاشی مشغول به سیاحت و تماشا هستید.

سفر سیاحتی چیست؟

اما سفر سیاحتی یعنی چه؟ سفر سیاحتی در اصطلاح به سفری گفته می شود که هدف از آن جهانگردی یا لذت بردن از سفر و تفریح و استراحت و مانند اینها باشد. یعنی اگر شما برای مقصود دیگری پا به سفر گذاشته باشید سفر شما مشمول اصطلاح سفر سیاحتی نخواهد بود.

حال که دانستید سفر سیاحتی یعنی چه بد نیست به دیگر انواع سفر نیز اشاره داشته باشیم. ممکن است سفر شما کاری باشد و شما برای تجارت و کسب درآمد یا هر نوع فعالیت اقتصادی پا به سفر گذاشته باشید. همچنین ممکن است شما برای انجام ماموریتی که از سوی کارفرما به شما محول شده قصد سفر کرده باشید یا اینکه برای ادامه تحصیل قصد سفر داشته باشید. هر چند در اصطلاح هنگامی که تعریف کردیم که سفر سیاحتی یعنی چه تاکید نمودیم که سفر سیاحتی باید برای لذت بردن و کسب آرامش و… باشد اما اگر قصد سفر خارجی داشته باشید اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. بهترین مکان برای مسافرت خارجی در تابستان و زمستان متفاوت است. برای اطلاع بیشتر همراه ما باشید.

مجوز خروج از کشور برای سفر سیاحتی

هنگامی که قصد خروج از کشور را داشته باشید از شما سوال خواهد شد که سفر شما به چه منظور به انجام می رسد. در زمان گرفتن ویزا و طی مراحل مربوطه سفر به سه دسته کلی تقسیم بندی می شود. نخست سفر تجاری و کاری است. حال این سفر ممکن است با ایده و نظر شخص مسافر به انجام برسد تا برای اینکه فرد بررسی کند مهاجرت کاری به کدام کشور آسان است؟ یا اینکه دعوت نامه ای برای وی ارسال شده و یا اینکه از سوی اداره محل کار به ماموریت خارج از کشور اعزام شده باشد همه این موارد سفر کاری به شمار می روند.

سفر تحصیلی نیز به سفرهایی گفته می شود که فرد برای ادامه تحصیل یا گذراندن یک فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور را داشته باشد. اما نوعی دیگر از سفر نیز وجود دارد که همانطور که در بخش سفر سیاحتی یعنی چه توضیح دادیم فرد قصد تفریح و استراحت دارد. حال اگر به عنوان مثال فردی برای بازدید از یکی از آشنایانش قصد سفر خارجی داشته باشد باز هم این نوع سفر را سفر سیاحتی می نماند. به طور خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهیم که سفر سیاحتی یعنی چه باید گفت هر سفری که کاری یا تحصیلی نباشد در دسته سفرهای  سیاحتی به شمار خواهد رفت.

مجوز سفر سیاحتی به خارج از کشور

البته نوعی دیگر از سفر نیز وجود دارد که پس از اینکه دانستید سفر سیاحتی یعنی چه باید بدان توجه داشته باشید. علی الخصوص در کشور ما نوعی دیگر از سفرها به عنوان سفرهای زیارتی مشهور هستند که وسایل مورد نیاز برای سفر زیارتی نیز متفاوت از دیگر سفرهاست. این سفرها به منظر به جای آوردن مناسک مذهبی و یا بازدید از امکان معروف مذهبی صورت می پذیرد. با توجه به سفرهای بسیار بسیار زیادی که هم به صورت سفر داخلی و هم به صورت سفر خارجی به کشورهایی مانند عربستان و عراق و سوریه  صورت می گیرد می توان ایران را پایتخت سفرهای زیارتی به شمار آورد.

چگونه برای سفر سیاحتی مجوز بگیریم؟

بیاد داشته باشید که سفرهای سیاحتی از نظر دولتها هیچ مزیتی ندارند. علی الخصوص برای دولتهایی که در کشور میزان ساکن باشند سفر به خارج از کشور ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد و به نوعی منجر به کاهش ارز ملی و خروج سرمایه مسافران و خرید در کشورهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

با این وجود دولتها شرایطی را فراهم نموده اند که حتی کسانی که به قصد تفریح و قالب گردشگر به کشورشان می روند، در صورتی که مشکلی نداشته باشند به راحتی از کشور خارج شوند.

دریافت مجوز خروج از کشور برای سفرهای خارجی گاهی از موارد قوانین سفت و سختی دارد. این قوانین می‌توانند علی الخصوص برای فرزندان پسر شما و علی الخصوص در زمانی که آنها به سن قانونی رسیده اند اما هنوز خدمت مقدس سربازی را به انجام نرسانده مهم باشند. این افراد می توانند با بررسی شرایط مختلف از امکان سفر خود آگاه شوند.

مهمترین شرط برای خروج از کشور انجام خدمت مقدس سربازی و یا داشتن معافیت موقت یا دائم است. معافیت موقت با توجه به اهمیتی که به درس خواندن کودکان داده می شود معمولا زمانی خواهد بود که فرزند شما مشغول به تحصیل باشد. معافیت دائم نیز شرایط خاص خود را دارد که از آن جمله می‌توان به تک فرزند بودن یا سرپرست خانواده بودن فرزند پسر و یا داشتن نارسایی های جسمی که فرد را از انجام خدمت مقدس سربازی معاف می کند.

جمع بندی

در این مقاله به اختصار توضیح دادیم که سفر سیاحتی یعنی چه و دانستن پاسخ این سوال به چه کاری می آید. در خصوص ضرورت سفر سیاتی نیز همین بس که هیچ چیزی به اندازه یک سفر سیاحتی یا تفریحی نمی تواند حس شادابی و انرژی از دست رفته انسان را بدو بازگرداند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *