تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت

110
0
تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت

قوانین تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت چیست؟ این سوال خیلی از جوانانی است که به هر دلیلی نتوانستند دوره سربازی را به اتمام برسانند. بنابراین در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه میتوان بدون کارت پایان خدمت گذرنامه را تمدید کرد؟ به عبارت دیگر خروج از کشور یا تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت برای چه کسانی امکان پذیر است؟

بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فرزندان پسر در هر خانواده ایرانی موظف به گذراندن دوره خدمت مقدس سربازی هستند. به همین دلیل کسانی که مشمول خدمت سربازی باشند حق خروج از کشور را ندارد. اما قوانینی نیز برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت و همچنین پس گرفتن وثیقه خروج از کشور پس از بازگشت وجود دارد. تحت شرایط خاصی و با رعایت مواردی که در قانون ذکر شده می توان جهت تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت اقدام نمود.

آیا سفر به خارج از کشور بدون کارت پایان خدمت ممکن است؟

تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت یکی از دغدغه های اساسی کسانی است که فرزند پسر دارند. طبق قانون ایران و بسیاری از کشورهای دیگر علی الخصوص کشورهای در حال توسعه همه مردان موظف هستند دوره ای را تحت خدمت نیروهای نظامی کشور قرار داشته باشند.

خدمت سربازی

در ایران این دوره معمولا حدود دو سال در نظر گرفته می شود که این مدت در شرایط مختلف می تواند کاهش یا افزایش داشته باشد. سن اعزام به خدمت مقدس سربازی در ایران هجده سال تمام است و تا قبل از این سن سفر به خارج از کشور ممنوعیتی خاصی ندارد. به همین دلیل اگر فردی گذرنامه داشته باشد و مدت گذرنامه وی پایان یافته باشد در صورتی که به سن هجده سالگی نرسیده باشد مشکلی جهت تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت ندارد.

اما کسانی که به سن هجده سالگی رسیده اند و از معافیت تحصیلی استفاده می کنند ممکن است برای تمدید گذرنامه خود با مشکلاتی مواجه شوند و در این زمینه سوالاتی داشته باشند. پس اگر سن فرزند پسر شما زیر هجده سال است می توانید به راحتی برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت اقدام کنید و نگرانی در این خصوص نداشته باشید اما اگر فرزند شما بالای هجده سال سن دارد توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا از قوانین و شرایط دریافت و یا تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت مطلع شوید.

شرایط ضروری تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت

نخستین شرط مهم برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت این است که فرد مشمول یعنی پسر بالای هجده سال غیبت نداشته باشد. اما غیبت در خدمت سربازی به چه شرایطی تعلق می گیرد؟ غیبت در خدمت سربازی به طور خلاصه به وضعیتی گفته می شود که فرد در زمانی که مقرر شده تا در حوزه نظام وظیفه یا محل خدمت خود حضور پیدا کند غایب بوده و به هر دلیلی از انجام این وظیفه سر باز بزند.

به عنوان مثال اگر فردی به هجده سال تمام رسید ولی برای اعزام به خدمت سربازی اقدامات لازمه را به انجام نرساند غایب محسوب می شود و در اصطلاح گفته می شود که وی غیبت کرده است. البته لازم به ذکر است که برای کسانی که مشغول به تحصیل هستند در قانون جمهوری اسلامی ایران استثنا قائل شده و این افراد تا زمانی که مشغول به ادامه تحصیل باشند از معافیت تحصیلی برخوردار هستند و نیازی نیست اقدامی جهت اعزام به خدمت انجام دهند.

فرجه معافیت تحصیلی برای پسران

همچنین فرجه خاصی که قانون در خصوص این افراد در نظر گرفته این است که پس از پایان تحصیلات نیز مهلتی شش ماهه یا یک ساله برایشان در نظر گرفته می شود که در این مدت می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر اقدام نمایند و اگر موفق به این امر نشده باشند می بایست در این مدت قانونی نسبت به ثبت نام جهت اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند.

معافیت تحصیلی دانشجویان برای تمدید گذرنامه

فرجه دیگری نیز قانون برای افراد مشمول که قصد دارند از معافیت تحصیلی استفاده کنند در نظر گرفته است و آن این است که پس از ثبت نام نیز معمولا چند ماه بعد تاریخ اعزام به خدمت برای شخص متقاضی در نظر گرفته می شود و اگر در این فاصله نیز بتواند به مقطع بالاتر راه یابد خواهد توانست از معافیت تحصیلی استفاده کند. اگر با وجود همه این فرجه ها فرد در مهلت مقرر برای ثبت نام اقدام نکند و یا در تاریخ اعلام شده در حوزه نظام وظیفه حاضر نباشد مشمول غیبت شده و دیگر نخواهد توانست برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت اقدام کند.

حال اگر شما غیبت نداشته باشید و بخواهید برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت اقدام نماید لازم است که معرفی نامه از محل تحصیل ارائه کنید. معرفی نامه یا گواهی اشتغال نامه ای است که از سوی مرکز تحصیلی مانند دبیرستان یا دانشگاه برای شما صادر می شود و تایید می کند که شما در حال تحصیل و استفاده از معافیت تحصیلی هستید.

به یاد داشته باشید که هر گونه گواهی اشتغال به تحصیل که از سوی شما به اداره نظام وظیفه عمومی ارائه شود استعلام گرفته می شود و تاییدیه مورد نظر را در نامه جداگانه ای مرکز تحصیلی شما می بایست به مرکز نظام وظیفه ارائه نماید پس هنگام دریافت گواهی اشتغال به تحصیل دقت لازم را به خرج دهید.

پس از اینکه مطمئن شدید غیبت ندارید و گواهی اشتغال به تحصیل خود را نیز دریافت کردید نوبت مرحله سوم می رسد. در این مرحله برای تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت نیاز دارید که مبلغی را به عنوان ودیعه خروج کشور به حساب دولت پرداخت کنید. البته نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد چرا که اولا مبلغی که به عنوان وثیقه خروج از کشور برای متقاضیان در نظر گرفته شده مبلغ چندان زیادی نیست و در مقابل مخارجی که فرد برای سفر به کشورهای دیگر می پردازد بسیار ناچیز است.

در ثانی این مبلغ پس از بازگشت به کشور به فردی متقاضی تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت برگردانده می شود. برای باز پس گیری این مبلغ ضروری است که اولا در زمان مقرر به کشور برگردید و در ثانی بازگشت خود را به نظام وظیفه اعلام نمایید تا طی مدت کوتاهی که معمولا از چند روز تجاوز نمی کند مبلغی که به عنوان وثیقه متقاضیان تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت و سفر خارجی از شما اخذ شده است به حسابی که خودتان اعلام می کنید و لزوما باید به نام شخص مسافر باشد واریز گردد.

لذا پس گرفتن وثیقه خروج از کشور نیز مراحلی دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

مراحل تمدید گذرنامه در دفاتر پلیس بعلاوه ده

جهت تمدید گذرنامه ابتدا باید به دفاتر پلیس بعلاوه ده مراجعه کرده و کد سخا تهیه کنید. سپس به سایت سازمان نظام وظیفه به آدرس vazifeh.police.ir مراجعه کرده و با تکمیل مشخصات کامل فردی و تحصیلی و همچنین ارسال مدارک مورد نظر ثبت نام به انجام برسانید. مدارکی که برای ثبت نام جهت تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت لازم دارید به شرح زیر هستند:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تاییدیه ثبت احوال برای کسانی که هنوز کارت ملی خود را دریافت نکرده اند یا جهت دریافت المثنی کارت ملی اقدام نموده اند.
  2. برگه اعزام به خدمت بدون غیبت برای کسانی که جهت اعزام به خدمت اقدام نموده و زمان آغاز خدمت مقدس سربازی برای ایشان مشخص شده است و در بازه باقی مانده تا زمان اعزام قصد سفر خارجی دارند.
  3. برگه درخواست معافیت های کفالت، پزشکی و موارد خاص در صورتی که قصد استفاده از معافیت داشته باشید.
  4. برگه تایید اتمام تحصیلات برای کسانی که فارغ التحصیل شده اند و پس از ثبت در دفاتر پلیس +۱۰ برای آن ها صادر می شود.
  5. گواهی اشتغال به تحصیل برای کسانی که در حال استفاده از معافیت تحصیلی هستند.
  6. دفترچه قرض الحسنه بانک سپه یا دیگر بانک های معرفی شده

پس از ثبت نام و صدور مجوز خروج از کشور ضروری است که ظرف بیست و چهار ساعت برای تحویل پاسپورت به دفاتر پلیس بعلاوه ده مراجعه نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که معمولا قوانین هر چند در طول زمان به صورت کلی تغییر نمی کنند اما ممکن است در هر دوره ای جزئیات قوانین تغییر کند. لذا ضروری است اقدامات لازمه را پس از مراجعه به پلیس به علاوه ده از کارشناسان مربوطه اخذ نمایید.

قوانین تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت

وثیقه خروج از کشور بدون سربازی چقدر است؟

اما اگر واقعا قصد تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت و سفر خارجی دارید بهتر است با مبالغ مربوط به وثیقه سفر خارجی نیز آشنا شوید. این مبلغ معمولا با توجه به نوع سفری که فرد تصمیم به انجام آن گرفته متفاوت است. به عنوان مثال اگر شما به سفر زیارتی می روید و می خواهید از امکان مقدسه در کشورهای عراق سوریه و یا عربستان دیدن کنید لازم است مبلغی معادل سی الی پنجاه میلیون ریال به حسال دولت واریز کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که طول مجاز مدت سفر زیارتی برای کسانی که تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت را انجام داده اند حداکثر سی روز یا یک ماه است.

البته همانطور که بارها در شبکه های خبری اعلام شده شرایط هر گونه سفر زیارتی و غیر زیارتی با سفر مربوط به پیاده روی اربعین متفاوت است. با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران جهت تسهیل هر چه بیشتر سفر به عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین گذرنامه افراد بدون محدودیت خاصی مهر و تمدید می گردد و همچنین از افرادی که جهت تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت برای شرکت در پیاده روی اربعین اقدام می کنند نیز مبلغی به عنوان وثیقه گرفته نمی شود تا هر چه بیشتر شاهد حضور ایرانیان در پیاده روی اربعین باشیم.

حتی تسهیلاتی مانند ارائه ارز مسافرتی زیارتی با مبلغی کمتر از مبلغ روز ارز در بازار به ایشان اعطا می شود تا سفر به عراق ساده تر و ارزان تر باشد. بنابراین اگر مسافر سفر کربلا و شرکت در پیاده روی اربعین هستید نگرانی خاصی از نظر تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت نخواهید داشت. برای اطلاع از وسایل مورد نیاز برای سفر به کربلا در اربعین کلیک کنید.

اگر قصد سفر علمی و تحصیلی را داشته باشید مبلغی بین هشت تا پانزده میلیون تومان می بایست به عنوان ودیعه به حساب دولت واریز نمایید. نوع سفر علمی شما و اینکه در چه مقطعی تحصیل می کنید و به چه کشوری قصد سفر دارید مبلغ و مدت سفر شما را مشخص می کند.

همچنین اگر برای سفر تفریحی قصد تمدید گذرنامه بدون کارت پایان خدمت برای خود یا فرزند پسر خود داشته باشید نیز می بایست مبلغ پانزده میلیون تومان به حساب دولت واریز نمایید.

لازم به ذکر است اگر در مهلت مقرر که در برگه مجوز شما ذکر شده به کشور باز نگردید مبلغی که به عنوان وثیقه خروج از کشور از شما دریافت شده به نفع دولت ضبط می شود. حتی اگر در مهلت مقرر به کشور بازگشته اما حضور خود را به سازمان نظام وظیفه جمهوری اسلامی ایران اعلام نکرده باشید نیز نمی توانید مبلغ ودیعه را دریافت کنید و این مبلغ تمام و کمال به نفع دولت ضبط خواهد شد.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *