پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

93
0
پرداخت عوارض خروج از کشور 1401

پرداخت عوارض خروج از کشور موضوع مهمی است که در سال های اخیر به دغدغه افراد زیادی از مردم تبدیل شده است. از طرفی قیمت پرداخت عوارض خروج هر ساله تغییر میکند و به همین علت است که همواره باید دنبال تغییرات سال جدید بود. سوالاتی که برخی افراد در این خصوص مطرح میکنند عبارت است از: قیمت پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ چه قدر است؟ آیا کودکان هم باید عوارض پرداخت کنند؟ آیا دو ملیتی ها هم باید عوارض خروج از کشور بدهند؟ آیا عوارض خروج از کشور زمینی با هوایی فرق دارد؟ اپلیکیشن پرداخت عوارض چیست و آیا میتوان به صورت آنلاین پرداخت کرد یا نه؟ اینها سوالاتی است که میخواهیم بنا به نیاز شما عزیزان در این مقاله به آن ها پاسخ بدهیم.

پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور به چه علت است؟

پرداخت عوارض خروج از کشور یک امر اجباری است که بسته به نوع سفر، تعداد سفرهای قبلی و چندین پارامتر دیگر از مسافران پرداخت میشود. از دید کارشناسان این پرداخت نوعی مالیات به حساب می آید که بررسی ها نشان میدهد این عوارض در اکثر کشورها اخذ میشود و مختص کشورما نیست.

با اینحال در کشورای دیگر شیوه پرداخت عوارض خروج از کشور ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. مثلا در برخی از کشورها این هزینه بر روی بلیط هواپیما حساب میشود و در برخی دیگر این هزینه در سفرهای زمینی لحاظ نمی‌گردد و فقط مختص پرواز هوایی است.

مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ چقدر است؟

همانطور که گفته شد میزان عوارض به تعداد سفرهای قبلی تان بستگی دارد به طوریکه در دفعات بعدی باید هزینه بیشتری به هنگام خروج از کشور بپردازید. قیمت پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ برای اولین سفر ۴۰۰ هزار تومان، برای دومین سفر ۶۰۰ و سومین سفر نیز ۸۰۰ هزار تومان می‌باشد.

این مبلغ برای سفرهای عادی است و برخی از سفرها با تخفیف همراه است و یا ممکن است بنا به نوع سفر نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور نداشته باشید.

موضوع پرداخت عوارض از کشور در کنار گرفتن و پس گرفتن وثیقه خروج از کشور موضوعات مهمی است که باید پیش از سفر آنها را در نظر بگیرید.

اعتبار عوارض خروج از کشور تا چه مدت است؟

همه افراد میدانند که بابت هربار سفر باید عوارض خروج از کشور بپردازند. اما اگر شما این پرداخت را زودتر از سفر انجام دادید و به طور ناگهانی سفر شما لغو شد، تکلیف چیست؟ پاسخ این است که هر بار پرداخت دارای یک بازه زمانی اعتبار است و اعتبار عوارض خروج از کشور شما تا پایان همان سال است.

یعنی فرض کنید مسافرت عید نوروز شما کنسل شده باشد اما یکبار عوارض پرداخت کردید. حال شما میتوانید تا فروردین سال دیگر از همان پرداخت عوارض اولیه استفاده نمایید. در مقابل اگر سفر شما ابتدای اسفند لغو شده باشد، و این هزینه را جلوتر پرداخت کردید، حال فقط تا پایان اسفند میتوانید از اعتبار آن استفاده نمایید.

روش پرداخت عوارض خروج از کشور

در حال حاضر ۵ روش برای عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ وجود دارد.

سه روش اول روشهای پرداخت اینترنتی پرداخت عوارض خروج از کشور هستند و دو روش آخر پرداخت حضوری.

اولین روش از طریق سایت پرداخت عوارض خروج از کشور که ” سداد ” نام دارد.

دومین شیوه از طریق اپلیکیشن ایوا است که متعلق به سایت سداد است که باید فرم ذیل را در آنجا پر کنید و به صورت آنلاین هزینه را پرداخت نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور از سایت سداد

سومین شیوه استفاده از بانک ملی برای پرداخت عوارض خروج است که بانک ملی در این راستا اپلیکیشن بله و وبسایت بانک ملی را معرفی کرده است.

چهارمین روش پرداخت در فرودگاه است که توسط دستگاه های مخصوص ATM این امر امکان پذیر است. اگر علاقه ای به پرداخت اینترنتی ندارید و از طرفی نمیخواهید در دقیقه ۹۰ کارهایتان انجام شود، بهتر است به صورت حضوری به شعب بانک ملی ایران مراجعه کنید.

چه کسانی معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ را دارند؟

به طور کلی قانون معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور مشمول کسانی میشوند که مجبور به سفر یا ترک موقت کشور میشوند. خدمه پرواز و کشتی ها به دلیل نوع حرفه و شغلی که دارند، در این دسته قرار می‌گیرند.

همچنین کسانی که دارای گذرنامه های سیاسی یا برخی خدمات خاص هستند نیز نیاز به پرداخت ندارند. بیمارانی که بنا به تشخیص شورای پزشکی نیاز به درمان در خارج از کشور را دارند مشابه جانبازان جنگ تحمیلی که برای درمان خود لازم است به خارج از کشور سفر کنند هم مستثنی از این قانون نیستند.

معافیت دانشجویان و افراد بیمار از پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

در اغلب مواقع انتقال بیماران به کشور دیگر کار راحتی نیست و نیاز به همراهانی دارد. در این خصوص نیز به این همراهان تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی روی هزینه عوارض اعمال میشود.

و اما دسته آخر که حجم بالایی از مسافران را شامل میشوند؛ معافیت عوارض خروج از کشور برای دانشجویان است که دارای مجوز رسمی تحصیل در کشور دیگری را دارند. البته بین هر دو سفر این دانشجویان باید حداقل ۳ ماه فاصله باشد.

مصوبات جدید مجلس در خصوص معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

قانون و مصوبات مجلس ۲ تغییر در خصوص اعمال معافیت ها و یک تغییر در خصوص حذف معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور تعیین کرده است. این مصوبات به شرح ذیل است.

در مصوبه اول، آمده است کسانی که در مرزهای کشور زندگی میکنند با ارائه کد پستی ثبت شده به همراه شناسنامه میتوانند از پرداخت فقط یک بار در سال استفاده کنند.

در مصوبه دوم هم این قانون به طور مشابه برای کسانی در نظر گرفته شده است که به زیارت عتبات عالیات می‌روند.

در مصوبه سوم اما آمده است که کودکان و نوزادان نیز باید عوارض خروج از کشور بپردازند. این در حالی است که پیش از این کودکان زیر ۷ سال مشمول پرداخت هزینه نمی‌شدند.

عوارض خروج از کشور

هزینه خروج از کشور مسافران حج تمتع و عمره در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

این افراد بنا قیمت پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱ که تصویب شد برای سفر اول باید مبلغ ۱۳۲ هزار تومان، در سفر دوم ۱۹۸ هزار تومان و در سفر سوم ۲۶۴ هزار تومان بپردازند. البته به شرطی که فاصله سفرها بیش از ۱۲ ماه (یعنی یکسال) باشد.

استثنائات معافیت پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور چیست؟

یکی از این استثنائات که ممکن است از آن خبر داشته باشید ولی بهر حال در سال ۱۴.۱ نیز پایدار بوده است، مربوط به سفر زیارتی اربعین است. کسانی که قصد انجام سفر زیارتی اربعین را دارند، از پرداخت این هزینه در سال ۱۴۰۱ معاف میشوند اما ممکن است در سال ۱۴۰۲ این قانون تغییر کند.

استثناء آخر هم مربوط به ورزشکاران تیم های ملی است که این افراد برای هر بار خروج از کشور باید معادل قیمت اولیه را بپردازند.

آیا پرداخت عوارض خروج از کشور از مرز زمینی با هوایی فرق میکند؟

بله این مبلغ برای خارج شدن از مرز زمینی کمتر از مرز هوایی است. به بیانی دیگر این مبلغ از تمامی خروج های هوایی همراه با تخفیف نیز کمتر است. اگر قصد پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور از مرز زمینی را دارید، برای بار اول کافی است ۱۲۵۰۰ تومان بپردازید. بار دوم و بار سوم ۱۵ هزار تومان.

جدول هزینه و قیمت پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۱

نوع مسافربار اول سفر در سال (ریال)بار دوم سفر در سال (ریال)بار سوم سفر در سال و بیشتر (ریال)نوع مرز
عادی۴,۰۰۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰۸,۰۰۰,۰۰۰کلیه مرزها
زائر حج تمتع۱,۳۲۰,۰۰۰۱,۹۸۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰کلیه مرزها
زائر حج عمره۱,۳۲۰,۰۰۰۱,۹۸۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰کلیه مرزها
زائر عتبات۳۷۵,۰۰۰۴۵۰,۰۰۰۴۵۰,۰۰۰مرز هوایی
زائر عالیات۱۲۵,۰۰۰۱۵۰,۰۰۰۱۵,۰۰۰مرز زمینی و دریایی
مسافر مرزنشین۷۵۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰۸,۰۰۰,۰۰۰مرز هوایی
مسافر مرزنشین۲۵۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰۸,۰۰۰,۰۰۰مرز زمینی و دریایی
تیم های ملی۲,۶۴۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰۲,۶۴۰,۰۰۰کلیه مرزها
عادی۱۲۵۰۰۰۱۵۰۰۰۰۱۵۰۰۰۰زمینی

لیست وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا در اربعین چیست؟

در آمد دولت از بخش عوارض خروج از کشور چقدر بوده است؟

این عوارض که افراد زیادی با آن مخالف هستند در ایران اجرا میشود و بابت دریافت آن دولت توانسته است در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند و این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. چرا که پرداخت این عوارض که هرساله قیمت آن افزایش می یابد، در کنار محدودیت های ارز مسافرتی هزینه های جانبی سفر را برای مسافران بشدت افزایش می دهد.

آیا دو ملیتی ها هم باید عوارض خروج از کشور بدهند؟

بله، در این مورد استثنائی وجود ندارد. تمامی ایرانیان و شهروندان ایرانی تبار موظفند هنگام خروج از کشور عوارض بپردازند و یک ملیتی یا دو ملیتی بودن در این موضوع معافیت یا تخفیفی ایجاد نمیکند.

مدارک لازم برای عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ چیست؟

برای پرداخت عوارض خروج از کشور باید یا به صورت اینترنتی و یا به صورت حضوری شیوه پرداخت خود را انتخاب کنید. در هر دو صورت نیاز است اطلاعات شخصی مسافر یا مسافرین را بدانید و یک کارت عضو شتاب برای پرداخت داشته باشید.

در آخر به ۲ نکته باید دقت کنید. نکته اول اینکه اگر پرداخت شما به صورت اینترنتی بود، حتما فایل pdf آن را به هنگام عبور از گیت فرودگاه به مسئول بخش عوارض نشان دهید. نکته دوم اینکه اگر پرداخت شما حضوری است و از خدمات cip فرودگاه اصفهان و یا مشهد استفاده میکنید، میتوانید مراحل کار را به پرسنل ارائه دهنده این خدمات بسپارید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *