بهترین زمان سفر به کویر کدام فصل است؟

185
0
بهترین زمان و فصل سفر به کویر

اگر عاشق سفر باشید، حتما با خود فکر کرده اید که بهترین فصل سفر به کویر چه زمانی است؟ چرا که میدانید بیابان ها و صحراها همیشه اسرارآمیز هستند. آیا تا به حال یک شب را در بیابان گذرانده اید و شب ها آسمان پرستاره و صاف را تماشا کرده اید؟ آیا دوست دارید فضای رمان کیمیاگر را برای مدتی تجربه کنید؟ بیابان ها منحصر به فرد هستند و اکنون فکر کنید که کویرهای ایران چقدرمنحصر به فرد خواهند بود. اما بهترین زمان و فصل سفر به کویر چه فصلی است؟ از آنجایی که اختلاف دما و شرایط اقلیمی در کویرها بسیار حائز اهمیت است، به شدت توصیه می شود تا برای تجربه یک سفر به یادماندنی و با کمترین سختی حتما مناسب ترین ماه های سال را انتخاب کنید و شرایط آب و هوایی را ارزیابی کنید. در اینجا برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن ماجراجویی در دل بیابان ها، ضمن معرفی کویر های شگفت انگیز ایران به بهترین زمان سفر به کویر نیز خواهیم پرداخت.

بهترین زمان سفر به کویر ها در ایران

احتمالاً می توانید در هر زمانی از سال به هر شهری که می خواهید سفر کنید حتی مناطق گرمسیری مانند کیش و قشم که در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی هستند، اما شرایط در کویر متفاوت است و هوای این نقاط به قدری گرم است که حتی نمی توان نیم ساعت در آنجا پیاده روی کرد چون در جاهایی مثل شهرها و بنادر جنوبی که گرما با رطوبت در می آمیزد باز هم به سیستم های سرمایشی امید دارید! کویر را دیگر همه به کم آبی و خورشید سوزانش میشناسند و کمتراحتمال دارد که کسی در تابستان قصد سفر به کویر کند، مگر اینکه کویرگرد ماهری باشد و بسیار جان سخت! در کل پاییز و بهار را میتوان گفت که بهترین زمان سفر به کویر هستند.

بهترین فصل سفر به دشت کویر

دشت کویر یا کویر نمک، بزرگ‌ترین کویر شور در مرکز فلات ایران است که در قسمت جنوب شرقی رشته کوه البرز قرار دارد. در اینجا، زمستان بسیار سرد است، در حالی که تابستان های بسیار گرمی دارد.در کویر هر ساله باران و برف کمی می‌بارد. با این حال، کوه‌های اطراف از هر طرف، رواناب فراوانی برای ایجاد دریاچه‌های فصلی و زمین‌های باتلاقی فراهم می‌کنند.

بهترین فصل سفر به کویر
بهترین فصل سفر به کویر

دما در تابستان می تواند به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد و میانگین دما در ژانویه ۲۲ درجه سانتیگراد است. با این حساب بهترین فصل سفر به کویر مرکزی فلات ایران، بهار و پاییز است که اختلاف دمای کمتری بین شب و روز وجود دارد اما فراموش نکنید درروز گرمای متفاوتی را قرار است تجربه کنید.

دسترسی به دشت کویر از آران و بیدگل، چوپانان، روستای مصر، خور و بیابانک، نایین، جندق و روستای گرمه امکان پذیر است.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه زمانی است؟

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است. تپه های بلند و طاق جنگلی از جاذبه های این منطقه است. وقتی جزیره را از دور تماشا می کنید، دو سر آن در افق ناپدید می شوند و منظره شبیه یک کشتی در بیابان اقیانوس به نظر می رسد، به همین دلیل به آن جزیره سرگردان می گویند. بیشتر پوشش گیاهی از گیاهان هالوفیت مانند درختان تاماریکس تشکیل شده است. منطقه تحت پوشش حیوانات متشکل از حیواناتی مانند گرگ، شغال، کفتار، روباه، گربه شنی، مارمولک، آفتاب پرست، شاهین و غیره است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر
بهترین زمان سفر به کویر

از دی تا اوایل اسفند آب و هوا بسیار نامطلوب است. در اوایل عصر، میانگین دما به ۹ درجه سانتیگراد می رسد و می توانید انتظار داشته باشید که در این دوره ۱۱ میلی متر در ماه بارندگی داشته باشید. بهترین زمان برای رفتن به کویر مرنجاب چه تاریخی است؟ در اواسط اسفند آب و هوا قابل قبول است، اما هنوز مطلوب نیست. به طور متوسط، در صبح ۹ درجه سانتی گراد است. بین ماه های فروردین و خرداد و اوایل تیرماه آب و هوا عالی است، به عنوان مثال حداکثر دما در ماه ژوئن ۳۵ درجه سانتیگراد است. فصل پاییزآب و هوای بسیار مطلوبی دارد در نتیجه بهترین فصل سفر به این کویر، اواسط پاییز و فصل بهار، به دلیل هوای معتدل و کمبود حشرات می باشد.

 مسیر اصلی از کاشان به جاده آران و بیدگل به پادگان است و برای رسیدن به کویر مرنجاب باید حدود ۴۵ کیلومتر را در جاده خاکی طی کنید.

کویر مصر، اما در ایران!

«بیابان هرگز کسی را که یک بار مجذوب جذابیتش شده رها نمی‌کند». من معتقدم این جمله ای است که پس از دیدن کویر مصر در ایران به آن ایمان خواهید آورد. کویر مصر در قلب شهر اصفهان یکی از محبوب ترین مقاصد بوم گردی در ایران است که در آن یکی از زیباترین تجربه های زندگی خود را خواهید داشت. از زیباترین جلوه های طبیعی ایرانگردی کویرهای آن است که تنها یک بار سفر به آنها کافی است تا عاشق حال و هوای آن ها و سکوت و آرامشی که برایمان به ارمغان می آورند و رفتن به کویر مصر دقیقاً این حس را در شخص ایجاد می کند. حال بهترین زمان سفر به کویرمصر چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به کویر مصر اصفهان از اوایل پاییز تا اواسط زمستان است و با هوای مطبوع پذیرای شماست. بهار و تابستان گرم است و تحمل نور خورشید در این فصول برایتان سخت خواهد بود. اگر می خواهید در این دو فصل به کویر مصر اصفهان بروید، اوایل بهار را انتخاب کنید که هنوز گرمای زیادی ندارد. در پاییز و زمستان آب و هوای معتدلی را در کویر مصر خواهید دید اما فراموش نکنید که در شب اختلاف دما بسیار زیاد است. 

اگر سفر خود را به کویر مصر در تهران آغاز کردید، باید به سمنان بروید و در نهایت وارد استان اصفهان و کویر مصر شوید. فاصله کویر تا تهران حدود ۶۳۰ کیلومتر و فاصله اصفهان تا کویر ۴۴۰ کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به کویر لوت

کویر لوت، جهنم ایران

تجربه مهیج ترین فعالیت ها در گرم ترین مکان روی زمین. دشت لوت یا کویر لوت جایی است که می‌توانید کفش‌هایتان را در بیاورید و از شن‌های ظریفی که پای برهنه‌تان را در آغوش گرفته‌اند لذت ببرید. کویر لوت یکی از بهترین مناطق تپه شنی فعال در جهان را دارد. وقتی نور خورشید به سطح تپه‌ها می‌تابد، می‌توانید انواع مختلفی از شن‌های درخشان را ببینید و الگوهای منحصربه‌فرد تپه‌ها را کشف کنید. اگر به دنبال یک فعالیت هیجان انگیز در دل فضای آرام کویر هستید، ماشین های آفرود برای برآوردن خواسته های شما در دسترس هستند.

در حالی که در حال بالا و پایین رفتن از تپه ها هستید، می توانید حس هیجان انگیز و آدرنالین را در بدن خود احساس کنید. با رفتن به سمت شرق، افزایش دما را احساس می کنید و گرما به صورت شما سیلی می زند. با این حال، بازدید از صخره های دیدنی که با گدازه های سیاه آتشفشانی پوشیده شده اند ارزش آن را دارد. بهترین زمان برای سفر به کویر لوت پاییز و زمستان است. کویر لوت در فصل تابستان نه تنها یکی از گرم ترین نقاط ایران است، بلکه طبق داده های ماهواره ای ناسا، این منطقه یکی از گرم ترین نقاط کره زمین است. همچنین به خاطر داشته باشید که در طول زمستان دما در شب می تواند نسبتاً پایین باشد و حتی به زیر صفر هم برسد در نتیجه تجهیزات کافی برای منجمد نشدن همراهتان باشد!

یکی از بهترین مسیرها برای بازدید از لوت مسیر شهداد است.

بهترین زمان سفر به کویر گربه سانان کاراکال

کویر کاراکال منطقه ای است در نزدیکی شهرستان بافق و روستای صادق آباد است که مردم آن را کویر صادق آباد نیز می نامند. برخی آن را زیباترین کویر یزد می دانند. این کویر یکی از شناخته شده ترین زیستگاه های گربه سان کاراکال است. به همین دلیل آن را معمولا به همین نام صدا می کنند. تماشای آسمان شب، تجربه فعالیت هایی مانند شترسواری، سافاری، آفرود و …، اقامت در اقامتگاه های سنتی و زیبا و لذت بردن از آرامش بی پایان، تجربیاتی است که در سفر به کاراکال به دست خواهید آورد. توصیه می کنیم گردشگرانی که ترجیح می دهند از سکوت کویر لذت ببرند حتما به این کویر سفر کنند.

سفر به کویر و شترها

بطور کلی بهترین فصل سفر به کویر کاراکال از اوایل پاییز تا اواسط بهار انجام می شود اما بهترین زمان با کمترین سختی پاییز و زمستان است که هوا در طول روز معتدل است. با اینحال یکی از جاهایی که برای اینکه تعطیلات عید کجا بریم خلوت باشه همین کویر است. داروهای عمومی، کارت بیمه سلامت، لباس اضافه گرم و خنک، عینک آفتابی، شارژر همراه، دمپایی، کفش اضافی، ضد آفتاب، کارت شناسایی، کلاه و کوله پشتی از جمله لوازم مورد نیاز برای سفر های کویری هستند.

برای رسیدن به کاراکال در صورت نبود ماشین شخصی از ​​قطار تهران-کرمان، تهران-بندرعباس، تهران-زاهدان استفاده کنید و به ایستگاه بافق بروید.

بهترین فصل سفر به کویر دست نخورده ورزنه

با پای برهنه روی تپه های طلایی کویر ورزنه قدم بزنید، تجربه ای فراموش نشدنی در قلب ایران. کویر ورزنه که در جنوب شرقی اصفهان قرار دارد با ماشین دو ساعت از اصفهان و سی دقیقه با روستای ورزنه فاصله دارد. تپه های ماسه ای ورزنه با هر کجای دیگری متفاوت است. انگار هر کدام از این تپه ها داستانی برای گفتن دارند، مثل شهرزاد در هزار و یک شب. در این کویر آرامشی را احساس می کنید که در نقاط دیگر طبیعت به سختی می توان آن را یافت.

مناظر ناهموار تپه های بیابانی تنها منظره ای است که در اطراف می بینید. شما می توانید تا غروب خورشید در کویر بمانید و غروب را تماشا کنید که تا ابد غروب چشم نوازش در جلوی چشمتان خواهد بود! بهترین فصل سفر به کویر ورزنه کدام فصل است؟

کمپینگ در کویر
بهترین زمان سفر به کویر

کویر ورزنه در هر فصلی از سال طرفداران خاص خود را دارد و با اینکه از نظر دمای هوا، فصل پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به کویر ورزنه می باشد اما در فصل تابستان هوای منطقه به اندازه سایر کویرها گرم و سوزان نیست و باز هم کویرگردهای مختلفی در این ایام به کویر سفر می کنند. مسافت اصفهان تا ورزنه حدود ۲ ساعت طول می کشد. فاصله زیادی از شهر ورزنه تا کویر نیست و با راهنمایی تابلوهای داخل شهر می توان مسیر کویر را به سرعت پیدا کرد اما ورود به کویر شخصاً محدود است و تقریباً تمام ورودی‌های کویر بسته است. به همین دلیل تنها راه ورود به کویر از همین کمپینگ و با پرداخت هزینه است.

کویر ریگ جن یا مثلث برمودا؟

بی شک کویر ریگ جن وحشتناک ترین و مرموزترین مقصد کویری در بین تمام کویرهای ایران است. این کویر به عنوان سومین کویر بزرگ ایران شناخته می شود که در جنوب غربی و غرب دشت کویر و جنوب استان سمنان قرار دارد. افسانه های زیادی درباره این کویر وجود دارد که آن را به یکی از اسرارآمیزترین مکان ها تبدیل کرده است. به گفته برخی افراد، صداهای عجیب و غریبی که در صحرای ریگ جن شنیده می شود، حکایت از ارواح و شیاطین ساکن در این منطقه دارد. این کویر شاید شما را یاد داستان های مربوط به کال جنی طبس بیاندازد.

نکته مهم در سفر به این کویر این است که باید با یک راهنمای مجرب در این منطقه یک سفر کویری انجام دهید. در این منطقه هیچ چشمه و منبع آبی وجود ندارد. به همین دلیل است که سفر به ریگ جن معمولا با بالاترین سطح تجهیزات انجام می شود. وجود شوره زارها، پوشش گیاهی ضعیف و کمبود جانوران آن را به مکانی عجیب تبدیل کرده است و در برخی موارد، کویر ریگ جن به نام مثلث برمودای ایران نیز شناخته می شود. بهترین فصل سفر به این کویر پر رمز و راز کدام است؟

مناسب ترین و بهترین زمان بازدید و سفر به کویر ریگ جن در فصول پاییز و زمستان است. با این حال، قبل از رفتن به این مکان، باید پیش بینی های آب و هوا را بررسی کنید. کسانی که قصد سفر به این بیابان را دارند باید بدانند که باد ممکن است گاهی اوقات بسیار شدید باشد و حتی تفاوت فاحش بین دمای روز و شب باعث شکسته شدن سنگ ها می شود.

سخن پایانی

زمانی که خود را برای سفری آماده می کنیم یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد بررسی و چک کردن وضعیت آب و هوایی آن منطقه است تا تجهیزات مناسبی را همراهمان ببریم ، حال آنکه قصد سفر به کویر کرده باشیم، انتخاب بهترین زمان سفر به کویر یکی از آن تصمیماتیست که نیاز است برای آن وقت بگذاریم تا لحظات خاطره انگیزی را در طول کویرگردی برایمان به ارمغان آورد. در اینجا توانستیم تا آنجا که می توانیم اطلاعاتی درباره تعدادی از کویرهای ایران و بهترین فصل سفر ب این کویرها را در اختیار ما قرار دهیم.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *