چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟ قیمت، نحوه گرفتن و مقدار ارز مسافرتی

113
0
چگونه ارز مسفارتی بگیریم

اینکه چگونه ارز مسافرتی بخریم، دریافت کنیم یا بگیریم از اولین سوالاتی است که پیش از سفر به خارج از کشور باید از خود بپرسید. این موضوع در کنار پرداخت عوارض خروج از کشور دو دغدغه مالی بزرگ برای مسافران است. در واقع سوالات اصلی اینجاست که چگونه و چطور ارز دولتی برای مسافرت بگیریم؟ سامانه ثبت نام ارز مسافرتی چیست و در سال ۱۴۰۱ چه مقدار ارز مسافرتی به هر نفر تعلق میگیرد؟ نحوه گرفتن ارز مسافرتی چیست؟ قیمت ارز مسافرتی امروز بانک ملی چیست؟ دریافت ارز مسافرتی چه شرایطی دارد؟ میزان ارز مسافرتی عتبات چقدر است؟ چگونه ارز مسافرتی اربعین بگیریم؟ ارز مسافرتی را از بانک بگیریم یا از اینترنت یا از فرودگاه؟ آیا دانشجویان ارز مسافرتی میگیرند؟

اگر علاقه مند هستید پاسخ این سوالات را بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی مقدار ارزی است که صرافی های مورد تایید دولت آن را به قیمت دولتی به شما میدهند. از آنجائیکه دلار، یورو و پوند سه ارزی هستند که مورد قبول صرافی های تمام کشورها هستند، شما برای سفر به کشورهایی که شامل ارز مسافرتی میشوند، میتوانید برای گرفتن ارز مسافرتی اقدام کنید. اما اینکه شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی چیست، میزان دریافت و نحوه گرفتن آن به چه صورت است، در ادامه خواهیم گفت.

اولین نکت ای که باید به آن دقت کنید این است که این ارز به هر نفر، یکبار در سال تعلق میگیرد و شرط اصلی دریافت حواله ارز مسافرتی، ارائه بلیط هواپیما به یکی از صرافی های مورد تایید دولت است.

مقدار ارز مسافرتی چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی در سال های مختلف متفاوت است و شما باید در هر سال آخرین و جدیدترین شرایط دریافت ارز را مطالعه کنید تا بتوانید برنامه ریزی درستی داشته باشید. سال های قبل از ۹۷ مقدار ارز مسافرتی برای سفر به تمام کشورها ۱۰۰۰ دلار یا یورو بود. اگر یادتان باشد قیمت دلار در بازار آزاد در اوایل سال ۹۷ مبلغ ۴۲۰۰ تومان بود و در نیمه نخست سال بود مه تا رقم ۱۲ هزار تومان هم رسید. اما پس از ان با کمی اصلاح قیمت رو به رو شد و در نهایت سال ۹۷ با نرخ دلار ۱۲۹۰۰ تومان به پایان رسید.

پس از آن در سال ۹ قیمت دلار رقم ۱۴ هزار تومان را برای اولین بار به خود دید ولی نتوانست از آن بالاتر برود. در این سال ها مقدار ارز مسافرتی به علت افزایش نرخ ارز کاهش یافت و سقف سهم هر نفر برای دریافت ارز مسافرتی تنها ۴۰۰ دلار بود.

اما در سال های بعد مجددا این مقدار تغییر کرد و افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱ نیز حداکثر مقدار ارز مسافرتی بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ دلار برای هر نفر است.

بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص دریافت ارز مسافرتی

شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی اعلام شد. در آخرین اعلام بانک مرکزی در بخشنامه ای در تاریخ ۲۹ تیر ۱۴۰۱ اعلام شد که سقف ارز مسافرتی کاهش یافت. این بخشنامه نشان میدهد برای سفر هوایی به کشورهای با ویزا ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو می‌باشد.

ارز مسافرتی به چه کشورهایی تعلق میگیرد؟

سوال مهمی است که باید حتما پاسخ آن را بدانید. پیش از این سهیمه ای که هر نفر برای دریافت ارز مسافرتی داشت، برای تمام کشورها یکسان بود. این مقدار مثلا معادل ۲۲۰۰ یورو بود. به عبارتی پیش از این مقصد سفر بررسی نمیشد و یا اصلا مهم نبود که مسافر به چه هدفی به این سفر می‌رود؟

اما در آغاز زمستان سال ۱۴۰۰ بخشنامه ای جدید از بانک مرکزی اعلام شد که در آن شرایط جدیدی برای دریافت کنندگان ارز مسافرتی عنوان شده بود. بر طبق این بخشنامه سقف دریافت ارز مسافرتی کاهش یافته و بدین صورت است که:

– اگر قصد سفر به کشورهای نیاز به ویزا آن هم به صورت هوایی را دارید، میتوانید از حدود ۲۰۰۰ یورو در سال بهره مند شوید.

– اما اگر قصد سفر به کشورهایی را دارید که نیاز به ویزا ندارند، اما سفر شما هوایی است، میزان و مقدار ارز دریافتی شما معادل ۳۰۰ یورو خواهد بود.

– اگر سفر شما به هر کشوری به صورت ریلی و زمینی است، چه نیاز به ویزا داشته باشد و چه نداشته باشد، ۳۰۰ یورو به شما ارز دولتی مسافرتی تعلق می‌گیرد.

بنابراین میزان و مقدار ارز مسافرتی زمینی با هوایی متفاوت است.

میزان و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

آیا برای سفر به ترکیه ارز مسافرتی تعلق میگیرد؟

سفر به ترکیه نیز هر چند جزو کشورهایی است که میتوان برای مسافرت و یا اقامت کوتاه بدون ویزا اقدام کرد، اما حتما ویزا مسافرتی در طول این سفر برای شما لازم است. لذا بستگی به شما دارد که برای سفر به ترکیه از طریق زمینی یا هوایی اقدام میکنید.

ارز مسافرتی برای کربلا و عراق

فرقی نمیکند که مسافر عتبات عالیات هستید یا برای تفریح وگردشگری به کشوری سفر میکنید. ارز مسافرتی به زائرین عتبات عالیات هم اختصاص می یابد. به این ترتیب با اقدام برای دریافت ارز مسافرتی عراق یا کریلا میتوانید در کاهش هزینه های سفر خود اقدام کنید.

با این خبر که از سال ۱۴۰۰ انتشار یافته است بسیاری از زائران و مسافران عتبات عالیات که مشکل هزینه ها را داشتند، دلگرم شدند. بر طبق آخرین خبر مربوط به ارز مسافرتی برای کربلا و عراق آمده است که هر زائر میتواند ۲ هزار و ۳۰۰ دلار ارز دریافت کند.

ارز مسافرتی عتبات

پیش از اختصاص یافتن ارز مسافراتی برای کربلا و عراق، مسافرانی که به قصد زیارت به کشورهای خارجی سفر میکردند، هزینه سفر بالاتری نسبت به مسافران دیگری که قصد آنان تفریح وگردشگری بود، داشتند. اما با تصویب این بخشنامه از سال ۱۴۰۰، برای کاهش هزینه های سفر این عزیزان هم چاره ای اندیشیده شد.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

دقت داشته باشید که دریافت ارز مسافرتی برای هر شخص باید با ارائه مدارک لازمه و به طور کامل صورت بگیرد. در درجه اول هر فردی که درخواست دریافت ارز دارد، باید خودش شخصا در محل صرافی یا بانک حضور یابد. در اینجا مدارکی که برای دریافت ارز مسافرتی لازم را نام میبریم:

  1. ارائه اصلی و کپی گذرنامه فرد درخواست دهنده
  2. ارائه اصل و کپی بلیط هواپیما یا قطار که بر روی آن مهر معتبر آزانس هواپیمایی خورده باشد. در صورتی که بلیط هواپیما یا قطار خود را به صورت اینترنتی دریافت کرده اید، بجای مهر آژانس لازم است کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و زمان و تاریخ خرید بلیط را مشخص کنید.
  3. ارائه اصل و کپی کارت ملی فرد درخواست دهنده
  4. همراه داشتن حداقل دو عدد کارت بانکی به نام شخص
  5. رسید پرداخت عوارض خروج از کشور نیز یکی از الزاماتی است که شما باید پیش از اقدام برای دریافت ارز آنرا بپردازید. در مورد مبلغی که باید به هنگام عوارض خروج از کشور بپردازید، در مقاله ای دیگر به طور کامل صحبت کرده ایم.
  6. پر کردن فرم درخواست دریافت ارز مسافرتی به طور کامل و بدون هیچ اشتباهی یکی از الزامات خرید ارز مسافرتی است.
  7. تحویل رسید پرداخت مبلغ معادل ارز ریالی و کارمزد صرافی میزان ارزی که درخواست کرده اید که مقدار آن با توچه به نرخ روز ارز مسافرتی تعیین میشود.
  8. در ادامه یک شماره حساب بانکی معتبر به صرافی یا بانک مورد نظر اعلام میکنید.
  9. ارائه کد پستی و آدرس محل اقامت برای برخی صرافی ها الزامی است.

قیمت ارز مسافرتی امروز بانک ملی

قیمت ارز مسافرتی امروز بانک ملی نسبت به قیمت ارز آزاد کمی پایین تر است. این رقم در تاریخ امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ به ۲۷۸۷۳۷ ریال برای دلار آمریکا و به ۲۸۸۹۵۸ ریال برای یورو رسیده است. در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت ارز مسافرتی بانک ملی برای هر دلار ۲۸۴۴۱۶ ریال بوده است.

نحوه دریافت و گرفتن ارز مسافرتی از بانک های مختلف

خیلی از افرادی که برای اولین بار به دنبال گرفتن ارز مسافرتی هستند، از نحوه دریافت ارز مسافرتی اطلاعی ندارند. در حال حاضر اگر شما هم جزو این افراد هستید، تنها میتوانید به صرافی ملی و ۵ بانک ملی، سامان، تجارت، ملت و پارسیان مراجعه نمایید.

دقت کنید که میزان کارمزد و شرایط ارائه ارز مسافرتی زیارتی در بین این بانک ها ممکن است اختلاف کمی با یکدیگر داشته باشند. اما به طور کلی فراموش نکنید که برای دریافت ارز مسافرتی حداقل ۴ الی ۱۰ روز قبل از سفر خود به یکی از بانکها و یا صرافی ملی مراجعه کنید. چرا که در این روز شما فقط نوبت دریافت میکنید. پس از آن که در روز مراجعه شما برای گرفتن ارز مشخص شد، دوباره به شعبه مراجعه کرده و حواله ارزی خود را دریافت می‌کنید.

در میان برخی از بانک ها هم ممکن است در همان روز کار شما را راه بیاندازند. این موضوع بستگی به موجودی بانک دارد. اما به طور کلی برای خرید ارز مسافرتی از بانک ملی باید ۷ روز قبل به بانک مراجعه و نوبت دریافت کنید در حالی که مراجعه به بانک سامان ۴ روز قبل از تاریخ پروازتان هم کافی است.

برخ بانک ها مثل بانک تجارت برای انجام اینگونه خدمات، شعب ارزی مجزایی از شعب عادی دارند که هم خلوت تر است و هم کار شما سریعتر انجام خواهد شد.

نکته دیگری که به هنگام خرید و دریافت حواله از بانک ها بد نیست بدانید این است که ساعات کاری بانک ها برای ارائه حواله بین ساعت ۹ و نیم صبح تا ۱۲ و نیم ظهر است. در این ساعات بانک مرکزی نرخ روز حواله را اعلام میکند و تا زمانی که این نرخ توسط بانک مرکزی در آن روز اعلام نشده است، شما باید در صف منتظر بمانید.

چه کسانی نمیتوانند ارز مسافرتی بگیرند؟

به طور کلی همه افراد جامعه میتوانند ارز مسافرتی در یافت کنند به جز چند گروه خاص:

  • افراد زیر ۱۲ سال که البته صرافی بانک سامان اعلام کرده است که ارز مسافرتی خود را تنها به افراد بالای ۱۸ سال میدهد.
  • افرادی که اقامت کشورهای خارجی را دارند.
  • افرادی که دارای گذرنامه سیاسی هستند.

نکات مهم پیش از گرفتن ارز مسافرتی

  • مقصد شما چه کشورهای بدون ویزا باشد و چه کشورهای با ویزا میتوانید درخواست دریافت ارز کنید اما فقط مقدار آن متفاوت است که بر طبق آخرین بخشنامه بانک ملی این مقدار برای کشورهای نیاز به ویزا ۵۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو می‌باشد.
  • اگر در تهران هستید، باید بدانید که دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام صورت میگیرد. در واقع بانک به شما حواله میدهد و نقد کردن آن در فرودگاه امام صورت میگیرد. اما اگر در شهری بجز تهران هستید که دارای فرودگاه بین المللی است، این حواله در همان فرودگاه ها نقد خواهد شد و به شما تحویل داده میشود.
  • دقت داشته باشید که اگر گذرنامه خود را در سال جاری تعویض کرده اید، گذرنامه قبلی خود را هم به همراه داشته باشید.
  • نکته ای که حتما باید به آن اشاره کرداین است که برای گرفتن ارز خارجی از برخی بانک ها نظیر بانک ملت، باید در آن جا حساب باز کرده باشید؛ اما در بانک افتتاح حساب نیازی نیست و با هر کارتی می‌توانید مبلغ را پرداخت کنید.
  • در صورت فراموشی گرفتن حواله از بانک یا بردن حواله به فرودگاه، هیچ میزان ارز مسافرتی به شما تعلق نمیگیرد؛ اما می‌توانید بعدا پول خود را از همان شعبه پس بگیرید.
  • برای گرفتن حواله حتماً باید از قبل نوبت بگیرید. (البته این برای همه بانک‌ها الزامی نیست.)
  • حضور فرد متقاضی در بانک الزامی است. پس اگر یک خانواده ۵ نفره هستید، یک نفر نمیتواند نماینده بقیه باشد و حتما هر ۵ نفر باید در بانک حضور داشته باشند.
  • ارز مسافرتی فقط با واحد یورو و دلار داده میشود.
  • اگر قصد دارید ارز مسافرتی برای عتبات و زیارت دریافت کنید، باید دقت کنید که حتما اسمتان در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *