با انواع بلیط هواپیما و کلاس های پروازی آشنا شوید

130
0
انواع بلیط هواپیما و کلاس های پروازی

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید بدانید انواع بلیط هواپیما چیست و اصلا چه تفاوتی بین انواع کلاس پروازی هواپیما وجود دارد؟ قیمت بلیط هواپیما فرست کلاس و دیگر انواع بلیط هواپیما چه قدر باهم فرق دارد؟ آیا امکانات انواع کلاس های پروازی هواپیما اختلاف زیادی با هم دارند؟ دسته بندی های دیگری که برای انواع بلیط هواپیما در پروازهای داخلی مرسوم است، چیست؟

انواع بلیط هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی بر طبق کلاس های مختلف طبقه بندی میشوند. بنابراین ممکن است هنگام خرید آنلاین انواع بلیط ­های هواپیما از شرکت­های مختلف، اصطلاحات مختلفی را همچون پرواز چارتری، نرخ مسیر هوایی، کلاس پروازی، پرواز سیستمی شنیده باشیم.

لذا آگاهی و اطلاع درست از این اصطلاحات مربوط به انواع بلیط هواپیما به ما کمک میکنند تا خرید آسان و قابل اطمینانی را تجربه کنیم. به طور کلی مفهوم بلیط برگه ­ای، مجوزی برای وارد شدن به تماشاخانه، اتوبوس، راه‌آهن، هواپیما است. در این مقاله کوله پشتی سعی دارد اطلاعاتی را درباره انواع بلیط هواپیما را در اختیار شما قرار دهد. پس با ما همراه باشید تا با اصطلاحات این مجموعه آشنا شویم.

بلیط هواپیما چیست؟

بلیط ایرلاین (Airline ticket) یا بلیط هواپیما سندی است که میتواند هم به صورت کاغذی باشد و هم به صورت الکترونیکی. این بلیط در واقع کاغذی است که آژانس­های هواپیمایی و یا شرکت هواپیمایی آن را به منظور مجوزی برای مسافران صادر میکنند. این بلیط وظیفه تایید هویت فردی در طول پرواز با ایرلاینی مشخص را دارد.

پس در کل دو نوع بلیط هوایی وجود دارد که شامل بلیط‌های الکترونیکی (e-ticket) و بلیط ­های کاغذی (paper ticket) است.

انواع بلیط هواپیما | انواع کلاس پروازی بلیط هواپیما

از یکم ژوئن سال ۲۰۰۸ سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) قانون استفاده از بلیط الکترونیکی را جایگزین بلیط کاغذی کرد و برای کلیه ایرلاین‌های عضو این سازمان اجرا آن را اعمال کرد. همانطور که میدانید امروزه برای دریافت کارت پرواز از گیت های خروجی نیاز به ارائه بلیط کاغذی دیگر وجود ندارد.

همانطور که میدونید بلیط های کاغذی قدیمی در حین دریافت صدور کارت پرواز لازم میشد، در صورتی که در پروازهای بین المللی در بیشتر ایرلاین‌های کلیه فرودگاه‌ها و در سراسر جهان فقط با گذرنامه انجام میگردد.

دانستن اطلاعات کافی در مورد انواع بلیط هواپیما یک امر ضروری است که برای آسان کردن یک پرواز لازم به نظر میرسد.

از جمله اطلاعاتی که در هنگام گرفتن انواع بلیط هواپیما لازم است بدانید: شماره پاسپورت، نام مسافر، نام ایرلاین مربوطه، شماره بلیط، کلاس پروازی، میزان بار مجاز، ساعت خروج از مبدأ و ساعت ورود به مقصد، مسیر پرواز، شرح خاص درباره پرواز و یا نرخ جریمه کنسلی بلیط هستند.

انواع بلیط هواپیما در سایت های اینترنتی

امروزه برای سفر به نقاط مختلف جهان از روش­‌های حمل ونقل هوایی و زمینی استفاده می‌شود که لازم است  برای استفاده از آن بلیط تهیه نمایید. بلیط‌های زمینی بسته به این که چه نوع وسیله ای قرار است شما را جابجا کند، به دسته‌های کوچکتری هم تقسیم می­گردند که شامل: بلیط اتوبوس، بلیط قطار کشتی و غیره هستند.

اما انواع بلیط هواپیما نیز دسته های مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. یکی از این دسته بندی هایی که درمورد بلیط‌ها در نظر گرفته میشود، بلیط های قابل استرداد و بلیط‌های غیرقابل استرداد هستند.

بلیط‌های قابل استرداد به بلیط­ هایی گفته میشود که در صورت کنسل کردن بلیط از سمت مسافر مبلغ بلیط به او برگردانده می‌شود که شرایط و زمان کنسل کردن آن مهم است. زیرا در برخی از کلاس‌ها مبلغی از جریمه از مسافران کسر میشود و مابقی مبلغ بلیط را به مسافر برگردانده میشود.

بلیط‌های غیرقابل استرداد به بلیط‌هایی گفته میشود که در صورت کنسل کردن از سمت مسافر مبلغ بلیط به نوعی سوخت میگردد و بازگردانده نمی‌شود اما در موقعیت­هایی ممکن است با توجه به قوانین شرکت ایرلاین  به مسافر مبلغ ناچیزی برگردانده شود. میتوان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه­ و بلیط ارزان چارتری نیز برخوردار شوید.

تفاوت قیمت انواع بلیط­ هواپیما بر اساس کلاس پروازی

به طور کلی سه نوع کلاس یا سطح پرواز متفاوت در زمینه ‌ی سفر هوایی و انواع بلیط هواپیما وجود دارد که در قیمت انواع بلیط هواپیما، کیفیت پرواز و خدمات ارائه شده در آن متفاوت هستند. با این کلاس‌ها در ادامه بیشتر آشنا خواهیم شد:

کیفیت و قیمت بلیط هواپیما کلاس درجه یک یا فرست کلاس

شاید تا به حال نام فرست کلاس (First class) را شنیده باشید. این کلاس گران‌ترین کلاس پروازی در میان انواع بلیط هواپیما است و با حرف اختصاری F نشان می‌دهند که بسیار لوکس محسوب می‌گردد. صندلی‌­های فرست کلاس به صورت تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی هستند.

از جمله امکانات رفاهی که در این کلاس پروازی میتوانید داشته باشید لپ تاپ، تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، سرویس اینترنت ماهواره­­ای، صندلی­ های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، سرویس بهداشتی پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف پذیر جداگانه است.

در فرست کلاس پروازی غذای گرم سرو میگردد و قابل ذکر است انتخاب نوع غذا از روی منوی غذایی و با خود مسافر است. سرویس کترینگ این کلاس پروازی از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. از نظر پذیرایی در فرست کلاس مهمانداران این کلاس پروازی توجه خاصی به مسافران دارند. آیا میخواهید بدانید چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

مسافران این کلاس نخستین مسافرانی هستند که هنگام پیاده شدن از هواپیما خارج میگردند. هنگام سوار شدن به هواپیما نیز مسافران فرست کلاس آخرین مسافرانی هستند که وارد هواپیما میشوند و انتقال آن­ها به هواپیما به طور جداگانه از سایرین مسافران انجام میشود. این موضوع به خاطر این است که به این افراد که هزینه بیشتری در خرید بلیط کرده اند، خدمات مرتبط با زمان و کمتر معطل شدن مسافران را هم در نظر میگیرند.

در بلیط هواپیما فرست کلاس هر مسافر فضای بسیار بیشتری نسبت به یک صندلی عادی به صورت اختصاصی در اختیار میگیرد. کانتر پذیرش در ترمینال فرودگاه کانتری مجزا است و برای دریافت کارت پرواز اولویت با آن­ها است.

بیشتر مشتریان این کلاس، سرمایه داران بزرگ و مسافران VIP  هستند. کلیه امکانات در یک کابین از مسافرین عادی جدا است و افزون بر این امکانات، گاهی اتاق جلسات و یک یا چند لابی خصوصی نیز در هر کابین وجود دارد تا افراد بتوانند در کنار همدیگر جلسات خود را برگزار کنند.

همچنین پرواز فرست کلاس معمولا از هواپیماهای دو طبقه ایرباس و بوئینگ استفاده میگردد که فضای بیشتری رو بتوانند در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار دهند. تا به اینجا در میان انواع بلیط هواپیما با نوع فرست کلاس کاملا آشنا شدید.

فرست کلاس از لحاظ قیمت در بین انواع کلاس پروازی بلیط هواپیما بالاترین سطح را دارد. در پروازهای خارجی که عمدتا این نوع کلاس دیده میشود، قیمت بلیط فرست کلاس بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ دلار است.

قیمت بلیط فرست کلاس هواپیما

کلاس تجاری – business class یا C در انواع بلیط هواپیما

این درجه از پروازها خوراکِ خانم‌ها و آقایانی است که در کار بیزنسی فعالیت دارند که از یک تجارت سنگین و سخت بر­می‌گردند و دلشان میخواهد یک غذای گرم مطابق با سلیقه‌شان میل نمایند. خستگی کار و سفر کاری باعث میشود بخواهند به طور آسوده بر روی صندلی‌های مبله ب­نشیند و چشم­هایشان را ببندند.

قیمت بلیط این کلاس تجاری در میان انواع بلیط هواپیما به گونه ای است که از فرست کلاس ارزان تر ولی از اکونومی گران تر است. چراکه این کلاس‌ پروازی نیز امکانات رفاهی کاملی دارد که شامل کانترهای مستقل، حمل و نقل اختصاصی تا هواپیما است. همچنین دارای امکانات صوتی و تصویری اختصاصی نیز وجود دارد. بنابراین این کلاس یک پله از فرست کلاس ارزان‌تر اما نسبت به دیگر کلاس­های پروازی مثل اکونومی گران‌تر هستند.

اگر هواپیمایی هم دارای فرست کلاس باشد و هم دارای بیزینس کلاس، ترتیب قرار گیری این افراد بدین صورت است که ابتدا فرست کلاس، پس از آن بیزینس کلاس و در نهایت اکونومی کلاس قرار دارد.

بیشتر مشتریان این کلاس، سرمایه داران بزرگ و مسافران CIP هستند. در مورد خدمات CIP فرودگاه مشهد چه میدانید؟

قیمت بلیط هواپیما بیزنیس کلاس

درجه اقتصادی یا کلاس اکونومی – economy class یا Y

پایین‌ترین قیمت انواع بلیط هواپیما به این کلاس تعلق دارد. صندلی‌های این کلاس در میان انواع بلیط هواپیما در ردیف‌های کنار هم قرار دارند و فضای اختصاصی و بازتری برای مسافر وجود ندارد. غذای این کلاس کیفیتی عادی دارد و از تنوع زیادی برخوردار نمی‌باشد.

کلاس پرواز اکونومی آخرین نوع کلاس پروازی است که در ایران رواج دارد و مشتریان آن مسافران عادی هستند. این کلاس اکونومی در یک پرواز بیشتر صندلی­های موجود در هواپیما را به خود اختصاص میدهند. امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته میگردد، اغلب از تعداد محدودی روزنامه، مجله­ تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز تشکیل میگردد.

قیمت انواع کلاس پروازی در بلیط هواپیما

تا به اینجا انواع بلیط هواپیما در ایران را از نظر قیمت و سطح کیفیت با یکدیگر بررسی کردیم. متوجه شدیم که به طور کلی ۳ کلاس برای بلیط هواپیما وجود دارد اما این دسته بندی در کشورهای دیگر محدود به ۳ حالت فوق نیست و چندین زیر دسته و طبقه بندی دیگر نیز وجود دارد.

برای مثال در پروازهای خارجی، کلاس اکونومی پرمیوم نیز وجود دارد. پروازهای پریمیوم اکونومی، با صندلی‌های ممتاز و مزایای مختلف دیگر، شکاف بین کابین‌های اکونومی و امکانات رفاهی کلاس تجاری را پر می‌کنند.

انواع بلیط هواپیما در کلاس تجاری در پروازهای خارجی به صورت ذیل است.

C – Business Class. D – Business Class Discounted. E – Shuttle Service (no reservation allowed) or Economy/Coach Discounted. F – First Class. G – Conditional Reservation.

در ادامه میخواهیم به صورت مختصر در مورد بلیط هواپیما یک طرف و دو طرفه و همچنین سیستمی و چارتری با شما صحبت کنیم.

بلیط هواپیما یک طرفه

بلیط یک طرفه به پرواز بدون بازگشت به مبدأ گفته می‌شود. هنگامی این بلیط تهیه میشود که نمیدانیم قرار است تا چه زمانی در مقصد بمانیم و زمان بازگشتمان ‌مشخص نیست. اغلب افراد ترجیح میدهند بلیط یک طرفه خریداری کنند. اگر در مورد بهترین زمان خرید بلیط هواپیما سوالی دارید، کلیک کنید.

بلیط هواپیما دوطرفه

بلیطی است که پرواز برگشت از مقصد به مبدأ در خود شامل میشود. زمانی این بلیط را می­توان تهیه نمود که از زمان دقیق بازگشت خود مطمئن باشیم.

بلیط سیستمی

پرواز سیستمی یا پرواز زمان‌بندی شده و به پروازی گفته می‌شود که به صورت کامل و دقیق، برنامه‌ریزی شده است و در زمان مشخص و مسیر مشخص توسط شرکت هواپیمایی صورت میگیرد. در این پرواز همه صندلی‌های موجود توسط شرکت هواپیمایی به فروش می‌رسند. قابل ذکر است این نوع پروازها را می‌توان از چند ماه قبل از سفر خریداری کرد.

بلیط چارتری

در بسیاری از سایت‌های فروش بلیط امروزه واژه بلیط چارتری بسیار زیاد شنیده میشود.  واژه چارتر به مفهوم دربست اجاره کردن است و منظور از این کلمه در صنعت گردشگری بدین صورت است که هر وسیله نقلیه که شامل تعداد زیادی صندلی باشد که بتوانیم آن­ها را اجاره و یا خریداری کنیم، چارتر گفته می‌شود. این گونه از پروازها اغلب خارج از جدول زمان‌بندی پروازها انجام میگردند.

اما نکته ای که باید حتما به هنگام خرید انواع بلیط هواپیما به آن دقت کنید، فرق بلیط پرواز سیستمی با چارتری است. توصیه میکنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

در پایان سفر خوب و خوشی را برایتان آرزومندیم. دعای سفر ما بدرقه راهتان.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *