متروبوس استانبول سریع ترین وسیله نقلیه در کشور ترکیه

112
0
متروبوس استانبول

متروبوس استانبول یکی از وسایل نقلیه مهم در شهر استانبول است که با سرعتی باورنکردنی مسافت‌های طولانی را می‌پیماید. با گذشت زمان، سبک زندگی افراد هم تغییر می‌کند. در گذشته مردم از حیوانات برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. با پیشرفت فناوری، انسان توانست ماشین‌ها و وسیله‌های هوشمندتری را برای آسایش خود به کار بگیرد. به طوری که امروزه در شهرهای بزرگ  مثل استانبول سیستم حمل و نقل به وسیله مجموعه‌ای از  اتوبوس‌ها، قطارها ، ترامواها،  تاکسی‌ها،  متروها، متروبوس‌ها و کشتی‌ها صورت می‌گیرد.

فهرست مطالب پنهان کردن

استانبول یکی از شهرهای مهم توریستی در کشور ترکیه به حساب می‌آید. بنابراین انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای گشت و گذار در سطح شهر یکی از مسائل مهم برای گردشگران به شمار می‌رود. برای انتخاب وسیله نقلیه عمومی باید به موارد زیادی توجه کنید. مثل هزینه، تعداد نفرات، سرعت وسیله و مهم‌تر از همه موضوع طرح‌های ترافیکی در سطح شهر!

برای سفر به استانبول باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا مبادا به مشکلاتی نظیر کمبود بودجه برخورد کنید. زیرا در این صورت سفر استانبول برای شما کم‌تر جالب خواهد بود. آیا می‌دانید برای سفرهای برون‌شهری و درون‌شهری باید چه وسیله ای را انتخاب کنید؟ آیا وسیله‌ای وجود دارد که با قیمتی کم‌تر از تاکسی‌های استانبول ما را به مقصد برساند؟ همانطور که اطلاع از نقشه متروی تهران برای شما مهم و لازم است، حتما میخواهید بدانید که نقشه متروبوس استانبول و متروی استانبول شامل چه ایستگاه‌هایی است؟ در این مطلب به معرفی کامل متروبوس در شهر استانبول خواهیم پرداخت.

متروبوس استانبول
متروبوس استانبول بدون محدودیت مسافر

متروبوس استانبول چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

یکی از به صرفه‌ترین وسیله‌های نقلیه متروبوس است که اکثر توریست‌ها از آن استفاده می‌کنند. چراکه یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین مشکل شهر استانبول ترافیک بالا در اغلب خیابان‌های آن است.

اگر شما از متروبوس استانبول برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنید این موضوع تا حد زیادی در وقت شما صرفه‌جویی خواهد کرد.

توجه کنید که برای صرفه‌جویی در میزان هزینه در سفر خود به آنتالیا می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید. چرا که استفاده از این کارت تا حد زیادی هزینه‌های حمل و نقل شما را کاهش خواهد داد. ساعات تراکم بالای ترافیک در استانبول از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ صبح و همچنین ساعت ۴ عصر  تا ۶ عصر است،  پس در این ساعات بهتر است که  از سریع‌ترین وسیله حمل و  نقل عمومی استفاده کنید.

متروبوس استانبول همانند سایر وسایل نقلیه دارای نقشه است. با مطالعه نقشه متروبوس استانبول می‌توانید به سادگی مسیر خود را در نقشه بیابید.

مسیر پیشرفت متروبوس استانبول از گذشته تا به امروز

فاز اول خطوط مترو بوس در سال ۲۰۰۷ به وسیله شرکتIETT طراحی شد و بر اساس سیستمBRT شروع به فعالیت کرد. جالب است بدانید که اولین خط مترو بوس به طول۱۸‌.۵  کیلومتر سبب متصل شدن دو منطقه بزرگ TOP KAPو AVCILAR  به یکدیگر شد.

 این خط مترو بوس، یکی از تجارب موفق بود که سبب شد جابجایی مسافرین را از ۴۵ دقیقه به ۲۲ دقیقه کاهش دهد. این موضوع در نوع خود انقلابی در حمل و نقل ترکیه بود. با گسترش نقشه متروبوس استانبول در طی سال ۲۰۰۸، فاز دوم ایستگاه‌های متروبوس در استانبول تاسیس شد.

 آیا متروبوس استانبول ارزان ترین وسیله حمل و نقل در شهر است؟

استانبول یکی از کلان‌شهر‌های مشهور گردشگری در ترکیه است. سالانه بیش از نصف مهاجران و گردشگران شهر استانبول را هموطنان ایرانی تشکیل می‌دهند. یکی از عناصر مهم در سفر، صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. این موضوع شامل وسایل نقلیه نیز می‌شود.

تعداد زیاد متروبوس استانبول
وجود متروبوس استانبول در تعداد بالا

معرفی و مقایسه وسایل نقلیه در استانبول

 تاکسی:   هنگامی که گردشگران از تاکسی استفاده می‌کنند هزینه آن ۴ لیر و به ازای هر کیلومتر ۲ لیر به هزینه آن افزوده می‌شود حالا اگر تاکسی بخواهد منتظر شما بایستد باید ۲۳ لیر پرداخت کنید.

مترو: مترو استانبول یکی از سریع‌ترین وسیله‌های نقلیه در این شهر است.

اگر قصد ما مقایسه قیمت مترو استانبول و مترو استانبول باشد، بی شک انتخاب اول متروبوس استانبول است زیرا این وسیله با هزینه کم‌تر شما را به مقصد میرساند. هزینه هر سفر در استانبول مترو با استفاده از استانبول کارت حدود ۵/۲ لیر است.

ساعت کار مترو استانبول از ۶ صبح الی ۱۲ شب است.

نقشه مترو استانبول در سال ۲۰۲۱ به شکل زیر است:

نقشه مترو و اتوبوس استانبول
نقشه مترو استانبول ۲۰۲۱ و نقشه اتوبوس

در شکل بالا نقشه اتوبوس استانبول نیز به صورت مختصر نشان داده شده است.

تراموا: تراموا‌ها یکی دیگر از سرویس‌های حمل و نقل در استانبول هستند که نسبت به متروبوس و سایر وسایل حمل و نقل، سرعت کم‌تری دارند. خط تراموا استانبول دارای دو مسیر است: مسیر باغچیلار _کاباتاش و تاکسیم_ خیابان استقلال. قیمت تراموا استانبول به ازای هر نفر حدود ۲ لیر است.

نقشه تراموا استانبول را می‌توانید بر بخش زیر مشاهده کنید.

نقشه تراموا استانبول
نقشه تراموای استانبول

اتوبوس: اتوبوس‌های استانبول یکی از معمول‌ترین وسیله برای حمل و نقل در استانبول هستند. این وسیله همانند متروبوس استانبول دارای نقشه و خطوط معین است. با وجود شباهت بین این دو وسیله، تفاوت متروبوس و اتوبوس استانبول بسیار زیاد است.

هزینه اتوبوس استانبول چیزی حدود ۲ لیر است.

 متروبوس: متروبوس‌ استانبول وسیله‌ای برای حمل و نقل بدون ترافیک در سطح شهر استانبول است.

اگر در قبلا به استانبول سفر کرده باشید یا نقشه متروبوس استانبول و نقشه وسایل نقلیه دیگر را دیده باشید، متوجه می‌شوید که هر یک از این وسایل نقلیه در یک خط معین حرکت می‌کنند.

هیچ وسیله دیگری حق ورود به محدوده باقی وسایل حمل و نقل را ندارد؛ به همین دلیل همه این وسایل از ایمنی نسبی بالایی برخوردار هستند. متروبوس استانبول یکی از سریع‌ترین نوع خدمات‌رسانی در استانبول را دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم متروبوس خدمات‌رسانی شبانه‌روزی آن است و بر خلاف سرویس‌های دیگر محدود به ساعات خاصی نیست.

با توجه به نقشه متروبوس استانبول می‌توانید مسیر‌های این وسیله را ببینید:

نقشه متروبوس استانبول ۲۰۲۱
نقشه متروبوس استانبول به صورت کامل

سرعت، برگ برنده متروبوس استانبول

 همان طور که گفتیم شهر استانبول دارای متروبوس است که به صورت شبانه روزی کار می‌کند. از این رو هر فردی در هر زمانی در شهر استانبول می‌تواند از محله به محله‌ای دیگر سفر کند بدون آن که دچار مشکل بشود.

با توجه به متروبوس استانبول، مسیری که طی می‌کند ۵۲ کیلومتر است. این مسیر در مجموع شامل چیزی حدود ۵۰ ایستگاه است. ایستگاه‌های‌متروبوس استانبول از بیلیک دوزو در  غرب بخش اروپایی شروع می‌شود و تا قسمت آسیایی آن یعنی سواوتلو چشمه  ادامه دارد.

بر روی نقشه متروبوس‌های استانبول، نام خطوط هر ایستگاه به صورت مخفف نوشته شده است. افراد برای دسترسی به ایستگاه‌های متروبوس باید از پل‌های عابر پیاده عبور کنند. مسیر مترو در میان اتوبان ES قرار دارد. متروبوس‌ها با حمل و نقل تعداد بالایی از مسافران مشکلی ندارند و به سادگی می‌توانند افراد زیادی را به مقصد برسانند.

همچنین این وسیله به سیستم سرمایشی در تابستان و گرمایشی در زمستان مجهز هستند از این رو شما بدون هیچ نگرانی و با آسایش کامل به مقصد می‌رسید.

مزایای متروبوس استانبول چیست؟

 متروبوس‌ها وسیله نقلیه‌ای  هستند که نسبت به وسایل حمل و نقل دیگر همچون مترو،  قطار، تاکسی و اتوبوس‌ها دارای راحتی و ایمنی بیشتری برای مردم مخصوصاً معلولین هستند. افراد معلول و سالمندان آن‌ها تنها با دانلود نقشه متروبوس استانبول تقریبا می‌توانند به کل شهر دسترسی سریع داشته باشند.

 طراحی خاص متروبوس‌ها سبب شده است امکان استفاده برای تمامی گروه‌های جامعه را فراهم کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت متروبوس‌ها صفحه نمایشی است که ایستگاه‌ها را قبل از رسیدن به آن اعلام کرده و نمایش می‌دهد که شما الان در کدام ایستگاه قرار دارید و ایستگاه بعدی کدام قسمت است.

 بعد از خروج از گیت یعنی پس از خارج شدن از ایستگاه مورد نظر با کمک دستگاه‌های کارتخوان هزینه مورد نظر کسر می‌شود که این دستگاه‌های کارت خوان  نسبت به استانبول کارت‌ها حساس‌تر هستند‌.

 هزینه متروبوس بر اساس مسافتی که طی کرده‌اید از کارت شما به طور خودکار کسر می‌شود. توجه کنید که برای سفرهای بعدی هزینه کم‌تری از استانبول کارت شما کسر خواهد شد. استانبول کارت ها را میتوانید از فروشگاه‌های  مستقر  در استانبول تهیه کنید و در واقع با کمک استانبول کارت می‌توانید کرایه خود را پرداخت نمایید. رفت و آمد با مترو بوس تنها یکی از روش های استانبول گردی ارزان است.

خطوط اختصاصی متروبوس استانبول
خطوط خاص برای متروبوس‌ها

آیا متروبوس استانبول گران است؟

خیر! در حقیقت متروبوس استانبول سریع‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای حمل و نقل در استانبول است.

 قیمت بلیت متروبوس‌ها مبلغ۱.۴۰ لیر  اما در صورت نداشتن بلیط می‌توانید به طور مستقیم از راننده متروبوس بلیت را با قیمت ۱.۵۰ لیر  دریافت کنید.

توجه داشته باشید ایستگاه‌های متروبوس استانبول که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند پس از نیمه ‌شب هزینه دو برابر دریافت می‌کند،  یعنی برای یک مسافر هزینه دو بلیط را دریافت می‌کنند که جمعا شامل ۳ لیر برای هر سفر می‌شود.

 خطوط ویژه‌ای برای عبور و مرور متروبوس‌ها در نظر گرفته شده است که سبب شده است در فواصل زمانی کم مسافران به مقصد خود برسند. همچنین مدت زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌های متروبوس از یک دقیقه بیشتر نیست.

 طبق نقشه متروبوس استانبول، ایستگاه‌های‌ متروبوس‌شهر استانبول از بی لیک دوزو سوندراک تا سوقلو  چشمه  به پنج قسمت اصلی تقسیم شده است که خط۳۴G یکی از طولانی‌ترین خطوط آن است که شامل همه ایستگاه‌های متروبوس می‌شود.

ایستگاه های متروبوس استانبول

متروبوس استانبول توانسته است جای خود را به خوبی در زمینه حمل و نقل محکم کند. در این مدت کوتاه متروبوس استانبول شامل حدود ۵۰ ایستگاه فعال است.

این خطوط هر روز و به صورت شبانه‌روزی مسافران زیادی را در سراسر شهر استانبول جا به جا می‌کند.

در بخش زیر بعضی از پر رفت و آمدترین و شلوغ ترین ایستگاه‌های متروبوس استانبول را مشاهده میکنیم:

آلتونی زاده، فیکیر تپه،  مجیدیه کوی، چالایان، دارولاجزه، اوک میدانی، هادیم کوی، بی لیک دوزو، گوزل بورت، حارمی دره، آوچیلار مرکز، IBB، شوکور بی، دانشگاه جهانگیر، شیرین اولر، توپ کاپی و جنت ماحالاسی همه و همه از مهم‌ترین ایستگاه‌های متروبوس در سطح شهر استانبول هستند.

خط ویژه متروبوس استانبول
خطوط ویژه متروبوس استانبول

خطوط فعال بر روی نقشه متروبوس استانبول

خط شماره‌ ۳۴ / AVCILAR – ZİNCİLİKUYU یا خط آویجیلار – زینیجرلی کویو

فاصله‌ خطوط آویجیلار و زیینیجرلی کویو حدود ۳۴ کیلومتر از یکدیگر است.

برای رفت و آمد بین این دو ایستگاه شما به چیزی حدود ۱۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید. این خط حدود ۲۶ ایستگاه فعال دارد که در هر کدام که نیاز داشته باشید می‌توانید توقف کنید.

خط شماره‌  34A / SÖĞÜTLÜÇEŞME – CEVİZLİBAĞ یا خط سوغوتلو چشمه – جویزلی باغ

فاصله‌ خطوط سوغوتلو چشمه و جویزیلی باغ از یکدیگر حدود ۲۲ کیلومتر است.

شما تنها ۱۰۰ دقیقه زمان برای یک مسیر رفت و برگشت این خط را نیاز دارید.

خط سوغوتلو چشمه و جویزلی باغ حدود ۱۹ ایستگاه فعال و شبانه روزی دارد.

شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز از خدمات آن بهره‌مند شوید.

خط شماره‌ ۳۴C / BEYLİKDÜZÜ – CEVZLİBAĞ یا خط بیلیک دوزو – جویزلی باغ

شما برای پیمودن کل مسیر ۲۶ کیلومتری این خط، به چیزی حدود ۱۰۰ دقیقه زمان نیاز دارید. خط بیلک دوزو و جویزلی باغ دقیقا ۲۶ ایستگاه فعال دارد.

خط شماره‌ ۳۴G / BEYLİKDÜZÜ – SÖĞÜTÇEŞME یا خط بیلک دوزو – سوغوتلو چشمه

تعداد ایستگاه‌ها: ۴۴

فاصله دو خط بیلک دوزو و سوغوتلو چشمه چیزی حدود ۵۲ کیلومتر است. مجموع رفت و برگشت این فاصله چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه است. بین این دو خط ۴۴ ایستگاه وجود دارند.

خط شماره ۳۴Z / ZİNCİRLİKUYU – SÖĞÜTÇEŞME یا خط زنجیرلی کویو – سوغوتلو چشمه

فاصله‌ خط: ۱۱.۵km

تعداد ایستگاه‌ها: ۸

خط زنجیرلی کویو و سوغوتلو چشمه با فاصله ۵/۱۱ کیلومتر دارای ۸ ایستگاه است. رفت و برگشت این مسافت تنها در ۶۰ دقیقه انجام می‌شود.

خطوط B1، M1، B2،M2، T1، T2، M4 هم از دیگر خطوط فعال هستند.

شما با مطالعه نقشه متروبوس استانبول می‌توانید اطلاعات بیشتری از مسیر آن و مقصد آن‌ها به دست بیاورید.

با مقایسه  نقشه متروبوس استانبول و مترو متوجه می‌شویم که مترو و اتوبوس و متروبوس استانبول ایستگاه‌های مشترکی دارند مثل: شیرین اولر،  باهچلی اولر ،  مرتر، زینتین بورنو  ، مجیدیه کوی،  زنجیرلی کوی از اونجایی و شیشلی.

از طرفی متروبوس و تراموا هم ایستگاه‌های مشترکی دارند؛ نظیر زینتین بورنو، توپکاپی، جویز لی باغ، بایرام پاشا دارند.

این موضوع باعث می‌شود که در تقریبا در هر بخش از مسافرت با متروبوس استانبول می‌توانید بین وسایل نقلیه مختلف جا به جا شوید و خط عوض کنید.

اگر برای رسیدن به مقصد خود عجله ندارید و همچنین می‌خواهید تمام وسایل نقلیه را در استانبول امتحان کنید، دانستن ایستگاه‌های مشترک متروبوس، مترو و تراموا می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

آینده اتوبوس های مدرن استانبول

خطوط متروبوس‌های شهر استانبول هر روز در حال ارتقا هستند. حتی طراحی نسل‌های جدیدی از متروبوس‌ها نیز در حال آزمایش است تا بتواند افراد را با سرعت بیشتر و در زمان کم‌تر به مقصد برساند.

اگر قصد دارید به استانبول سفر کنید و در مدت زمان کوتاهی که پیش رو دارید می‌خواهید از بخش‌های مختلف تاریخی و تفریحی شهر دیدن کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سرویس‌های حمل و نقل متروبوس استانبول است.

شما با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید انواع نقشه‌های حمل و نقل مثل نقشه متروبوس استانبول و یا نقشه مترو استانبول را پیدا کنید و آن را در گوشی خود ذخیره کنید.

به این ترتیب شما در هر نقطه از شهر که باشید با جست و جوی نزدیک‌ترین ایستگاه در اطراف خود می‌توانید از خدمات این سرویس بهره‌مند شوید.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *