اقلام ممنوعه در پرواز خارجی

89
0
اقلام ممنوعه در پروازهای خارجی

اگر قصد سفر خارجی دارید حتما باید بدانید که اقلام ممنوعه در پرواز خارجی شامل چه مواردی می شود. البته اغلب این موارد به طور کلی جزو وسایل غیر مجاز در هواپیما است و پرواز داخلی و خارجی ندارد. اما برخی بسته به قوانین دیگر کشورها متفاوت است. فکر میکنید آیا بردن ماشین ریش تراش در هواپیما یا بردن سشوار در هواپیما یا حتی بردن عسل در هواپیما جایز است؟ بردن شارژر در هواپیما چطور؟ یا اصلا به چه وسایلی در فرودگاه گیر میدهند؟ اقلام ممنوعه در پرواز ترکیه کدام هستند؟ در این مقاله سعی می کنیم به این دست سوالات که وسایل غیر مجاز یا اشیا ممنوعه در پرواز خارجی چیست به شکل ساده و روشن پاسخ بدهیم.

چرا برخی اشیا ممنوعه در پرواز خارجی وجود دارد؟

باید دانست محدودیتی که برای ورود برخی اشیا به داخل هواپیما در نظر گرفته شده به ۲ دلیل است. اولین دلیل حفظ امنیت پرواز است. با توجه به شرایط حساسی که هر پرواز دارد بسیار ضروری است که امینت پرواز حفظ شود و لذا به همراه داشتن اقلامی مانند چاقو و قیچی و… به داخل هواپیما ممنوع است.

دومین محدودیت در پرواز به مشکلات فنی مربوط می شود. به همراه داشتن برخی اقلام سبب می شود که برای هواپیما از نظر فنی مخاطره ایجاد شود. موبایل یا هر گونه وسیله ای که امواج رادیویی تولید یا دریافت می کند ممکن است در سیستم های مخابراتی هواپیما اختلال ایجاد کند و نه تنها ممنوع است بلکه برای جان مسافران نیز خطرناک است به همین دلیل تنها در صورتی می توانید چنین وسایلی را وارد کابین نمایید که در حالت خاموش و یا در حالت پرواز قرار داده شده باشند.

اساسا حالت پرواز موبایل که حالتی است که آنتن دهی موبایل را متوقف می کند به همین جهت طراحی شده است. لذا ضروری است اگر قصد پرواز داخلی یا خارجی را دارید حتما با اقلام ممنوعه پرواز آشنا شوید.

آیا حمل اشیا تیز جزو وسایل غیر مجاز در پرواز خارجی است؟

اولین موردی که به سادگی به ذهن هر مسافری نیز ممکن است خطور کند حمل اشیا تیز است. به همراه داشتن هر نوع چاقو یا قیچی یا اشیا تیز مشابه و حتی ابزارآلاتی مانند سیم چین و انبردست و پیچ گوشتی و… نیز به داخل کابین هواپیما اکیدا ممنوع می باشد. همانطور که توضیح داده شد با توجه به وضع امنیتی حساسی که در پرواز حاکم است ورود این اشیا به داخل کابین مجاز نیست.

وسایل ممنوعه و غیر مجاز در پرواز خارجی

این مورد هم در دسته اقلام ممنوعه در پرواز خارجی صدق می کند و هم در پروازهای داخلی. پس به یاد داشته باشید هر نوع اشیای تیز از چاقو گرفته تا ناخن گیر را تنها در چمدانی که به بخش بار هواپیما می سپارید می توانید با خود حمل نمایید. برخی از ابزار تیز مثل موچین و قیچی آرایشی نیز جزو مواردی است که ممنوع است، با اینحال حتما مقاله بایدها و نبایدهای بردن لوازم آرایش به هواپیما را بخوانید.

فندک و سیگار ممنوع

استعمال دخانیات چه در پروازهای داخلی و چه در پرواز خارجی ممنوع است. همچنین به همراه داشتن فندک و کبریت نیز در هواپیما ممنوع می باشد. با توجه به بسته بودن کابین هواپیما و حتی با وجود تهویه خودکار کابین باز هم این قانون که استعمال دخانیات در هواپیما را ممنوع نموده در پروازهای داخلی و خارجی اجرا می شود. در عین حال به همراه داشتن فندک و کبریت نیز که به صورت بالقوه امکان آتش سوزی حتی جزئی را به همراه دارد در کابین هواپیما و حتی در بخش بار دستی نیز ممنوع است.

فندک در هواپیما ممنوع

چه دارو یا مایعاتی را می توان وارد هواپیما کرد؟

بله، بردن برخی داروها و مایعات جزو لیست اقلام ممنوعه در پرواز خارجی و داخلی است. ورود شیشه های نوشابه و نوشیدنی های مختلف و انواع بطری آب و… در داخل هواپیما ممنوع است. اما با توجه به اینکه ممکن است مسافران به مصرف دارو نیاز داشته باشند این قانون یک استثنا قائل شده و حمل مایعاتی مانند انواع دارو و قطره با حجم کمتر از صد میلی لیتر در کابین هواپیما مجاز است. البته به شرطی که ظرف این مایعات در یک شیشه پلاستکی شفاف زیپ دار قرار داده شوند که محتویات شیشه به خوبی قابل رویت باشد.

به همین ترتیب اگر گواهی پزشک داشته باشید که نشان دهد شما ناچار به استفاده از سرنگ هستید حمل سرنگ به داخل کابین مجاز است. هر نوع قرص یا دارو دیگری که به همراه دارید نیز بهتر است با گواهی پزشک باشد و قبل از ورود به هواپیما در خصوص اجازه ورود آن از مسئولین پرواز سوال کنید. بنابراین بردن دارو و مایعات به داخل هواپیما تحت شرایطی که گفته شد، ایرادی ندارد.

بردن دارو به داخل هواپیما

آیا ورود میوه به داخل هواپیما ممنوع است؟

در بین وسایل غیرمجاز و اقلام ممنوعه در پرواز خارجی برخی موارد را به سادگی می توان حدس زد اما برخی از موارد دور از انتظار هستند و مخصوصا در پروازهای خارجی ممکن است منجر به جریمه های سنگین برای مسافران از همه جا بی خبر شوند.

مثلا برخی از کشورها محدودیتهایی برای حمل مواد غذایی از جمله انواع میوه و گوشت و… دارند. این محدودیت‌های جنبه های کشاورزی و یا بهداشتی داشته و به عنوان مثال کشورهایی مانند استرالیا و آمریکا و… قانون منع ورود میوه در پروازهای خارجی را وضع کرده اند و حتی اگر یک عدد موز همراه شما باشد و به مسئولین مروبطه اعلام ننموده باشید، ممکن است با جریمه های سنگینی مواجه شوید.

لذا بهتر است به این موارد هم در بین اقلام ممنوعه در پرواز خارجی کشورهای مختلف نیز توجه داشته باشید. این در حالی است که کشوری مانند انگلیس چنین محدودیتی ندارد و شما می توانید حتی دو کیلو موز را نیز با خود به داخل کابین بیاورید.

حمل سلاح گرم و سرد

با توضیحاتی که داده شد قاعدتا روشن شده است که ورود انواع سلاح گرم و سرد به داخل کابین در امنیت پرواز اختلال ایجاد می کند و جزو وسایل ممنوعه در هواپیما به شمار می آید. لذا اگر احیانا برای هر یک از اقلام مذکور مجوزی در اختیار دارید و مجبورید آنها را به همراه داشته باشید، حتما با مسئولین مربوطه جهت قرار دادن آنها در قسمت بار هواپیما مشورت کنید.

حمل شارژر و لب تاپ در هواپیما مجاز است؟

حمل لوازم برقی از موبایل و نوت بوک گرفته تا شارژر و… مانعی در پرواز ایجاد نمی کند به شرط آنکه لوازم مذکور در حال پرواز و یا خاموش قرار داده شوند و لوازمی که از باطری استفاده می کنند نیز باید باطری آنها جدا شده باشد.

به طوری کلی سعی بر این است که در کابین هواپیما وسیله ای که با برق کار می کند ترجیحا روشن نشود چرا که هر گونه جریان برق وصل شده در هواپیما می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. بنابراین بردن شارژر به هواپیما نیز جزو اقلام ممنوعه در پرواز خارجی و داخلی است. با این حال هر چند در پروازهای داخلی به هنگام ورود به هواپیما ممانعتی برای لپ تاب و شارژر نمیشود اما در نظر داشته باشید که نمیتوانید لپ تاب را داخل هواپیما روشن کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتما در زمان های بلند شدن و فرود آمدن موبایل تان را در حالت پرواز قرار دهید تا اختلالی در سیستم هواپیمایی اسجاد نکند.

بردن شارژ بو لپ تاب ه داخل هواپیما | وسایل غیر مجاز در هواپیما پرواز خارجی و داخلی

حمل چه لوازم ورزشی در پرواز مجاز است؟

لوازم ورزشی که می توانند به عنوان سلاح سرد مورد استفاده قرار بگیرند مانند تیر و کمان و یا چوب بیس بال و لوازم ورزشی رزمی قاعدتا ممنوع هستند و حمل انها در پروازهای خارجی و داخلی مجاز نیست.

آیا انواع سوغاتی و هدیه را میتوان به داخل هواپیما برد؟

شاید شما پس از یک سفر تفریحی یا کاری به یک کشور خارجی قصد داشته باشید که سوغاتی یا هدیه ای را برای دوستان و خانواده خود تهیه کنید. باید بدانید که برخی از کالاهایی که بدین منظور تهیه می کنید امکان خروج از برخی کشورها یا ورود به داخل کابین هواپیما را ندارند و در لیست اقلام غیر مجاز و ممنوعه پرواز خارجی هستند.

به عنوان مثال برخی کالاها که با لاک پشت های در معرض انقراض ساخته شده اند را نمی توانید وارد کابین هواپیما کنید یا حمل عاج فیل یا وسیله ای که با عاج فیل درست شده باشد نیز ممنوع است.

پیشنهاد می کنیم اگر شی غیر متعارفی را که همراه دارید می خواهید وارد کابین نمایید ابتدا در خصوص اجازه حمل آن با مسئولین مربوطه مشورت کنید تا از جریمه های سنگینی که مسافرت را به کام شما تلخ خواهد کرد دوری نمایید. از آنجائیکه سوغاتی هر کشور نیز تنوع زیادی دارد، باید حتما آن سوغاتی را با لیست اقلام ممنوعه در پرواز خارجی چک کنید.

چطور می توان حیوانات خانگی را وارد هواپیما کرد؟

در سال های قبل ورود انواع حیوانات در داخل هواپیما ممنوع بود اما با توجه به رشد روز افزون استفاده از حیوانات خانگی شرایطی محیا شده که دارندگان حیوانات خانگی در صورتی که حیوان خود را داخل باکس مخصوص قرار دهند بتواند حیوان خانگی خود را با خود همراه داشته باشند و حتی به داخل کابین هواپیما حمل کنند. در این خصوص قوانین ویژه ای وضع شده است که میتوانید قوانین مربوط به حمل حیوانات با هواپیما را مطالعه کنید.

حیوان خانگی در هواپیما

اقلام ممنوع ورودی به ایران

هر چند شما به قوانین مربوط به شرکتهای هواپیمایی و کشورهای خارجی توجه داشته باشید باز ممکن است اقلامی به همراه شما باشد که جریمه های سنگینی را در پی دارند. باید بدانید که گمرک ایران نیز ورود و خروج برخی اقلام به داخل ایران و یا از ایران به سایر کشورها را ممنوع کرده است.

به عنوان مثال کالاهایی که با قصد تجاری از طریق مسافر و هواپیما به داخل کشور وارد شوند از انجا که می بایست سیر قانونی و تجاری را طی کرده باشند ممنوع هستند. لذا هر کالایی با ارزش بیش از ۸۰ دلار اگر جنبه تجاری داشته باشد نمی تواند وارد کشور شود.

ورود دارو و اقلام غذایی نیز در صورتی که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد و از حد ۸۰ دلار که ذکر شد بیشتر نباشد مجاز خواهد بود و بیش از ان با جریمه های سنگین مواجه می گردد.

اقلام ممنوعه خروجی از ایران در هنگام پرواز خارجی

خروج هر گونه فرش یا تابلو فرش دست باف با متراژی بیش از ۲۰ متر مربع از ایران به مقصد هر کشور دیگری ممنوع است. جالب اینجاست که برخی کشورها مانند عراق و سوریه و عربستان هستند که هر گونه فرش با هر متراژی را نمی توانید به آن کشورها ببرید.

همچنین حمل زیور آلات شامل طلا و جواهر یا پلاتین با وزن بیش از ۱۵۰ گرم از کشور به دیگر کشورها حکم قاچاق داشته و لذا به شدت با این مسئله برخورد خواهد شد. همچنین خروج هر گونه سکه طلا نیز اکیدا ممنوع است. همچنین کالاهایی که حکم میراث ملی و فرهنگی را دارند نیز نمی توانند همراه با مسافر و یا در داخل بار از کشور خارج شوند.

بردن طلا و جواهر به داخل هواپیما | اقلام ممنوعه در پرواز خارجی

یادآوری می شود که امروزه دستگاه های پیشرفته در گیت های فرودگاهی نصب شده و هر نوع سرپیچی از قانون را با جریمه های سنگین همراه می سازد لذا بهتر است به توصیه های امنیتی و قانونی توجه نمایید.

راهکارهای حمل اقلام ممنوعه به داخل هواپیما در پرواز داخلی و خارجی چیست؟

هر یک از اقلامی که در بالا به عنوان کالاهای غیر مجاز در پرواز خارجی معرفی گردید ممکن است برای یک مسافر ضروری باشد و وی بنا به دلایل خاصی ناچار به حمل آن موارد باشد. در این گونه موارد می بایست اولا با مسئولین مربوطه مشورت کرد و از راهنمایی های ایشان بهره برد.

در ثانی اکثریت اقلام ممنوع که در این مقاله ذکر شده تنها از جهتی که مسافر قصد داشته باشد این کالاها را به کابین هواپیما وارد کند ممنوعیت دارند و بسیاری از انها را می توان به عنوان بار در قسمت بار هواپیما حمل نمود. البته ممنوعیت ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

برخی از وسایل غیرمجاز یا به عبارت بهتر اقلام ممنوعه در پرواز خارجی یا داخلی که از نظر شرکت هواپیمایی ایجاد شده اند مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد یا بحث امنیتی پرواز مد نظر بوده یا بحث فنی و ایمنی پرواز را قانون گذار در نظر گرفته است. این موارد اغلب می توانند به عنوان بار در قسمت بار هواپیما حمل شوند و محدودیت مورد نظر بر طرف می شود. اما برخی ممنوعیت ها از نظر قانونی و از سوی گمرک کشور مبدا یا کشور مقصد وضع شده اند و حتی در قسمت بار هواپیما نیز نمی تواند این اقلام را به همراه داشت.

با توجه به سیستم های پیشرفته گیت های فرودگاهی خواهشمندیم هرگز با این تصور که کسی متوجه نمی شود، هیچ کالای ممنوعه ای را در پروازهای داخلی و یا بخصوص پروازهای خارجی به همراه نداشته باشید چرا که گاهی تا چند برابر قیمت کالای مورد نظر جریمه می شوید و در برخی موارد مانند حمل مواد مخدر یا داروهایی که حجم مواد مخدر را دارند مجازاتهایی شدیدتر از جریمه در انتظار شما خواهد بود.

حتی داروهایی که مانند قرص های آرام بخش که در کشور خودمان به صورت متداول مصرف و خرید و فروش می شوند ممکن است در کشوری دیگر حکم مواد مخدر را داشته باشد و مجازات سختی در انتظار مسافری باشد.

بهر حال ممکن است نوعی دارو وجود داشته باشد که جزو لیست اقلام ممنوعه در پرواز خارجی هواپیما ها باشند. لذا مجددا تاکید می کنیم اگر هر فردی این داروها را به همراه دارد، مانند هر کالای مشکوکی دیگری که جزو وسایل غیر مجاز به حساب می آید و به همراه دارید، باید شخصا به مسئولین مربوطه نشان دهید و در خصوص مجاز یا غیر مجاز بودن حمل آنها به داخل هواپیما مشورت کنید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *